Groene Stroom

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Groene Stroom

Bericht door Wandelende »

Ditbenik schreef:
Ik neem gewoon de goedkoopste aanbieder, ongeacht waar zij de stroom vandaan halen.
Ik probeer in alle dingen als christen te leven.
En als christen past een dergelijke uitspraak niet, bedoel je dat?
(~)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Groene Stroom

Bericht door Ditbenik »

Wandelende schreef:
Ditbenik schreef:
Ik neem gewoon de goedkoopste aanbieder, ongeacht waar zij de stroom vandaan halen.
Ik probeer in alle dingen als christen te leven.
En als christen past een dergelijke uitspraak niet, bedoel je dat?
Ik geef aan dat ik niet kies voor de goedkoopste aanbieder maar voor de schoonste omdat ik als christen verantwoordelijk ben voor de manier waarop ik met de schepping om ga.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Groene Stroom

Bericht door Wandelende »

Ditbenik schreef:
Wandelende schreef:
Ditbenik schreef:
Ik neem gewoon de goedkoopste aanbieder, ongeacht waar zij de stroom vandaan halen.
Ik probeer in alle dingen als christen te leven.
En als christen past een dergelijke uitspraak niet, bedoel je dat?
Ik geef aan dat ik niet kies voor de goedkoopste aanbieder maar voor de schoonste omdat ik als christen verantwoordelijk ben voor de manier waarop ik met de schepping om ga.
Hoe bepaal jij hoe de schoonste is?
Er zijn wel websites die veel info geven (vb. wisenederland.nl), maar het is maar de vraag hoe er gemeten wordt welke het meest 'schoon' is. En het maakt ook voor mij nogal uit welke factoren er allemaal mee worden genomen in de berekeningen. Voor mij telt niet alleen de mate van CO2 uitstoot of het aantal certificaten wat het label 'groen' wel/niet verantwoord.
Het is denk ik heel moeilijk te bepalen wat nu werkelijk de meest juiste keuze is. Denk aan de gevolgen voor de natuur en het leven in de Noordzee door aanleg van de 'schone' windmolenparken (vb. https://www.visserijnieuws.nl/nieuws/bo ... n-zeeleven)
Persoonlijk vind ik overigens wel belangrijk om te letten om mijn energiecontract. Op dit moment een behoorlijk goed (volgens WISE) groen contract. Alleen ik kom persoonlijk niet af van de vraag of het daadwerkelijk allemaal wel zo 'goed' is als dat het wordt voorgesteld.
(~)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Groene Stroom

Bericht door Ditbenik »

Wandelende schreef:
Ditbenik schreef:
Wandelende schreef:
Ditbenik schreef:
Ik probeer in alle dingen als christen te leven.
En als christen past een dergelijke uitspraak niet, bedoel je dat?
Ik geef aan dat ik niet kies voor de goedkoopste aanbieder maar voor de schoonste omdat ik als christen verantwoordelijk ben voor de manier waarop ik met de schepping om ga.
Hoe bepaal jij hoe de schoonste is?
Er zijn wel websites die veel info geven (vb. wisenederland.nl), maar het is maar de vraag hoe er gemeten wordt welke het meest 'schoon' is. En het maakt ook voor mij nogal uit welke factoren er allemaal mee worden genomen in de berekeningen. Voor mij telt niet alleen de mate van CO2 uitstoot of het aantal certificaten wat het label 'groen' wel/niet verantwoord.
Het is denk ik heel moeilijk te bepalen wat nu werkelijk de meest juiste keuze is. Denk aan de gevolgen voor de natuur en het leven in de Noordzee door aanleg van de 'schone' windmolenparken (vb. https://www.visserijnieuws.nl/nieuws/bo ... n-zeeleven)
Persoonlijk vind ik overigens wel belangrijk om te letten om mijn energiecontract. Op dit moment een behoorlijk goed (volgens WISE) groen contract. Alleen ik kom persoonlijk niet af van de vraag of het daadwerkelijk allemaal wel zo 'goed' is als dat het wordt voorgesteld.
Wanneer clubs als Greenpeace en de consumentenbond er enthousiast over zijn kun je er redelijk van op aan dat je wat dat betreft goed zit. In de lijstjes van die clubs staan maar drie echt groene: https://goo.gl/4XTqXv
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Groene Stroom

Bericht door Wandelende »

Ditbenik schreef:Wanneer clubs als Greenpeace en de consumentenbond er enthousiast over zijn kun je er redelijk van op aan dat je wat dat betreft goed zit. In de lijstjes van die clubs staan maar drie echt groene: https://goo.gl/4XTqXv
Het genoemde lijstje dat jij geeft is ook te zien op wisenederland.nl. Ongetwijfeld zit het met de verantwoording van die 100% groen wel goed. Het gaat mij meer om de meetbaarheid van 'groen' op de achtergrond, de neveneffecten. Denk aan de schade die wordt toegebracht aan flora/fauna bij bijv. de bouw van windmolenparken op de Noordzee. Zie: https://fd.nl/achtergrond/1275381/steed ... het-loodje
Ik vraag mij af of dergelijke neveneffecten cq. gevolgen mee zijn genomen in 'groene' lijstjes van WISE Nederland, Greenpeace en de Consumentenbond. Ik vrees eerlijk gezegd van niet. Daarom ben ik geen fan van groene energie die opgewekt wordt door windmolens.
En dit alles maakt het voor mij als leek er niet makkelijker op om een goede keuze te maken.
(~)
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Groene Stroom

Bericht door Piet Puk »

liz boer schreef:Groen stroom???
Allemaal oplichterij, ik heb groene stroom en er komt niets groens uit :haha
Ik heb het ook al eens uitgetest, om te kijken naar die groene stroom, kwam het echt niet tegen :haha
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Groene Stroom

Bericht door Ditbenik »

Wandelende schreef:
Ditbenik schreef:Wanneer clubs als Greenpeace en de consumentenbond er enthousiast over zijn kun je er redelijk van op aan dat je wat dat betreft goed zit. In de lijstjes van die clubs staan maar drie echt groene: https://goo.gl/4XTqXv
Het genoemde lijstje dat jij geeft is ook te zien op wisenederland.nl. Ongetwijfeld zit het met de verantwoording van die 100% groen wel goed. Het gaat mij meer om de meetbaarheid van 'groen' op de achtergrond, de neveneffecten. Denk aan de schade die wordt toegebracht aan flora/fauna bij bijv. de bouw van windmolenparken op de Noordzee. Zie: https://fd.nl/achtergrond/1275381/steed ... het-loodje
Ik vraag mij af of dergelijke neveneffecten cq. gevolgen mee zijn genomen in 'groene' lijstjes van WISE Nederland, Greenpeace en de Consumentenbond. Ik vrees eerlijk gezegd van niet. Daarom ben ik geen fan van groene energie die opgewekt wordt door windmolens.
En dit alles maakt het voor mij als leek er niet makkelijker op om een goede keuze te maken.
Daar is niet zo moeilijk achter te komen. Neem de telefoon en vraag waar hun windmolens staan. Zo moeilijk is dat niet. Zo heb ik het ook gedaan. Verder heb ik voldoende zonnepanelen liggen voor de hoeveelheid stroom die ik gebruik. Daarnaast heb ik nog wat geïnvesteerd in zonnepanelen binnen een groot project. Ik zeg niet dat we alles voor 100% kunnen op dit moment maar wil het wel voor 100% zo goed mogelijk doen. Als in de toekomst bv de opslag van stroom beter mogelijk én betaalbaar wordt, zijn we weer een stap verder. Daarom vind ik het belangrijk om mee te doen in de wereld van energiecoöperaties zodat het onderzoek naar dit soort oplossingen gaande blijft en versneld wordt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Groene Stroom

Bericht door Wandelende »

[quote="Ditbenik"]Daar is niet zo moeilijk achter te komen. Neem de telefoon en vraag waar hun windmolens staan. Zo moeilijk is dat niet.[quote]

Klopt. Maar dat zegt mij ook niet zoveel. Op dit moment schijn is windenergie te krijgen van een windmolen op het vaste land. Ze kunnen mij zelfs de precieze locatie laten zien. Dat is natuurlijk flauwekul, want mijn stroom komt echt niet rechtstreeks van die windmolen. Dus waar de windmolens van een bepaalde energiemaatschappij staan, dat is voor mij lood om oud ijzer. De afnemers van de (nog te bouwen) windmolenparken op de Noordzee zullen heel veel energieleveranciers gaan zijn. En voor dat soort projecten heb ik nog geen enkel sluitend bewijs gezien/gelezen dat aantoont dat na alle plussen en minnen er ook werkelijk 'groene' stroom overblijft.

Wat betreft jouw zonnepanelen voor de privésituatie geef ik je groot gelijk. Ik mocht willen dat ik in de situatie zat dat ik ervoor kon kiezen. Ik ben er namelijk ook voor om de zoektocht naar een duurzamere wereld te stimuleren, vandaar ook de keuze voor mijn huidige energieleverancier. Alleen ik vermoed dat het meer is voor de geruststelling van mijn eigen gemoed, dan dat het daadwerkelijk bijdraagt aan een betere wereld.
(~)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Groene Stroom

Bericht door liz boer »

Piet Puk schreef:
liz boer schreef:Groen stroom???
Allemaal oplichterij, ik heb groene stroom en er komt niets groens uit :haha
Ik heb het ook al eens uitgetest, om te kijken naar die groene stroom, kwam het echt niet tegen :haha
Duisendpossegelsopeenbriefkaart jij ook al niet? :humhihi
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Groene Stroom

Bericht door Piet Puk »

liz boer schreef:
Piet Puk schreef:
liz boer schreef:Groen stroom???
Allemaal oplichterij, ik heb groene stroom en er komt niets groens uit :haha
Ik heb het ook al eens uitgetest, om te kijken naar die groene stroom, kwam het echt niet tegen :haha
Duisendpossegelsopeenbriefkaart jij ook al niet? :humhihi
Heb gelijk energiemaatschappij gebeld of zij het dan konden laten zien :haha
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Groene Stroom

Bericht door liz boer »

Piet Puk schreef:
liz boer schreef:
Piet Puk schreef:
liz boer schreef:Groen stroom???
Allemaal oplichterij, ik heb groene stroom en er komt niets groens uit :haha
Ik heb het ook al eens uitgetest, om te kijken naar die groene stroom, kwam het echt niet tegen :haha
Duisendpossegelsopeenbriefkaart jij ook al niet? :humhihi
Heb gelijk energiemaatschappij gebeld of zij het dan konden laten zien :haha
8| 8| 8|
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie