Halloween en Goedheiligman etc.

DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door DDD »

De bel doet het al een jaar niet, maar ik heb ook ramen en twee telefoons. En verder kan ik me wel wat bij het advies van Mara voorstellen.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Bonny »

Ik zou zeggen, kom maar terug met Sint Maarten. Net als vroeger.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Van Ewijk »

Bonny schreef:Ik zou zeggen, kom maar terug met Sint Maarten. Net als vroeger.
Dat is het juist, het is allemaal dubbel op, met dank aan de commercie.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Ditbenik »

Van Ewijk schreef:Sinterklaas is, correctie: was ooit leuk, nu vind ik het verpest door het politieke klimaat.
Kerst is gezellig, bevorderd de samenhang en herinnert zelfs de meest seculiere onderdelen van de samenleving nog aan Christus
Halloween is overgewaaide onzin uit Amerika waar ik niet aan mee doe.
Dat kerst de meest seculiere onderdelen van de samenleving nog aan Christus herinnert is een erg optimistische gedachte. De praktijk leert helaas anders.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Van Ewijk »

Wat mij trouwens nog het meest zorgen baart is dat ouders hun kinderen, veelal ook zonder begeleiding, bij jan en alleman langs de deur laten gaan om snoepgoed aan te nemen, Vreemden en snoep, iets waar in mijn jeugd door ouders en school fors voor gewaarschuwd werd.
Met alle smerigheid en vuile daden die men heden ten dage in het nieuws hoort vind ik dat volkomen onverantwoord.
Maar goed, voor tegenwoordige begrippen zal ik wel een hopeloos ouderwets denkende zeurkous zijn.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Dodo »

En ook - minder belangrijk - al dat snoep!
Op scholen mag niet meer zoet getrakteerd worden, want ach en wee als de kindjes 25 keer per jaar een snoepje zouden krijgen. En hier krijgen ze bakken snoep per kind.
Ik weet nog dat de kinderen van mijn broer met Sint Maarten zoveel kregen dat ze het niet op kregen. Dat is toch onzinnig?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door parsifal »

Van Ewijk schreef:Wat mij trouwens nog het meest zorgen baart is dat ouders hun kinderen, veelal ook zonder begeleiding, bij jan en alleman langs de deur laten gaan om snoepgoed aan te nemen, Vreemden en snoep, iets waar in mijn jeugd door ouders en school fors voor gewaarschuwd werd.
Met alle smerigheid en vuile daden die men heden ten dage in het nieuws hoort vind ik dat volkomen onverantwoord.
Maar goed, voor tegenwoordige begrippen zal ik wel een hopeloos ouderwets denkende zeurkous zijn.
Het maakt nogal een verschil of iemand een kind benadert met snoep of dat het kind iemand benadert om snoep. Een beetje het verschil tussen een fiets kopen die je op straat aangeboden wordt of een fiets kopen in de fietsenwinkel.

Verder vind ik Halloween maar niets, buiten hervormingsdag en een goede dag om de mensen te herdenken die ons het afgelopen jaar zijn ontvallen (wat in Zweden meer gebeurt rond deze tijd).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
Van Ewijk schreef:Wat mij trouwens nog het meest zorgen baart is dat ouders hun kinderen, veelal ook zonder begeleiding, bij jan en alleman langs de deur laten gaan om snoepgoed aan te nemen, Vreemden en snoep, iets waar in mijn jeugd door ouders en school fors voor gewaarschuwd werd.
Met alle smerigheid en vuile daden die men heden ten dage in het nieuws hoort vind ik dat volkomen onverantwoord.
Maar goed, voor tegenwoordige begrippen zal ik wel een hopeloos ouderwets denkende zeurkous zijn.
Het maakt nogal een verschil of iemand een kind benadert met snoep of dat het kind iemand benadert om snoep. Een beetje het verschil tussen een fiets kopen die je op straat aangeboden wordt of een fiets kopen in de fietsenwinkel.

Verder vind ik Halloween maar niets, buiten hervormingsdag en een goede dag om de mensen te herdenken die ons het afgelopen jaar zijn ontvallen (wat in Zweden meer gebeurt rond deze tijd).
Waarom herdenken ze in Zweden rond deze tijd aan de overledenen van het afgelopen jaar?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
parsifal schreef:
Van Ewijk schreef:Wat mij trouwens nog het meest zorgen baart is dat ouders hun kinderen, veelal ook zonder begeleiding, bij jan en alleman langs de deur laten gaan om snoepgoed aan te nemen, Vreemden en snoep, iets waar in mijn jeugd door ouders en school fors voor gewaarschuwd werd.
Met alle smerigheid en vuile daden die men heden ten dage in het nieuws hoort vind ik dat volkomen onverantwoord.
Maar goed, voor tegenwoordige begrippen zal ik wel een hopeloos ouderwets denkende zeurkous zijn.
Het maakt nogal een verschil of iemand een kind benadert met snoep of dat het kind iemand benadert om snoep. Een beetje het verschil tussen een fiets kopen die je op straat aangeboden wordt of een fiets kopen in de fietsenwinkel.

Verder vind ik Halloween maar niets, buiten hervormingsdag en een goede dag om de mensen te herdenken die ons het afgelopen jaar zijn ontvallen (wat in Zweden meer gebeurt rond deze tijd).
Waarom herdenken ze in Zweden rond deze tijd aan de overledenen van het afgelopen jaar?
De oude katholieke traditie van allerzielen die in Lutherse landen nog steeds een (zij het andere) betekenis heeft. https://en.wikipedia.org/wiki/All_Souls ... t_churches
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door DDD »

In Nederland is dat toch ook zo? In de RKK vanwege Allerzielen en Allerheiligen en in de protestantse kerken vanwege eeuwigheidszondag. Het is bijna advent, daar komt het door.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door huisman »

DDD schreef:In Nederland is dat toch ook zo? In de RKK vanwege Allerzielen en Allerheiligen en in de protestantse kerken vanwege eeuwigheidszondag. Het is bijna advent, daar komt het door.

Even gegoogled en idd vanuit de Lutherse traditie ook in onze gezindte binnengedruppeld.
Wij zijn gewoon om tijdens de dienst op oudjaarsdag deze herdenking te houden maar het tijdstip lijkt mij geen principiële zaak .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door DDD »

Dat lijkt mij ook niet, zij het dat Oudjaar een wereldlijk en de laatste zondag van het kerkelijk jaar een kerkelijk moment is. Dus dat laatste ligt meer voor de hand.

Maar bij ons in de kerk is de herdenking van de overledenen op oudejaarsdag, overigens, even voor de juiste beeldvorming.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Van Ewijk »

parsifal schreef:[
Het maakt nogal een verschil of iemand een kind benadert met snoep of dat het kind iemand benadert om snoep. Een beetje het verschil tussen een fiets kopen die je op straat aangeboden wordt of een fiets kopen in de fietsenwinkel.
Een kind dat op straat benaderd word kan een auto ingesleurd worden en een kind dat aanbelt kan een woning ingetrokken worden.
Het is al eens gebeurd met een meisje dat kinderpostzegels rondbracht. (De bron is me even ontschoten maar ik herinner me nog duidelijk de uiteenzetting in de media)
Wat het herdenken van de doden betreft, daar zie ik niets Rooms of occult in, dat is te vergelijken met de landelijke en seculiere dodenherdenking betreffende ww2.
Sterker nog, de vergelijking met deze ceremonie haal ik dikwijls van stal als mij door de buitenwacht weer eens wat gevraagd word over het verschil tussen RKK en protestant, wij kennen aan een ceremonie of ritueel geen bovennatuurlijke werking toe.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door parsifal »

Van Ewijk schreef: Een kind dat op straat benaderd word kan een auto ingesleurd worden en een kind dat aanbelt kan een woning ingetrokken worden.
Het is al eens gebeurd met een meisje dat kinderpostzegels rondbracht. (De bron is me even ontschoten maar ik herinner me nog duidelijk de uiteenzetting in de media)
Wat het herdenken van de doden betreft, daar zie ik niets Rooms of occult in, dat is te vergelijken met de landelijke en seculiere dodenherdenking betreffende ww2.
Sterker nog, de vergelijking met deze ceremonie haal ik dikwijls van stal als ik door de buitenwacht weer eens word gevraagd tussen het verschil tussen RKK en protestant, wij kennen aan een ceremonie of ritueel geen bovennatuurlijke werking toe.
Dat eerste is natuurlijk waar. Maar qua gevaar staat langs de deur gaan om snoep op hetzelfde niveau als met kinderpostzegels langs de deur gaan (of alleen over straat lopen).

Verder geef ik alleen aan dat de keuze voor de datum van het herdenken van de doden rond eind oktober/begin november met de viering van allezielen/alleheiligen te maken heeft. Verder keur ik het niet af of zo (in tegendeel, ik vind het wel mooi om rond deze tijd naar bijvoorbeeld een uitvoering van Ein Deutsches Requiem of Faure's of Mozart's requiem te gaan (al zijn de laatste twee wel Rooms).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Van Ewijk »

parsifal schreef:ik vind het wel mooi om rond deze tijd naar bijvoorbeeld een uitvoering van Ein Deutsches Requiem of Faure's of Mozart's requiem te gaan (al zijn de laatste twee wel Rooms).
Niet alles wat Rooms is hoeft per definitie slecht te zijn.
Jij komt daar dus alleen om te genieten van de muziek, ik zie daar niets on-reformatorisch aan.
Even een belachelijk voorbeeld: Als de Paus morgen op de proppen zou komen met een lekker recept voor stoofpeertjes zou ik dat gelijk met een gerust hart van hem over nemen.
Dat heeft geen snars te maken met deelname aan dingen die tegen de Bijbel of de 3FVE in gaan.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie