Zomertijd

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: zomertijd

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mannetje schreef:
Dodo schreef:Deze week is er gestemd in het Europese parlement over de afschaffing van de zomertijd. Ik heb niet gehoord wat de uitslag was. Iemand een idee?
Kunnen we meteen de rotonde nog eens doen van voor- en tegenstanders. Streep maar af op je bingokaart: aanstellerij, melkvee, de kinderen, hartaanvallen, lange zomeravonden, energiebesparing, bioritme, hebben ze niks beters te doen?
Ik meen gelezen te hebben dat extra onderzoek nodig wordt geacht.
Er was nog geen meerderheid voor afschaffing.
Jammer. Wat mij betreft meteen dit voorjaar al afschaffen. Maar dat was toch al niet gelukt, denk ik. Dat soort dingen gaat niet zo snel.
Er is nog een mogelijk he, hoorde ik. Voor altijd de zomertijd. Mensen denken dan meteen aan lange zwoele avonden op een terrasje.
Maar in december kun je in de regel niet op een terrasje zitten, dan alleen onder een heater met een dikke jas aan.
Bovendien zou de zon dan pas om kwart voor 10 opgaan!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: zomertijd

Bericht door refo »

Nog een keer de zomertijd instellen en dan zo laten.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: zomertijd

Bericht door DDD »

Er lijkt mij niets mis mee als de zon in de winter pas om kwart voor tien op gaat. Ik ben ook wel voor een voortdurende zomertijd. Maar ik ben een avondmens. Voor ochtendmensen zal zoiets wellicht vervelender zijn.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: zomertijd

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Er lijkt mij niets mis mee als de zon in de winter pas om kwart voor tien op gaat. Ik ben ook wel voor een voortdurende zomertijd. Maar ik ben een avondmens. Voor ochtendmensen zal zoiets wellicht vervelender zijn.
Hoe moet je als avondmens dan om 9 uur in de morgen in het aardedonker aan je werk beginnen?
-
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: zomertijd

Bericht door DDD »

Geen idee. Ik begin zelden voor tien uur met werken. Hooguit bekijk ik mijn e-mailberichten. Maar ik ben zeker niet de maat van alle dingen. Bouwvakkers en boeren beginnen vaak al aan het einde van de nacht/ heel vroeg in de morgen (net hoe je het bekijkt) met werken. Die zullen misschien liever altijd wintertijd hebben.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: zomertijd

Bericht door merel »

Eh, ik zit meestal rond 7.00 uur op kantoor. Dus iets eerder licht in de winter zou wel fijn zijn.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: zomertijd

Bericht door Roos2017 »

DDD schreef:Geen idee. Ik begin zelden voor tien uur met werken. Hooguit bekijk ik mijn e-mailberichten. Maar ik ben zeker niet de maat van alle dingen. Bouwvakkers en boeren beginnen vaak al aan het einde van de nacht/ heel vroeg in de morgen (net hoe je het bekijkt) met werken. Die zullen misschien liever altijd wintertijd hebben.
Zeker! En vooral m.b.t. het ritme van de dieren, die vragen niet om een zomer/winter tijd!
En dat betekend voor ons dat we een uur eerder de stal in moeten om te gaan melken om het voor hen dierwaardig en comfortabel te houden.
We laten onszelf maar buiten beschouwing ... en laten we de bakkers ook maar niet vergeten.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: zomertijd

Bericht door DDD »

Dat betekent toch juist dat je er geleidelijk aan kunt wennen?

Mij maakt het niet zoveel uit. Als het altijd zomertijd is, dan begin ik wat eerder met werken. Als het altijd wintertijd is, dan begin ik wat later met werken. Ik begin in de zomer gemiddeld een uur eerder met werken.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: zomertijd

Bericht door Roos2017 »

DDD schreef:Dat betekent toch juist dat je er geleidelijk aan kunt wennen?

Mij maakt het niet zoveel uit. Als het altijd zomertijd is, dan begin ik wat eerder met werken. Als het altijd wintertijd is, dan begin ik wat later met werken. Ik begin in de zomer gemiddeld een uur eerder met werken.
Ja, jij wel, maar dieren hebben ook een biologische klok, en die vragen nou eenmaal niet wat wij willen, en dat geldt ook voor gerelateerde beroepen zoals boer, bakker en whatever.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: zomertijd

Bericht door DDD »

Ik begrijp werkelijk niet wat je nu bedoelt.

Je kunt de koeien toch het gehele jaar door op dezelfde zonnetijd melken, als je dat wilt? Dan doe je dat in de winter later en in de zomer eerder (als ik het nu goed begrijp, tenminste).
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: zomertijd

Bericht door Hendrien »

Is het zeker dat het verzetten van de klok afgeschaft wordt? Ik zou het eigenlijk wel willen houden zoals het nu is! Als het altijd "zomertijd" is, moet je 's morgens in de winter wel heel vroeg beginnen. En dan moeten de basisschoolleerlingen best lang in het donker naar school. Als het altijd "wintertijd" wordt, dan duurt het echt lang voor het 's avonds lekker lang licht is. En eind augustus is het al heel vroeg donker.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: zomertijd

Bericht door Mara »

Het maakt mij weinig uit. Ik houd van de lange donkere avonden en het mag van mij s'morgens ook langer donker blijven.
De meeste ongelukken gebeuren als het zonnetje laag staat, tussen donker en licht in.
Het uur verzetten mag van mij weg, zo irritant om al die klokken te verzetten. Alleen de computer verschuift automatisch.
In mijn auto verzet ik hem niet neer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: zomertijd

Bericht door DDD »

Hendrien schreef:Is het zeker dat het verzetten van de klok afgeschaft wordt? Ik zou het eigenlijk wel willen houden zoals het nu is! Als het altijd "zomertijd" is, moet je 's morgens in de winter wel heel vroeg beginnen. En dan moeten de basisschoolleerlingen best lang in het donker naar school. Als het altijd "wintertijd" wordt, dan duurt het echt lang voor het 's avonds lekker lang licht is. En eind augustus is het al heel vroeg donker.
Zeker is niet veel in de politiek, maar ik hoop het heel erg. Dat is dus erg persoonlijk;-)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: zomertijd

Bericht door Orchidee »

Ik (persoonlijk) zou het ook prima vinden als de originele tijd voor altijd blijft!
Eind van deze maand nog 1 x een uur terug en daarna gewoon altijd houden!
Niets mis mee (maar dit voelt niet voor iedereen fijn begrijp ik)

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: zomertijd

Bericht door Wandelende »

Orchidee schreef:Ik (persoonlijk) zou het ook prima vinden als de originele tijd voor altijd blijft!
Eind van deze maand nog 1 x een uur terug en daarna gewoon altijd houden!
Niets mis mee (maar dit voelt niet voor iedereen fijn begrijp ikAfbeelding)
Ik ben voor. :super
(~)
Plaats reactie