Halloween en Goedheiligman etc.

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Van Ewijk »

Hollander schreef:Ik zie om mij heen echt helemaal niets van Halloween. Blijkbaar leef ik toch in een bijzondere omgeving in Holland.
Ik weet niet waar u woont maar prijs u gezegend.
Hier kan ik nog geen twee straten voorbijlopen of je breekt je nek over de plastic horrortroep.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 28 okt 2019, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:Vrijdag is Halloween voorbij...
Daar heb je gelijk in. Nou dan hoop ik dit jaar dus weinig mee te krijgen van Halloween. Ik mis er denk ik vrij weinig aan.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Hollander »

Van Ewijk schreef:
Hollander schreef:Ik zie om mij heen echt helemaal niets van Halloween. Blijkbaar leef ik toch in een bijzondere omgeving in Holland.
Ik weet niet waar u woont maar prijs u gezegend.
Hier kan ik nog geen twee straten voorbijlopen of je breekt je nek over de plastic horrortroep.
Is Halloween in bepaalde regio's van het land sterker aanwezig?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8957
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door J.C. Philpot »

Hollander schreef:Is Halloween in bepaalde regio's van het land sterker aanwezig?
Er zijn plekken waar het minder populair is:
Wikipedia schreef:Uit onderzoek in 2018 bleek dat inmiddels meer dan de helft van de Nederlandse bevolking Halloween vierde. Halloween bleek het minder goed te doen in de provincies Groningen, Drenthe, Zeeland en Utrecht, waar het (van oorsprong rooms-katholieke) sint-maartensfeest op 11 november belangrijker was dan in de rest van Nederland.[4] Op de avond van sint-maarten gaan kinderen (van alle gezindten) met lampionnen en met speciale sint-maartensliedjes de deuren langs om snoep op te halen. Ook in sommige Belgische plaatsen wordt het sint-maartensfeest gevierd.
Bij mij in de wijk is het erg populair doordat de openbare school in de wijk het heeft gestimuleerd. Een paar jaar geleden was er bij mij in de wijk zelf een volwassen man die met een bijl op angstaanjagende wijze kinderen achterna rende op Halloween.

Verder kun je als je op de betreffende avond door de wijk loopt aantreffen: graven, skeletten, bloedende handen uit kofferbakken, spinnewebben, vleermuizen, spoken, messen, afgehakte ledematen, galgen, zombies, enz
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Van Ewijk »

Hollander schreef:
Van Ewijk schreef:
Hollander schreef:Ik zie om mij heen echt helemaal niets van Halloween. Blijkbaar leef ik toch in een bijzondere omgeving in Holland.
Ik weet niet waar u woont maar prijs u gezegend.
Hier kan ik nog geen twee straten voorbijlopen of je breekt je nek over de plastic horrortroep.
Is Halloween in bepaalde regio's van het land sterker aanwezig?
Dat zal dan wel.
Aangezien men in het Zuiden gewend is aan carnaval zal men daar met dit verkleed feestje ook geen moeite hebben.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door helma »

Er was hier zaterdag ook een Halloween optocht. Dat had ik nog niet eerder gehoord. Wijk in Oost 'versierd' met gruwelen.
In de winkels(RotterdamZuidplein) ) heb ik vorige week een paar keer gezien dat kleine kinderen bang waren. Moeders zeiden dan zoiets van: nee, het is niet eng. Het is allemaal nep.
Nou En? Dan is het nog steeds eng toch?
Maar het moet leuk zijn :?

Ik las een bericht van een moeder die zich afvroeg of mensen wel beseften wat dit betekent voor mensen die korter of langer geleden een kindje hebben verloren.

In de abortus discussie mogen afbeeldingen niet worden vertoond. Te kwetsend en niet zorgvuldig tegenover rouwende ouders.
Maar met Halloween schijnt dat geen rol te spelen. Dan mogen vrouwen de Halloween walk lopen met uiteengerukte bebloede ongeboren kinderen.

Ik zal het wel nooit gaan begrijpen...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door parsifal »

Ein deutches requiem zal binnenkort weer door ons huis klinken. Verder nog wel muziek uit andere requiems.

Ik vind halloween verder vreselijk. het geflirt met de dood lijkt me op geen enkele manier gezond.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12036
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Herman »

Dodo schreef:
Herman schreef:Zojuist hebben we een vlag gekocht met een Luther roos om donderdag op te hangen. Gewoon omdat we het gespook zat zijn.
Begrijpen de Halloweeners dat?
Nee, dat denk ik niet. Het is een vrij simplistische actie. We beginnen gewoon ergens.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Klavart »

Herman schreef:
Dodo schreef:
Herman schreef:Zojuist hebben we een vlag gekocht met een Luther roos om donderdag op te hangen. Gewoon omdat we het gespook zat zijn.
Begrijpen de Halloweeners dat?
Nee, dat denk ik niet. Het is een vrij simplistische actie. We beginnen gewoon ergens.
Waar heb je die vlag gekocht?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12036
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Herman »

Klavart schreef:Waar heb je die vlag gekocht?
Drukland.nl
Dan moet je zelf een ontwerp maken (gewoon een plaatje / logo uploaden).
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Van Ewijk »

J.C. Philpot schreef:Verder kun je als je op de betreffende avond door de wijk loopt aantreffen: graven, skeletten, bloedende handen uit kofferbakken, spinnewebben, vleermuizen, spoken, messen, afgehakte ledematen, galgen, zombies, enz
(Even deels geciteerd.)

Nu we het toch over gruwelen en verschrikkingen hebben.... Het waren juist deze verschijnselen, namelijk beelden van vergane lichamen, doodshoofden en botten, die aan mij in mijn jonge jaren verschenen in verschillende documentaires en boeken over de verering er van in de rooms-katholieke kerk als zijnde relikwieën van "heiligen", die mij de kant van de Reformatie op hebben gestuurt.

Niet zozeer het occulte, maar het onreine, het bewaren, tonen, vereren en kussen van vergane lichaamsdelen deden mij, als iemand die erg gesteld is op hygiëne, walgen.
Ik die al niks van dode vliegen in de lamp moet hebben.

Ik was in die tijd nog zoekende naar een stroming die het meest bij mij paste.
En tja, daar was dan de protestantse leer met alleen de Bijbel, een schoon boek dat je alleen maar hoefde te lezen... Ik was gelijk verkocht! :humhihi
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef:
J.C. Philpot schreef:Verder kun je als je op de betreffende avond door de wijk loopt aantreffen: graven, skeletten, bloedende handen uit kofferbakken, spinnewebben, vleermuizen, spoken, messen, afgehakte ledematen, galgen, zombies, enz
(Even deels geciteerd.)
Ik heb een buurman die dol is op horrorfilms en mij enthousiast vertelde over een TV serie, The Walking Dead genaamd.
Ik vroeg aan hem, "is dat wat ik denk dat het is?"
Een groep mensen moet zien te overleven in een wereld vol zombies, verduidelijkte hij.
Ik vroeg toen of hij daarna nog kon slapen. O jawel hoor, is best vermakelijk.
En nee, het is geen rare eenzelvige man.
Kennelijk maakt satan mensen op deze manier vertrouwd met de dood. Ik kan niets anders bedenken.
Gruwelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:
Van Ewijk schreef:
J.C. Philpot schreef:Verder kun je als je op de betreffende avond door de wijk loopt aantreffen: graven, skeletten, bloedende handen uit kofferbakken, spinnewebben, vleermuizen, spoken, messen, afgehakte ledematen, galgen, zombies, enz
(Even deels geciteerd.)
Ik heb een buurman die dol is op horrorfilms en mij enthousiast vertelde over een TV serie, The Walking Dead genaamd.
Ik vroeg aan hem, "is dat wat ik denk dat het is?"
Een groep mensen moet zien te overleven in een wereld vol zombies, verduidelijkte hij.
Ik vroeg toen of hij daarna nog kon slapen. O jawel hoor, is best vermakelijk.
En nee, het is geen rare eenzelvige man.
Kennelijk maakt satan mensen op deze manier vertrouwd met de dood. Ik kan niets anders bedenken.
Gruwelijk.
Mwah...het is maar net wat je gruwelijk noemt.
het is in feite gewoon een stelletje toneelspelers met veel make-up en ketchup.
kan ik er naar kijken? ja.
Heb ik er zin in? Nee.
Geef mij maar liever een goede detective.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12036
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Herman »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Klavart »

:super
Plaats reactie