Televisie

-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisie

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Maanenschijn schreef:Wij hebben jaren televisie gehad, denk wel 18 of 20 jaar. Sinds dit jaar 1 januari dit jaar niet meer. Wel het apparaat nog in de kamer, de jongens gebruiken het wel voor spelletjes. We hadden verbinding via de schotel, nu het abonnement opgezegd en geen verbinding meer. Waarom, zul je vragen? Het ging ons steeds meer tegen staan dat het een vanzelfsprekendheid werd om te kijken.
Ik ben opgegroeid zonder tv en mijn man met. Omdat ik niet in de valkuil wilde stappen dat het ding als schemerlamp zou fungeren, hebben wij vanaf het begin een bewust kijkschema - zo noem ik het maar even - ingesteld.
Dus niet aanzetten en dan eens kijken wat er komt, maar gericht zoeken waar je naar wilt kijken en daarna uit.
Het hele avonden bankhangen en zappen is voor ons een onbekend fenomeen.
Maar ik krijg wel steeds vaker de vraag o.m. van familieleden, die geen tv hebben, heb je dit gezien of heb je dat gezien?
Maar de generatie mensen die "bang" zijn van een televisie, zodat ze zelfs bij de slager of bakker er niet naar durven kijken, verdwijnt wel denk ik. Misschien dat dit komt vanwege de intrede van de computer, die immers ook een scherm heeft.
Gisteren hoorde ik Freek de Jonge op de radio, die opgegroeid was met het oplezen van de waterstanden op de radio.
Dat was een soort hoogtepunt van de dag. Dat herken ik wel.
Plaatsnaam - stilte - 360 pauze - plus 8. :haha
Of de toestand in de wereld door G.B.J. Hiltermann.
Het gezin zat er omheen, net zoals bij de televisie in de beginjaren.
Nu heeft ieder gezinslid een eigen tv in veel huizen.
En niet te vergeten:
Hier zijn de mededingen voor land- en tuinbouw, met eerst het weeroverzicht
En dan ook de KNMI weerstations met de temperatuur.
En het ANP nieuws, dat plechtig begon met:
Hier is de Radionieuwsdienst verzorgd door het ANP
En het eindigde ook heel plechtig: Dit is het einde van deze nieuwsuitzending.
Heel anders als nu, veel vlotter, de plechtige klank is er af.
Vrouwelijke nieuwslezers waren er niet.
De eerste vrouwelijke nieuwslezers kwamen bij de invoering van de popzender Hilversum 3.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Vrouwelijke nieuwslezers waren er niet.
De eerste vrouwelijke nieuwslezers kwamen bij de invoering van de popzender Hilversum 3.
Niet helemaal DIA, de eerste vrouwelijke journaallezer was Eugenie Herlaar halverwege de jaren '60.
Maar werd ontslagen toen ze in verwachting was.
Het tempo lag inderdaad veel lager. Eén van de bekendste stemmen vroeger was Philip Bloemendal.
Hij was ook voice over bij veel documentaires, het polygoonjournaal. Als je bijv. een filmpje ziet over de watersnood, hoor je zijn stem. Hij spreekt prachtig Nederlands.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisie

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Vrouwelijke nieuwslezers waren er niet.
De eerste vrouwelijke nieuwslezers kwamen bij de invoering van de popzender Hilversum 3.
Niet helemaal DIA, de eerste vrouwelijke journaallezer was Eugenie Herlaar halverwege de jaren '60.
Maar werd ontslagen toen ze in verwachting was.
Het tempo lag inderdaad veel lager. Eén van de bekendste stemmen vroeger was Philip Bloemendal.
Hij was ook voice over bij veel documentaires, het polygoonjournaal. Als je bijv. een filmpje ziet over de watersnood, hoor je zijn stem. Hij spreekt prachtig Nederlands.
Halverwege jaren 60 (het zal omtrent 1964 zijn geweest) was net het punt dat wij voor het eerst een radio in huis kregen. Een oud tweedehandsje... Maar hij deed het maar al te goed...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Televisie

Bericht door merel »

Wij hebben wel tv en ook een Netflix abbonement. Ook daar kan je selectief mee omgaan.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisie

Bericht door -DIA- »

merel schreef:Wij hebben wel tv en ook een Netflix abbonement. Ook daar kan je selectief mee omgaan.
Er was eens een man die zei: Ik hoef dat ding (televisie) niet, ik heb dat ding in mijn hoofd. Misschien citeer ik nu niet helemaal correct, maar ik denk dat het wel te verstaan is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Televisie

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:Wij hebben wel tv en ook een Netflix abbonement. Ook daar kan je selectief mee omgaan.
Ik ken je gezins situatie niet, maar lukt het ook voor je kinderen om de goede selectie te maken? En ook als jullie er eens geen toezicht op hebben?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Televisie

Bericht door merel »

Ik vind dat dat prima lukt. Wij zetten de tv/netflix meestal aan. Soms bellen ze op om te vragen of zij een bepaalde film mogen kijken. Dan omschrijven ze waar het over gaat en meestal kan ik de inschatting wel maken. Sommige programma's wil ik liever niet.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisie

Bericht door -DIA- »

Zijn hier ook kijkers naar de Evangelische tv-zender Family 7? Die lijkt (wat ik zo hoor) nogal in opkomst. Ik heb gezien dar ook een van mijn kennissen daar nogal eens naar kijkt. Daar zag ik hoezeer eo-achtig deze zender was. Niets met reformatorisch van doen dus. Ook stuitend vond ik dat een gebed werd gespeeld in een film. Dit kan niet. Ik vond het meer profaan dan christelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Zijn hier ook kijkers naar de Evangelische tv-zender Family 7? Die lijkt (wat ik zo hoor) nogal in opkomst. Ik heb gezien dar ook een van mijn kennissen daar nogal eens naar kijkt. Daar zag ik hoezeer eo-achtig deze zender was. Niets met reformatorisch van doen dus. Ook stuitend vond ik dat een gebed werd gespeeld in een film. Dit kan niet. Ik vond het meer profaan dan christelijk.
Ik heb een paar keer Jan van den Bosch gezien, terwijl hij aan tafel zat met een BNer en ze spraken over het geloof.
En de kinderen kijken weleens naar Wijs, dat is een bijbelquiz.
Maar voor de rest is het nogal jaren '70 eo, dus niet echt meer van deze tijd voor de jongelui.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Televisie

Bericht door huisman »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Zijn hier ook kijkers naar de Evangelische tv-zender Family 7? Die lijkt (wat ik zo hoor) nogal in opkomst. Ik heb gezien dar ook een van mijn kennissen daar nogal eens naar kijkt. Daar zag ik hoezeer eo-achtig deze zender was. Niets met reformatorisch van doen dus. Ook stuitend vond ik dat een gebed werd gespeeld in een film. Dit kan niet. Ik vond het meer profaan dan christelijk.
Ik heb een paar keer Jan van den Bosch gezien, terwijl hij aan tafel zat met een BNer en ze spraken over het geloof.
En de kinderen kijken weleens naar Wijs, dat is een bijbelquiz.
Maar voor de rest is het nogal jaren '70 eo, dus niet echt meer van deze tijd voor de jongelui.
...en wat wel van deze tijd is voor de jongelui(TV/Netflix) is door en door zondig. Ga er maar eens naast zitten met de 10 geboden en zie dat in korte tijd al de geboden overtreden worden.
Genieten maar........
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Televisie

Bericht door merel »

Bij jou in de straat worden de 10 geboden toch ook dagelijks overtreden? Dan verhuis je toch ook niet?
Er zijn genoeg programma's/documentaire's, kinderseries op Netflix die je gewoon kan kijken. Dus ook in dat kader is het keuzes maken
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

huisman schreef: ...en wat wel van deze tijd is voor de jongelui(TV/Netflix) is door en door zondig. Ga er maar eens naast zitten met de 10 geboden en zie dat in korte tijd al de geboden overtreden worden.
Genieten maar........
Je quote mij maar wij hebben geen Netflix.
En je kunt nu wel - heel terecht overigens - verontwaardigd tekeer gaan, maar de ref. jongelui zitten tegenwoordig in de bios. Niet eens stiekem.
Vorige week sprak ik een ouderling, hij was samen met zijn vrouw naar een musical geweest.
Zo worden toch de argumenten uit je handen geslagen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Televisie

Bericht door JCRyle »

huisman schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:Zijn hier ook kijkers naar de Evangelische tv-zender Family 7? Die lijkt (wat ik zo hoor) nogal in opkomst. Ik heb gezien dar ook een van mijn kennissen daar nogal eens naar kijkt. Daar zag ik hoezeer eo-achtig deze zender was. Niets met reformatorisch van doen dus. Ook stuitend vond ik dat een gebed werd gespeeld in een film. Dit kan niet. Ik vond het meer profaan dan christelijk.
Ik heb een paar keer Jan van den Bosch gezien, terwijl hij aan tafel zat met een BNer en ze spraken over het geloof.
En de kinderen kijken weleens naar Wijs, dat is een bijbelquiz.
Maar voor de rest is het nogal jaren '70 eo, dus niet echt meer van deze tijd voor de jongelui.
...en wat wel van deze tijd is voor de jongelui(TV/Netflix) is door en door zondig. Ga er maar eens naast zitten met de 10 geboden en zie dat in korte tijd al de geboden overtreden worden.
Genieten maar........
Daarvoor hoeft je er niet voor naast te gaan zitten, sla je eigen hart maar open ..
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Televisie

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:
huisman schreef: ...en wat wel van deze tijd is voor de jongelui(TV/Netflix) is door en door zondig. Ga er maar eens naast zitten met de 10 geboden en zie dat in korte tijd al de geboden overtreden worden.
Genieten maar........
Je quote mij maar wij hebben geen Netflix.
En je kunt nu wel - heel terecht overigens - verontwaardigd tekeer gaan, maar de ref. jongelui zitten tegenwoordig in de bios. Niet eens stiekem.
Vorige week sprak ik een ouderling, hij was samen met zijn vrouw naar een musical geweest.
Zo worden toch de argumenten uit je handen geslagen?
En dan Mara? Heeft de ouderling nu afgedaan of ben je er voor op de knieën gegaan?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Televisie

Bericht door huisman »

merel schreef:Bij jou in de straat worden de 10 geboden toch ook dagelijks overtreden? Dan verhuis je toch ook niet?
Er zijn genoeg programma's/documentaire's, kinderseries op Netflix die je gewoon kan kijken. Dus ook in dat kader is het keuzes maken


Als ik actief op zoek ga naar verleidingen door bv een netflix abonnement te nemen ben ik verantwoordelijk voor alles wat daar op te zien is.

Ik sta hier echt niet boven maar zijn wij niet veel te ver gegaan met het kijken naar veel wat de wereld ons aanrijkt? Wat een tijdverspilling.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie