Examens

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Examens

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Dodo schreef:Het verbaast me dat het zo last-minute is. Zita zit nu de resultaten te berekenen voor de kinderen die straks horen of ze geslaagd zijn? Druk dagje.
Dat is toch logisch.
Vanmorgen om 8.00 kwamen de N-termen binnen en moet op basis van de punten een cijfer gekoppeld worden aan de examens. Dat wordt allemaal ingevoerd, en berekend en vijf keer gecontroleerd, daarna een examinatorenvergadering ergen rond 12.00 uur, vervolgens de gezakten bellen, daarna geslaagden op de website publiceren.
Worden er nog genadezesjes uitgedeeld?
Er valt niks te sleutelen aan de cijfers. Voorafgaand aan het Centraal Schriftelijk Eindexamen stonden de cijfers voor het Schoolexamen (gewogen gemiddelde van de bovenbouwtoetsen) vast. Het puntenaantal van het CSE wordt in samenspraak met de tweede corrector vastgesteld. Vandaag hoorde ik welk cijfer bij welk aantal punten hoort. Daarna heb ik het gemiddelde van SE en CSE berekend. En dan kan heel vies uitkomen op 5,45.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Examens

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Dodo schreef:Het verbaast me dat het zo last-minute is. Zita zit nu de resultaten te berekenen voor de kinderen die straks horen of ze geslaagd zijn? Druk dagje.
Dat is toch logisch.
Vanmorgen om 8.00 kwamen de N-termen binnen en moet op basis van de punten een cijfer gekoppeld worden aan de examens. Dat wordt allemaal ingevoerd, en berekend en vijf keer gecontroleerd, daarna een examinatorenvergadering ergen rond 12.00 uur, vervolgens de gezakten bellen, daarna geslaagden op de website publiceren.
Worden er nog genadezesjes uitgedeeld?
Nee, genade is er niet bij.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Examens

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Worden er nog genadezesjes uitgedeeld?
Nee, genade is er niet bij.
Tjonge. Het is nog wel een reformatorische school.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Examens

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Worden er nog genadezesjes uitgedeeld?
Nee, genade is er niet bij.
Tjonge. Het is nog wel een reformatorische school.
Zeker, maar het gaat alleen via hard werken!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Examens

Bericht door Mannetje »

't Is genade als je dat kunt.
-
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Examens

Bericht door sirdanilot »

Tsja, om eerlijk te zijn is het op de middelbare school ook niet echt nodig om vijfjes en zesjes te halen als je gewoon je best doet. Ik had niks lager dan een 7 op het vwo, en anders kun je in ons land ook gewoon een niveau lager doen als het niet lukt... Alleen bij vakken als wiskunde kan ik het wel begrijpen, dat kan je of dat kan je niet. Maar dan nog, je kunt op havo tegenwoordig een pakket zónder wiskunde uitkiezen. Ik vind er wel wat voor te zeggen om als je écht geen wiskunde kunt, ook geen VWO te doen.

Ik kon bijvoorbeeld geen natuurkunde, nou dan deed ik dat vak gewoon niet, in plaats van net vijfjes, net zesjes met moeite ervoor te halen. Dat heeft toch ook geen zin. Scheikunde vond ik dan wél weer erg leuk, maar ik doe nu niks meer met exacte vakken.
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Examens

Bericht door Mannetje »

Ook wiskunde valt tot op zekere hoogte te leren. Maar als eenmaal in je hoofd zit dat je het niet kunt, heb je al een filter ingebouwd die alle nieuwe uitleg tegenhoudt.

Verder is de praktijk dat veel leerlingen op de HAVO echt hard moeten werken voor hun voldoendes.
Leerlingen die de HAVO op hun slofjes doen, kunnen opstromen naar het VWO.

Maar voor wie het VWO op zijn of haar slofjes doet, is er geen alternatief.
-
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18716
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Examens

Bericht door helma »

Yes geslaagd!! Onze zoon Bart (en zijn vriendin ook)

(allebei 4&5Havo in een jaar)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Examens

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:Yes geslaagd!! Onze zoon Bart (en zijn vriendin ook)

(allebei 4&5Havo in een jaar)
Gefeliciteerd!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Examens

Bericht door Mara »

helma schreef:Yes geslaagd!! Onze zoon Bart (en zijn vriendin ook)

(allebei 4&5Havo in een jaar)
GEFELICITEERD.
Petje af. :hi
Altijd weer spannend en altijd weer fijn als het succesvol is geweest.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Examens

Bericht door Mannetje »

Gefeliciteerd!
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Examens

Bericht door refo »

Mannetje schreef:Ook wiskunde valt tot op zekere hoogte te leren. Maar als eenmaal in je hoofd zit dat je het niet kunt, heb je al een filter ingebouwd die alle nieuwe uitleg tegenhoudt.

Verder is de praktijk dat veel leerlingen op de HAVO echt hard moeten werken voor hun voldoendes.
Leerlingen die de HAVO op hun slofjes doen, kunnen opstromen naar het VWO.

Maar voor wie het VWO op zijn of haar slofjes doet, is er geen alternatief.
Jawel: VWO+ en pre-university in Leiden of een Lapptop-programma, ook in Leiden.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Examens

Bericht door Fjodor »

refo schreef:
Mannetje schreef:Ook wiskunde valt tot op zekere hoogte te leren. Maar als eenmaal in je hoofd zit dat je het niet kunt, heb je al een filter ingebouwd die alle nieuwe uitleg tegenhoudt.

Verder is de praktijk dat veel leerlingen op de HAVO echt hard moeten werken voor hun voldoendes.
Leerlingen die de HAVO op hun slofjes doen, kunnen opstromen naar het VWO.

Maar voor wie het VWO op zijn of haar slofjes doet, is er geen alternatief.
Jawel: VWO+ en pre-university in Leiden of een Lapptop-programma, ook in Leiden.
Ze kunnen ook het vwo niveau omhoog gooien. Weinig vwo-ers die na hun vwo een beetje fatsoenlijk Duits of Frans kunnen lezen..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Examens

Bericht door sirdanilot »

refo schreef:
Mannetje schreef:Ook wiskunde valt tot op zekere hoogte te leren. Maar als eenmaal in je hoofd zit dat je het niet kunt, heb je al een filter ingebouwd die alle nieuwe uitleg tegenhoudt.

Verder is de praktijk dat veel leerlingen op de HAVO echt hard moeten werken voor hun voldoendes.
Leerlingen die de HAVO op hun slofjes doen, kunnen opstromen naar het VWO.

Maar voor wie het VWO op zijn of haar slofjes doet, is er geen alternatief.
Jawel: VWO+ en pre-university in Leiden of een Lapptop-programma, ook in Leiden.
Leiduhhh !! :yahoo

Helaas was dat voor mij niet echt te doen vanuit zeeland. Ik heb gewoon maar netjes m'n VWO'tje gedaan. Kon niet eens gymnasium doen want onze school had geen Grieks (vind maar eens een docente Grieks in die regio). De enige docente die dat kon gaf al fulltime Latijn.
Tegenwoordig hebben ze wel zaken als Grieks en tweetalig onderwijs.
Ze kunnen ook het vwo niveau omhoog gooien. Weinig vwo-ers die na hun vwo een beetje fatsoenlijk Duits of Frans kunnen lezen..
Het niveau is in ieder geval al een stuk beter dan vroeger. Vroeger moest je zowel frans als duits doen en dan maar weinig uren per week, daar leerde je dus echt niks van. Tegenwoordig is het of of (je kunt wel allebei doen maar dat is extra zwaar !), en is de opleiding dus al wat beter.
Het grote probleem is het centraal examen. Dat is alleen vragen over teksten beantwoorden en dus veel te makkelijk, daar leer je geen Frans van. En wat er op school wordt geleerd verschilt heel erg per school.

Zelf had ik een zeer goede docente Frans (uit België) waarbij je literatuur in het Frans moest lezen en daar vervolgens een presentatie over geven in het Frans, dat soort dingen. Maar op de meeste scholen is het allemaal een stuk makkelijker. Voor mijn centraal examen had ik dan ook een zeer hoog cijfer dat was zeer beneden ons niveau.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18716
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Examens

Bericht door helma »

Een van onze zoons doet momenteel examen (HAVO); zijn vriendin ook.
Bij jullie ook nog examenkandidaten?
Plaats reactie