Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

Kan je dat voorrekenen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

Bertiel schreef:Kan je dat voorrekenen?
Nee, de praktijk leert dat een ketel met de tijd wat minder efficiënt wordt, maar dat is allemaal geen exacte wetenschap. Ik weet in elk geval niet van een bestaand model met efficiëntie over de jaren (kan zijn dat die er wel is?)

Maar zie bijv het verbruik van merel, alleen al van het douchen, terwijl ze dat allemaal megakort doen daar thuis, het spreekt wat mij betreft voor zich, dan heb je een nieuwe CV er echt zo uit.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Dat klopt. Onze ketel is 20 jaar oud. Het manlijk deel van het gezin doucht dagelijks kort ( 2 minuten)en/ of koud . Mijn dochter en ik douchen voor het merendeel kort, maar met haren wassen max 7-10 minuten. Minder dan 40 kuub verbruik redden wij niet. Daarom sta ik echt te kijken van het verbruik van Eloesje; ook 6 personen en maar 14 kuub gas verbruikt.

Toch zei de monteur van Eneco dat het ook lag aan het soort ketel. Wij schijnen de beste ketel te hebben van die periode. Het vreemde is ook dat ons verbruik nog lager is dan de schattingen van aantal personen en soort huis .
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef:Dat klopt. Onze ketel is 20 jaar oud. Het manlijk deel van het gezin doucht dagelijks kort ( 2 minuten)en/ of koud . Mijn dochter en ik douchen voor het merendeel kort, maar met haren wassen max 7-10 minuten. Minder dan 40 kuub verbruik redden wij niet. Daarom sta ik echt te kijken van het verbruik van Eloesje; ook 6 personen en maar 14 kuub gas verbruikt.

Toch zei de monteur van Eneco dat het ook lag aan het soort ketel. Wij schijnen de beste ketel te hebben van die periode. Het vreemde is ook dat ons verbruik nog lager is dan de schattingen van aantal personen en soort huis .

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bced6141/

1. Het is maar geld.
2. Het gaat de goede kant op.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef:December:
Gas: 222m3
Electra: 354kWh

Dertiger-jaren hoekhuis met binnen-isolatie, vloerverwarming, triple glas, inductie koken. CV-ketel wordt jaarlijks onderhouden maar is wel van 2005. Als ik jullie verbruiken zo zie dan wordt het tijd voor een andere ketel.
Met een CV-ketel uit 2005 zou ik ook een nieuwe nemen. Ik denk dat jij dan ook wel flink kunt besparen.

Een CV-ketel moet je eigenlijk na maximaal 15 jaar vernieuwen. En zeker de laatste jaren zijn die vernieuwingen zo snel gegaan dat het echt een hoop scheelt.

Voor @Bertiel en @merel geldt hetzelfde. Ik zou het niet aandurven: de winter in met een ketel van 20 of 26 jaar oud. Als er iets aan mankeert en er is geen reparatie meer mogelijk, heb je toch een probleem. Er is niet de volgende dag een vervangende.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door CvdW »

GerefGemeente-lid schreef:
JvW schreef:December:
Gas: 222m3
Electra: 354kWh

Dertiger-jaren hoekhuis met binnen-isolatie, vloerverwarming, triple glas, inductie koken. CV-ketel wordt jaarlijks onderhouden maar is wel van 2005. Als ik jullie verbruiken zo zie dan wordt het tijd voor een andere ketel.
Met een CV-ketel uit 2005 zou ik ook een nieuwe nemen. Ik denk dat jij dan ook wel flink kunt besparen.

Een CV-ketel moet je eigenlijk na maximaal 15 jaar vernieuwen. En zeker de laatste jaren zijn die vernieuwingen zo snel gegaan dat het echt een hoop scheelt.

Voor @Bertiel en @merel geldt hetzelfde. Ik zou het niet aandurven: de winter in met een ketel van 20 of 26 jaar oud. Als er iets aan mankeert en er is geen reparatie meer mogelijk, heb je toch een probleem. Er is niet de volgende dag een vervangende.

We moeten elkaar geen angst aanpraten. Er zijn installateurs die wel een cv op voorraad hebben liggen en hun planning omgooien om de volgende dag er voor te zorgen dat het weer functioneert.
Middels houtkachel kun je huis toch verwarmen en met warm water uit waterkoker kan je er toch gewassen geworden bij de wastafel. Het is wat primitiever, maar zo werd er vroeger op meerdere plekken geleefd.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door JvW »

GerefGemeente-lid schreef:
JvW schreef:December:
Gas: 222m3
Electra: 354kWh

Dertiger-jaren hoekhuis met binnen-isolatie, vloerverwarming, triple glas, inductie koken. CV-ketel wordt jaarlijks onderhouden maar is wel van 2005. Als ik jullie verbruiken zo zie dan wordt het tijd voor een andere ketel.
Met een CV-ketel uit 2005 zou ik ook een nieuwe nemen. Ik denk dat jij dan ook wel flink kunt besparen.

Een CV-ketel moet je eigenlijk na maximaal 15 jaar vernieuwen. En zeker de laatste jaren zijn die vernieuwingen zo snel gegaan dat het echt een hoop scheelt.

Voor @Bertiel en @merel geldt hetzelfde. Ik zou het niet aandurven: de winter in met een ketel van 20 of 26 jaar oud. Als er iets aan mankeert en er is geen reparatie meer mogelijk, heb je toch een probleem. Er is niet de volgende dag een vervangende.
Ik denk dat je economische en technische levensduur nu door elkaar haalt. De technische levensduur van mijn cv-ketel is nog niet voorbij (en daar vertrouw ik mijn installateur in). Nu is die installateur gestopt, dus ik moet toch overstappen naar een ander bedrijf. Ik denk dat dat ook het moment wordt om een nieuwe cv-ketel te nemen. Eerst maar eens kijken of dat hybride of alleen gas wordt.

Ik zou overigens bij de lage verbruiken die ik hiervoor zag wel willen weten hoeveel hout er dan nog bijgestookt is. Een aantal jaren geleden zat ik op 600m3 gas, maar stookte ik daarnaast ook nog 6m3 hout. Dat maakt het plaatje wel heel anders....
En gezinssamenstelling doet ook wel wat. Wij zijn met z'n vijven, waarbij de kinderen in de puber-leeftijd zitten.
Het is niet allemaal zo zwart/wit als het lijkt met energieverbruiken (en nog heel veel meer.....).
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ditbenik »

Bertiel schreef:Kan je dat voorrekenen?
Het is niet zomaar uit te rekenen. Die van mij hield er mee op in augustus 2021 en het is duidelijk dat de nieuwe significant minder gas gebruikt, vooral door veel efficiënter te verwarmen. Ik heb vorig jaar ook nog wat andere dingen gedaan zoals Tonzon-vloerisolatie opgehangen, radiatorfolie aangebracht, in studeerkamer en keuken een airco opgehangen en eind vorig jaar alle kunststof kozijnen (uit 1986) vervangen door nieuwe met triple-glas. In 2021 gebruikte ik 3665 m3 gas en in 2022 nog 1574. Voor stroom was het nettoverbruik respectievelijk 3403 en 1720 Kwh. Daar heeft de hoeveelheid zon afgelopen jaar wel flink aan meegeholpen. Dat leverde respectievelijk 2620 en 2949 Kwh op. Ik ga er vanuit dat we dit jaar onder het verbruiksplafond kunnen blijven. Voor een huis uit 1900 met een woonoppervlak va 472 m2 is dat niet slecht denk ik. Ik ga er vanuit dat ik over 5 jaar van het gas af ben.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Eloesje »

merel schreef:Daarom sta ik echt te kijken van het verbruik van Eloesje; ook 6 personen en maar 14 kuub gas verbruikt.
Wij hebben de zonneboiler met groot buffervat die in de winter verwarmd wordt door de houtkachel. Gister heeft de douche bijna een uur aan gestaan, 3 dames achter elkaar incl een bad vullen. Vanmorgen nog een kwartier voor de andere gezinsleden. Maar geen gas verbruikt. Dus ja, ons gasverbruik kun je niet vergelijken met een zuinige cv ketel alleen :)

Wij hadden een cv ketel uit 1995, verbruik was echt enorm. Voor we de houtkachel echt als hoofdverwarming gebruikten een nieuwe gekocht en we gingen honderd euro per maand minder betalen. Het verschil in verbruik weet ik niet helaas, maar wel dat het een stuk goedkoper werd.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Anselmus »

Vandaag het overzicht van het gebruik van afgelopen jaar gehad: 340 kW over het hele jaar. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar volgens mij is dat best netjes.
Fides Quaerens Intellectum
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ditbenik »

Anselmus schreef:Vandaag het overzicht van het gebruik van afgelopen jaar gehad: 340 kW over het hele jaar. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar volgens mij is dat best netjes.
Dat zegt op zich natuurlijk niks. Heb je een eenkamer woning met A-label dan is het veel, heb je een vrijstaande woning met een G-label dan is het super weinig. Of heb je zonnepanelen? Woon je alleen of met z'n tienen? Allemaal zaken die mede bepalend zijn voor het antwoord op je vraag. Het is 10% van wat ik in 2021 netto verbruikte.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

Anselmus schreef:Vandaag het overzicht van het gebruik van afgelopen jaar gehad: 340 kW over het hele jaar. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar volgens mij is dat best netjes.
KWh is de eenheid die het verbruik aangeeft.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

Vandaag heb ik de aanvoertemperatuur en het warmwatertemperatuur op ‘eco’ modus gezet.

Het warmwatertemperatuur stond op 85 graden. Dat is nu teruggedraaid naar 65 graden. Ik wil wel kijken of we nu niet heel erg lang moeten wachten bij de kraan. Als het goed is zou dat niet moeten zijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:Vandaag heb ik de aanvoertemperatuur en het warmwatertemperatuur op ‘eco’ modus gezet.

Het warmwatertemperatuur stond op 85 graden. Dat is nu teruggedraaid naar 65 graden. Ik wil wel kijken of we nu niet heel erg lang moeten wachten bij de kraan. Als het goed is zou dat niet moeten zijn.
Daar zul je aan de kraan vrijwel niets of helemaal niets van merken denk ik. Het levert op jaarbasis wel een forse besparing op. Als je de warmwaterkraan nooit zou gebruiken scheelt het al zo'n 20 m3 per jaar.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:Vandaag heb ik de aanvoertemperatuur en het warmwatertemperatuur op ‘eco’ modus gezet.

Het warmwatertemperatuur stond op 85 graden. Dat is nu teruggedraaid naar 65 graden. Ik wil wel kijken of we nu niet heel erg lang moeten wachten bij de kraan. Als het goed is zou dat niet moeten zijn.
Daar zul je aan de kraan vrijwel niets of helemaal niets van merken denk ik. Het levert op jaarbasis wel een forse besparing op. Als je de warmwaterkraan nooit zou gebruiken scheelt het al zo'n 20 m3 per jaar.
Zou top zijn. Het is echt zo gepiept.
Ik wil ook nog eens kijken om zelf de radiatoren waterzijdig in te regelen, maar het ziet er nogal ingewikkeld uit.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie