Kerst

Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
:,:,:,:,:,:,:,:, JE MIST EEN STUK VAN JE GEZICHT:,:,:,:,:,:,:,:,


(

nee hoor zo zie ik er echt uit:

als een blanco onbeschreven blad

:o:o:o:o:o:o:o:o:,:,:,:,:,
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

:$ Ik heb nog nooit iemand zonder gezicht gezien..... :bu
:wo:wo:wo:wo:wo:wo

Moet je wel mensen met balpennen, viltstiften, potloden, krijtjes, vulpennen, vetkrijtjes etc etc vermijden....

anders ben je opeens niet meer zo onbeschreven.... wat een werk voor je.... je hebt toch kids.... (of heb je goede vlekkenmiddel in huis?!)

:t:t:t:t:t:t
Emmet

Bericht door Emmet »

Volgens mij gaat dit enorm off-topic
Is er nog een moderator die ingrijpt???
Ik ben niet echt nieuwsgierig in de haardracht van forumleden. Maar ik ben wel benieuwd naar, en daar gaat dit topic toch over, wat jullie de kerstboodschap te zeggen heeft gehad. Ik neem aan dat jullie de kerstdagen niet ervaren als jaarlijks terugkerende vrije dagen, waarin je een zangavond, de kerkdiensten en wellicht het kerstfeest van een zondagsschool bezoekt!
Kortom: wat zegt Kerst jullie??
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik heb het druk genoeg gehad met een stukje van Spurgeon. Die schrijft uit Jesaje 9:5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven.


Ik zal alleen een stukje overnemen over het Kind, dat spreekt al genoeg.

"Is het waar dat ons een Kind geboren is?.

Oh , bezoek ik zal dit vanavond nog even afmaken.

Hier dan de rest van wat ik beloofd had.
Is het waar dat ons een Kind is geboren? Dat een Kind geboren is, is een feit. Hierover zal ik niet redeneren. Wij beschouwen het als een feit, dat meer dan ieder ander feit in de geschiedenis vastgesteld en bewezen is, dat de Zoon van God mens is geworden, geboren is te Bethlehem, in doeken werd gewonden en neergelegd in een kribbe. Het is ook evenzeer een feit dat een Zoon is gegeven. Hierover stellen wij geen vraag, opperen wij geen twijfel. De ongelovige mag het betwisten, maar wij die belijden te geloven in de Schrift, ontvangen het als een ontwijfelbare waarheid dat God Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft om de Zaligmaker van mensen te zijn.

Maar dit is de vraag: Is dit Kind onsgeboren? Is Hij onsgegeven? Dat is de zaak waarnaar een ernstig onderzoek dient ingesteld te worden. Hebben wij persoonlijk deel in het Kind Dat te Bethlehem werd geboren? Weten wij dat Hij onze Zaligmaker is, dat Hij ons een blijde boodschap heeft gebracht, dat Hij ons toebehoort en dat wij Hem toebehoren? Ik zeg: dit moet een punt van zeer ernstig onderzoek voor ons uitmaken.




Een Zoon is ons gegeven. Jesaja 9:5

Is die Zoon ons gegeven? Ik zal proberen zo te spreken, dat ik u ertoe dring om uzelf te ondervragen. Ik bid u, laat niemand zich onttrekken aan deze vuurproef, maar dat een ieder zich afvrage: is het waar dat mij een Zoon is gegeven? Welaan, als deze Zoon u is gegeven, dan bent u zelf een zoon. 'Zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven zonen Gods te worden' Joh. I:I2, Eng. vert.). Christus is een Zoon geworden, opdat Hij in alles de broederen gelijk zou worden. Ik kan mij in de Zoon van God niet verblijden, ik kan Hem niet liefhebben, mij niet in Hem verlustigen, tenzij ook ik een zoon van God ben geworden.

Wel, hebt u de vreze Gods voor ogen, een kinderlijke vrees, de vrees die een kind heeft om zijn vader smart aan te doen? Hebt u voor God de liefde van een kind? Hebt u de Geest der aanneming, door Welke wij roepen: 'Abba, Vader'?

O, zie wel toe: als u niet bij ogenblikken genieten kunt van de Geest der aanneming, als u geen zoon of dochter bent van Sion, bedrieg dan uzelf niet, want dan is deze Zoon u.

Een paar mooie stukjes ter overdenking van de afgelopen Kerst. Een zeer belangrijke vraag die we als we deze met ja kunnen beantwoorden we waarlijk Kerst kunnen vieren.



[Aangepast op 3/1/04 door Jelle]
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Emmet
Kortom: wat zegt Kerst jullie??
Vlak voor Kerst liep ik door het centrum van Edinburgh.
Daar zag ik een groep mensen met een groot bord.
Daarop stond: KEEP CHRIST OUT OF CHRISTMAS, IT'S PAGAN.

We kregen daarover een discussie.
De conclusie daarvan was: er zijn mensen, die alleen met kerst naar de kerk gaan. Dus is het een unieke gelegenheid voor evangelisatie.
En verder goed doen aan de armen.
Daarom hebben we een paar van de kerk vervreemde mensen op het kerstdiner genodigd. En ze waren dankbaar.
Verder ben ik op kerstavond naar een 'prayer meeting' geweest.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Emmet

Kortom: wat zegt Kerst jullie??


Ik ben door het enorme misbruik en het eigenlijke oorspronkelijke heidense karakter van de kerstviering an sich voorstander van het afschaffen van kerst. Uiteraard niet van het herdenken van de Geboorte van Christus, maar dat kan ook op andere tijden. Laten wij ons als kerk losmaken van de huidige kerstvieringen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Jelle

Bericht door Jelle »

Mijn vorige begonnen posting even afgemaakt. zie hieronder.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerst

Bericht door -DIA- »

In hetzelfde jaar, 1979, toen het artikel over het Sint Nicolaasfeest werd gepubliceerd, stond even later, namelijk 13 december van dat jaar, ook iets ober Kerstfeestvieringen. Hetzelfde wat ik in mijn inleidend woord schreef bij het artikel over sinterklaas kan ook hier geschreven worden. Misschien even nalezen? Of maak zelf de toepassing maar. Extremistisch? Ik dacht het niet.

Hoe stellen we ons op tegenover de Kerstfeestvieringen?

Kerstfeest - Christusfeest! Ja, niets meer, niets minder. Van ons mensen geldt het: geboren worden en daarna sterven, daarbij denkend aan het Schriftwoord: de bezoldiging der zonde is de dood. Van de Zoon des mensen mogen we meer vermelden: geboren, gestorven, opgestaan en ten hemel gevaren. En hiermee hebben we dan de christelijke feestdagen - de heilsfeiten - tevens verwoord. Kerstfeest, Goede Vrijdag, Paasfeest en Hemelvaartsdag. Onlosmakelijk daarmee verbonden is het doorluchte feit van de uitstorting van de Heilige Geest. Allemaal feesten waarin Christus de centrale Figuur is. En zo staan we dan nu aan het begin van deze feestreeks.

Kerstfeest — geboortefeest van de Zoon des mensen. We nemen de Bijbel ter hand en lezen met eerbied en aandacht Lukas 2. Alom zal dit hoofdstuk weer gelezen worden: van de hutten der vromen tot de koninklijke stal van ons geëerbiedigd vorstenhuis. Wat lezen we dan wel? Ja, geeft u zich daar nu eens rekenschap van, voor uzelf en voor uw kinderen. Praat er dan eens over en... vergelijk het dan eens met datgene wat u rondom u ziet en hoort. Waarover lezen we? Heel simpel... Jezus is geboren in een beestenstal. Herders komen naar dit kindeke. Wat doen ze? Ze vertellen het alom. Nog meer. Na 8 dagen komen Jozef en Maria met het Kindeke in de tempel, naar de wet van Mozes. Wie komt daar? Simeon, ook nog een oude Anna. Wat doen ze? Ze belijden de Heere.

En dan nog even naar Mattheüs 2. Enige wijzen van het oosten brengen hun hulde. Meer niet. Dan zwijgt de historie.

Niemand bekommert zich verder meer over de geboren „Koning der Joden". Is het zo nog niet? Wie zoekt dat Kindeke? Wie vraagt naar de Zaligmaker? Of... moet het daar niet om gaan?

Nogmaals, kijk nu eens rondom u. Wat al drukte over Kerstfeest. We vermijden expres het woord Kerstmis, omreden dit een rooms-katholieke handeling aanduidt, namelijk het opdragen van een mis tot viering van de geboorte van Christus. Zodra Sint Nicolaas voorbij is maakt de wereld zich op voor de kerstvieringen, niet het minst de winkelstand. Laten we nu eens nuchter zijn en daar met onze opgroeiende kinderen over spreken. Wat heeft de geboorte van de Heiland nu te maken met al de reclame die we zo tegen het einde van het jaar rondom ons waarnemen? Gaan wij daar ook aan meedoen? Alles wordt in de sfeer gebracht... koude dagen, sneeuwvlokken, pinkelende lichtjes, kerstmannetjes, kerstbomen, lekker eten enz. Neem het woordenboek eens ter hand en lees hoeveel malen er wel van „kerst " gesproken wordt. Wel 60 keren. Moeten we daar op ingaan?

Kerstmannetjes... sprookjesfiguren! Ik ga niet verder, het is eigenlijk allemaal goddeloos gedoe. We kunnen en mogen u alleen maar adviseren: doet er niet aan mee. Maar... zo hoor ik... wat moeten we dan doen? Onze kinderen zien en horen zoveel. Inderdaad, wat we moeten doen? Tegenover deze kerstsfeer zullen wij als ouders moeten komen met de Bijbelse leer. We zullen onze kinderen op hoger niveau moeten brengen. Daarom zoveel mogelijk die kerstsfeer ontwijken.

Zoveel mogelijk? Dus toch wel wat. Ik hoor al tegenwerpen: niets van dat gedoe! Maar wacht u eens even. Die sfeer kunnen we niet geheel ontlopen. We zijn in de wereld. Wij en onze kinderen zien de feestverlichting, de kerstbomen, de kerstmannetjes ... Het is net als met de milieuverontreiniging. We ademen allemaal de vuile gassen en dampen in van onze moderne overdadige leefwijze., Nee, zomaar neen zeggen, dat gaat ook niet. We moeten onze kinderen ook wat bieden. Onze liefde, uiteraard. Dan zal er ook sfeer zijn in onze woonkamers. Dan zullen we gezelligheid aanbrengen, dan laten we onze kinderen ook wel eens smullen. Wat is het verschil? Het geschiedt in een andere sfeer.

Of... kan dit soms niet? Gelukkig heb ik het mogen ervaren. Als ouders kunnen we ons niet zomaar terugtrekken en alleen maar geboden en verboden geven en opleggen. Neen, we moeten ons geven en dan „iedereen op zijne wijs". We komen nu in de verleiding om te vertellen van eigen jeugd en opvoeding van eigen kinderen. Maar laten we dit niet doen. We willen u geen „model" geven. Alleen dit, wij groeiden op in een gezellige sfeer - juist in die dagen - en hebben getracht dit ook aan eigen kinderen te geven. Geen kerstboom zoals bij de buren, maar wel gezellig-samen-zijn. Als we nu ons oor te luisteren leggen is het al kerstfeest wat de klok slaat. Ik vermijd de hoofdletter. Vanaf de kleuterschool tot op de mannenvereniging wordt kerstfeest gevierd. Wat blijft er over voor eigen gezin? Beroepshalve (of ambtshalve) hebben we ook wel kerstfeestvieringen meegemaakt in de kerk, met de kinderen en de ouders. Ik wil daar geen kwaad woord van zeggen. Maar het gaf bij mij altijd een stuiting. Onze kinderen dienen thuis onderwezen te worden. Ze krijgen zo mogelijk hetzelfde onderwijs op de school, op de catechisatie, in de kerk. Zou er dan nog wel behoefte zijn om zoveel kerstfeestvieringen mee te maken? Teveel schaadt. Voor velen is kerstfeestvieren niet anders dan opgaan in het zin- en zienlijke. De ware feestgangers steken af naar de diepte. Wie zijn dat? Wel, uit Lukas 2 hebt u ze gezien: de herders, Simeon, Anna. Meer niet? Nog enige wijzen uit het oosten. Behoren u en ik er al bij? Laat het dan openbaar komen in gewaad, praat en daad.

We willen besluiten met een voorval uit eigen loopbaan. Daarin ligt tevens een les waarom het zou moeten gaan. Bij een kerstfeestviering met kinderen en ouders in de kerk, opende dominee X de bijeenkomst en sprak over de val van Adam en de zonde van onze eerste voorouders. Een collega-juffrouw stootte me aan en vroeg wat geërgerd: „Is dat nu kerstfeest vieren?" Gaarne laat ik uzelf die juffrouw het antwoord geven.

Na te lezen via Digibron. Digibron noemt zich "De digitale schatkamer van christelijk Nederland", en daar zit wat in, maar lees wel met onderscheid."
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 9dc7ed0ea3
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie