Stijgende energieprijzen en overige inflatie

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
Ik zal wat citaten weergeven uit een artikel van Energeia over het afromen van overwinsten:

Achter de gedachte dat elke eigenaar van een wind- of zonnepark nu grote winst maakt omdat men immers geen gas, kolen of olie hoeft in te kopen, ligt allereerst de denkfout dat deze eigenaren nu hun elektriciteit verkopen tegen de nu geldende marktprijzen, die een factor tien hoger zijn dan anderhalf jaar geleden.

“De meeste wind- en zonneparken hebben PPA’s [power purchase agreements, ofwel langjarige verkoopcontracten, red.] tegen prijzen die golden bij de bouw van hun park, dus die producenten maken geen overwinst”, zegt Olof van der Gaag, voorzitter van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE)

Het probleem met 'de markt' is dat er geen eenduidige prijs voor alle stroom is, en dat een buitenstaander geen enkel inzicht heeft in de bilaterale afspraken die een hernieuwbare energieproducent en zijn afnemer met elkaar maken in een power purchase agreement.
Ik snap dit natuurlijk wel. Maar om dit macro-economisch te benaderen moet je toch echt beginnen met wat de verbruiker op dit moment betaald. Daar zitten grote verschillen tussen, zoals je terecht aangeeft. Alleen met het wijzen op die grote verschillen ben je niet "klaar". Als dat namelijk de hoofdstroom was zaten nu veel huishoudens en bedrijven niet met het energiekosten 'probleem'.

Dus daar waar de consument nu geen 6 cent betaalt, (kaal leveringstarief) maar 70 cent of meer, daar speelt niet wat jij nu schetst, behalve dan misschien dat er sprake is van PPA's tussen exploitanten en energiemaatschappijen, die kopen immers ook deels langjarig in (verschilt per maatschappij, enzovoorts, de verschillen tussen de maatschappijen zullen erg groot zijn op dit moment). Maar daarop zeg ik steeds: de eindopbrengst (die 70 cent) stroomt de keten in en daar verandert het huidige prijsplafond van de overheid niets aan.

EDIT: In principe is dit ook prima af te vangen door overwinst goed te definiëren, bijvoorbeeld door de brutowinst te relateren aan de afzet en daar een cap op te zetten. Daarmee raak je automatisch dus niet de exploitanten die nu via PPAs helemaal geen abnormale prijs vangen.

Overigens ben ik ook hier niet voor een permanente of semi-permanente regeling, maar voor een echt tijdelijke maatregel voor lang er sprake is van ernstige verstoring in de markt. Zodra deze enigszins is genormaliseerd moet de overheid zich ook z.s.m. terugtrekken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Herman »

