Halloween en Goedheiligman etc.

Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Re : Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Marc_44 »

"De PVV komt met een wet die zwarte piet moet beschermen. De wet moet gemeenten verplichten zwarte piet bij festiviteiten zwart te houden. Ook mogen sinterklaasliedjes niet worden aangepast."

http://m.nos.nl/artikel/698421-pvv-wil- ... ermen.html

Dat zijn nog eens nuttige wetten! :)

Ik heb zo het gevoel dat deze sinterklaasstrijd er voor zorgt dat dit feest langzaam gaat uitsterven. En dat vind ik persoonlijk prima.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door ejvl »

Ik ook maar niet om deze aangevoerde reden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Mara »

De wereld staat in brand, er zijn grote problemen en sommige mensen maken zich druk om de tekst van een sinterklaasliedje. Of een pietje, dat al of niet zwart of gekleurd moet zijn.
Het is niet te geloven. :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door -DIA- »

Dit is nog een topic dat ik zelf gestart ben. Toen ik me nog wat minder met het theologische gebeuren
inliet. Nu ik het weer zie weet ik het nog.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Dit is nog een topic dat ik zelf gestart ben. Toen ik me nog wat minder met het theologische gebeuren
inliet. Nu ik het weer zie weet ik het nog.
Ha, ik ziet het DIA, in 2008.
Sinterklaas vierden wij vroeger wel, we kregen allemaal een kadootje, onder het genot van een beker hete choco en speculaas.
Was heel gezellig, we kijken er allemaal op terug, als kinderen.
Maar paashazen en andere ongein, kwam er niet in.
Later kwam dat vreselijke halloween.
Het verbaast mij dat er op sommige chr. scholen aandacht aan wordt geschonken, daar dit echt een feest is wat met de dood te maken heeft. Met een hele filosofie daarachter.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Dit is nog een topic dat ik zelf gestart ben. Toen ik me nog wat minder met het theologische gebeuren
inliet. Nu ik het weer zie weet ik het nog.
Ha, ik ziet het DIA, in 2008.
Sinterklaas vierden wij vroeger wel, we kregen allemaal een kadootje, onder het genot van een beker hete choco en speculaas.
Was heel gezellig, we kijken er allemaal op terug, als kinderen.
Maar paashazen en andere ongein, kwam er niet in.
Later kwam dat vreselijke halloween.
Het verbaast mij dat er op sommige chr. scholen aandacht aan wordt geschonken, daar dit echt een feest is wat met de dood te maken heeft. Met een hele filosofie daarachter.
Wij gingen als kind naar een Christelijke school (Ongeveer 50 % Hervormd en 50 % Gereformeerd).
Daar werd volop Sinterklaas gevierd. Mijn vader heeft ons nooit in Sint laten geloven, en ging tegen de
leer der school in, maar ja... Wat moet je dan als kind geloven...
Als we op school wel onderwezen in het echt bestaan van Sinterklaas. We moesten hem zelfs elk jaar
weer afhalen van het NS-station, vanwaar de 'heilige' een rit ter paard, voorafgegaan door een compleet
muziekkorps dat plechtig de sinterklaaslieden speelde, inclusief over Zwarte Piet en de roe (dat dat niet
kon kwam in geen mensenhart op!) maakte tot aan onze school.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Pimpelmees »

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door -DIA- »

Ik weet nog goed hoe we bij AH voor het eerst werden geconfronteerd met een klant
(een dikke dame, met een ernstig gezicht, en vrij korte grijze haren, zie dr nog zo voor
me staan) die Halloween artikelen zocht...

Hoogstens een jaar of 5 geleden...

Nooit in eens kruideniershart opgekomen om dat bij de supermarkt te verkopen, maar
hoe anders is het vandaag de dag!

Slechts een paar jaar later...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
reformator
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2012, 19:50

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door reformator »

-DIA- schreef:Ik weet nog goed hoe we bij AH voor het eerst werden geconfronteerd met een klant
(een dikke dame, met een ernstig gezicht, en vrij korte grijze haren, zie dr nog zo voor
me staan) die Halloween artikelen zocht...

Hoogstens een jaar of 5 geleden...

Nooit in eens kruideniershart opgekomen om dat bij de supermarkt te verkopen, maar
hoe anders is het vandaag de dag!

Slechts een paar jaar later...
Helaas is het net als met zoveel slechte dingen, dat deze zich het snelst verspreiden en gemeengoed worden. Slecht wordt goed, en goed wordt slecht.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door modesto »

Het verbaast mij niks, eerlijk gezegd. Nederlandse kruideniers hebben zich de laatste paar eeuwen nooit veel gelegen laten liggen aan morele overwegingen.

En hier moest ik trouwens wel even om lachen (uit: http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... r_1_863827):
De hoofdredactie van het RD schreef:De griezelcultus van Halloween is compleet doorgeschoten en wasemt de lijklucht van een beschaving die op sterven ligt.
Jammer dat de hoofdredactie er niet bij gezet heeft wanneer ze precies het einde van de beschaving in Nederland verwachten.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door eilander »

modesto schreef:Het verbaast mij niks, eerlijk gezegd. Nederlandse kruideniers hebben zich de laatste paar eeuwen nooit veel gelegen laten liggen aan morele overwegingen.

En hier moest ik trouwens wel even om lachen (uit: http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... r_1_863827):
De hoofdredactie van het RD schreef:De griezelcultus van Halloween is compleet doorgeschoten en wasemt de lijklucht van een beschaving die op sterven ligt.
Jammer dat de hoofdredactie er niet bij gezet heeft wanneer ze precies het einde van de beschaving in Nederland verwachten.
Jammer dat jij er niet bij zet waarom je er precies om moest lachen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Terri »

modesto schreef:Het verbaast mij niks, eerlijk gezegd. Nederlandse kruideniers hebben zich de laatste paar eeuwen nooit veel gelegen laten liggen aan morele overwegingen.

En hier moest ik trouwens wel even om lachen (uit: http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... r_1_863827):
De hoofdredactie van het RD schreef:De griezelcultus van Halloween is compleet doorgeschoten en wasemt de lijklucht van een beschaving die op sterven ligt.
Jammer dat de hoofdredactie er niet bij gezet heeft wanneer ze precies het einde van de beschaving in Nederland verwachten.
Goed geschreven stuk van het Ref. Dagblad!
Het einde voorspellen blijft altijd moeilijk, vraag maar aan artsen......
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door alexv »

modesto schreef:Het verbaast mij niks, eerlijk gezegd. Nederlandse kruideniers hebben zich de laatste paar eeuwen nooit veel gelegen laten liggen aan morele overwegingen.

En hier moest ik trouwens wel even om lachen (uit: http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... r_1_863827):
De hoofdredactie van het RD schreef:De griezelcultus van Halloween is compleet doorgeschoten en wasemt de lijklucht van een beschaving die op sterven ligt.
Jammer dat de hoofdredactie er niet bij gezet heeft wanneer ze precies het einde van de beschaving in Nederland verwachten.
Wat is eigenlijk beschaving? Waar maak je uit op dat we beschaafd zijn?
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door modesto »

eilander schreef:Jammer dat jij er niet bij zet waarom je er precies om moest lachen.
Omdat het RD hier nogal doordraaft en de lezer op deze manier een makkelijke reden geeft om het commentaar niet serieus te nemen. (Ik draaf zelf ook weleens door, maar nooit in hoofdredactionele commentaren.)

Ik vind de aangehaalde passage zwaar overdreven omdat in landen waar Halloween volop gevierd wordt, met name in Amerika, het einde van de beschaving niet opmerkbaar naderbij is dan in Nederland. Mocht de beschaving hier in Nederland binnenkort toch onverwachts ten einde lopen, dan zal dat niet vanwege Halloween zijn.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Vagari »

modesto schreef:
eilander schreef:Jammer dat jij er niet bij zet waarom je er precies om moest lachen.
Omdat het RD hier nogal doordraaft en de lezer op deze manier een makkelijke reden geeft om het commentaar niet serieus te nemen. (Ik draaf zelf ook weleens door, maar nooit in hoofdredactionele commentaren.)

Ik vind de aangehaalde passage zwaar overdreven omdat in landen waar Halloween volop gevierd wordt, met name in Amerika, het einde van de beschaving niet opmerkbaar naderbij is dan in Nederland. Mocht de beschaving hier in Nederland binnenkort toch onverwachts ten einde lopen, dan zal dat niet vanwege Halloween zijn.
Het is maar net wat je beschaving noemt.
Plaats reactie