Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Apologeet »

HersteldHervormd schreef:
Apologeet schreef:De ontevredenheid van het Nederlandse volk werd vandaag wel erg duidelijk bij het uitjoelen van het koninklijk huis.
Behalve een paar brave organisaties zoals schoolklassen en andere genootschappen die stonden te zwaaien was het een gejoel en geschreeuw met beledigingen van jewelste.
Een tafereel dat ik nog nooit eerder ontwaard heb in al die jaren dat ik het koninklijk huis in het openbaar op tv gezien heb.
Sorry maar ik vind dat je echt 0 respect en gevoel voor gezag hebt als je het lef hebt om je koning uit te joelen, dat kan echt absoluut niet. Daarnaast, wat valt de koning te wijten? Ik ben an sich niet perse koningsgezind maar dit vind ik echt ernstig. Mensen worden echt veel te mondig.
Tegen mij hoef je geen sorry te zeggen hoor.
Ik zei het al, ik zat achter de tv.
Ik was er niet zelf op.
En ik Joel mijn koning echt niet uit want mijn koning is Christus.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Terri »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat had hij dan moeten doen? Afstand doen van zijn geld en ook in een goedkoop huurhuis gaan wonen?

Ik snap je echt niet merel.
Je vraagt dit aan iemand met een republikeinse inslag ;) Het is dus wel duidelijk wat ik hiervan vind.
Onze monarchie stelt bestuurlijk bijna niks voor, dus in principe beslist in Nederland vrijwel overal het parlement over. In Marroko of Jordanië is dat wel anders hoor, daar is de koning gewoon de baas haha.
Als het toch niets voorstelt, kan je het net zo goed opdoeken
Een president kost ook geld.....
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Klopt. Alleen is een president democratisch gekozen en de folklore van erfopvolging een achterhaald fenomeen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef: Neem energie: Het loskoppelen van de energieprijs van de gasprijs zou bijvoorbeeld in mijn ogen véél effectiever zijn. Op dat moment gaat de energieprijs met een donderend geraas omlaag omdat de kosten van opwekking van veel energiebronnen niet zijn gestegen.
Exploitanten van grote wind- en zonneparken hebben veelal een PPA afgesloten. Je verhaal gaat dus voor deze categorie al niet op. Daarnaast wordt een deel van de elektriciteit met gas geproduceerd, en de prijs voor elektriciteit is dus deels afhankelijk van de gasprijs. Ook elektriciteitsproductie met kolen is duurder geworden. De prijs van elektriciteit zal wellicht lager worden, maar minder laag dan jij verwacht. Daarnaast is de energiemarkt een Europese markt. We hebben dus te maken met een internationale markt van vraag en aanbod.
Volgens Pieter Omtzigt is de prijs voor elektriciteit in Duitsland, België en Frankrijk ongeveer 25 cent per kwu . Dit door de steunmaatregelen van de regeringen.,
Nederland komt met een gesteunde prijs van 70 cent per kwu . Bijna drie keer zo hoog. Dit begreep hij niet en niemand kon het uitleggen.

Dat prijsplafond gaat nog steeds voor een gemiddeld gezin zorgen voor 200/300 euro meer per maand als in begin 2021.

Mijn contract loopt af en mijn nieuwe termijnbedrag is met €440 verhoogd. Na het prijsplafond zou het maar een verhoging van €240,- zijn.
Wij zijn in de financiële omstandigheden dat het voor ons geen invloed heeft maar voor veel gezinnen zal ook de verhoging die overblijft na invoering prijsplafond funest zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

De grootte van het huis en staat van isolatie speelt daarbij een zeer grote rol. Ik hoorde van een gezin met zeven kinderen die naar een maandbedrag van 1400 per maand zijn gegaan. Dat ging om een groter en ouder huis. De compensatie zal voor hen maar heel gedeeltelijk wat opleveren, want boven de grenswaarden betaal je wel het hoogste marktconforme tarief, inclusief de volledige energiebelasting. Daarom pakken de steunmaatregelen specifiek goed uit voor de kleinere en/of goed geïsoleerde woningen en juist niet daar waar de grootste klappen zullen vallen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

Frankrijk heeft veel kerncentrales, daardoor is het natuurlijk al makkelijker om stroom goedkoper aan te bieden.

Ander vraagje: Als jij groene stroom hebt, waarom is dan je KWh prijs verhoogd? In principe hebben windmolens/zonnepanelen niks te maken met Ukraine o.i.d. Weet iemand waarom ze dit dan alsnog verhogen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef: Neem energie: Het loskoppelen van de energieprijs van de gasprijs zou bijvoorbeeld in mijn ogen véél effectiever zijn. Op dat moment gaat de energieprijs met een donderend geraas omlaag omdat de kosten van opwekking van veel energiebronnen niet zijn gestegen.
Exploitanten van grote wind- en zonneparken hebben veelal een PPA afgesloten. Je verhaal gaat dus voor deze categorie al niet op. Daarnaast wordt een deel van de elektriciteit met gas geproduceerd, en de prijs voor elektriciteit is dus deels afhankelijk van de gasprijs. Ook elektriciteitsproductie met kolen is duurder geworden. De prijs van elektriciteit zal wellicht lager worden, maar minder laag dan jij verwacht. Daarnaast is de energiemarkt een Europese markt. We hebben dus te maken met een internationale markt van vraag en aanbod.
Dat eerste is natuurlijk lariekoek, want dan komt de winst weliswaar niet bij de exploitant maar alsnog wel bij de energiemaatschappij, het punt is dat de eindprijs gebaseerd is op de gasprijs, terwijl de winkosten van de overige energiebronnen niet of nauwelijks zijn gestegen. Met name alle groene energie is nu onterecht extreem duur, daar zou echt heel snel verandering in moeten komen. Overigens wordt daar in EU-verband ook over gesproken, maar ik ben bang dat de sleutel uiteindelijk bij de lidstaten ligt.

De elektriciteitsprijs gaat misschien niet terug naar het oude all in tarief van een goeie 20 cent, misschien het dubbele, maar dan nog ligt het vér onder de huidige prijzen én zonder overheidssteun, en die vrijgekomen gelden kunnen dan prima weer elders ingezet worden (of door minder lastenverzwaringen)
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Er zijn wel degelijk groene aanbieders die hun prijzen niet hebben verhoogd. Dus generaliseren is niet terecht.

Deze hele ontwikkeling laat wel zien dat marktwerking lang niet altijd deugt.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

DDD schreef:Er zijn wel degelijk groene aanbieders die hun prijzen niet hebben verhoogd. Dus generaliseren is niet terecht.

Deze hele ontwikkeling laat wel zien dat marktwerking lang niet altijd deugt.
Noem maar man en paard dan, ik geloof er niets van. Uiteraard worden bestaande contracten gerespecteerd, maar zodra je contract afloopt ben je gewoon “aan de beurt”, ik ken nog geen enkele uitzondering.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Greenchoice en klaarblijkelijk Eneco dus. Zoals ik al schreef in het draadje ´Vraagje´.

Wat huisman daarover schrijft, doet daar niet aan af, want hij had geen vast, maar een tijdelijk contract met vaste tarieven. Waar Zita het over heeft is iemand met een vast contract en variabele tarieven.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

DDD schreef:Greenchoice en klaarblijkelijk Eneco dus. Zoals ik al schreef.

Wat huisman daarover schrijft, doet daar niet aan af, want hij had geen vast, maar een tijdelijk contract met vaste tarieven. Waar Zita het over heeft is iemand met een vast contract en variabele tarieven.
Het is lariekoek, ook bij Greenchoice ga je gewoon meer betalen als je contract afloopt of als je variabele tarieven hebt.

EDIT: zie gewoon de eigen website van greenchoice bij de informatie voor bestaande klanten:
https://www.greenchoice.nl/klantenservi ... -tarieven/

Het respecteren van vaste contracten met tarieven die meerjarig vast staan doet vrijwel elke energiemaatschappij, op een paar paria’s na.

Alleen het meest voorkomende vaste contract was een 1-jaars contract. Dat wil niet zeggen dat deze mensen ieder jaar van energiemaatschappij wisselden, integendeel, maar wel dat ze ieder jaar een nieuw aanbod van prijzen kregen.
Laatst gewijzigd door TSD op 21 sep 2022, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Wel meer, maar niet véél meer. En véél minder dan nieuwe klanten.

Die discussie is hier nu al in drie draadjes geweest, dus zoek het gewoon even op. Het is nu door drie mensen bevestigd, dus ik ga het niet nog een keer doen. Natuurlijk zullen de tarieven wel omhoog kunnen gaan, maar dat doet geen afbreuk aan mijn verhaal.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Ik verbaas mij wel over de stijging van de energiebelasting die elk jaar meer wordt. Dat zal nu niet anders zijn. Ik heb zo'n vermoeden dat zodra iedereen zijn eigen energie opwekt en verbruikt wel nog meer betalen aan belastingen en onderhoud voor het systeem.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

DDD schreef:Wel meer, maar niet véél meer. En véél minder dan nieuwe klanten.

Die discussie is hier nu al in drie draadjes geweest, dus zoek het gewoon even op. Het is nu door drie mensen bevestigd, dus ik ga het niet nog een keer doen. Natuurlijk zullen de tarieven wel omhoog kunnen gaan, maar dat doet geen afbreuk aan mijn verhaal.
Wij zitten al 17 jaar bij Eneco en zijn vorig jaar november al fors meer gaan betalen en zullen dit jaar ook niet ontzien worden. Jouw stelling gaat dus niet op. Daarbij heeft Eneco als eerste maatschappij hun saldering al aangepast. Vanaf afgelopen september betalen zij nauwelijks nog voor terug geleverde stroom.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Posthoorn »

Eneco verhoogt de prijzen ook, hoor. Kreeg deze week bericht. :hum
Plaats reactie