De ACM zegt wel dat er met de prijsverhoging op zich niks mis is. De toezichthouder kan optreden bij wat het "onredelijk hoge vergoedingen" noemt, maar daar is nu geen sprake van, zegt de woordvoerder.
Er is hier vast een jurist die mij het verband tussen onredelijk en hoog hier uit kan leggen. Gaat het om hoge prijzen die onredelijk tot stand komen? Of het gaat het om prijzen die onredelijk hoog zijn, waarbij onredelijk dus op hoog slaat.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: Ik maak steeds de nodige nuances, jij focust je iedere keer op de uitzonderingen en veegt daarmee de harde realiteit van tafel.
Welke nuance maak je dan? Het is regel dat wind- en zonneparken hun productie al lang hebben verkocht, vaak zelfs voordat het park überhaupt gebouwd is.
Je hoeft echt niet 10 jaar in de energiewereld te werken om te snappen dat als van de 17 miljoen Nederlanders er straks zonder overheidsingrijpen, zeg eens, 15 miljoen een prijs per kwh betalen die voor heel veel energiebronnen echt heel vér boven de kostprijs zit, dat geld natuurlijk ergens terecht komt.
Dat klopt. Het geld vloeit ergens naartoe, maar niet naar de exploitanten van wind- en zonneparken die hun productie al lang verkocht hebben. Wat dacht je van naar exploitanten van kolen- en gascentrales.
Maar dat punt, wat je steeds opnieuw inbrengt, doet daar helemaal niets aan af omdat alleen de energiekosten van de huishoudens waar, nogmaals, 80-90% nu of binnen hele korte tijd gewoon de hoofdprijs betalen, al een enorm bedrag zijn. En dan vergeet ik nog die talloze bedrijven die tegen hetzelfde aanlopen.
En hoe denk je dat die elektriciteit geproduceerd wordt?
Met "eindopbrengst" bedoel ik dus het bedrag wat de uiteindelijke gebruiker betaald, aan het einde van de keten, ik dacht dat dit duidelijk was, maar dat is blijkbaar niet zo. Het hele overheidsingrijpen ziet helemaal niet toe op die eindgebruikers die met langjarige contracten nu helemaal geen last hebben van de prijsexplosie, dus dat is in de hele discussie totaal irrelevant.
Okay, dan hoef je het ook niet te noemen toch.
Mijn punt is dat wat de overheid nu doet: Namelijk voor een basisgebruik aan energie (exacte omvang moet nog blijken) de prijs voor de consument aftoppen en deze als overheid zelf betalen aan de energiemaatschappijen, ervoor zorgt dat de overwinst die hier in zit (het gaat hier om alles boven de 70 cent per kwh (!) alsnog ergens in de energieketen blijft zitten. Het komt nu alleen niet rechtstreeks uit de portemonnee van de huishoudens, maar indirect via de overheid.
Hoe onduidelijk ben ik dat je nu nog niet door hebt dat er geen sprake is van grootschalige overwinsten? De markt is zo ingeregeld dat de goedkoopste producenten (laagste marginale kosten) als eerste mogen invoeren in het net. Een groot deel van die invoer (productie van wind- en zonneparken) is al verkocht. Dat betekent dat het restant van de vraag opgewekt moet worden met duurdere technieken, zoals kolen en gas.
En dat vind ik een ontzettend inefficiënte manier om deze crisis nu te lijf te gaan. Er komt door deze omstandigheden een te groot deel van de consumptieve besteding bij een beperkt aantal partijen terecht en die onevenwichtigheid wordt met de voorgestelde maatregel niet weggehaald, integendeel.
Volgens mij moet iets op korte termijn uitvoerbaar zijn, anders raken heel veel mensen in de problemen.
Pak eenvoudig Vandebron die als tussenpartij optreed voor heel veel exploitanten van groene energie. Bij Vandebron ga je ook gewoon 85 cent per Kwh betalen (zonder overheidsheffingen 72 cent, 2 jaar geleden was dat 6 cent...). Gewoon inmiddels het 10-voudige van wat het geweest is, dit terwijl de exploitatiekosten van de partijen waar vandeBron als tussenpersoon voor optreed, in feitelijk nauwelijks zullen zijn gestegen.
De vraag is welk product Vandebron inkoopt bij die exploitanten. Ik vermoed dat het louter gaat om de GvO's. Dat betekent dat je als klant van Vandebron vergroende elektriciteit koopt. Boer Piet levert zijn elektriciteit gewoon aan het net, en verkoopt de GvO's aan Vandebron. Vandebron koopt de elektriciteit gewoon op de spotmarkt, die het vervolgens doorverkoopt aan de consument.
Dus je kan met allerlei situaties aankomen dat de uiteindelijke verbruiker niet die 72 cent betaald, maar nog steeds 5 cent (dus 50 euro per mwh in jouw voorbeeld van Google), maar dat doet aan de huidige situatie bij de huishoudens echt niets af en dáár gaat het hier om, we discussiëren hier over het overheidsingrijpen bij de huishoudens.
De meeste huishoudens hebben een variabel tarief. Het lijkt me prima dat de overheid de prijs aftopt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

refo schreef:Helemaal niet. Je sprak over leveranciers (waaronder appeltelers).
Het ging over producenten van duurzame energie. Ik maakte een vergelijking met appeltelers. In beide gevallen hebben zij te maken met een kostprijs die niet beïnvloed wordt door de prijzen van concurrenten c.q. de markt, maar door hun eigen omstandigheden en eerder gedane investeringen. Maar goed, in een discussie die niet constructief kan verlopen, heb ik geen zin. M.vr.gr.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: Ik snap dit natuurlijk wel. Maar om dit macro-economisch te benaderen moet je toch echt beginnen met wat de verbruiker op dit moment betaald. Daar zitten grote verschillen tussen, zoals je terecht aangeeft. Alleen met het wijzen op die grote verschillen ben je niet "klaar". Als dat namelijk de hoofdstroom was zaten nu veel huishoudens en bedrijven niet met het energiekosten 'probleem'.
Heel veel goedkope stroom is niet beschikbaar voor huishoudens en het MKB. Die is namelijk al verkocht. Hun vraag moet dus op een andere wijze geproduceerd worden. Met dure kolen en duur gas o.a.
Maar daarop zeg ik steeds: de eindopbrengst (die 70 cent) stroomt de keten in en daar verandert het huidige prijsplafond van de overheid niets aan.
Zeker, die stroomt de keten in. Het is echter wel relevant om te zien waar dat geld naar toe gaat. Gaat het naar de inkoop van kolen en gas? Vergeet overigens niet dat investeringen toenemen door stijging van kosten. We willen met z'n allen graag dat er meer hernieuwbare energie wordt geproduceerd, dan moet er wel voldoende incentive overblijven voor exploitanten om te kunnen investeren.
In principe is dit ook prima af te vangen door overwinst goed te definiëren, bijvoorbeeld door de brutowinst te relateren aan de afzet en daar een cap op te zetten. Daarmee raak je automatisch dus niet de exploitanten die nu via PPAs helemaal geen abnormale prijs vangen.
Daar is al een bestaande oplossing voor, nl. een contract for difference. Overheid en exploitant spreken een prijs af. Zakt de marktprijs onder de afgesproken prijs, betaalt de overheid bij. Komt de prijs boven de marktprijs, dan draag de exploitant winst af.
Overigens ben ik ook hier niet voor een permanente of semi-permanente regeling, maar voor een echt tijdelijke maatregel voor lang er sprake is van ernstige verstoring in de markt. Zodra deze enigszins is genormaliseerd moet de overheid zich ook z.s.m. terugtrekken.
Ik denk dat de markt uitstekend functioneert. Vergeet niet dat aan de aanbodzijde ook energie met lage marginale kosten is verdwenen. Duitse kerncentrales zijn afgeschakeld en Frans kerncentrales zijn massaal in onderhoud.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

Ik heb een vraagje over het energieplafond. Zoals we allemaal misschien wel weten komt er (gelukkig) ook in Nederland een energieplafond. De afspraken zijn:

Gas: bij 1200 m3 geldt een prijs van €1,50 per m3 gas;
Elektra: bij 2400 kWh geldt een prijs van €0,70 per kWh.

Betekent dit, hypothetisch gezien, dat je bij een gasverbruik van 200 m3, €300 betaald? En bij elektra natuurlijk hetzelfde verhaal? Of kom je alleen in aanmerking voor het energieplafond als je óver die grens gaat?

Op dit moment betalen wij bij normaal tarief €0,32 per kWh (excl. leveringskosten). Voor gas betalen wij €0,78 per m3 (excl. leveringskosten). Komt het er dan op neer dat we moeten rekenen op dubbele kosten? Wij vallen binnen het plafond overigens.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef:Ik heb een vraagje over het energieplafond. Zoals we allemaal misschien wel weten komt er (gelukkig) ook in Nederland een energieplafond. De afspraken zijn:

Gas: bij 1200 m3 geldt een prijs van €1,50 per m3 gas;
Elektra: bij 2400 kWh geldt een prijs van €0,70 per kWh.

Betekent dit, hypothetisch gezien, dat je bij een gasverbruik van 200 m3, €300 betaald? En bij elektra natuurlijk hetzelfde verhaal? Of kom je alleen in aanmerking voor het energieplafond als je óver die grens gaat?

Op dit moment betalen wij bij normaal tarief €0,32 per kWh (excl. leveringskosten). Voor gas betalen wij €0,78 per m3 (excl. leveringskosten). Komt het er dan op neer dat we moeten rekenen op dubbele kosten? Wij vallen binnen het plafond overigens.
Voor jou veranderd er niets. Voor mensen die tarieven hebben boven €1,50 en €0.70 gaat het prijsplafond helpen. De uitwerking zou nog wat gunstiger kunnen worden. 1500 m3 en 3300 kWh willen GL/PvdA als plafond.

De elektriciteitsprijs van dit plafond is wel erg hoog. In Duitsland/België en Frankrijk ligt die rond de €0,25 na steun regeringen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik heb een vraagje over het energieplafond. Zoals we allemaal misschien wel weten komt er (gelukkig) ook in Nederland een energieplafond. De afspraken zijn:

Gas: bij 1200 m3 geldt een prijs van €1,50 per m3 gas;
Elektra: bij 2400 kWh geldt een prijs van €0,70 per kWh.

Betekent dit, hypothetisch gezien, dat je bij een gasverbruik van 200 m3, €300 betaald? En bij elektra natuurlijk hetzelfde verhaal? Of kom je alleen in aanmerking voor het energieplafond als je óver die grens gaat?

Op dit moment betalen wij bij normaal tarief €0,32 per kWh (excl. leveringskosten). Voor gas betalen wij €0,78 per m3 (excl. leveringskosten). Komt het er dan op neer dat we moeten rekenen op dubbele kosten? Wij vallen binnen het plafond overigens.
Voor jou veranderd er niets. Voor mensen die tarieven hebben boven €1,50 en €0.70 gaat het prijsplafond helpen. De uitwerking zou nog wat gunstiger kunnen worden. 1500 m3 en 3300 kWh willen GL/PvdA als plafond.

De elektriciteitsprijs van dit plafond is wel erg hoog. In Duitsland/België en Frankrijk ligt die rond de €0,25 na steun regeringen.
Maar die €1,50 en €0,70 gelden dus ook als je, bijvoorbeeld, maar 100 m3 en 100 kWh af zou nemen?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef:
huisman schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik heb een vraagje over het energieplafond. Zoals we allemaal misschien wel weten komt er (gelukkig) ook in Nederland een energieplafond. De afspraken zijn:

Gas: bij 1200 m3 geldt een prijs van €1,50 per m3 gas;
Elektra: bij 2400 kWh geldt een prijs van €0,70 per kWh.

Betekent dit, hypothetisch gezien, dat je bij een gasverbruik van 200 m3, €300 betaald? En bij elektra natuurlijk hetzelfde verhaal? Of kom je alleen in aanmerking voor het energieplafond als je óver die grens gaat?

Op dit moment betalen wij bij normaal tarief €0,32 per kWh (excl. leveringskosten). Voor gas betalen wij €0,78 per m3 (excl. leveringskosten). Komt het er dan op neer dat we moeten rekenen op dubbele kosten? Wij vallen binnen het plafond overigens.
Voor jou veranderd er niets. Voor mensen die tarieven hebben boven €1,50 en €0.70 gaat het prijsplafond helpen. De uitwerking zou nog wat gunstiger kunnen worden. 1500 m3 en 3300 kWh willen GL/PvdA als plafond.

De elektriciteitsprijs van dit plafond is wel erg hoog. In Duitsland/België en Frankrijk ligt die rond de €0,25 na steun regeringen.
Maar die €1,50 en €0,70 gelden dus ook als je, bijvoorbeeld, maar 100 m3 en 100 kWh af zou nemen?
Dat hoop ik niet, want in dat geval raken vloer en plafond elkaar.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef:
huisman schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik heb een vraagje over het energieplafond. Zoals we allemaal misschien wel weten komt er (gelukkig) ook in Nederland een energieplafond. De afspraken zijn:

Gas: bij 1200 m3 geldt een prijs van €1,50 per m3 gas;
Elektra: bij 2400 kWh geldt een prijs van €0,70 per kWh.

Betekent dit, hypothetisch gezien, dat je bij een gasverbruik van 200 m3, €300 betaald? En bij elektra natuurlijk hetzelfde verhaal? Of kom je alleen in aanmerking voor het energieplafond als je óver die grens gaat?

Op dit moment betalen wij bij normaal tarief €0,32 per kWh (excl. leveringskosten). Voor gas betalen wij €0,78 per m3 (excl. leveringskosten). Komt het er dan op neer dat we moeten rekenen op dubbele kosten? Wij vallen binnen het plafond overigens.
Voor jou veranderd er niets. Voor mensen die tarieven hebben boven €1,50 en €0.70 gaat het prijsplafond helpen. De uitwerking zou nog wat gunstiger kunnen worden. 1500 m3 en 3300 kWh willen GL/PvdA als plafond.

De elektriciteitsprijs van dit plafond is wel erg hoog. In Duitsland/België en Frankrijk ligt die rond de €0,25 na steun regeringen.
Maar die €1,50 en €0,70 gelden dus ook als je, bijvoorbeeld, maar 100 m3 en 100 kWh af zou nemen?
Als in jouw contract hogere prijzen staan, betaal je hiervoor de plafondprijs, als in je contract lagere prijzen staan betaal je die lagere prijs per m3 en kWH.
-
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

Ararat schreef:
HersteldHervormd schreef:
huisman schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik heb een vraagje over het energieplafond. Zoals we allemaal misschien wel weten komt er (gelukkig) ook in Nederland een energieplafond. De afspraken zijn:

Gas: bij 1200 m3 geldt een prijs van €1,50 per m3 gas;
Elektra: bij 2400 kWh geldt een prijs van €0,70 per kWh.

Betekent dit, hypothetisch gezien, dat je bij een gasverbruik van 200 m3, €300 betaald? En bij elektra natuurlijk hetzelfde verhaal? Of kom je alleen in aanmerking voor het energieplafond als je óver die grens gaat?

Op dit moment betalen wij bij normaal tarief €0,32 per kWh (excl. leveringskosten). Voor gas betalen wij €0,78 per m3 (excl. leveringskosten). Komt het er dan op neer dat we moeten rekenen op dubbele kosten? Wij vallen binnen het plafond overigens.
Voor jou veranderd er niets. Voor mensen die tarieven hebben boven €1,50 en €0.70 gaat het prijsplafond helpen. De uitwerking zou nog wat gunstiger kunnen worden. 1500 m3 en 3300 kWh willen GL/PvdA als plafond.

De elektriciteitsprijs van dit plafond is wel erg hoog. In Duitsland/België en Frankrijk ligt die rond de €0,25 na steun regeringen.
Maar die €1,50 en €0,70 gelden dus ook als je, bijvoorbeeld, maar 100 m3 en 100 kWh af zou nemen?
Dat hoop ik niet, want in dat geval raken vloer en plafond elkaar.
Je verdiepingsvloeren zijn überhaupt altijd plafond en vloer tegelijk :)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Mister »

Ik vraag me ook af wanneer dat prijsplafond in werking treedt. Stel dat het 1 november is. Moet iedereen dan per die datum zijn meterstanden doorgeven? Mijn ouderwetsche draaischijfmeter is niet op afstand uitleesbaar. 1 november valt nog binnen een lopend contract, met lagere prijzen. Maar ik ga wel met mijn Kwh over de 2500 heen. Het is ingewikkeld geworden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Mister schreef:Ik vraag me ook af wanneer dat prijsplafond in werking treedt. Stel dat het 1 november is. Moet iedereen dan per die datum zijn meterstanden doorgeven? Mijn ouderwetsche draaischijfmeter is niet op afstand uitleesbaar. 1 november valt nog binnen een lopend contract, met lagere prijzen. Maar ik ga wel met mijn Kwh over de 2500 heen. Het is ingewikkeld geworden.
Als je nog geen slimme meter hebt wordt het inderdaad ingewikkeld. Is ook genoemd als uitvoeringsprobleem tijdens debat APB van afgelopen week.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

Mister schreef:Ik vraag me ook af wanneer dat prijsplafond in werking treedt. Stel dat het 1 november is. Moet iedereen dan per die datum zijn meterstanden doorgeven? Mijn ouderwetsche draaischijfmeter is niet op afstand uitleesbaar. 1 november valt nog binnen een lopend contract, met lagere prijzen. Maar ik ga wel met mijn Kwh over de 2500 heen. Het is ingewikkeld geworden.
Misschien valt er wat te verrekenen met een sterke magneet? ;)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Mister schreef:Ik vraag me ook af wanneer dat prijsplafond in werking treedt. Stel dat het 1 november is. Moet iedereen dan per die datum zijn meterstanden doorgeven? Mijn ouderwetsche draaischijfmeter is niet op afstand uitleesbaar. 1 november valt nog binnen een lopend contract, met lagere prijzen. Maar ik ga wel met mijn Kwh over de 2500 heen. Het is ingewikkeld geworden.
Ik zou op 31 oktober voor de zekerheid een foto maken van je standen en rond het aflopen van je contract nog een keer. Ik heb zo'n vermoeden dat de energiebedrijven graag naar zichzelf toe rekenen de komende periode.

Wij hebben gelukt dat ons contract ook in november afloopt. Dat scheelt weer veel gepuzzel.
Plaats reactie