Orgaandonatie

Voorstander van orgaandonatie?

Tegenstander te allen tijde
5
8%
Voorstander te allen tijde
19
29%
Voorstander mits.........
27
41%
Tegenstander tenzij........
15
23%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Orgaandonatie

Bericht door jvdg »

Het is alweer zo'n 1 1/2 jaar geleden dat op dit forum over dit onderwerp ampel is gediscussieerd.

Door de BNN "stunt" heeft dit weer ons aller aandacht getrokken middels de diverse media.

Deze "stunt" is door mij, en velen met mij, niet gewaardeerd, integendeel.

Maar wat mij interesseert is, in hoeverre heeft deze BNN uitzending onze mening, en in het bijzonder de mening van "niet-kerkse mensen" beïnvloed.

Met deze Poll tracht ik te weten te komen hoe dit (belangrijke) onderwerp onder ons "leeft".
Gebruikersavatar
myster
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24
Locatie: gelderland

Bericht door myster »

Ik ga niet van te voren zitten "selecteren". Dat doen anderen maar voor me. Maar ik ben wel voorstander van orgaandonatie. Want als er een ander leven mee geholpen kan worden... wie ben ik dan om dat tegen te houden?
Misschien een iets simplistische uitleg, maar heb er wel degelijk over nagedacht.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb ondanks dat ik er over na heb gedacht hier nog steeds geen mening over gevormd. Als ik tegen zou kiezen, vind ik dat ik zelf ook geen organen mag aannemen, dat zou zeer hypocriet zijn. Het argument van naastenliefde vind ik op zichzelf geen argument. Dat het doel goed is (naastenliefde) impliceert m.i. niet automatisch dat het middel (orgaandonatie) dat ook is. Kortom, ik ben er nog niet uit.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

J.C. Philpot schreef:Ik heb ondanks dat ik er over na heb gedacht hier nog steeds geen mening over gevormd. Als ik tegen zou kiezen, vind ik dat ik zelf ook geen organen mag aannemen, dat zou zeer hypocriet zijn. Het argument van naastenliefde vind ik op zichzelf geen argument. Dat het doel goed is (naastenliefde) impliceert m.i. niet automatisch dat het middel (orgaandonatie) dat ook is. Kortom, ik ben er nog niet uit.
Tja, en dat heb ik eigenlijk het zelfde. Is het de bedoeling van God geweest dat mensen hun medische kennis op deze manier gebruiken? Wat is de intensie van het doneren? Mensen willen allemaal gelukkiger, langer en gezonder leven. Het liefst zouden we onsterfelijk willen zijn. Alleen... door eigen schuld is dat niet mogelijk. Aan de andere kant, wanneer ik morgen zou horen dat ik een orgaan nodig heb om te overleven zou ik blij zijn wanneer ik er eentje krijg.
Voor mezelf zit er ook nog wel verschil in de manier waarop de donatie plaats vind. Tijdens het leven, of na het overlijden. Ik denk op 1 nier kun je goed leven wanneer je gezond ben. Wanneer ik daar een familielid mee kan helpen zal ik daar minder moeite mee hebben dan wanneer ik ben overleden en dan pas halen ze de nodige organen eruit...
Ik vind het heel moeilijk....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Ik heb ingevuld voor, tenzij...

Ik zou heel graag een donorcodicil invullen, maar wat gebeurt er als je 80 bent en een jongen van 18 heeft een nieuwe nier nodig? Ik vertrouw voor wat dat betreft niet op de nederlandse doktoren die de schouwpapieren moeten invullen.
Ik heb al erg veel vanuit mijn omgeving meegemaakt dat iemand gewoon verder kan leven met een nieuwe hartklep, een andere nier, enz. dat ik mijn organen zeker beschikbaar zou willen stellen.

Ik weet niet of dit hier bekend is, maar als je je registreerd als donor, komt vaak ook de vraag of je organen of weefsel wilt doneren. Doneren of weefsel ben ik wel weer gedeeltelijk op tegen. Als je bent overleven wordt je (afschuwelijk) als het ware gevilt en je huid word dan gebruikt voor iemand met bijv. brandwonden. Ik zou deze mensen heel graag willen helpen, maar ik denk niet dat dit goed is. Het is namelijk zo dat je dan vocht blijft lekken dat niet meer is te stoppen. Je moet ook onder je kleding een speciaal pak aan anders wordt echt alles nat. Ik vind dat persoonlijk te ver gaan. Organen die je evt. in je leven kunt af staan, zie ik helemaal geen problemen in. Ik geef toe dat het een moeilijk probleem is. Ik denk dat het heel belangrijk is om samen met je partner/ouders af te spreken wat je wens is. Bij mij zouden ze organen mogen weg halen, maar ik zou niet willen dat artsen van tevoren hiervan op de hoogte zijn.

In deze heb ik ook weleens gedacht: vergaderd u ook wat dit betreft geen schatten op de aarde. Ik ken iemand die een nieuwe hartklep heeft gekregen. Maar ook iemand die nieuwe longen moest. Hij werd opgebeld met: U moet nu komen want uw longen zitten nu in het vliegtuig. Deze man was opgegeven, zou het niet redden want de wachtlijst was te lang. Nu doet hij weer alles. De overledene heeft er zelf niets meer aan en die andere heeft er nog genadetijd bij gekregen.

Ik ben het helemaal met jullie eens dat het een moeilijke keuze blijft.
Ik heb de Heere-Jezus nooit tegen iemand horen zeggen: je moet accepteren dat je niet kan lopen of ziek bent. Wij hebben niet de macht om iemand gezond te maken. Maar zou de Heere-Jezus op een vraag hebben geantwoord: Nee mijn nieren houd ik zelf?
Paulus schrijft ook dat die mensen hem zo lief hadden dat ze hem als het ware hun oog wilden uittrekken en het hem geven.

Ik zou wel willen benadrukken: als je dan stelt dat je zelf niet wilt doneren, ga dan ook geen organen van een ander aannemen. Je vraagt dan iets van een ander wat je zelf niet geven wilt! Dat vind ik echt super hypocriet! Ik heb dat nooit begrepen. Je bent of voor of tegen en niet hoe het je het beste uitkomt!

Maar goed het blijft een moeilijk punt net als alle andere etische dilemma's .
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

vlinder schreef:Ik heb ingevuld voor, tenzij...

Ik zou heel graag een donorcodicil invullen, maar wat gebeurt er als je 80 bent en een jongen van 18 heeft een nieuwe nier nodig? Ik vertrouw voor wat dat betreft niet op de nederlandse doktoren die de schouwpapieren moeten invullen.
Ik heb al erg veel vanuit mijn omgeving meegemaakt dat iemand gewoon verder kan leven met een nieuwe hartklep, een andere nier, enz. dat ik mijn organen zeker beschikbaar zou willen stellen.

Ik weet niet of dit hier bekend is, maar als je je registreerd als donor, komt vaak ook de vraag of je organen of weefsel wilt doneren. Doneren of weefsel ben ik wel weer gedeeltelijk op tegen. Als je bent overleven wordt je (afschuwelijk) als het ware gevilt en je huid word dan gebruikt voor iemand met bijv. brandwonden. Ik zou deze mensen heel graag willen helpen, maar ik denk niet dat dit goed is. Het is namelijk zo dat je dan vocht blijft lekken dat niet meer is te stoppen. Je moet ook onder je kleding een speciaal pak aan anders wordt echt alles nat. Ik vind dat persoonlijk te ver gaan. Organen die je evt. in je leven kunt af staan, zie ik helemaal geen problemen in. Ik geef toe dat het een moeilijk probleem is. Ik denk dat het heel belangrijk is om samen met je partner/ouders af te spreken wat je wens is. Bij mij zouden ze organen mogen weg halen, maar ik zou niet willen dat artsen van tevoren hiervan op de hoogte zijn.

In deze heb ik ook weleens gedacht: vergaderd u ook wat dit betreft geen schatten op de aarde. Ik ken iemand die een nieuwe hartklep heeft gekregen. Maar ook iemand die nieuwe longen moest. Hij werd opgebeld met: U moet nu komen want uw longen zitten nu in het vliegtuig. Deze man was opgegeven, zou het niet redden want de wachtlijst was te lang. Nu doet hij weer alles. De overledene heeft er zelf niets meer aan en die andere heeft er nog genadetijd bij gekregen.

Ik ben het helemaal met jullie eens dat het een moeilijke keuze blijft.
Ik heb de Heere-Jezus nooit tegen iemand horen zeggen: je moet accepteren dat je niet kan lopen of ziek bent. Wij hebben niet de macht om iemand gezond te maken. Maar zou de Heere-Jezus op een vraag hebben geantwoord: Nee mijn nieren houd ik zelf?
Paulus schrijft ook dat die mensen hem zo lief hadden dat ze hem als het ware hun oog wilden uittrekken en het hem geven.

Ik zou wel willen benadrukken: als je dan stelt dat je zelf niet wilt doneren, ga dan ook geen organen van een ander aannemen. Je vraagt dan iets van een ander wat je zelf niet geven wilt! Dat vind ik echt super hypocriet! Ik heb dat nooit begrepen. Je bent of voor of tegen en niet hoe het je het beste uitkomt!

Maar goed het blijft een moeilijk punt net als alle andere etische dilemma's .
'

Ik herken deze worsteling omdat ik jouw gedachten dienaangaande volg.
Mag ik in dezen lijdelijk zijn en zeggen dat afhankelijk van mijn einde en wat mijn geliefden voelen, ik het daarvan laat afhangen?

Of, is dat te makkelijk om anderen te laten beslissen over mijn stoffelijk, ontzielde lichaam?
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Voor.

Op grond van Galaten 4:15 meen ik daar ook toestemming voor te hebben.

Nu moet ik er eerlijkheidshalve bij vermelden, dat dit niet de enigste basis is waarop ik deze beslissing heb genomen. Er speelt natuurlijk veel meer.

Misschien nog wat uitgebreider later, maar 'k ben benieuwd wat er hier over wordt gezegd. 'k Lees wel weer even mee.

Overigens zegt BNN stunt mij niks. Uit de krant heb ik wat vernomen.
Adorote

Bericht door Adorote »

Een liefdeblijk in daadwerkelijkheid doet de mens geen kwaad integendeel.
Laatst gewijzigd door Adorote op 05 jun 2007, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik ben voorstander. We mogen gebruik maken van onze medische kennis, die we ook niet van onszelf hebben, om zieken te helpen, om mensen te genezen. Mijn lichaam is niet van mezelf, ik heb het van God gekregen. Als ik door middel van orgaandonatie mensen kan helpen, zodat ze jaren langer kunnen leven, lijkt me dat alleen maar naastenliefde. Mijn lichaam is maar vergankelijk en ik weet zeker dat ik een onvergankelijk leven mag krijgen na mijn sterven. Mijn organen zijn wat dat betreft niet belangrijk, anders vergaan ze toch tot stof.

Ik vind de actie van BNN goed, zoals al aangeven werd er veel te weinig over het onderwerp gepraat, waardoor mensen er niet over nadenken en geen standpunt innemen en dus ook geen donorcodicil invullen. Ze hebben geen ja gezegd en geen nee, en ik vind dat mensen in ieder geval een keuze moeten maken. Op zo'n manier kunnen er een heleboel levens worden gered. Dat lijkt mij toch niet slecht?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik ben tegen orgaandonatie, tenzij het gaat om organen die uit iemand gehaald wordt die nog verder leeft, of die echt dood is (niet alleen hersendood).

De reden om tegen te zijn is simpel, de materie is ethisch zeer, zeer complex:
1. We weten niet wat de invloed van een 'vreemd' orgaan is op ons DNA, en het DNA van eventueel nog geboren te worden kinderen, en we weten niet wat het gevolg daarvan is. Ik noem DNA, omdat dit met de huidige wetenschappelijke kennis gezien wordt als 'het unieke' van een mens.
2. De definitie 'hersendood' is erg vaag, en de methodes die gebruikt worden om het vast te stellen zijn onbetrouwbaar.
3. Ik vind, op basis van natuurlijk gevoelen, hersendood niet dood, maar een fase in het stervensproces.

Daarnaast nog de vragen in hoeverre wij zo mogen ingrijpen, en 'God spelen'
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

memento schreef:Ik ben tegen orgaandonatie, tenzij het gaat om organen die uit iemand gehaald wordt die nog verder leeft, of die echt dood is (niet alleen hersendood).

De reden om tegen te zijn is simpel, de materie is ethisch zeer, zeer complex:
1. We weten niet wat de invloed van een 'vreemd' orgaan is op ons DNA, en het DNA van eventueel nog geboren te worden kinderen, en we weten niet wat het gevolg daarvan is. Ik noem DNA, omdat dit met de huidige wetenschappelijke kennis gezien wordt als 'het unieke' van een mens.
2. De definitie 'hersendood' is erg vaag, en de methodes die gebruikt worden om het vast te stellen zijn onbetrouwbaar.
3. Ik vind, op basis van natuurlijk gevoelen, hersendood niet dood, maar een fase in het stervensproces.

Daarnaast nog de vragen in hoeverre wij zo mogen ingrijpen, en 'God spelen'
Een interessante vraag, aangezien het op bepaalde medische vlakken geen discussie is en op andere medische vlakken wel.

En een andere interessante vraag is natuurlijk: Stel, er gaat bij jou wat mis en een donororgaan kan je leven redden. Hoe kijk je er dan tegen aan?

Ik zou als mij wat zou overkomen graag zo geholpen worden, hoewel ik weet dat ik na mijn sterven naar God zou mogen gaan. Maar ik geloof dat God ook medische kennis geeft waardoor we mogen blijven leven, dat ook in zijn plan is opgenomen en we niet voor God spelen als we iemands leven redden dmv gedoneerde organen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Blijft een uiterst persoonlijk onderwerp. Het moet er maar eens op aan komen. Die nood beleef ik niet vanachter mijn pc. Hoogstwaarschijnlijk zal in nood mijn visie mogelijk ook veranderen. Of toch niet?

Een aantal jaren geleden in onze gemeente. Een meisje van 13 jaar ernstig ziek. Een long transplantatie zou nogelijk haar leven met 5 jaar verlengen. Je kan begrijpen dat dit een worsteling is geweest samen met haar ouders. Het meisje heeft uiteindelijk zelf de doorslag gegeven dat ze het niet wilde. Kort er na is ze ook overleden. Op haar bed heeft ze getuigd dat ze weten mocht in Christus geborgen te zijn.

Een ieder kind zou toch kiezen voor het leven met een nieuwe long. Maar zij wist dat haar een beter lot bereid was!

Er zullen ook leidingen van God zijn geweest met een geslaagde transplantatie, met grote dankbaarheid voor een nieuw orgaan. En wat te denken van bloedtransfusies. Ligt dat in het zelfde vlak?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Marnix schreef:
memento schreef:Ik ben tegen orgaandonatie, tenzij het gaat om organen die uit iemand gehaald wordt die nog verder leeft, of die echt dood is (niet alleen hersendood).

De reden om tegen te zijn is simpel, de materie is ethisch zeer, zeer complex:
1. We weten niet wat de invloed van een 'vreemd' orgaan is op ons DNA, en het DNA van eventueel nog geboren te worden kinderen, en we weten niet wat het gevolg daarvan is. Ik noem DNA, omdat dit met de huidige wetenschappelijke kennis gezien wordt als 'het unieke' van een mens.
2. De definitie 'hersendood' is erg vaag, en de methodes die gebruikt worden om het vast te stellen zijn onbetrouwbaar.
3. Ik vind, op basis van natuurlijk gevoelen, hersendood niet dood, maar een fase in het stervensproces.

Daarnaast nog de vragen in hoeverre wij zo mogen ingrijpen, en 'God spelen'
Een interessante vraag, aangezien het op bepaalde medische vlakken geen discussie is en op andere medische vlakken wel.

En een andere interessante vraag is natuurlijk: Stel, er gaat bij jou wat mis en een donororgaan kan je leven redden. Hoe kijk je er dan tegen aan?

Ik zou als mij wat zou overkomen graag zo geholpen worden, hoewel ik weet dat ik na mijn sterven naar God zou mogen gaan. Maar ik geloof dat God ook medische kennis geeft waardoor we mogen blijven leven, dat ook in zijn plan is opgenomen en we niet voor God spelen als we iemands leven redden dmv gedoneerde organen.
Memento zou geen organen van anderen aanemen......
Alleen bijv. van mij als ik dan kan blijven leven zoals een nier. Maar verder zou hij dat niet doen.
(lastig onderwerp hier :wink: hij tegen ik voor)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

BJD schreef: Er zullen ook leidingen van God zijn geweest met een geslaagde transplantatie, met grote dankbaarheid voor een nieuw orgaan. En wat te denken van bloedtransfusies. Ligt dat in het zelfde vlak?
En wat denk je van reanimatie? even ouderen buiten beschouwing laten. Maar als jij een knul van 18 ziet liggen? Bijna iedereen roept unaniem: reanimeren. Alle BHV'er en EHBO'ers zijn verplicht te reanimeren als het kan. Dat is ten diepste ook ingrijpen in Gods plannen als je dat van orgaandonatie ook vind.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:
BJD schreef: Er zullen ook leidingen van God zijn geweest met een geslaagde transplantatie, met grote dankbaarheid voor een nieuw orgaan. En wat te denken van bloedtransfusies. Ligt dat in het zelfde vlak?
En wat denk je van reanimatie? even ouderen buiten beschouwing laten. Maar als jij een knul van 18 ziet liggen? Bijna iedereen roept unaniem: reanimeren. Alle BHV'er en EHBO'ers zijn verplicht te reanimeren als het kan. Dat is ten diepste ook ingrijpen in Gods plannen als je dat van orgaandonatie ook vind.
Als je zo redeneert, mag je ook niet naar een dokter of een ziekenhuis. Vroeger (misschien nog wel) waren er ook mensen tegen verdoving, om dezelfde reden.

Je mag, nee moet, de middelen waarnemen. Onder inwachting van Gods zegen. Ook omdat je niet weet wat Gods raad is.
Plaats reactie