Halloween en Goedheiligman etc.

Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Pimpelmees »

modesto schreef:Mocht de beschaving hier in Nederland binnenkort toch onverwachts ten einde lopen, dan zal dat niet vanwege Halloween zijn.
Het RD commentaar zegt nergens dat Halloween de oorzaak is van het feit dat de beschaving op sterven ligt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Luther »

modesto schreef:
eilander schreef:Jammer dat jij er niet bij zet waarom je er precies om moest lachen.
Omdat het RD hier nogal doordraaft en de lezer op deze manier een makkelijke reden geeft om het commentaar niet serieus te nemen. (Ik draaf zelf ook weleens door, maar nooit in hoofdredactionele commentaren.)

Ik vind de aangehaalde passage zwaar overdreven omdat in landen waar Halloween volop gevierd wordt, met name in Amerika, het einde van de beschaving niet opmerkbaar naderbij is dan in Nederland. Mocht de beschaving hier in Nederland binnenkort toch onverwachts ten einde lopen, dan zal dat niet vanwege Halloween zijn.
Je kunt het ook omdraaien: Als er Halloween gevierd wordt, is er dan nog wel sprake van een beschaving in de eigenlijke zin?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Mara »

Hier in de buurt konden kinderen in een tuincentrum met een halloweenpompoen knutselen.
Je snapt toch niet dat ouders hun jonge kinderen daarnaar toe sturen?
Ze worden spelenderwijs vergiftigd. Want ze begrepen echt wel dat het met dood en griezelen te maken heeft.
Ik vraag me af hoeveel scholen, ook christelijke, aan dit vreselijke "feest" aandacht schenken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Desiree »

Ik zag hier allemaal meisjes met prinsessen kleren aan (schattig) en ook van die maskers (niks voor die kleine bangerds) We vroegen ons af of we wat gemist hadden :)

Maar goed, ik heb wel een pompoen staan, maar die is niet uitgehold.

Je kunt een heel griezelig gezicht maken door een zaklantaarn onder je gezicht te houden in het donker. Mocht je een nachtje niet willen slapen, moet je dat bij je kinderen eens proberen.

Ik snap best dat je geen hervormingsdag wilt vieren, als je niet christelijk bent, maar je kinderen zoiets bijbrengen vind ik geen goed alternatief. We zouden een tegenfeest kunnen organiseren. Briefjes met stellingen over de muur in de tuin van de dominee laten vallen en dan een snoepje krijgen? Dan weet je gelijk wat er leeft onder de jeugd.

Bij de way, het is altijd wel handig, al die aandacht, want dan vergeet ik de verjaardag van onze zeer gewaardeerde buurman nooit.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door modesto »

Luther schreef:Je kunt het ook omdraaien: Als er Halloween gevierd wordt, is er dan nog wel sprake van een beschaving in de eigenlijke zin?
Ik ben een beetje beducht voor je redenaties waarbij de conclusie noodzakelijkerwijs uit de aannames volgt. Typisch voorbeeldje uit hoofddekseldiscussie: "Als je 1 Korinthe 11 uitlegt zoals ik, dan moet je wel beamen dat vrouwen een hoed dienen te dragen". Natuurlijk, maar niet iedereen legt de Bijbel uit zoals jij -- dat is nu juist het punt van discussie.

In je huidige bijdrage ligt hetzelfde gevaar op de loer: wanneer jij "beschaving in de eigenlijke zin" wilt definieren als elke samenleving waar geen Halloween gevierd wordt, dan heb je vanzelfsprekend gelijk.

Het is belangrijk om zindelijk te argumenteren.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door -DIA- »

Als we DIGIBRON raadplegen, en zoeken op het woord HALLOWEEN, zien wij het volgende:

In 1950 word er voor het eerst melding van gemaakt in een artikel in THE BANNER OF TRUTH (het Amerikaanse zusterblad van DE SAAMBINER)
In de jaren 50 is er verder niets over te vinden.
Dan de jaren 60.
Ook 1 treffer en weer in THE BANNER OF TRUTH.
Daan de jaren 70.
Wederom slechsts 1 treffer: en wederom in THE BANNER OF TRUTH

In de Jaren 1960-1979 zien we een voorzichtig een kleine verandering.
De jaren daarna 7 artikelen in 10 jaar!
In dit decennium wordt er ineens bijna elk jaar over geschreven, bijna, in 1980, 1984 en 1985 nog geen treffers.

Jaren 80
1981 in THE BANNER OF TRUTH één vermelding
1982 in weer één vermelding en weer in THE BANNER OF TRUTH
In de jaren 1983, 1986, 1987, 1988, weer elk jaar één treffer, en allemaal w eer in THE BANNER OF TRUTH.
De EERSTE vermelding in een Nederlands christelijk blad vinden we dan in 1989. DE WAARHEISVRIEND schrijft dan over Hervormingsdag in Peru. Nog ver van huis dus…

Jaren 90
In de jaren 90 zien we enkele artikelen meer verschijnen.
In dit decennium stijgt het aantal treffers in de christelijke pers van 1 in de voorgaande jaren naar 18 in de jaren 90. Verdeeld over 3 periodieken.
2 in THE BANNER OF TRUTH.
3 in TERDEGE
13 in het RD
In vergelijking met de Jaren ervoor toch wel een opvallemde stijging!

2000-2009
Een explosieve stijging, dit decennium met 95 treffers, verdeeld over
RD 68 maal. Gevolgd door The Banner of Truth, Terdege en De Waarheidsvriend,
4 maal.
Dan volgen Daniel en Protestants Nederland met 3 treffers.
De Wekker, DRS, en Kerkblad volgen met 2 treffers in dit decennium.
Tenslotte 1 treffer in Theologica Reformata, IRS en De Wachter Sions.
We zien dus dat in de kerkbladen uit de rechterflank* van Reformatorisch Nederland hier de eerste maal aandacht aan wordt besteed.
*Rechterflank reken ik even voor het gemak de kerken die we samen kunnen vatten als (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland).

Tenslotte de periode 2010-2017
Opvallend genoeg minder treffers. Dit kan ook verband houden met het feit dat we hier niet over een heel decennium kunnen kijken. 65 treffers in totaal.
Het RD staat op kop met 53 treffers
Dan volgt (wel een beetje opmerkelijk) De Wachter Sions met 3 treffers
Ook in De Saambinder wordt er nu voor het eerst over geschreven (1 artikel)
Terdege en het Kerkblad hebben er 2, en de andere periodieken allen 1.

Samengevat:
Over Halloween werd nauwelijks geschreven in onze gezindte tot de jaren 90. In Amerika zagen we al jaarlijks aandacht in The Banner of Truth vanaf 1950
Een explosieve stijging zien we dan na de eeuwwisseling.
In Nederland zien we dus Halloween in een korte tijd opkomen na het jaar 2000.
Tenslotte: Deze persoon was de eerste die een topic op dit forum begon met Halloween! Maar dat Terzijde...

Nog een opmerkelijk feitje: Na dit gepubliceerd te hebben kan ik niet meer op http://www.digibron.nl :bobo
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door ZWP »

Interessant overzicht DIA!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Mara »

Hier zijn al een paar kindertjes aan de deur geweest, veel te vroeg.
Alhoewel ik weet dat ze aan kunnen bellen, schrik ik toch wel even iedere keer.
Je ziet kinderen staan, maar met een gruwelijk masker op en een nephakbijl in hun handjes.
Het lijkt wel of het elk jaar enger wordt.
Trick or treat.
In Amerika maken ze het nog veel bonter. Ik las in een krant dat iemand een ongeluk had geënsceneerd in zijn voortuin.
Het leek net alsof een auto tegen een boom was gereden en ertussen lag een mens, zwaar gewond onder het bloed.
Zijn buren vonden dit veel te ver gaan.
Halloween is geen onschuldig kinderspelletje met lekker veel snoepjes.
Het is het spotten met en vereren van de dood en boze geesten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Terri »

Mara schreef:Hier zijn al een paar kindertjes aan de deur geweest, veel te vroeg.
Alhoewel ik weet dat ze aan kunnen bellen, schrik ik toch wel even iedere keer.
Je ziet kinderen staan, maar met een gruwelijk masker op en een nephakbijl in hun handjes.
Het lijkt wel of het elk jaar enger wordt.
Trick or treat.
In Amerika maken ze het nog veel bonter. Ik las in een krant dat iemand een ongeluk had geënsceneerd in zijn voortuin.
Het leek net alsof een auto tegen een boom was gereden en ertussen lag een mens, zwaar gewond onder het bloed.
Zijn buren vonden dit veel te ver gaan.
Halloween is geen onschuldig kinderspelletje met lekker veel snoepjes.
Het is het spotten met en vereren van de dood en boze geesten.
Ongelooflijk akelig feest en ik gruw van alles en iedereen die er aan mee doet, sorry :ouin
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Van Ewijk »

Sinterklaas is, correctie: was ooit leuk, nu vind ik het verpest door het politieke klimaat.
Kerst is gezellig, bevorderd de samenhang en herinnert zelfs de meest seculiere onderdelen van de samenleving nog aan Christus
Halloween is overgewaaide onzin uit Amerika waar ik niet aan mee doe.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door DDD »

Mara schreef:Hier zijn al een paar kindertjes aan de deur geweest, veel te vroeg.
Alhoewel ik weet dat ze aan kunnen bellen, schrik ik toch wel even iedere keer.
Je ziet kinderen staan, maar met een gruwelijk masker op en een nephakbijl in hun handjes.
Het lijkt wel of het elk jaar enger wordt.
Trick or treat.
In Amerika maken ze het nog veel bonter. Ik las in een krant dat iemand een ongeluk had geënsceneerd in zijn voortuin.
Het leek net alsof een auto tegen een boom was gereden en ertussen lag een mens, zwaar gewond onder het bloed.
Zijn buren vonden dit veel te ver gaan.
Halloween is geen onschuldig kinderspelletje met lekker veel snoepjes.
Het is het spotten met en vereren van de dood en boze geesten.
Hoe ga jij daar mee om? Mijn bel is kapot, dus ik had er niet zo'n erg in, maar ik geloof dat er ook kinderen voor mijn deur stonden. Als je ze zo ziet, zou je meteen over de hel beginnen, maar dat is ook niet zo'n verstandige reactie. Het is wel een uitgelezen kans om iemand iets mee te geven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Hoe ga jij daar mee om? Mijn bel is kapot, dus ik had er niet zo'n erg in, maar ik geloof dat er ook kinderen voor mijn deur stonden. Als je ze zo ziet, zou je meteen over de hel beginnen, maar dat is ook niet zo'n verstandige reactie. Het is wel een uitgelezen kans om iemand iets mee te geven.
Ik blijf vriendelijk, dat in de eerste plaats. Ik heb hier een paar jaar geleden op mijn kop gekregen omdat ik zei dat ik geen snoep gaf met een bijbeltje erbij en dus mijn kans zou laten voorbij gaan. Maar ik zie dat anders.

Soms wordt het aangekondigd, dan krijg je een briefje in de bus van de ouders, met de melding dat ze met een groepje langs de deur komen (vanwege een verjaardagsfeestje). Wie niet mee wil doen, wordt verzocht een stickertje op de bel te plakken en dan bellen ze dus niet aan.
Ik heb er weleens over gedacht om mandarijntjes klaar te leggen, maar dat is niet de bedoeling.
Ik ga niet preken, noch bekeren, noch waarschuwen, dat heeft geen enkele zin met een paar opgeschoten jochies. Bovendien waren ze deze week voornamelijk moslim. En als de ouders erbij zijn, zal dat eerder irritatie opwekken. Want ze moeten wel door he.
Toen ze deze week aanbelden en een poes liep mee naar de deur, sprong die meteen een meter hoog. Hij schrok denk ik van die nephakbijlen of zo.
Dus ik zei, "hoi jongens, de poes schrikt heel erg van jullie, zie je wel? Sorry, ik geef geen snoep, want dat hebben we niet in huis, alleen wat suikervrije snoepjes. En jullie zijn echt te vroeg, ik denk dat sommige mensen het niet fijn vinden als je nu aanbelt.".
Toen renden ze weg.

Hier hebben mensen soms een sticker op de deur: Geen Jehova's aan de deur, want bekeerd zijn al.
Je laat je kans niet voorbij gaan, echt niet, want het is het verkeerde moment dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door DDD »

Dat is al een hele geruststelling;-)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door eilander »

Gelukkig hebben we dit soort rare fratsen hier (nog) niet.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:
Mara schreef:Hier zijn al een paar kindertjes aan de deur geweest, veel te vroeg.
Alhoewel ik weet dat ze aan kunnen bellen, schrik ik toch wel even iedere keer.
Je ziet kinderen staan, maar met een gruwelijk masker op en een nephakbijl in hun handjes.
Het lijkt wel of het elk jaar enger wordt.
Trick or treat.
In Amerika maken ze het nog veel bonter. Ik las in een krant dat iemand een ongeluk had geënsceneerd in zijn voortuin.
Het leek net alsof een auto tegen een boom was gereden en ertussen lag een mens, zwaar gewond onder het bloed.
Zijn buren vonden dit veel te ver gaan.
Halloween is geen onschuldig kinderspelletje met lekker veel snoepjes.
Het is het spotten met en vereren van de dood en boze geesten.
Hoe ga jij daar mee om? Mijn bel is kapot, dus ik had er niet zo'n erg in, maar ik geloof dat er ook kinderen voor mijn deur stonden. Als je ze zo ziet, zou je meteen over de hel beginnen, maar dat is ook niet zo'n verstandige reactie. Het is wel een uitgelezen kans om iemand iets mee te geven.
Klopt. Eerst de eerst de bel repareren dan maar.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 28 okt 2017, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie