Abortus

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Abortus

Bericht door parsifal »

Daarbij, de VS heeft ongeveer de hoogste sterfte onder moeders rond de geboorte van ontwikkelde landen. Bijna vier keer zoveel als Nederland. Zal dit echt minder worden? Minder abortus is echt iets wat nagestreefd moet worden, maar ga daarin veel verder dan alleen een verbod en laat het verbod niet de eerste stap zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Abortus

Bericht door Wim Anker »

Wij moeten doen wat God vraagt (vreest God en houdt zijn geboden). Het verbieden van moord irrelevant noemen omdat het niets oplost is ridicuul.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Abortus

Bericht door refo »

parsifal schreef:Daarbij, de VS heeft ongeveer de hoogste sterfte onder moeders rond de geboorte van ontwikkelde landen. Bijna vier keer zoveel als Nederland. Zal dit echt minder worden? Minder abortus is echt iets wat nagestreefd moet worden, maar ga daarin veel verder dan alleen een verbod en laat het verbod niet de eerste stap zijn.
Als je echt stoer iedere abortus wilt verbieden, biedt dan aan de ongewenste kinderen te zullen adopteren als ze geboren zijn.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Abortus

Bericht door Erasmiaan »

KB_ schreef:
Wim Anker schreef:ik snap ook wekelijk niet dat er hier mensen zijn die niet toejuichen dat de VS een eind hebben gemaakt aan het "recht op abortus", of deze "license to kill".
jij en erasmiaan hebben duidelijk 0% idee van de vreselijke situatie in de VS qua (geestelijke) gezondheidszorg, geen voorlichting en armoede. Alleen een verbod gaat het probleem niet oplossen. Dat mag best benoemd worden zoals parsifal dat doet
Ik geloof best dat het allemaal beter kan in Amerika. Maar dat is toch niet het eerste wat benoemd moet worden na zo’n historische verandering ten goede? Ik vind het echt verschrikkelijk dat je dan ook nog zegt dat een verbod niet de eerste stap mag zijn.

Dat ik hierover met seculiere collega’s discussieer, dat kan. Maar dat je het ook in eigen kring moet verdedigen, dat vind ik schokkend. Argumenten uit Gods Woord worden genegeerd en de rede wordt in het middelpunt gesteld. Maar God wil naar z’n Woord gediend worden. Laten we wakker zijn en waakzaam en de wacht betrekken bij het leven van het ongeboren kind.

Ik zag dat de CDA-minister namens Nederland pal staat voor de rechten van vrouwen en meisjes. Ook bij de jongeren van de ChristenUnie worden inmiddels soortgelijke discussies als hier in dit topic gevoerd. Het gaat heel hard.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Abortus

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
parsifal schreef:Daarbij, de VS heeft ongeveer de hoogste sterfte onder moeders rond de geboorte van ontwikkelde landen. Bijna vier keer zoveel als Nederland. Zal dit echt minder worden? Minder abortus is echt iets wat nagestreefd moet worden, maar ga daarin veel verder dan alleen een verbod en laat het verbod niet de eerste stap zijn.
Als je echt stoer iedere abortus wilt verbieden, biedt dan aan de ongewenste kinderen te zullen adopteren als ze geboren zijn.
Wat wil jij dan? De meeste abortussen toestaan? Sommige toestaan? Of allemaal toestaan?
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Abortus

Bericht door Framboos »

merel schreef: Een losse seksuele moraal behoort niet tot mijn normen en waarden. Ik vind het oordeel hierover alleen niet aan de overheid.
Huh? De overheid is toch Gods dienares, ons ten goede? Houdt dat niet in dat het onder meer haar taak is om Gods wet te eerbiedigen en na te streven? Dit topic lezende begrijp ik weer waarom ik me van dit zogenaamde 'refo' forum had teruggetrokken..
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Abortus

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Wij moeten doen wat God vraagt (vreest God en houdt zijn geboden). Het verbieden van moord irrelevant noemen omdat het niets oplost is ridicuul.
Zolang we het maar verbieden en bestraffen, maakt het verdere effect weinig uit? En nee ik zie vroege abortus niet als moord. Net als ik een miskraam op drie maanden zwangerschap anders inschat dan het verlies van een kind drie maanden na geboorte. Nog steeds iets wat niet goed is en wat zoveel mogelijk voorkomen moet worden, maar doe dat het liefst door de vraag af te laten nemen. Zolang dat niet gebeurd, kunnen we onze handen niet in onschuld wassen als we alleen met een verbod komen. Zeker niet als we de vaders buiten schot houden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Abortus

Bericht door GerefGemeente-lid »

parsifal schreef:En nee ik zie vroege abortus niet als moord.
Deze zin is een christen onwaardig. Ook dit zijn kinderen, geschapen met een ziel voor de eeuwigheid.

Het doet me ontzettend veel verdriet dat je zo durft te spreken over het leven door God gegeven.

Psalm 139 zingt in vers 8 en 9:
Mijn ziel bepeinst Uw wonderdaân,
die al 't begrip te boven gaan.
Uw oog heeft mijn gebeent' verzeld,
toen ik, verborgen saâmgesteld
als een borduursel, lag verscholen:
van mij was niets voor U verholen.

Gij hebt, wijl niets Uw oog weerhoudt,
mijn ongevormden klomp beschouwd.
Ja Gij, wiens wijsheid nimmer faalt,
hadt mijn geboortestond bepaald.
Eer iets van mij begon te leven,
was alles in Uw boek geschreven.


Hoe kun je dan zeggen dat vroege abortus geen moord is?!?

Er is sprake van een abortus zodra er leven in de moederschoot is. Ook al is het een ongeboren vrucht van slechts enkele weken oud. Als je dit bestrijdt, is er echt iets fundamenteels aan het verschuiven.

Ik schrik hier behoorlijk van en het is des te meer een reden om me steeds verder afzijdig te houden van dit forum.

Hoe kunnen we als christenen staande blijven in deze ondergaande wereld als we dezelfde principes hanteren als de mensen die leven zonder Gods heilzame geboden? Dat zal niet gaan.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Abortus

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:
parsifal schreef:Daarbij, de VS heeft ongeveer de hoogste sterfte onder moeders rond de geboorte van ontwikkelde landen. Bijna vier keer zoveel als Nederland. Zal dit echt minder worden? Minder abortus is echt iets wat nagestreefd moet worden, maar ga daarin veel verder dan alleen een verbod en laat het verbod niet de eerste stap zijn.
Als je echt stoer iedere abortus wilt verbieden, biedt dan aan de ongewenste kinderen te zullen adopteren als ze geboren zijn.
Er zijn genoeg mensen die verlangen naar een kind, maar vanwege medische redenen of doordat men geen kinderen kan krijgen, nooit vader of moeder kunnen worden. Dus dat lijkt me een prima oplossing, als dat goed geregeld en bestuurd wordt door de instanties die daarover gaan.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Abortus

Bericht door parsifal »

GerefGemeente-lid schreef:
parsifal schreef:En nee ik zie vroege abortus niet als moord.
Deze zin is een christen onwaardig. Ook dit zijn kinderen, geschapen met een ziel voor de eeuwigheid.

Dat jij dit niet als moord ziet, is een nieuw dieptepunt voor dit forum. Het maakt me ontzettend verdrietig dat je zo durft te spreken over het leven door God gegeven.

Psalm 139 zingt in vers 8 en 9:
Mijn ziel bepeinst Uw wonderdaân,
die al 't begrip te boven gaan.
Uw oog heeft mijn gebeent' verzeld,
toen ik, verborgen saâmgesteld
als een borduursel, lag verscholen:
van mij was niets voor U verholen.

Gij hebt, wijl niets Uw oog weerhoudt,
mijn ongevormden klomp beschouwd.
Ja Gij, wiens wijsheid nimmer faalt,
hadt mijn geboortestond bepaald.
Eer iets van mij begon te leven,
was alles in Uw boek geschreven.


Hoe kun je dan zeggen dat vroege abortus geen moord is?!?

Er is sprake van een abortus zodra er leven in de moederschoot is. Ook al is het een ongeboren vrucht van slechts enkele weken oud. Als je dit bestrijdt, is er echt iets fundamenteels aan het verschuiven.

Ik schrik hier behoorlijk van en het is des te meer eej reden om me steeds verder afzijdig te houden.

Hoe kunnen we als christenen staande blijven in deze ondergaande wereld als we dezelfde principes hanteren als de mensen die leven zonder Gods heilzame geboden? Dat zal niet gaan.
In de kerkgeschiedenis is hier wel meer over gedacht. Hoewel vrijwel iedereen abortus afwees, werd het moment dat er een ziel was vaak bij de eerste voelbare beweging geplaatst. Het is allemaal vrij arbitrair en meer op griekse filosofie gebaseerd dan op de Bijbel, maar Augustinus en bijvoorbeeld Thomas van Aquino plaatsen de "bezieling" niet bij de bevruchting.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Abortus

Bericht door gallio »

GerefGemeente-lid schreef: ...Hoe kun je dan zeggen dat vroege abortus geen moord is?!?
Nee, je kunt abortus niet gelijk stellen met moord. Als er abortus gepleegd moet worden om het leven van de moeder te behouden zal toch niemand de moeder of de arts beschuldigen van moord, hoop ik.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Abortus

Bericht door GerefGemeente-lid »

gallio schreef:
GerefGemeente-lid schreef: ...Hoe kun je dan zeggen dat vroege abortus geen moord is?!?
Nee, je kunt abortus niet gelijk stellen met moord. Als er abortus gepleegd moet worden om het leven van de moeder te behouden zal toch niemand de moeder of de arts beschuldigen van moord, hoop ik.
Dat is een onterecht voorbeeld en je speelt nu het ene tegen het andere uit.

Dat voorbeeld vorige week in Malta bijvoorbeeld is inderdaad vreselijk voor die moeder, en daar zou inderdaad alles op alles gesteld moeten worden om het leven van de moeder te redden.

Maar daar ging in het bovenstaande zaken niet over. Als we, en zeker op een christelijk forum, waar we allen het zesde gebod vanaf onze jeugd kennen, linksom of rechtsom vraagtekens gaan stellen bij het feit dat abortus niets anders is dan regelrechte moord, zijn we echt ontzettend fout bezig.

Ik ben totaal verslagen over zoveel goddeloze praat. Want dat is het mijns inziens echt.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 27 jun 2022, 22:31, 2 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Abortus

Bericht door GerefGemeente-lid »

parsifal schreef:In de kerkgeschiedenis is hier wel meer over gedacht. Hoewel vrijwel iedereen abortus afwees, werd het moment dat er een ziel was vaak bij de eerste voelbare beweging geplaatst. Het is allemaal vrij arbitrair en meer op griekse filosofie gebaseerd dan op de Bijbel, maar Augustinus en bijvoorbeeld Thomas van Aquino plaatsen de "bezieling" niet bij de bevruchting.
Volgens mij is Psalm 139 duidelijk.

Onberijmd staat er dit (vers 14-18): Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken; ook weet het mijn ziel zeer wel. Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, en als een borduursel gewrocht ben in de nederste delen der aarde. Uw ogen hebben mijn ongeformeerden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was. Daarom, hoe kostelijk zijn mij, o God, Uw gedachten; hoe machtig veel zijn haar sommen! Zou ik ze tellen? Harer is meer dan des zands; word ik wakker, zo ben ik nog bij U.

Dat lijkt mij juist absoluut niet arbitrair. Ik hoop dat de moderators dat ook vinden.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Abortus

Bericht door gallio »

GerefGemeente-lid schreef:
parsifal schreef:In de kerkgeschiedenis is hier wel meer over gedacht. Hoewel vrijwel iedereen abortus afwees, werd het moment dat er een ziel was vaak bij de eerste voelbare beweging geplaatst. Het is allemaal vrij arbitrair en meer op griekse filosofie gebaseerd dan op de Bijbel, maar Augustinus en bijvoorbeeld Thomas van Aquino plaatsen de "bezieling" niet bij de bevruchting.
Volgens mij is Psalm 139 duidelijk.

Onberijmd staat er dit (vers 14-18): Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken; ook weet het mijn ziel zeer wel. Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, en als een borduursel gewrocht ben in de nederste delen der aarde. Uw ogen hebben mijn ongeformeerden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was. Daarom, hoe kostelijk zijn mij, o God, Uw gedachten; hoe machtig veel zijn haar sommen! Zou ik ze tellen? Harer is meer dan des zands; word ik wakker, zo ben ik nog bij U.

Dat lijkt mij juist absoluut niet arbitrair. Ik hoop dat de moderators dat ook vinden.
We weten eenvoudig niet wanneer de ziel in een ongeboren kind komt. Niet dat abortus daarmee goedgepraat kan worden maar iets bescheidenheid zou wel mooi zijn.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Abortus

Bericht door GerefGemeente-lid »

gallio schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
parsifal schreef:In de kerkgeschiedenis is hier wel meer over gedacht. Hoewel vrijwel iedereen abortus afwees, werd het moment dat er een ziel was vaak bij de eerste voelbare beweging geplaatst. Het is allemaal vrij arbitrair en meer op griekse filosofie gebaseerd dan op de Bijbel, maar Augustinus en bijvoorbeeld Thomas van Aquino plaatsen de "bezieling" niet bij de bevruchting.
Volgens mij is Psalm 139 duidelijk.

Onberijmd staat er dit (vers 14-18): Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken; ook weet het mijn ziel zeer wel. Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, en als een borduursel gewrocht ben in de nederste delen der aarde. Uw ogen hebben mijn ongeformeerden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was. Daarom, hoe kostelijk zijn mij, o God, Uw gedachten; hoe machtig veel zijn haar sommen! Zou ik ze tellen? Harer is meer dan des zands; word ik wakker, zo ben ik nog bij U.

Dat lijkt mij juist absoluut niet arbitrair. Ik hoop dat de moderators dat ook vinden.
We weten eenvoudig niet wanneer de ziel in een ongeboren kind komt. Niet dat abortus daarmee goedgepraat kan worden maar iets bescheidenheid zou wel mooi zijn.
Heb je nu niet door dat je eerste zin zo tegenstrijdig is als het maar kan zijn? Je suggereert daar namelijk dat er een ongeboren leven kan bestaan zonder dat er een ziel is. Dat is natuurlijk volledig onjuist.

Omdat we het niet weten (is dat trouwens wel zo?), is dat mijns inziens de reden om het moed- en vrijwillig afbreken van de zwangerschap ten alle tijde als moord te zien, of het nu in de zesde week of in de 26ste week na de bevruchting is.
Plaats reactie