Kachel aan!

Bij welke temperatuur doe ik de kachel aan?

- Helemaal niet
7
13%
- Vanaf 14 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 15 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 16 graden Celsius
0
Geen stemmen
- Vanaf 17 graden Celsius
9
16%
- Vanaf 18 graden Celsius
15
27%
- Vanaf 19 graden Celsius
13
24%
- Vanaf 20 graden Celsius
5
9%
- Vanaf 21 graden Celsius
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kachel aan!

Bericht door Terri »

merel schreef:
Terri schreef:Gelukkig hebben kinderen het in verhouding minder snel koud, want om ze nu aan de jenever en habenero's te zetten... :jongle
Mijn jongste slaapt op de koudste kamer aan de noordzijde van het huis. Daar zet ik in de winter het raam ook niet open. Hij is een mager ventje en een echte koukleum. Oma heeft vorig jaar een wollen trui voor hem gebreid, hij heeft wollen sloffen en een elektrische deken. Hij neemt de temperatuur van het bed aan in plaats van dat hij het bed opwarmt.
Zo zie je maar, een standaard regel werkt meestal niet, gewoon omdat we allemaal verschillend zijn.
Mooi als daar oog voor is. :)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:In welke ruimte zitten jullie 's avonds te rillen?
In de woonkeuken. Daar warmt het wel aardig op als je een uurtje staat te koken, maar het was inderdaad niet al te comfortabel.
Jullie hebben toch ook kinderen? Hebben zij het niet koud?

Ons huis koelt behoorlijk af als wij niet thuis zijn en als de jongste twee thuiskomen is het best even fris in huis. Zij hebben daar gelukkig niet direct last van en een uurtje later maken wij de kachel aan.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kachel aan!

Bericht door Bertiel »

iemand ervaring met ventilators onder de radiator?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Kachel aan!

Bericht door Quercus »

- Met het elektrische prijsplafond van 70ct/kwu is het tijdelijk wat minder interessant, maar verwarmen met een airco is een goede optie om de kosten laag te houden (en een manier om op een gunstige manier het overschot van zonnepanelen te verbruiken).

- Lekker de (rol)gordijnen opendoen als het zonnetje schijnt. Laat de natuur z'n werk doen (extra gunstig bij ouderwets glas).

- Een ventilatiesysteem met wtw kan ook gunstig zijn. Het effect hiervan is bijvoorbeeld gunstiger dan het vervangen van oud dubbelglas voor tripple glas.

Hier een interessante site om een warmtevraagberekening te doen, en te zien wat de verschillende maatregelen aan kWu winst opleveren:
https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/w ... berekening
n.b. er is wel wat technische kennis vereist om het goed in te vullen, maar ook zonder kloppende invulling (bijvoorbeeld de default instellingen) kun je al wel goed zien welke maatregelen het meeste nut hebben op de warmtevraag.
Wijzig bijvoorbeeld eens het ventilatiesysteem van A naar C (= wtw), of verander tripple glas eens naar ouderwets dubbelglas.

Wat quick/dirty oplossingen voor thuiswerkers:
- Een quarts kacheltje van een paar tientjes (dit is in feite gewoon een goedkope infraroodkachel waar je gericht warmte mee kan stralen).
- google op "bureauverwarming",
- Sloffen en een dikke trui aan
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kachel aan!

Bericht door Valcke »

Overdag staat de thermostaat op 19 graden voor woonkamer en keuken (als we thuis zijn), ‘s avonds op 20 graden.
Rest huis voorlopig geen verwarming aan.
Laatst gewijzigd door Valcke op 29 sep 2022, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kachel aan!

Bericht door Simon0612 »

Ik weet niet zo goed wat ik moet kiezen. De gaskachel (cv) gaat helemaal niet aan. De houtkachel gaat rond de 19 graden aan. Blij dat we die enkele jaren geleden hebben laten plaatsen!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Kachel aan!

Bericht door Quercus »

Bertiel schreef:iemand ervaring met ventilators onder de radiator?
Nee, maar laat je niet gek maken hiermee. Het maakt je verwarming niet efficiënter. Het zorgt ervoor dat je radiatoren een hogere warmtecapaciteit hebben. Als je radiatoren groot genoeg zijn om op bijvoorbeeld op 70°C of minder te stoken heb je er helemaal niks aan.

In theorie kan het ervoor zorgen dat de retourtemperatuur naar je CV lager is, en dan kun je een kleine effiecientiewinst halen. Maar dat is een grensgeval waarbij je CV het maar net aan kan redden om warm te houden.

Zijn je radiatoren te klein bemeten en krijg je het niet warm, dan kun je daarmee net wat extra hitte maken. De efficiëntie blijft dan gelijk want je CV moet nog steeds op maximale temperatuur stoken.

Alternatief zou je gewoon grotere radiatoren kunnen ophangen wat natuurlijk verreweg de beste oplossing is voor hetzelfde probleem.
Die ventilators maken geluid, moeten aangesloten worden op een stopcontact (die het liefst in de buurt zit).
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

Simon0612 schreef:Ik weet niet zo goed wat ik moet kiezen. De gaskachel (cv) gaat helemaal niet aan. De houtkachel gaat rond de 19 graden aan. Blij dat we die enkele jaren geleden hebben laten plaatsen!
Bij ons hetzelfde. Ik heb de bovenste optie gekozen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kachel aan!

Bericht door Simon0612 »

Iemand wel ervaring met infrarood panelen? Achter de bank ofzo? Of in de badkamer?
Zolang je met zonnepanelen kan salderen lijkt het me wel een optie, of zie ik dat verkeerd?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kachel aan!

Bericht door Simon0612 »

merel schreef:
Simon0612 schreef:Ik weet niet zo goed wat ik moet kiezen. De gaskachel (cv) gaat helemaal niet aan. De houtkachel gaat rond de 19 graden aan. Blij dat we die enkele jaren geleden hebben laten plaatsen!
Bij ons hetzelfde. Ik heb de bovenste optie gekozen.
Ik dus ook :)
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Kachel aan!

Bericht door Quercus »

Hier stoken we op tijd en niet echt secuur op een temperatuurondergrens. Verwarming gaat ergens 's middags aan als het onder de 19°C is gekomen. Gunstige zoninval kan ervoor zorgen dat de temperatuur zonder stoken 's ochtends boven de 19°C komt. om 19u gaat de boel weer uit. Gaskosten zijn dan ongeveer 5 euro per dag en dat is voor deze tijden prima behapbaar.
We stoken overigens alleen beneden.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

Simon0612 schreef:Iemand wel ervaring met infrarood panelen? Achter de bank ofzo? Of in de badkamer?
Zolang je met zonnepanelen kan salderen lijkt het me wel een optie, of zie ik dat verkeerd?
Ik heb wel eens gehoord dat infrarood panelen niet behaaglijk zijn zijn en je er alleen profijt van hebt als je er pal voor/onder zit.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Kachel aan!

Bericht door Quercus »

Simon0612 schreef:Iemand wel ervaring met infrarood panelen? Achter de bank ofzo? Of in de badkamer?
Zolang je met zonnepanelen kan salderen lijkt het me wel een optie, of zie ik dat verkeerd?
Zeker, als gerichte warmte bij mijn bureaustoel. Niet ideaal om een ruimte op te warmen. Dan werkt een ventilatorkacheltje even efficiënt (100% efficientie).

Elektrisch verwarmen doe je het meest efficiënt (500% efficientie) met een warmtepomp (airco of elke andere vorm), maar is in aanschaf uiteraard duurder.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kachel aan!

Bericht door Posthoorn »

Gisteravond even de verwarming aangezet, ook al was het nog iets boven de 21 graden. Op zich redelijk geïsoleerde flat met dubbele ramen, zij het wel wat oudere. Gelukkig op tijd verhuisd.
Ik hou mijn hart vast voor de winter. Er waren veel eikels in het bos, dat voorspelt een strenge winter, zeggen ze.
We gaan het zien.
Overigens hebben wij gemeenschappelijke verwarming in het blok, en geen eigen meter. Maar goed, wat ik niet verstook, is weer meegenomen. :hum
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kachel aan!

Bericht door refo »

Posthoorn schreef:Gisteravond even de verwarming aangezet, ook al was het nog iets boven de 21 graden. Op zich redelijk geïsoleerde flat met dubbele ramen, zij het wel wat oudere. Gelukkig op tijd verhuisd.
Ik hou mijn hart vast voor de winter. Er waren veel eikels in het bos, dat voorspelt een strenge winter, zeggen ze.
We gaan het zien.
Overigens hebben wij gemeenschappelijke verwarming in het blok, en geen eigen meter. Maar goed, wat ik niet verstook, is weer meegenomen. :hum
De hoeveelheid eikels die aan het begin van de herfst van de bomen vallen vertellen iets over het weer in de voorgaande zomer en lente.
Plaats reactie