Groene Stroom

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Groene Stroom

Bericht door liz boer »

Groen stroom???
Allemaal oplichterij, ik heb groene stroom en er komt niets groens uit :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Groene Stroom

Bericht door Mara »

Groen, grijs, wind, het is allemaal zo ondoorzichtig als wat. De enigen die er wel bij varen zijn de energieleveranciers.
De buurman heeft onlangs centrale verwarming aan laten leggen. Hij had een offerte aangevraagd voor een warmtepomp,
30.000 euro meneertje. Plus heel veel herrie, gratis en voor niets.
Eerlijk gezegd vind ik het op de meeste huizen erg lelijk staan, de zonnepanelen. Ze glimmen vaak zo.
Bij sommige nieuwbouwprojekten lukt het beter. Maar ook daar zal wel een kostenplaatje aan zitten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Groene Stroom

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:Groen, grijs, wind, het is allemaal zo ondoorzichtig als wat. De enigen die er wel bij varen zijn de energieleveranciers.
De buurman heeft onlangs centrale verwarming aan laten leggen. Hij had een offerte aangevraagd voor een warmtepomp,
30.000 euro meneertje. Plus heel veel herrie, gratis en voor niets.
Eerlijk gezegd vind ik het op de meeste huizen erg lelijk staan, de zonnepanelen. Ze glimmen vaak zo.
Bij sommige nieuwbouwprojekten lukt het beter. Maar ook daar zal wel een kostenplaatje aan zitten.
Nee, dat is niet waar. Er zijn een drietal leveranciers die uitsluitend groene energie leveren. Er is niks ondoorzichtigs aan. Verder moet je je goed in de materie verdiepen voordat je zonnepanelen en/of warmtepomp aanschaft. Zonnepanelen kun je prima krijgen zonder dat glimmende. Ik heb een gruwelijke hekel aan dat glimmende. Koop zwarte in plaats van blauwe en je probleem is opgelost.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Groene Stroom

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef:
Mara schreef:Groen, grijs, wind, het is allemaal zo ondoorzichtig als wat. De enigen die er wel bij varen zijn de energieleveranciers.
De buurman heeft onlangs centrale verwarming aan laten leggen. Hij had een offerte aangevraagd voor een warmtepomp,
30.000 euro meneertje. Plus heel veel herrie, gratis en voor niets.
Eerlijk gezegd vind ik het op de meeste huizen erg lelijk staan, de zonnepanelen. Ze glimmen vaak zo.
Bij sommige nieuwbouwprojekten lukt het beter. Maar ook daar zal wel een kostenplaatje aan zitten.
Nee, dat is niet waar. Er zijn een drietal leveranciers die uitsluitend groene energie leveren. Er is niks ondoorzichtigs aan. Verder moet je je goed in de materie verdiepen voordat je zonnepanelen en/of warmtepomp aanschaft. Zonnepanelen kun je prima krijgen zonder dat glimmende. Ik heb een gruwelijke hekel aan dat glimmende. Koop zwarte in plaats van blauwe en je probleem is opgelost.
Ik koop nog helemaal niks.
Maar ik zie het bij veel huizen en het is gewoon niet mooi, zeker als de zon er vol op staat. De windmolens vind ik ook puisten in het Hollandse landschap.
Ik neem gewoon de goedkoopste aanbieder, ongeacht waar zij de stroom vandaan halen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Groene Stroom

Bericht door elbert »

Ditbenik schreef:Nee, dat is niet waar. Er zijn een drietal leveranciers die uitsluitend groene energie leveren.
Uit ons stopcontact komt stroom zonder kleurtje eraan. De leveranciers die je noemt, kopen zogenaamd groene stroom in en leveren dat aan het net. De stroom op het net is een mix van alle opgewekte stroom: groen, grijs, enz. Uiteindelijk krijgt iedereen dezelfde stroom uit het stopcontact. Alleen je betaalt voor een bepaalde vorm van opwekking.
Overigens is "groen" een misleidende term hier. Want wat is er precies "groen" aan? Gaan bomen er beter door groeien? Nee, juist door fossiele brandstoffen gaan bomen en planten meestal harder groeien, niet door andere vormen van energieopwekking.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Groene Stroom

Bericht door Ouddorp »

Mara, dat vindt ik nou ook. De zonnepanelen op bestaande huizen maken het geheel erg rommelig. Om over windmolens maar te zwijgen. Het nieuwe park op de Krammersluizen is al zichtbaar als je Ouddorp uit rijd, 30 kilometer verder (!). En in de nacht is een grote kermis van knipperende rode lichtjes.

Volgens mij is een kerncentrale zo gek nog niet. Veel zekerder, goedkoper en minder landschapsvervuiling. Frankrijk heeft al jaren een van de laagste CO2 uitstoot per inwoner in Europa. Waar denk je waar de tekorten in Nederland vandaan gaan komen als het straks een dag niet waait of bewolkt is?
Online
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Groene Stroom

Bericht door Zeeuw »

Ouddorp schreef:Mara, dat vindt ik nou ook. De zonnepanelen op bestaande huizen maken het geheel erg rommelig. Om over windmolens maar te zwijgen. Het nieuwe park op de Krammersluizen is al zichtbaar als je Ouddorp uit rijd, 30 kilometer verder (!). En in de nacht is een grote kermis van knipperende rode lichtjes.

Volgens mij is een kerncentrale zo gek nog niet. Veel zekerder, goedkoper en minder landschapsvervuiling. Frankrijk heeft al jaren een van de laagste CO2 uitstoot per inwoner in Europa. Waar denk je waar de tekorten in Nederland vandaan gaan komen als het straks een dag niet waait of bewolkt is?
Dat laatste vind ik zeker een goede optie. En dat zeg ik als iemand die 20 km van de centrale woont. Ik hoor langzaam medestanders. Reactoren 4.0 zijn echt top.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Groene Stroom

Bericht door eilander »

Ouddorp schreef:Mara, dat vindt ik nou ook. De zonnepanelen op bestaande huizen maken het geheel erg rommelig. Om over windmolens maar te zwijgen. Het nieuwe park op de Krammersluizen is al zichtbaar als je Ouddorp uit rijd, 30 kilometer verder (!). En in de nacht is een grote kermis van knipperende rode lichtjes.
Ik ben geen tegenstander van windenergie, en vind windmolens over het algemeen zelfs niet eens lelijk. Maar als ik nu bij de Krammersluizen rijd, krijg ik toch wel een afkeer van die dingen. Wat zijn die verschrikkelijk groot! En voor mijn gevoel kris-kras door elkaar.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Groene Stroom

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:Groen, grijs, wind, het is allemaal zo ondoorzichtig als wat.
De groene elektriciteit die je verbruikt is niet per definitie geproduceerd door windturbine of zonnepaneel. Die produceren immers alleen als het waait of de zon schijnt.

Daarom is een systeem in het leven geroepen om de oorsprong van de productie van elektriciteit te kunnen herleiden en waarborgen. Hiervoor worden zogenaamde garanties van oorsprong gebruikt. Ben je in het bezit van een windturbine, dan produceer je naast elektriciteit ook een administratief product. De garantie van oorsprong. Met dit product, dat centraal wordt geregistreerd toon je aan dat de elektriciteit die jij hebt geproduceerd groen is.

Energiebedrijven kopen massaal garanties van oorsprong in om hun klanten groene energie te kunnen verkopen. Dit kunnen Nederlandse garanties van oorsprong zijn, maar die zijn relatief duur vanwege het geringe aanbod. Het is goedkoper om Scandinavische garanties van oorsprong in te kopen.

Als de klanten van bijv. Eneco in totaal 1000 megawatuur (MWh) afnemen, dan moet Eneco zorgen dat het 1000 garanties van oorsprong heeft. Als Eneco zelf geen 1000 garanties van oorsprong produceert, kan Eneco deze op de markt kopen, om zodoende hun klanten te garanderen dat ze groene stroom gebruiken.
De enigen die er wel bij varen zijn de energieleveranciers.
Dat valt wel mee.
De buurman heeft onlangs centrale verwarming aan laten leggen. Hij had een offerte aangevraagd voor een warmtepomp,
30.000 euro meneertje. Plus heel veel herrie, gratis en voor niets.
Eerlijk gezegd vind ik het op de meeste huizen erg lelijk staan, de zonnepanelen. Ze glimmen vaak zo.
Bij sommige nieuwbouwprojekten lukt het beter. Maar ook daar zal wel een kostenplaatje aan zitten.
Je hebt verschillende types warmtepomp. Als je er één wilt met een eigen diepteboring, dan kost je dat inderdaad richting de 30.000 euro. Plus dat je voldoende ruimte in je huis moet hebben voor een machinekamer voor de warmtepomp, voorraadvat, etc.

Bij nieuwbouwwoningen kun je het ontwerp van de woning afstemmen op de zonnepanelen (of omgekeerd). Bij bestaande bouw is dat natuurlijk niet mogelijk. Het is een kwestie van smaak. Wen er maar aan, er komen steeds meer zonnepanelen in Nederland.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Groene Stroom

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Maar ik zie het bij veel huizen en het is gewoon niet mooi, zeker als de zon er vol op staat. De windmolens vind ik ook puisten in het Hollandse landschap.
Honderden jaren geleden vonden ze de windmolens die ons land hebben leeggepompt ook afschuwelijk. Nu zijn de toeristen niet weg te slaan uit Kinderdijk.
Mara schreef:Ik neem gewoon de goedkoopste aanbieder, ongeacht waar zij de stroom vandaan halen.
Dat is meer een houding van: Na ons de zondvloed.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Groene Stroom

Bericht door Ditbenik »

Ik neem gewoon de goedkoopste aanbieder, ongeacht waar zij de stroom vandaan halen.
Ik probeer in alle dingen als christen te leven.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Groene Stroom

Bericht door Ditbenik »

elbert schreef:
Ditbenik schreef:Nee, dat is niet waar. Er zijn een drietal leveranciers die uitsluitend groene energie leveren.
Uit ons stopcontact komt stroom zonder kleurtje eraan. De leveranciers die je noemt, kopen zogenaamd groene stroom in en leveren dat aan het net. De stroom op het net is een mix van alle opgewekte stroom: groen, grijs, enz. Uiteindelijk krijgt iedereen dezelfde stroom uit het stopcontact. Alleen je betaalt voor een bepaalde vorm van opwekking.
Overigens is "groen" een misleidende term hier. Want wat is er precies "groen" aan? Gaan bomen er beter door groeien? Nee, juist door fossiele brandstoffen gaan bomen en planten meestal harder groeien, niet door andere vormen van energieopwekking.
Ja, dat dezelfde stroom uit het stopcontact komt snap ik ook. Maar ik ben wel verantwoordelijk voor de manier waarop die wordt opgewekt. Daarom kies ik voor de zogenoemde groene stroom. Aan de term groen is niets misleidend. Dat zou het zijn als beweerd werd dat de bomen harder gingen groeien. De enige bewering bij groene stroom is dat die door zon of wind is opgewekt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Groene Stroom

Bericht door Ditbenik »

De groene elektriciteit die je verbruikt is niet per definitie geproduceerd door windturbine of zonnepaneel. Die produceren immers alleen als het waait of de zon schijnt.
Dat hangt er maar vanaf voor welke leverancier je kiest.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Groene Stroom

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Ik ben geen tegenstander van windenergie, en vind windmolens over het algemeen zelfs niet eens lelijk. Maar als ik nu bij de Krammersluizen rijd, krijg ik toch wel een afkeer van die dingen. Wat zijn die verschrikkelijk groot! En voor mijn gevoel kris-kras door elkaar.
De ruimtelijke kwaliteit heeft niet bij ieder windproject prioriteit gehad.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Groene Stroom

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: Dat is meer een houding van: Na ons de zondvloed.
Op basis van 1 stelling baseer jij dit?

Maar er is ook ‘groene’ stroom die helemaal niet wordt geïmporteerd en die ook helemaal niet groen is, maar wordt ‘schoongewassen’ met certificaten van herkomst. Die komen bijvoorbeeld uit Noorwegen dat bijna geheel leeft op witte steenkool, stroom opgewekt door waterkracht. In de certificaten van oorsprong die daarbij geleverd worden, hebben de Noren nauwelijks belangstelling. Zij weten toch wel dat hun stroom groen is.

Buiten Noorwegen zijn die certificaten echter erg in trek. Je kunt er namelijk stroom die uit gas- of zelfs kolencentrales afkomstig is, mee ‘witten’, of liever gezegd ‘groen maken’. De Noorse certificaten worden massaal opgekocht.

Kortom, sjoemelstroom dus die leveranciers, volgens hier.nu, ten onrechte groen noemen.
bron: NRC.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie