De canon van onze vaderlandse geschiedenis

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Leonius schreef:Maar als jij bepaalde zienswijze alleen maar bevestigt wil zien, dan zet je de geschiedenis wel degelijk naar je hand. En wat betreft het zien van Gods hand in de geschiedenis: hoe zie je dan de holocaust in dat licht? En hoe zie je dan Descartes in dit licht bezien? Of was dat weer onder Zijn toelating? Snap je wat ik bedoel? Je krijgt dan een gevecht over hoe je bepaalde personen/gebeurtenissen al dan niet positief moet kleuren, terwijl het erom moet gaan wat voor invloed/betekenis die gebeurtenissen/personen hebben gehad en om een reconstructie van hoe het precies is geweest .
Als ik een bepaalde zienswijze alleen maar bevestigt wil zien, dan hoefde ik hem ook niet te raadplegen. Het gaat mij er om de geschiedenis van alle kanten te bezien.

Net als een diamand, die je van verschillende kanten bezien kunt, maar toch blijft het de zelfde diamand.

De reden waarom ik de revisionist redenatie gebruikte is omdat ik opmerkte dat van alle sources die ik gelezen heb zover, ze alle ongeveer overeenkomen, behalve Israel. Net zoals de holocaust revisionist dat zouden doen haast, lijkt me.

En het gaat me juist om een getrouwe reconstructie, die hoewel aan de Bijbel getoetst is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Leonius

Bericht door Leonius »

Bert Mulder schreef:
Leonius schreef:Maar als jij bepaalde zienswijze alleen maar bevestigt wil zien, dan zet je de geschiedenis wel degelijk naar je hand. En wat betreft het zien van Gods hand in de geschiedenis: hoe zie je dan de holocaust in dat licht? En hoe zie je dan Descartes in dit licht bezien? Of was dat weer onder Zijn toelating? Snap je wat ik bedoel? Je krijgt dan een gevecht over hoe je bepaalde personen/gebeurtenissen al dan niet positief moet kleuren, terwijl het erom moet gaan wat voor invloed/betekenis die gebeurtenissen/personen hebben gehad en om een reconstructie van hoe het precies is geweest .
Als ik een bepaalde zienswijze alleen maar bevestigt wil zien, dan hoefde ik hem ook niet te raadplegen. Het gaat mij er om de geschiedenis van alle kanten te bezien.

Net als een diamand, die je van verschillende kanten bezien kunt, maar toch blijft het de zelfde diamand.

De reden waarom ik de revisionist redenatie gebruikte is omdat ik opmerkte dat van alle sources die ik gelezen heb zover, ze alle ongeveer overeenkomen, behalve Israel. Net zoals de holocaust revisionist dat zouden doen haast, lijkt me.

En het gaat me juist om een getrouwe reconstructie, die hoewel aan de Bijbel getoetst is.
Dat laatste is interessant, maar hoe wil je dat in de praktijk doen dan? Dat is toch onmogelijk?

De vergelijking met de holocaustontkenning is verder natuurlijk absurd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

DO 15 feb 2007 | 10.06
Christelijke historici hebben een eigen canon gemaakt voor de vaderlandse geschiedenis. Zij hebben zes van de vijftig zogeheten vensters in de vorig jaar gepubliceerde canon vervangen en drie benamingen gewijzigd. Zo sneuvelden onder meer Spinoza, De Grachtengordel en Annie M.G. Schmidt. Zij werden vervangen door onder meer de Sint-Janskathedraal, Anthonie van Leeuwenhoek en Baas in eigen buik.

Het Nederlands Dagblad heeft donderdag in een bijlage de lijst van de vier historici gepubliceerd. Het betreft kerkhistoricus Peter Nissen, hoogleraar aan de Radboud Universiteit, James Kennedy, hoogleraar aan de Vrije Universiteit, Gerrit Schutte, emeritus-hoogleraar aan dezelfde universiteit, en Ton van der Schans, docent aan de christelijke hogeschool De Driestar in Gouda.

De canon die een commissie onder leiding van Frits van Oostrom in opdracht van de regering vorig jaar publiceerde, probeert aan te geven, wat de laatste groepen van het basisonderwijs en de eerste klassen van het middelbaar onderwijs van de vaderlandse geschiedenis moeten weten. De vier christelijke historici vinden dat Van Oostrom en zijn commissie goed werk hebben geleverd, maar vinden sommige keuzes niet juist. "Een vrijzinnige, liberale selectie'', zegt Nissen in het Nederlands Dagblad.

Tot de drie vensters die een andere naam hebben gekregen, behoort De Beeldenstorm (Godsdienststrijd). De vier historici willen dat vervangen door De hagepreek. De beeldenstorm staat volgens hen voor de politieke gevolgen van de Hervorming. Met de term hagepreek (kerkdiensten in de open lucht die calvinisten in de tijd van de Beeldenstorm hielden) willen zij de nadruk leggen op de geestelijke omwenteling die de Hervorming betekende.

Een andere belangrijke toevoeging is het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965), dat zich weliswaar niet in Nederland afspeelde, maar volgens de historici symbool staat voor de ontkerkelijking die sinds de jaren zestig in Nederland plaatshad, en de reactie van de kerken daarop.

Baas in eigen buik staat voor de ingrijpende veranderingen als gevolg van de invoering van de anticonceptiepil in 1963. Het zelfbeschikkingsrecht kon daadwerkelijk in praktijk worden gebracht. Bovendien staat de buik symbool voor de consumptiemaatschappij.

Bron: ANP
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Adorote

Bericht door Adorote »

Al de zogenaamde canons zijn gekleurd en on volledig.Een canon van de Geschiedenis der Nederlanden , is een volledige; daar is nu het wachten op, of dat zal lukken met een land vol vooroordelen is nog te bezien .Vooralsnog is de hoop vervlogen daar er mensen zijn die het wel weten maar zich er buiten houden, en ongelijk hebben ze niet, want dat is het gillen en schreeuwen en voelt iedereen te kort gedaan als de echte geschiedenis wordt opgetekend.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De canon van onze vaderlanse geschiedenis

Bericht door Herman »

Wie kende voor vandaag Anton de Kom?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De canon van onze vaderlanse geschiedenis

Bericht door -DIA- »

En wie hoorde dat de Canon van onze Vaderlandse geschiedenis herschreven moet worden als gevolg van Het Nieuwe Denken dat vooral na Het Jaar van... 1975, in een hogere versnelling kwam...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De canon van onze vaderlanse geschiedenis

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Wie kende voor vandaag Anton de Kom?
Je hebt toch het Anton de Komplein?

Even op gegoogeld ik had er ook nooit van gehoord
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: De canon van onze vaderlanse geschiedenis

Bericht door Bonny »

Herman schreef:Wie kende voor vandaag Anton de Kom?
Ja, die kende ik wel.

Trouwens, kan na 14 jaar de spelfout uit de topictitel gehaald worden? Zou fijn zijn :langue
The Groom's still waiting at the altar
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De canon van onze vaderlandse geschiedenis

Bericht door Bezorgd »

Ik las een tweet van Martin Bosma: https://twitter.com/Martinbosma_pvv/sta ... 9294895104
Met daarin een paar kranten artikeltjes over Drees.

Nu snap ik waarom die linkse kliek dit uit de canon wil hebben.
Men wil een geschiedenis die klopt met wat nu normaal, of beter, wenselijk is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De canon van onze vaderlandse geschiedenis

Bericht door Herman »

Dat is altijd zo. Ligt J.P. Coen al in de haven?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De canon van onze vaderlandse geschiedenis

Bericht door -DIA- »

Moet misschien na de volgende herschrijving Willem van Oranje eraan geloven? Hij was toch te fundamentalistisch gereformeerd? De herschrijving heeft ook verband met wat we in Duitsland al zagen: Minder bekende vrouwen invoeren (hoewel die nauwelijks te vinden waren omdat die toen een minder dominante rol in regeringen en politiek speelden), en dus om evenwicht tussen man en vrouw te zoeken, op zoek gaan naan vrouwen die anders nooit in een canon kwamen, gewoon omdat ze eenvoudig geen daden op hun conto hadden die canonwaardig zijn. Op deze manier wordt de geschiedenis wel degelijk in een andere context gezien, en of dat geschiedvervalsing mag heten... tja...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De canon van onze vaderlanse geschiedenis

Bericht door DDD »

Herman schreef:Wie kende voor vandaag Anton de Kom?
Ik.

Mensen die zijn naam niet kennen, vind ik wel een beetje twijfelachtig hoor. Hoe dat zo?
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: De canon van onze vaderlandse geschiedenis

Bericht door Augustienus »

-DIA- schreef:Moet misschien na de volgende herschrijving Willem van Oranje eraan geloven? Hij was toch te fundamentalistisch gereformeerd? De herschrijving heeft ook verband met wat we in Duitsland al zagen: Minder bekende vrouwen invoeren (hoewel die nauwelijks te vinden waren omdat die toen een minder dominante rol in regeringen en politiek speelden), en dus om evenwicht tussen man en vrouw te zoeken, op zoek gaan naan vrouwen die anders nooit in een canon kwamen, gewoon omdat ze eenvoudig geen daden op hun conto hadden die canonwaardig zijn. Op deze manier wordt de geschiedenis wel degelijk in een andere context gezien, en of dat geschiedvervalsing mag heten... tja...
Zo fundamentalistisch gereformeerd was Willem van Oranje anders niet..
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De canon van onze vaderlanse geschiedenis

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef:Wie kende voor vandaag Anton de Kom?
Ik.

Mensen die zijn naam niet kennen, vind ik wel een beetje twijfelachtig hoor. Hoe dat zo?
Ik heb dus nooit van hem gehoord.

Zijn wikipediapagina laat ook niet direct zien wat zijn verdienste voor de Nederlandse samenleving als geheel betekende. Als je de nieuwe tijdlijn bekijkt, dan is hij in de verste verte niet representatief voor de periode en de groep waarvoor hij opgenomen is. Jammer, ik zit niet te wachten op dergelijke over correctie op de geschiedenis.

Als je dan al een verzetsheld(in) van het alternatieve soort nodig vind, neem dan H. TH Kuipers-Rietberg. Dan kan je mevrouw Klompé er ook gelijk uithouden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De canon van onze vaderlandse geschiedenis

Bericht door samanthi »

Ik heb echt verkeerde dingen geleerd bij geschiedenis, JP Coen een held... de VOC geweldig, de koloniën geen negatief woord erover, de Nederlanders gingen Indonesië vrijvechten, ik heb het echt te doen met de jonge soldaten die er heen gestuurd zijn en nog veel meer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie