Groene Stroom

wpv

Groene Stroom

Bericht door wpv »

Van de week in het nieuws: Groene stroom wordt m.i.v. volgend jaar duurder omdat de overheid hierover belasting gaat heffen.
Groene stroom was al duurder dan gewone stroom, maar nu wordt het nog duurder.

:mad2:

Hadden/hebben jullie groene stroom? Gaan jullie weer over op de gewone stroom?

Is het niet onze morele christenplicht om, ondanks de hogere prijs, voor groene stroom te kiezen. ?
Lecram

Bericht door Lecram »

Wij maken gebruik van groene stroom (neem ik tenminste aan, ik heb de stroom nog nooit gezien, laat staan dat ik kan zien oftie groen is ;) ).

Wij zullen ervan gebruikmaken, omdat het idee alleen al goed is om duurzame energie te gebruiken, ook al is het duurder.

In wezen zou het goed zijn wanneer de overheid een norm zou opleggen, dat jaarlijks de hoeveelheid groene energie toeneemt en iedereen verplicht wordt om dus dat deel af te nemen.

Maar dna krijg je het al: economische belangen, oneerlijke concurrentie enzovoort. Als alle landen dat nou eens deden.........

Dan zie je dat de grootste en rijkste landen dwarsliggen (USA)
Lecram

Bericht door Lecram »

Prijs groene stroom blijft gelijk

Uitgegeven: 4-9-2002 15:09

AMSTERDAM - Het energiebedrijf Nuon handhaaft zijn prijzen voor groene stroom, ondanks de plannen van het kabinet om de vrijstelling van groene stroom van energiebelasting te beperken.



Dit heeft Nuon, met 325.000 'milieuvriendelijke' klanten marktleider in Nederland, woensdagmiddag bekendgemaakt.

Eerder op de dag liet een woordvoerder nog weten dat Nuon eerst de definitieve plannen van het kabinet op prinsjesdag wilde afwachten alvorens een besluit te nemen.

Nuon volgt hiermee concurrent Essent, die dinsdagmiddag al bekendmaakte dat het de prijs voor groene stroom handhaaft. Dat betekent dat ook de 308.000 groene klanten van Essent in 2003 dezelfde prijs blijven betalen voor duurzame stroom als voor gewone 'grijze' stroom, ook als het kabinet zijn plannen doorzet om de vrijstelling van de regulerende energieheffing (ecotax) te halveren.

Zowel Nuon als Essent heeft sinds de liberalisering van de groene stroommarkt per 1 juli 2001 veel geld uitgegeven aan tv- en radiospotjes om consumenten over te halen over te schakelen op hun duurzame stroom.
jwv-t

Bericht door jwv-t »

Ha, ha, groene stroom, wat een ergernis. Natuurlijk hebben wij als christenen ons groen te gedragen. Maar weet je, onze portemonnee is niet zo rekkeble. Dat betekent dat wij volgend jaar onze geliefde computer in de prullebak zouden moeten gooien. Niet vanwege ons groene gedrag, maar wel vanwege de vriendelijke, geldvretende groene stroom. Nou, dat doen we dus ff niet. Dus: weg met die groene stroom. De bewuste opzegbrief heb ik gisteren op de post gedaan. We voelen ons niet minder christelijk.

Nou ja, hiero, achteraf zegt mijn knuffeltje dat hij het onderwerp geplaatst heeft. Ik heb dus zitten reageren op mijn man. Sorry hoor!

[Veranderd op 4/9/02 door jwv-t]
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Tja wat moet ik ervan zeggen?

Erg moeilijk! Maar laten we wel uitkijken dat ons argument niet altijd geld is! Ik weet niet hoe groot het verschil is tussen 'normaal' stroom en 'groen' stroom maar als we altijd door het geld afhaken dan zijn we denk ik erg materialistisch.

De prijzen moet men gewoon gelijk doen of 'gewone' stroom duurder zodat de kosten van 'groene' stroom worden gedekt. Hoe meer mensen zullen dan 'groene' stroom gaan gebruiken zodat het helemaal op zichzelf winstgevend kan worden.

Een christenplicht? Misschien wel, maar moeilijk te zeggen!
wpv

Bericht door wpv »

Kridje,

Groene stroom is stroom die opgewekt wordt met wind en/of water.

Verder ben ik wel met je eens dat groene stroom en gewone stroom minstens dezelfde prijs zouden moeten zijn. Of misschien zelfs goedkoper. Maar ja, dan moet het rijk er weer het een en ander bijleggen. En daar hebben ze natuurlijk het geld niet voor (over):mad:
Maar misschien wordt dan de een of andere belasting weer verhoogd, zodat indirekt burgers toch wel de (hun?) groene stroom betalen.:bu

[Veranderd op 5/9/02 door wpv]
wpv

Bericht door wpv »

Even voor alle duidelijkheid. Wat mijn lieverdje(jwv-t) :in schrijft ben ik het natuurlijk volkomen mee eens. Ik heb alleen wat vragen en stellingen neergezet t.b.v. de discussie.

[Veranderd op 5/9/02 door wpv]
Adje

Bericht door Adje »

Ik ben van mening dat je als christen de PLICHT hebt om groene stroom te nemen! Het hoort wel degelijk bij het rentmeesterschap. We zijn als christenen veel te laks in dit soort dingen! Waarom geen groene stroom, als het aangeboden wordt? Als je eens wist hoe slecht al die CO2 is voor Gods Schepping!

Alleen: nieuw is dat ook kernenergie tot groene stroom gerekend wordt. En DAN wordt het een en ander toch wat complexer.....
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Ja de plicht om groene stroom te nemen en goed met Gods schepping om te gaan...
Maar als groene stroom nou zo duur zou zijn, dan kan je het toch beter niet doen, want dan heb je weer meer geld om aan (ik noem maar wat) het honger lijdende Afrika te geven!?
Adje

Bericht door Adje »

Maar als groene stroom nou zo duur zou zijn, dan kan je het toch beter niet doen, want dan heb je weer meer geld om aan (ik noem maar wat) het honger lijdende Afrika te geven!?
ALS dat geld idd naar hongerlijdend Afrika zou gaan, dan zou ik geen bezwaar hebben tegen gangbare stroom.

Maar gebeurt dat ook????

Pingpongbal?
Leendert

Bericht door Leendert »

Ik denk dat dat bijna nie gebeurt alleen als er een ramp gebeurt dan komen er weer acties op tv , stort nu uw bijdrage op giro 2312423 blablabla enz.
bralbal

Bericht door bralbal »

Ik ben alleen niet zo gelukkig met het idee dat wind- of zonne-energie zo milieuvriendelijk zouden zijn. Het maken van windmolens bijvoorbeeld, kost al zoveel (conventionele) energie dat het over het algemeen de energie niet terugverdient (aluminiumwinning kost erg veel energie), en hetzelfde geldt voor zonnepanelen. Waterkracht werkt wel, maar is in Nederland niet haalbaar wegens het gebrek aan bergen. Kernenergie heeft natuurlijk een ongelofelijk smerig restant, maar verder is het minder gevaarlijk en milieuverontreinigend als conventionele energie, ik kan me er iets bij voorstellen om het als groene stroom aan te duiden.
limosa

Bericht door limosa »

Groene energie is een een produkt dat eigenlijk alleen bestaat in de fantasie van de marketingafdelingen van energieleveranciers en bij nog wat milieufreaks. Die laatsen zullen wel in de stad wonen want als je door de polder rijdt en je ziet overal waar je kijkt windmolens weet je wel hoe 'groen' ze zijn. Weg met die dingen! Een schone horizon is in Nederland veel schaarser dan energie. Blijkt bovendien ook nog dat al die energie op Europees niveau verhandelt wordt, de 'groene stroom' die hier gesubsieerd wordt/werd was waarschijnlijk gewoon geimporteerde Franse kernenergie, niks mis mee hoor verder.
Als de ontwikkelingen op gebied van toepassing van waterstof als brandstof in voertuigen zo doorgaan en toepassing vinden in het normale verkeer zal kernenergie onmisbaar blijken. Produktie van waterstof op grote schaal kost ongelofelijk veel electrische energie, alleen kerncentrales kunnen daarin voorzien. Ik denk dat we van de technologie van kerncentrales beter nog geen afscheid kunnen nemen, het kon nog wel eens een onmisbaar alternatief worden. En volgens mij is het groen.

limosa
Lecram

Bericht door Lecram »

Die groene stroom is wel degelijk groene stroom. Het is logisch dat het energiebedrijf niet alleen maar groene stroom door je huis kan laten vloeien, dat wordt 'vermengd' met andere stroombronnen. Maar het energiebedrijf moet wel opgeven hoeveel het verbruik is van de groene stroom klanten, en daar staat een verplichting tegenover om daadwerkelijk zoveel groene stroom te produceren.
limosa

Bericht door limosa »

lecram,

Dat de 'groene' stroom vermengd met gewone wordt gedistribueerd is logisch. En hoeveel groene stroom wordt geproduceerd cq. ingekocht (volgens mij wordt niet alle 'groene' stroom in eigen land geproduceerd) wordt bepaald door de hoeveelheid die wordt afgenomen. Die boekhouding zal best kloppen maar dat maakt 'groene' stroom echt nog niet groen. Door windmolens geproduceerde stroom is in ieder geval niet groen. Mensen die dat geloven moeten zich nog maar eens verdiepen in de landschappelijke aspecten, de gevolgen voor de (met name trek-)vogels en de geluidsoverlast. Verder zou ik wel eens willen weten wat nu werkelijk de balans is tussen de energie die het kost om de molen te maken, te plaatsen en te onderhouden en de stroom die wordt opgewekt. De rendementen van windmolens worden zonder schroom schandelijk overdreven want tja, anders wordt er geen molen meer geplaatst.

Voor de liefhebbers: lees hier meer over windmolens.

limosa
Plaats reactie