Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:Ik vind een speculaaspop anders aardig op een voodoomannetje lijken. Hop mes erin en bikken maar.
Mes in speculaaspop? Die breek je gewoon, toch?
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Tiberius »

Ik heb zelf nog nooit een voodoomannetje op, maar ik vertrouw op jullie oordeel.
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door merel »

Het blijft het een leuk feestje. Mijn oudste zingt heel hard voor zijn schoen :haha
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Apologeet »

Breekijzertje schreef:Doen jullie er wat aan?
Onschuldig feestje of verderfelijke RK invloed?
Nog naar een live aankomst of zie je het wel op tv?
Ik doe er niks meer aan.
Sinds ik uit het ouderlijk huis ben getrokken en als 46-jarige vrijgezel op mezelf woon.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:Het blijft het een leuk feestje. Mijn oudste zingt heel hard voor zijn schoen :haha
Blijft interessant. Er wordt een artikel gedeeld met deze inhoud:
Hij rijdt op een wit paard, draagt de banier, heeft knechten, is blank en rood, hij klopt op de deur, we halen hem met gejuich binnen en zingen: hij komt, hij komt! Op Wie lijkt Sinterklaas hier? De parallel met God komt mij spottend over en doet me pijn. Nogmaals, de tradities struikelen over elkaar heen en het is bijna onmogelijk aan te wijzen waar het allemaal vandaan komt. Misschien zie jij er geen kwaad in. Ik zeg alleen: ik hoef hem niet en ik ga geen feest vieren ter ere van hem. Ik zou willen dat we minder zouden zingen over de goede ouwe Sint en meer over de Messias Die echt komt!

Hij liegt niet. Als Hij uitblijft, verwacht Hem, want Hij komt zeker, Hij zal niet wegblijven. (Habakuk 2:3)
en jij plaatst dan zo'n reactie. Heb je dan een speciale boodschap of vind je bovenstaande onzin?

Het kinderen voorliegen over een Sint die echt bestaat en zijn 'alwetendheid' roept wel vragen op bij mij.

Gisteren had ik een Sinterklaasdag in mijn klas. Surprises, pepernoten en gezelligheid. Een enkele roetveeg en pietenpet. Verder is groep 7 inmiddels wel ontdaan van soortgelijke onzin. Ik blijf Sinterklaas een moeilijk feest vinden.
Het mooie is dat ik op die dag juist nog iets uitgebreider kon stilstaan bij Advent, de komende Verlosser.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Maanenschijn »

Het feest van Sinterklaas is bij ons nooit erg groot geweest. Geen van de kinderen heeft ooit geloofd in de figuur Sinterklaas. De intocht en dat soort fratsen hebben we altijd links laten liggen. De pepernoten, chocolade, cadeautjes etc zijn wel erg in trek.

In ons gezin houden we de gezamenlijke gezelligheid wel graag in ere. Dat betekent dus dat er een avond kom waar de heer des huizes zijn bbq weer opstookt, de hele familie aanwezig is met cadeautjes, smeuïge gedichten worden voorgelezen, een heerlijk glaasje op tafel komt en er veel gezelligheid zal zijn.

Het principiële deel is eigenlijk nooit zo aan de orde geweest, omdat het nooit zo heeft gespeeld. Als ik door denk zie ik paralellen met bijbelse elementen. Ik heb me daar (nog) geen mening over gevormd, maar lijkt me zeker goed om over door te denken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Heb je dan een speciale boodschap of vind je bovenstaande onzin?
Ik vind de manier waarop de parallel met God en dergelijke getrokken worden ook grotendeels inlegkunde, inlegkunde van zowel de bijbelse gegevens als van het sinterklaasfeest.

Ik houd het daarom op de gezelligheid van de 'maanenschijn-variant'. Hoewel we het bijbehorende schijnsel door de bomen dan weglaten. :D
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door -DIA- »

Inlegkunde... jaja, zo zeilen we heel mooi om heem om wat o.a. mijn vader en de Saambinder opmerkten. En behoeven echt niet geleerd te zijn om deze gelijkenis op te merken

Maaar jaaa we moeten toch wat he? We laten ons immers niet zomaar dat 'gezellige kinderfeest' afpakken. Tja, beetje jammer dan dat de Saambinder hier een beetje te duidelijk was. Zou toch kunnen? Dan kunnen we er beter een beetje om glimlachen...


*Ach... laat ze maar... we moeten die paar fundamentalisten ook maar niet al te hard vallen... dat gelschacht is nabij de verdwijning*
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Bertiel »

Maanenschijn schreef:Het feest van Sinterklaas is bij ons nooit erg groot geweest. Geen van de kinderen heeft ooit geloofd in de figuur Sinterklaas. De intocht en dat soort fratsen hebben we altijd links laten liggen. De pepernoten, chocolade, cadeautjes etc zijn wel erg in trek.

In ons gezin houden we de gezamenlijke gezelligheid wel graag in ere. Dat betekent dus dat er een avond kom waar de heer des huizes zijn bbq weer opstookt, de hele familie aanwezig is met cadeautjes, smeuïge gedichten worden voorgelezen, een heerlijk glaasje op tafel komt en er veel gezelligheid zal zijn.

Het principiële deel is eigenlijk nooit zo aan de orde geweest, omdat het nooit zo heeft gespeeld. Als ik door denk zie ik paralellen met bijbelse elementen. Ik heb me daar (nog) geen mening over gevormd, maar lijkt me zeker goed om over door te denken.
Herkenbaar. Zij het dat wij wel naar de intocht gingen.
Zo wil ik het ook doorgeven
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door huisman »

Maanenschijn schreef:Het feest van Sinterklaas is bij ons nooit erg groot geweest. Geen van de kinderen heeft ooit geloofd in de figuur Sinterklaas. De intocht en dat soort fratsen hebben we altijd links laten liggen. De pepernoten, chocolade, cadeautjes etc zijn wel erg in trek.

In ons gezin houden we de gezamenlijke gezelligheid wel graag in ere. Dat betekent dus dat er een avond kom waar de heer des huizes zijn bbq weer opstookt, de hele familie aanwezig is met cadeautjes, smeuïge gedichten worden voorgelezen, een heerlijk glaasje op tafel komt en er veel gezelligheid zal zijn.

Het principiële deel is eigenlijk nooit zo aan de orde geweest, omdat het nooit zo heeft gespeeld. Als ik door denk zie ik paralellen met bijbelse elementen. Ik heb me daar (nog) geen mening over gevormd, maar lijkt me zeker goed om over door te denken.

Bij ons iets ingetogener maar wel met de getrouwde kinderen een gezellige avond met een cadeautje en een gedicht.
Gistermiddag zijn de kleinkinderen allemaal geweest voor een cadeautje en een tasje met snoepgoed. Heb heel wat goede boeken aan deze traditie te danken. Bv prekenboeken van ds.C. Smits.

Sinterklaas is nu ik er over nadenk de grote afwezige. Daar praten wij nooit over. De kleinkinderen hadden een gezellige middag bij opa en oma. :)
Laatst gewijzigd door huisman op 03 dec 2022, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:
Maanenschijn schreef:Het feest van Sinterklaas is bij ons nooit erg groot geweest. Geen van de kinderen heeft ooit geloofd in de figuur Sinterklaas. De intocht en dat soort fratsen hebben we altijd links laten liggen. De pepernoten, chocolade, cadeautjes etc zijn wel erg in trek.

In ons gezin houden we de gezamenlijke gezelligheid wel graag in ere. Dat betekent dus dat er een avond kom waar de heer des huizes zijn bbq weer opstookt, de hele familie aanwezig is met cadeautjes, smeuïge gedichten worden voorgelezen, een heerlijk glaasje op tafel komt en er veel gezelligheid zal zijn.

Het principiële deel is eigenlijk nooit zo aan de orde geweest, omdat het nooit zo heeft gespeeld. Als ik door denk zie ik paralellen met bijbelse elementen. Ik heb me daar (nog) geen mening over gevormd, maar lijkt me zeker goed om over door te denken.
Herkenbaar. Zij het dat wij wel naar de intocht gingen.
Zo wil ik het ook doorgeven
En dan begint de muziek te spelen... en wat dan? Knielt!?*
(*Knielen = niet opvallen)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Bertiel »

Ik ben nog nooit opgeroepen om te knielen voor snieklaas
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:Ik ben nog nooit opgeroepen om te knielen voor snieklaas
Moedig! :garde
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:Ik ben nog nooit opgeroepen om te knielen voor snieklaas
Meestal moet je waarschijnlijk op je tenen staan om überhaupt iets te kunnen zien denk ik?
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Eloesje »

Ik vind het eerlijk gezegd best wel ver gezocht om sinterklaas liedjes te vergelijken met bijbelteksten. Gezien hoe lang ze al bestaan, kan ik me niet voorstellen dat het daarop gebaseerd is.

Wij hebben één gezellig avondje met kadootjes voor de kinderen. Ze mogen eind november 2 keer een schoen zetten met wat lekkers maar daarvoor zingen ze niet.

Ik vind de hebzucht en het commerciële aan sinterklaas misschien nog wel het ergste van het hele feest. En daarom vind ik het ook echt jammer dat onze school er ook aandacht aan besteed. Misschien toch eens aankaarten bij de directie...
Plaats reactie