Televisie

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Televisie

Bericht door huisman »

Mara schreef:Dit artikel is heel toepasselijk op deze discussie:
Jongeren zijn op zoek naar gelovige identificatiefiguren.
https://www.rd.nl/opinie/jongeren-zijn- ... -1.1444777
huisman schreef:Waarom “O” bij mijn opmerking dat dit jongeren met een onbekeerd hart zijn? Ik denk dat hier het grootste gevaar schuilt. Maken wij onze kinderen/jongeren wijs dat de zaken die jij noemt op FB kan samengaan met een leven op de smalle weg die tot de eeuwige zaligheid voert.
Echt dan hebben wij Gods Woord tegen.
Ik zou op basis van een profiel op FB iemand niet onbekeerd durven noemen.
Ja tegenwoordig kan alles samengaan met genade.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

huisman schreef: Ja tegenwoordig kan alles samengaan met genade.
Als je dan toch op kruistocht bent, mail die CGK predikanten eens die het kijken van TV volstrekt normaal vinden en dit vanaf de kansel zeggen. Die zelfs The Passion samen met hun echtgenote kijken en dat ook nog best wel mooi vinden.
Want het is wel heel verwarrend geworden voor de jongelui.
Omdat zonde geen zonde meer genoemd wordt.
Dan sta je zwak als moeder of als vader hoor.
Maar het is bij jou blijkbaar allemaal wel gelukt.
Of moet je ook nazeggen, zoals die oude man zei: het kind waar ik nu het meeste mee geworsteld heb, is het verst afgedwaald.?
Nogmaals, het gaat niet over wat ik persoonlijk doe of nalaat, maar je kunt op een gegeven moment alleen maar voorleven en houdt het vermanen en preken op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Televisie

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef: Ja tegenwoordig kan alles samengaan met genade.
Als je dan toch op kruistocht bent, mail die CGK predikanten eens die het kijken van TV volstrekt normaal vinden en dit vanaf de kansel zeggen. Die zelfs The Passion samen met hun echtgenote kijken en dat ook nog best wel mooi vinden.
Want het is wel heel verwarrend geworden voor de jongelui.
Omdat zonde geen zonde meer genoemd wordt.
Dan sta je zwak als moeder of als vader hoor.
Maar het is bij jou blijkbaar allemaal wel gelukt.
Of moet je ook nazeggen, zoals die oude man zei: het kind waar ik nu het meeste mee geworsteld heb, is het verst afgedwaald.?
Nogmaals, het gaat niet over wat ik persoonlijk doe of nalaat, maar je kunt op een gegeven moment alleen maar voorleven en houdt het vermanen en preken op.
Die CGK predikanten hebben ook een gemeentebeschouwing dat heel de gemeente uit gelovigen bestaat. Dat het wonder van de wedergeboorte niet nodig is en dat een heilig leven blijkbaar niet vereist is.

Maar bij jou proef ik steeds een verschuilen achter een opschuivende gemeente/kerkenraad/predikanten. Wij hebben toch onze eigen verantwoordelijkheid?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Televisie

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
huisman schreef: Ja tegenwoordig kan alles samengaan met genade.
Als je dan toch op kruistocht bent, mail die CGK predikanten eens die het kijken van TV volstrekt normaal vinden en dit vanaf de kansel zeggen. Die zelfs The Passion samen met hun echtgenote kijken en dat ook nog best wel mooi vinden.
Want het is wel heel verwarrend geworden voor de jongelui.
Omdat zonde geen zonde meer genoemd wordt.
Dan sta je zwak als moeder of als vader hoor.
Maar het is bij jou blijkbaar allemaal wel gelukt.
Of moet je ook nazeggen, zoals die oude man zei: het kind waar ik nu het meeste mee geworsteld heb, is het verst afgedwaald.?
Nogmaals, het gaat niet over wat ik persoonlijk doe of nalaat, maar je kunt op een gegeven moment alleen maar voorleven en houdt het vermanen en preken op.
Je schreef zelf TV te hebben dan mag een predikant het toch ook?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

huisman schreef:Wij hebben toch onze eigen verantwoordelijkheid?
Die hebben we.
Die ontken ik toch niet?
huisman schreef:Maar bij jou proef ik steeds een verschuilen achter een opschuivende gemeente/kerkenraad/predikanten
Nee ik verschuil me nergens achter.
Ik stel dat ouders geen ruggensteun meer krijgen van hun voorgangers.
De worstelingen die ik heb zijn te teer en te persoonlijk om hier op dit forum uit te venten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Televisie

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef:Wij hebben toch onze eigen verantwoordelijkheid?
Die hebben we.
Die ontken ik toch niet?
huisman schreef:Maar bij jou proef ik steeds een verschuilen achter een opschuivende gemeente/kerkenraad/predikanten
Nee ik verschuil me nergens achter.
Ik stel dat ouders geen ruggensteun meer krijgen van hun voorgangers.
De worstelingen die ik heb zijn te teer en te persoonlijk om hier op dit forum uit te venten.
Dat laatste begrijp ik en dat hoeft ook niet op dit forum. In algemene zin heb ik ervaren dat we snel wennen aan een slappe prediking en een slappe levensstijl.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

huisman schreef: Dat laatste begrijp ik en dat hoeft ook niet op dit forum. In algemene zin heb ik ervaren dat we snel wennen aan een slappe prediking en een slappe levensstijl.
Ik niet hoor al lijkt dat misschien op een forum zo.
Ik ben opgegroeid met de scherpe afsnijdende prediking en gelukkig mogen we die in de CGK nog horen!
Alleen moet ik die geregeld wel via internet opzoeken.
Vanmorgen nog naar ds. de Boer geluisterd, (dankdagmiddagdienst, Sliedrecht)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Omdat zonde geen zonde meer genoemd wordt.
Dus jij bent degene die bepaalt of iets zonde is of niet? Of geldt voor dergelijke predikanten uit de CGK niet langer dat ze door God geroepen dienaren zijn?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Televisie

Bericht door JCRyle »

huisman schreef:
Mara schreef:Dit artikel is heel toepasselijk op deze discussie:
Jongeren zijn op zoek naar gelovige identificatiefiguren.
https://www.rd.nl/opinie/jongeren-zijn- ... -1.1444777
huisman schreef:Waarom “O” bij mijn opmerking dat dit jongeren met een onbekeerd hart zijn? Ik denk dat hier het grootste gevaar schuilt. Maken wij onze kinderen/jongeren wijs dat de zaken die jij noemt op FB kan samengaan met een leven op de smalle weg die tot de eeuwige zaligheid voert.
Echt dan hebben wij Gods Woord tegen.
Ik zou op basis van een profiel op FB iemand niet onbekeerd durven noemen.
Ja tegenwoordig kan alles samengaan met genade.
Nou blijkbaar ja.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Televisie

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Omdat zonde geen zonde meer genoemd wordt.
Dus jij bent degene die bepaalt of iets zonde is of niet? Of geldt voor dergelijke predikanten uit de CGK niet langer dat ze door God geroepen dienaren zijn?
Nee, de bijbel bepaalt of iets zonde is of niet. Ik denk dat Mara bedoelt dat als je aanwijst dat bepaalde zaken, op grond van de bijbel, zondig zijn, je regelmatig tegengeworpen krijgt dat 'wij allemaal zondige mensen zijn', of 'wie zonder zonde is'etc.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:
Nee, de bijbel bepaalt of iets zonde is of niet. Ik denk dat Mara bedoelt dat als je aanwijst dat bepaalde zaken, op grond van de bijbel, zondig zijn, je regelmatig tegengeworpen krijgt dat 'wij allemaal zondige mensen zijn', of 'wie zonder zonde is'etc.
Helemaal met je eens.

Het ging er mij meer om dat er blijkbaar predikanten binnen de CGK naar The Passion kijken en ook andere dingen zien die door anderen binnen hetzelfde kerkverband als zondig worden getypeerd. Ik veronderstel dat deze predikanten blijkbaar voor henzelf kunnen verantwoorden op grond van de Bijbel dat ze de dingen doen die ze doen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Televisie

Bericht door Isala »

huisman schreef:
merel schreef:Bij jou in de straat worden de 10 geboden toch ook dagelijks overtreden? Dan verhuis je toch ook niet?
Er zijn genoeg programma's/documentaire's, kinderseries op Netflix die je gewoon kan kijken. Dus ook in dat kader is het keuzes maken


Als ik actief op zoek ga naar verleidingen door bv een netflix abonnement te nemen ben ik verantwoordelijk voor alles wat daar op te zien is.

Ik sta hier echt niet boven maar zijn wij niet veel te ver gegaan met het kijken naar veel wat de wereld ons aanrijkt? Wat een tijdverspilling.
Eens met Huisman. Nederlandse programma's zitten vaak vol met (bastaard) of echte vloeken, subtiele of openlijke sexueel getinte opmerkingen. Ook het volgen van een serie heeft een verslavend effect, je wilt toch altijd weten hoe het verder gaat, vooral met een spannende cliffhanger.
Mijn eigen hart kennende, moet ik geen tv kijken. En ik kan niet voor een ander spreken, maar de Heere wil ook de zin om te kijken volkomen wegnemen.
Hora est!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Televisie

Bericht door Van Ewijk »

Isala schreef:Ook het volgen van een serie heeft een verslavend effect, je wilt toch altijd weten hoe het verder gaat, vooral met een spannende cliffhanger.
Die series van tegenwoordig kunnen mij heel niet boeien, incest, het opensnijden van lijken, wandelende doden.
Ik kijk veel liever naar afleveringen van oudere series en dan met name detectives.
Ik wil niet zeggen dat deze helemaal gespeend zijn bepaalde uitlatingen dus wat dat betreft geen verschil.
Ik zeg alleen dat dat die morbide uitmelking van tegenwoordig me geen bal interesseert.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 14 nov 2017, 22:02, 3 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef:
Isala schreef:Ook het volgen van een serie heeft een verslavend effect, je wilt toch altijd weten hoe het verder gaat, vooral met een spannende cliffhanger.
Die series van tegenwoordig kunnen mij heel niet boeien, incest, het opensnijden van lijken, wandelende doden.
Ik kijk veel liever naar afleveringen van oudere series en dan met name detectives.
Ik wil niet zeggen dat deze helemaal gespeend zijn bepaalde uitlatingen dus wat dat betreft geen verschil.
Ik zeg alleen dat dat die morbide uitmelking van tegenwoordig me geen bal interesseert.
Je kunt het al inschatten aan het net waarop het uitgezonden wordt.
De EO heeft soms prachtige films.
Ik heb met dochter naar een film gekeken die over de orthodoxe joden gaat.
De moeder overlijdt in het kraambed en het jongere zusje wordt nu voor de keuze gezet tussen het volgen van haar hart of het gehoorzamen vanwege de tradities.
De rouwenden vertroosten elkaar met deze bede:
"Moge God je troosten tussen allen die treuren tussen Zion en Jeruzalem."
Het is fascinerend om te zien hoe die mensen nog steeds leven naar oude tradities.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Televisie

Bericht door merel »

Van Ewijk schreef:
Isala schreef:Ook het volgen van een serie heeft een verslavend effect, je wilt toch altijd weten hoe het verder gaat, vooral met een spannende cliffhanger.
Die series van tegenwoordig kunnen mij heel niet boeien, incest, het opensnijden van lijken, wandelende doden.
Ik weet niet op welke series jij doelt, maar deze omschrijving zegt mij helemaal nis.

En het versalvende effect van series, tv kijken ook niet. Maar misschien ben ik niet zo verslavingsgevoelig
Plaats reactie