Groene Stroom

bralbal

Bericht door bralbal »

inderdaad, als je de energie voor het procuceren even buiten beschouwing laat, is windenergie zeer groen.
Adje

Bericht door Adje »

Verder zou ik wel eens willen weten wat nu werkelijk de balans is tussen de energie die het kost om de molen te maken, te plaatsen en te onderhouden en de stroom die wordt opgewekt
ha Limosa,

kHeb het even voor je nagevraagd (departement Milieutechnologie):

na drie maanden is de energiebalans weer op nul. Ik weet alleen niet wat voor een soort windmolen (hoeveel kwh) ze in de berekeningen meegenomen hebben, maar dat zal wel een gemiddelde zijn. Alleen: de schade aan 'natuur' bij delving van aluminiumerts zijn hierin niet meegenomen. Zou je hier ook een markt voor scheppen, dan weet ik niet hoe lang een molen zou moeten draaien. Maar wat betreft productie enzo: een molen gaat zo'n twintig jaar mee, dus dat zit wel goed!
limosa

Bericht door limosa »

Adje,

Ze geloven daar ook nog in sinterklaas waarschijnlijk? In drie maanden produceert zo'n molen nog niet genoeg energie om de verf te produceren die je nodig hebt om de buitenkant een kleurtje te geven.

Ik citeer een stukje uit een interview met ir. J.A. Halkema. Hij is de auteur van het boekje Windmolens, fictie en feiten, dit stond in "Delft Integraal", da's een uitgave van de Technische Universiteit Delft.

Hans Halkema studeerde elektrotechniek aan de toenmalige Technische Hogeschool in Delft. Dertig jaar lang werkte hij bij Brown Boveri Nederland, thans ABB, in de energietechniek, -opwekking en –distributie. Als directielid was hij er verantwoordelijk voor verkoop, ontwerp, fabricage en montage.

"Het boek is in die ene zin op de allereerste bladzijde samen te vatten, namelijk dat door het achterhouden van wezenlijke gegevens, de bedoeling van de bevorderaars duidelijk wordt: men wil het publiek misleiden".

Hoe doelmatig is een windmolen?
Halkema: "Een windmolen is tegenwoordig vaak een zeer ingenieuze machine, maar hij moet zijn energie halen uit een energiearm en vluchtig medium, 1,22 kg/m3, dat zich bij windkracht 7 met slechts 54 km/uur voortbeweegt. Tot overmaat van ramp is zijn vermogen evenredig met de derde macht van de windsnelheid, wat wil zeggen dat die bij halve snelheid daalt tot ½ x ½ x ½ ofwel 12 procent en bij eenderde van de windsnelheid tot minder dan 4 procent, waardoor een groot aantal dagen per jaar helemaal geen stroom opgewekt zal worden. Bij de aanschaf moet echter voor zijn maximale vermogen betaald worden. Een ander zwak punt van windenergie is, dat er alleen bij windkracht tussen 4 en 7 à 8 Beaufort stroom opgewekt zal worden. Boven deze windsterkte gaat een molen buiten bedrijf.

Een forse windmolen zal derhalve niet méér vermogen opleveren dan de motor van een middenklasse auto of, niet zelden, een redelijk grote motorfiets kan opbrengen. Ik denk dat de voorstanders ook dit nooit zullen vertellen. De officiële cijfers staan in mijn boek: het effectieve vermogen, dus de productiefactor maal het geïnstalleerde vermogen van 36 windparken met 442 turbines in het jaar 1997, bedroeg slechts 28040 kilowattjaar ofwel 16 procent. De productiefactor geeft in procenten van het maximale vermogen het gemiddelde vermogen aan waarmee geproduceerd wordt. Het varieert in Nederland, afhankelijk van de standplaats, tussen de 20 en 25 procent, met een enkele uitschieter naar 28.

Onze windmolens zijn dus maar voor één-vijfde deel van hun vermogen effectief werkzaam en vaak voor nog minder. In 2010 moeten 80 windmolens in het Rijnmondgebied, 120 megawatt leveren. Dat klinkt indrukwekkend, maar effectief zal dat slechts 24 MW zijn. Voor dit project schermt men echter, zie NRC Handelsblad van 15 januari jl., met groene stroom voor bijna 100.000 huishoudens. Jammer alleen dat zo’n huishouden geen enkele technische waarde aangeeft, waardoor dit nooit te controleren zal zijn.

Bovendien heeft een gemeenschap ook nog bedrijven, instellingen, tankstations, polder- en rioolbemalingen. Ook minister Jorritsma is sterk in het door elkaar haspelen van maximale en effectieve vermogens. Zij schreef mij eens dat die gelijkstelling ingeburgerd en handzaam is en daarmee be<bliep> ze ons dus. Een laatste aspect is het onderhoud. In het MER-rapport van het project Delfzijl-Zuidoost spreekt men van twee tot twaalf revisiebeurten per jaar per windmolen. Wanneer wekken die dingen dan stroom op?"


De <bliep> in de laatste alinea is censuur van mij.

Windmolens zijn het gevolg van een politieke keuze, niet gebaseerd op rationele overwegingen.

limosa
Adje

Bericht door Adje »

http://archive.greenpeace.nl/ams/kefact ... dzee.shtml
Het kost meer energie om ¨¦¨¦n windmolen te maken dan dat de windmolen oplevert?
Dit verhaal klopt niet. Al na drie maanden energie leveren heeft een windmolen de energie opgebracht die het gekost heeft om de windmolen te maken. Dit is onderzocht door de European Wind Energy Association (EWEA).
Tja, als men op dit niveau hier onenigheid over heeft, kan ik er echt niets over zeggen!
ViperLodge
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 sep 2002, 01:54
Locatie: CheeseTown
Contacteer:

Bericht door ViperLodge »

Ik verstook heel wat stroom, wat spannend...
Maar voor de mensen die wel "christelijke" stroom willen is er een alternatief, tenminste voor de meeste.

Nuon heeft net besloten om het voor dezelfde prijs te blijven leveren, de stroom op zich word namelijk niet duurder maar
de subsidie de de overheid erop gaf aan de energiebedrijven word geminderd / afgeschaft.
Nuon denkt dit zelf op te kunnen vangen, let wel op alle folders van het Nuon staat dat de prijs minimaal een jaar gegarandeerd blijft.

Een raad is stap over op Evolta.
Deze zijn per definitie vele euro's goedkoper.
Simpelweg om dat ze geen reklame maken, en ja ze leveren groene stroom.
Evolta heeft zelf een online berekening zodat je kunt berekenen hoeveel het scheelt.
Ze regelen alles voor je, overgang papieren en anderzaken.

Greet Vipie :eur


[Veranderd op 26/9/02 door ViperLodge]
Frost

Bericht door Frost »

Volgens het CBS voorzien windmolens momenteel in 1 % van het totale binnenlands elektricteitsverbruik.
Met zo'n 1300 molentjes van gemiddeld 350 kW.
Als die allemaal vervangen zouden (kunnen) worden door de laatste modellen, die 10x zoveel vermogen leveren, scheelt dat best wel een slok op een borrel.
Halkema overdrijft dus ook een beetje.
limosa

Bericht door limosa »

Als het met de windmolens niks wordt kunnen we natuurlijk nog met biomassa aan de slag gaan. Dit stond vandaag op NU.nl.

AMSTERDAM - Eneco Energie is door de Reclame Code Commissie hard op de vingers getikt. Het bedrijf moet stoppen met de volgens de commissie misleidende en onbewezen reclame voor Ecostroom, de zogenaamde groene stroom van Eneco.
Volgens de Reclame Code Commissie is het onterecht dat Eneco beweert dat het opwekken van stroom door het verbranden van biomassa schoon is en geen bijdrage levert aan het broeikaseffect.
De commissie laat zaterdag in een persbericht weten dat energie uit centrales voor het stoken van uitsluitend biomassa absoluut niet schoon mag worden genoemd. Het verbranden van biomassa voegt CO2 toe aan de atmosfeer en het milieu. Bovendien is het volgens de Reclame Code Commissie geen optimale benutting van biomassa, maar "roofbouw".
Biomassa kan volgens de commissie nuttiger toegepast worden, bijvoorbeeld als grondstof voor bouwmaterialen. Vorig jaar wees de Reclame Code Commissie al op soortgelijke gronden energiebedrijf Essent terecht.


Lijkt mij duidelijk . . .

limosa
Olli

Bericht door Olli »

Origineel geplaatst door limosa
Die laatsen zullen wel in de stad wonen want als je door de polder rijdt en je ziet overal waar je kijkt windmolens weet je wel hoe 'groen' ze zijn. Weg met die dingen! Een schone horizon is in Nederland veel schaarser dan energie.
limosa
Het plaatsen van windmolens vind ik een hele goede zaak. En zou de horizon vervuild zijn als er windmolens staan? Denk ik niet. Er wordt niets vervuild.
En het produceren van zo'n windmolen kost wel energie, maar dan kun je ook geen racefietsen of andere dingen van alluminium maken.
En het past gewoon in het beeld in bepaalde delen van het land. Zoals in de Flevopolder, hoort het gewoon thuis.
Frost

Bericht door Frost »

grappig, bij de RCC zitten dus duidelijk niet de slimste mensen...
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Tja, echt veel leveren die windmolens nou ook weer niet op, maar horizonvervuiling? Nee toch? Ach, weet je wat het is, al het nieuwe wordt wel een keer beschimpt. Toen de eerste trein door het landschap reed was iedereen verontwaardigt vanwege de duivelse snelheid (men noemde het een machine van de duivel) en de verschrikkelijke landschapvervuiling. Tegenwoordig blijkt de trein niet meer zo duivels te zijn, en vinden we het juist heel romantisch om zo'n stoomtreintje door het land te zien crossen.

En over een jaar of 40 verlang je terug naar de tijd dat ze slechts alleen nog die authentieke windmolenpalen van NUON neerkwakte :, :,
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Groene Stroom

Bericht door Dodo »

Ik sluit maar aan bij een oud topic.
Zijn er hier mensen die zonnepanelen hebben of overwegen ze te nemen? Wij hebben twee bedrijven laten kijken naar de mogelijkheden, en wat ze bieden is vergelijkbaar maar er zit wel duizend euro tussen. Dat is best veel geld.
Het zijn allebei betrouwbare bedrijven, dat vond ik belangrijk. De ene bedrijf bestaat al ruim honderd jaar, de andere is gelinkt aan de energieleverancier. Ik wil niet met een vaag bedrijf van marktplaats in zee.
Ik neig naar de goedkoopste, dan is de terugverdientijd ook een stuk korter. Maar wat is wijsheid?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Groene Stroom

Bericht door Ditbenik »

Dodo schreef:Ik sluit maar aan bij een oud topic.
Zijn er hier mensen die zonnepanelen hebben of overwegen ze te nemen? Wij hebben twee bedrijven laten kijken naar de mogelijkheden, en wat ze bieden is vergelijkbaar maar er zit wel duizend euro tussen. Dat is best veel geld.
Het zijn allebei betrouwbare bedrijven, dat vond ik belangrijk. De ene bedrijf bestaat al ruim honderd jaar, de andere is gelinkt aan de energieleverancier. Ik wil niet met een vaag bedrijf van marktplaats in zee.
Ik neig naar de goedkoopste, dan is de terugverdientijd ook een stuk korter. Maar wat is wijsheid?
Daar kun je niet zomaar een antwoord opgeven. Je hebt de specificaties nodig om te zien of beide systemen echt vergelijkbaar zijn. Ik heb in vijf jaar tijd op twee huizen zonnepanelen laten leggen. Op mijn huidige woning liggen ze op een plat dak achter een hoger zadeldak. Verderop staan wat coniferen die voor wat schaduw zorgen. Ik heb daarom gekozen voor Amerikaanse panelen in plaats van Chineese. De prijs is wat hoger, maar ze zijn veel gevoeliger en leveren dus eerder stroom. Ter vergelijking. Ik heb 15 panelen liggen. Twee huizen verder liggen er ook 15 op het platte dak, dezelfde situatie als bij mij. Zij hebben er ook nog 10 op het zadeldak liggen. Ik heb sinds half januari 4,65 MWh opgewekt. Zij sinds november vorig jaar 5,7 MWH.

Let iig op dat ze apart geschakeld worden. Als dat niet het geval is betekent dit dat bij schaduw op 1 paneel, de anderen ook niks meer doen. Ook de kwaliteit van de omvormers verschilt nogal. Dat is het duurste deel. Als die binnen een jaar of 5 stuk gaat, kun je weer overnieuw beginnen.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Groene Stroom

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef: Zijn er hier mensen die zonnepanelen hebben of overwegen ze te nemen? Wij hebben twee bedrijven laten kijken naar de mogelijkheden, en wat ze bieden is vergelijkbaar maar er zit wel duizend euro tussen. Dat is best veel geld.
Het zijn allebei betrouwbare bedrijven, dat vond ik belangrijk. De ene bedrijf bestaat al ruim honderd jaar, de andere is gelinkt aan de energieleverancier. Ik wil niet met een vaag bedrijf van marktplaats in zee.
Ik neig naar de goedkoopste, dan is de terugverdientijd ook een stuk korter. Maar wat is wijsheid?
Het is belangrijk om een goede installateur te hebben. Het aantal (woning)branden ontstaan als gevolg van ondeugdelijk geïnstalleerde pv-systemen stijgt.

Wellicht ook belangrijk om je te verdiepen in de toekomstige regelgeving omtrent teruglevering aan het net. Nu kun je nog salderen (de meter laten terugdraaien), maar vanaf 2021 is dat niet meer mogelijk. Je ontvangt dan een terugleversubsidie. Deze moet je dan wel zelf aanvragen. Deze regeling kent hoogst waarschijnlijk een plafond. Dit kan betekenen dat je geen of een lagere subsidie krijgt bij (te) veel deelnemers aan de regeling. De terugverdientijd zal dan stijgen.

Bij een verandering aan je pv-systeem (meer of minder panelen) moet je onder de nieuwe regeling een wijziging aanvragen op de bestaande beschikking.l

Deze regeling betekent dus niet dat je een lagere energierekening krijgt, maar dat je naast je uitgaven aan energie ook opbrengsten voor aan het net geleverde energie krijgt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Groene Stroom

Bericht door Dodo »

Beide bedrijven hadden daarover ongeveer hetzelfde verhaal. Het is inderdaad niet zeker dat we kunnen blijven terugleveren aan het net, daarom is het verstandig zoveel panelen te nemen als je nodig hebt voor jezelf. Als de jongste over de rand van het nest is gegooid, zouden we met 12 panelen toe moeten kunnen. Er is dan ook de mogelijkheid om een accu aan te sluiten, voor opslag van energie. Anders moet je al je apparaten aanzetten als de zon schijnt ;-)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Groene Stroom

Bericht door Ditbenik »

Dodo schreef:Beide bedrijven hadden daarover ongeveer hetzelfde verhaal. Het is inderdaad niet zeker dat we kunnen blijven terugleveren aan het net, daarom is het verstandig zoveel panelen te nemen als je nodig hebt voor jezelf. Als de jongste over de rand van het nest is gegooid, zouden we met 12 panelen toe moeten kunnen. Er is dan ook de mogelijkheid om een accu aan te sluiten, voor opslag van energie. Anders moet je al je apparaten aanzetten als de zon schijnt ;-)
Zet die accu nog maar even uit je hoofd. Dat is op dit moment absoluut nog niet rendabel. De verwachting is dat de prijzen voor accu's in de toekomst met wellicht tot 80% zullen dalen, maar zo ver is het nu nog niet. Dat kan absoluut niet uit.
Plaats reactie