Televisie

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Televisie

Bericht door Habitat »

Het verbaast mij telkens weer hoe ver wij (mensen) willen gaan voor een televisieprogramma. Nu weer het nieuws van een rector (van het Christelijk Lyceum Veenendaal) die nepleerlingen op zijn school plaatst in samenwerking met RTL. En deze rector is echt niet iemand uit de seculiere hoek. Hij heeft theologie gestudeerd en is momenteel voorzitter van de kerkenraad in zijn plaatselijke PKN-gemeente. Dat komt dan toch best dichtbij, nietwaar? Zouden wij een draaiende camera altijd weigeren? Ik hoop dat de kracht mij gegeven wordt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Televisie

Bericht door Dodo »

Habitat schreef:Het verbaast mij telkens weer hoe ver wij (mensen) willen gaan voor een televisieprogramma. Nu weer het nieuws van een rector (van het Christelijk Lyceum Veenendaal) die nepleerlingen op zijn school plaatst in samenwerking met RTL. En deze rector is echt niet iemand uit de seculiere hoek. Hij heeft theologie gestudeerd en is momenteel voorzitter van de kerkenraad in zijn plaatselijke PKN-gemeente. Dat komt dan toch best dichtbij, nietwaar? Zouden wij een draaiende camera altijd weigeren? Ik hoop dat de kracht mij gegeven wordt.
Je geeft wel een rare voorstelling van zaken. De RTL plaatste leerlingen, met toestemming van de schoolleiding. Het was niet zo dat de rector leerlingen plaatste ism RTL. Dat hij theologie heeft gestudeerd en kerkenraadslid is maakt toch niet uit? De schoolleiding maakt beslissingen die goed zijn voor de school - in ieder geval proberen ze dat. In dit geval zaten ze er fors naast, maar dat is niet de fout alleen van deze rector.
En waarom we kracht zouden moeten hebben om een draaiende camera te weigeren - je zegt gewoon NEE. Je mag binnenshuis niet gefilmd worden zonder je toestemming.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Televisie

Bericht door liz boer »

Habitat schreef:Het verbaast mij telkens weer hoe ver wij (mensen) willen gaan voor een televisieprogramma. Nu weer het nieuws van een rector (van het Christelijk Lyceum Veenendaal) die nepleerlingen op zijn school plaatst in samenwerking met RTL. En deze rector is echt niet iemand uit de seculiere hoek. Hij heeft theologie gestudeerd en is momenteel voorzitter van de kerkenraad in zijn plaatselijke PKN-gemeente. Dat komt dan toch best dichtbij, nietwaar? Zouden wij een draaiende camera altijd weigeren? Ik hoop dat de kracht mij gegeven wordt.
Altijd weigeren? Ik denk dat je de intentie van het voor de camera zijn in het oog moet nemen, doe je het voor amusement of om het evangelie te verspreiden, ik ben in de stad weleens gefilmd voor een lokale zender, ik mocht iets vertellen over de Heere Jezus, maar als ze mij zouden filmen om er een dijenkletser van te maken, dan zou ik passen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

Habitat schreef:Het verbaast mij telkens weer hoe ver wij (mensen) willen gaan voor een televisieprogramma. Nu weer het nieuws van een rector (van het Christelijk Lyceum Veenendaal) die nepleerlingen op zijn school plaatst in samenwerking met RTL. En deze rector is echt niet iemand uit de seculiere hoek. Hij heeft theologie gestudeerd en is momenteel voorzitter van de kerkenraad in zijn plaatselijke PKN-gemeente. Dat komt dan toch best dichtbij, nietwaar? Zouden wij een draaiende camera altijd weigeren? Ik hoop dat de kracht mij gegeven wordt.
Als argument werd gegeven dat men dan de leerlingen op natuurlijke wijze kan volgen.
Maar het ging nogal knullig. Vijf nieuwe leerlingen tegelijk? Waarvan eentje 20 jaar is en jonger geschminkt.
En die maken allemaal een nep FB account aan, daar komen hun klasgenoten dan zo achter.

Iets soortgelijks gebeurde in het VU in Amsterdam. Producent Oerlemans had camera's laten ophangen, maar patiënten wisten van niets. Zij lagen daar op hun kwetsbaarst, ernstig ziek, gewond, bewusteloos, hulpeloos.
Dat is een rel geworden en terecht afgeblazen.

Eén van mijn kinderen lag in het ziekenhuis toen er opnames werd gemaakt voor een documentaire-serie (6 delen) over het wel en wee in het kinderziekenhuis.
Daar werd heel zorgvuldig mee omgegaan. Er is met ons - ouders - gesproken, wij moesten formulieren ondertekenen, er werd met de kinderen over gesproken, er was begeleiding, voorlichting, kortom, er zou niets gebeuren tegen de wil van iemand.
Uiteindelijk zagen wij onze zoon in het laatste deel 2 seconden in beeld. :haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Televisie

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
Habitat schreef:Het verbaast mij telkens weer hoe ver wij (mensen) willen gaan voor een televisieprogramma. Nu weer het nieuws van een rector (van het Christelijk Lyceum Veenendaal) die nepleerlingen op zijn school plaatst in samenwerking met RTL. En deze rector is echt niet iemand uit de seculiere hoek. Hij heeft theologie gestudeerd en is momenteel voorzitter van de kerkenraad in zijn plaatselijke PKN-gemeente. Dat komt dan toch best dichtbij, nietwaar? Zouden wij een draaiende camera altijd weigeren? Ik hoop dat de kracht mij gegeven wordt.
Als argument werd gegeven dat men dan de leerlingen op natuurlijke wijze kan volgen.
Maar het ging nogal knullig. Vijf nieuwe leerlingen tegelijk? Waarvan eentje 20 jaar is en jonger geschminkt.
En die maken allemaal een nep FB account aan, daar komen hun klasgenoten dan zo achter.

Iets soortgelijks gebeurde in het VU in Amsterdam. Producent Oerlemans had camera's laten ophangen, maar patiënten wisten van niets. Zij lagen daar op hun kwetsbaarst, ernstig ziek, gewond, bewusteloos, hulpeloos.
Dat is een rel geworden en terecht afgeblazen.

Eén van mijn kinderen lag in het ziekenhuis toen er opnames werd gemaakt voor een documentaire-serie (6 delen) over het wel en wee in het kinderziekenhuis.
Daar werd heel zorgvuldig mee omgegaan. Er is met ons - ouders - gesproken, wij moesten formulieren ondertekenen, er werd met de kinderen over gesproken, er was begeleiding, voorlichting, kortom, er zou niets gebeuren tegen de wil van iemand.
Uiteindelijk zagen wij onze zoon in het laatste deel 2 seconden in beeld. :haha
:haha :haha :haha
Hadden wij een keer in de dierentuin in Arnhem, daar hadden apen een drone uit de lucht geslagen, wij waren daar met vakantie en er stond een hele cameraploeg, dat werd uitgezonden bij hart van Nederland, nou we stonden er helemaal niet op, hahahaha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Televisie

Bericht door Habitat »

Dodo schreef:De RTL plaatste leerlingen, met toestemming van de schoolleiding. Het was niet zo dat de rector leerlingen plaatste ism RTL.
Als u het liever zo wilt omschrijven, vind ik dat ook prima. Het is moeilijk om de juiste woorden te vinden voor de wat eigenaardige constructie die op het CLV is toegepast.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Televisie

Bericht door Habitat »

Dodo schreef:En waarom we kracht zouden moeten hebben om een draaiende camera te weigeren - je zegt gewoon NEE.
Dat vind ik toch een te eenvoudige voorstelling van zaken. De mens is ijdel en niet verlegen om een beetje aandacht. Velen willen hun "15 minutes of fame" maar wat graag hebben. Daarnaast komt de televisiemaatschappij vaak met een grote glimlach en aardige intenties op de mensen af. Het zou mij niet verbazen als de schoolleiding van het CLV ook zo prettig en amicaal is benaderd, maar dat ze zich nu toch wat belazerd voelen. Ze hebben zich uiteindelijk toch laten inpakken. Zo snel kan het denk ik ook met ons gaan.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Televisie

Bericht door Dodo »

Habitat schreef:
Dodo schreef:En waarom we kracht zouden moeten hebben om een draaiende camera te weigeren - je zegt gewoon NEE.
Dat vind ik toch een te eenvoudige voorstelling van zaken. De mens is ijdel en niet verlegen om een beetje aandacht. Velen willen hun "15 minutes of fame" maar wat graag hebben. Daarnaast komt de televisiemaatschappij vaak met een grote glimlach en aardige intenties op de mensen af. Het zou mij niet verbazen als de schoolleiding van het CLV ook zo prettig en amicaal is benaderd, maar dat ze zich nu toch wat belazerd voelen. Ze hebben zich uiteindelijk toch laten inpakken. Zo snel kan het denk ik ook met ons gaan.
Jammer dat er geen "ik haal mijn schouders op"emoticonnetje is.
Als je niet kunt omgaan met de vraag of je gefilmd mag worden, moet je geen leidinggevende positie bekleden.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Televisie

Bericht door Habitat »

Dodo schreef:Als je niet kunt omgaan met de vraag of je gefilmd mag worden, moet je geen leidinggevende positie bekleden.
Dat is de ideale wereld. Maar de (gebroken) realiteit is anders. Ook leidinggevenden zijn gevoelig voor aandacht. Ook in die beroepsgroep, waar er een hoger percentage is van mensen die gevoelig is voor status, kan men zomaar meegezogen worden in een charme offensief (van bijvoorbeeld een televisiemaatschappij).
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Televisie

Bericht door Pioenroosje »

"We wilden absoluut niets veroorzaken, we wilden gewoon registreren", zegt rector De Vos. "Ik snap wel dat mensen zeggen: moest dat nou echt op deze manier?" De Vos heeft zijn excuses aangeboden aan de medewerkers van het CLV. "We zijn een christelijke school, dus we zijn wel van de vergeving. Maar de gesprekken gaan nog niet zonder slag of stoot, dus er moeten wel nog dingen worden uitgesproken."
Ik heb me vooral ook verbaasd over het dikgedrukte stukje. Zoiets zeg je toch niet als je zelf iets fout hebt gedaan? Juist omdat ze een christelijke school zijn, had het nooit op die manier gemogen, denk ik dan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisie

Bericht door -DIA- »

MB schreef:Hebben jullie een tv?
Ik hou er een poll over.
a. Nee.
b. De poll zie ik overigens niet.

Ik sta wel (zonder dat ik het wist) op een YouTubefilm, historisch filmmateriaal over mijn vorige woonplaats.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Televisie

Bericht door Habitat »

Pioenroosje schreef:
"We wilden absoluut niets veroorzaken, we wilden gewoon registreren", zegt rector De Vos. "Ik snap wel dat mensen zeggen: moest dat nou echt op deze manier?" De Vos heeft zijn excuses aangeboden aan de medewerkers van het CLV. "We zijn een christelijke school, dus we zijn wel van de vergeving. Maar de gesprekken gaan nog niet zonder slag of stoot, dus er moeten wel nog dingen worden uitgesproken."
Ik heb me vooral ook verbaasd over het dikgedrukte stukje. Zoiets zeg je toch niet als je zelf iets fout hebt gedaan? Juist omdat ze een christelijke school zijn, had het nooit op die manier gemogen, denk ik dan.
Die dikgedrukte uitspraak is inderdaad een curieuze opmerking. Alsof hij verwacht dat de vergeving er binnenkort aan zit te komen. Misschien is dat ook wel zo, maar ik zou dat eerst maar eens afwachten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Televisie

Bericht door Ditbenik »

liz boer schreef:
Habitat schreef:Het verbaast mij telkens weer hoe ver wij (mensen) willen gaan voor een televisieprogramma. Nu weer het nieuws van een rector (van het Christelijk Lyceum Veenendaal) die nepleerlingen op zijn school plaatst in samenwerking met RTL. En deze rector is echt niet iemand uit de seculiere hoek. Hij heeft theologie gestudeerd en is momenteel voorzitter van de kerkenraad in zijn plaatselijke PKN-gemeente. Dat komt dan toch best dichtbij, nietwaar? Zouden wij een draaiende camera altijd weigeren? Ik hoop dat de kracht mij gegeven wordt.
Altijd weigeren? Ik denk dat je de intentie van het voor de camera zijn in het oog moet nemen, doe je het voor amusement of om het evangelie te verspreiden, ik ben in de stad weleens gefilmd voor een lokale zender, ik mocht iets vertellen over de Heere Jezus, maar als ze mij zouden filmen om er een dijenkletser van te maken, dan zou ik passen.
Je hebt vaak niet eens zoveel te kiezen. Als je in een seculiere omgeving een kinderbijbelclub organiseert in de open lucht, kan er ook opeens een cameraploeg bij staan. Daar heb ik ook weleens de beelden van voorbij zien komen. En ik ben blij dat je daar niet de kracht krijgt oom nee te zeggen. Altijd bereid tot verantwoording...
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Televisie

Bericht door Bezorgd »

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Televisie

Bericht door liz boer »

Ditbenik schreef:
liz boer schreef:
Habitat schreef:Het verbaast mij telkens weer hoe ver wij (mensen) willen gaan voor een televisieprogramma. Nu weer het nieuws van een rector (van het Christelijk Lyceum Veenendaal) die nepleerlingen op zijn school plaatst in samenwerking met RTL. En deze rector is echt niet iemand uit de seculiere hoek. Hij heeft theologie gestudeerd en is momenteel voorzitter van de kerkenraad in zijn plaatselijke PKN-gemeente. Dat komt dan toch best dichtbij, nietwaar? Zouden wij een draaiende camera altijd weigeren? Ik hoop dat de kracht mij gegeven wordt.
Altijd weigeren? Ik denk dat je de intentie van het voor de camera zijn in het oog moet nemen, doe je het voor amusement of om het evangelie te verspreiden, ik ben in de stad weleens gefilmd voor een lokale zender, ik mocht iets vertellen over de Heere Jezus, maar als ze mij zouden filmen om er een dijenkletser van te maken, dan zou ik passen.
Je hebt vaak niet eens zoveel te kiezen. Als je in een seculiere omgeving een kinderbijbelclub organiseert in de open lucht, kan er ook opeens een cameraploeg bij staan. Daar heb ik ook weleens de beelden van voorbij zien komen. En ik ben blij dat je daar niet de kracht krijgt oom nee te zeggen. Altijd bereid tot verantwoording...
Precies
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie