Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:Onrendabel om te investeren...??
De inkomsten zijn nu veel en veel hoger dan eerder, ook met een inkomstenplafond.
Investeringen zijn dus snel terugverdiend.
Dit kan ik echt niet serieus nemen.
Nee, grondstoffen zijn goedkoper geworden. Inzet van personeel en materieel is ook niet duurder geworden. Realisatiesnelheid is ook toegenomen omdat niemand procedeert tegen de komst van een windpark.

Of is de realiteit toch anders?


[
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

Als overwinsten verplicht worden afgeroomd is investeren inderdaad niet rendabel.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door MePaul »

In mijn ogen is het verstandig dat de overheid en ECB zich inzetten om inflatie de kop in te drukken. Alleen als je te veel ingrijpt met plafonds en verhogingen van minimumlonen bijvoorbeeld kom je wel terecht in een negatieve spiraal, waardoor de inflatie nog meer toeneemt. Daarnaast zou het mij niet verbazen als we stagflatie gaan zien waar de ECB weinig aan kan doen met rentestanden etc.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Mee eens. Het is niet voor niets dat de EU-ministers gisteren besloten hebben over een inkomstenplafond groene energie, al moet dat op nationaal niveau nog wel geïmplementeerd worden (en dat kan helaas wel weer een poos duren).
Het is niet voor het eerst dat men onnadenkend tot besluiten komt. Als het voor investeerders vanwege de prijscap niet meer rendabel is om te investeren, zal het aandeel duurzaam opgewekte energie niet toenemen en blijf je voor wat je energievoorziening grotendeels afhankelijk dictators en autocraten.
Onrendabel om te investeren...??
De inkomsten zijn nu veel en veel hoger dan eerder, ook met een inkomstenplafond.
Investeringen zijn dus snel terugverdiend.
Dit kan ik echt niet serieus nemen.
Het is zeer terecht dat overwinsten - die er volgens de berichtgeving wel degelijk zijn - afgeroomd worden en terugvloeien naar de consumenten. In een aantal EU-landen is daartoe volgens mij al eerder besloten.
Dat is een persbericht van de EU.
Wat is daar mis mee?
De prijzen van duurzame installaties verdubbelen ook. Een PV paneel heeft een tijd lang (inclusief omvormer) zo'n €250 per stuk gekost. Dat is inmiddels €800 geworden. Lijkt wel een beetje op de kWh prijs die van €0,25 naar €0,70 gaat.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:Onrendabel om te investeren...??
De inkomsten zijn nu veel en veel hoger dan eerder, ook met een inkomstenplafond.
Investeringen zijn dus snel terugverdiend.
Dit kan ik echt niet serieus nemen.
Nee, grondstoffen zijn goedkoper geworden. Inzet van personeel en materieel is ook niet duurder geworden. Realisatiesnelheid is ook toegenomen omdat niemand procedeert tegen de komst van een windpark.

Of is de realiteit toch anders?[
Dan gaat het misschien om tientallen procenten. Dat is nog niets in vergelijking met de honderden procenten aan de opbrengstkant.

Bovendien hebben we nu te maken met een acute situatie waarbij het helemaal niet gaat om het rendabel maken van nieuwe investeringen, maar om het eerlijk verdelen van de lasten. Dan kan het echt niet zo zijn dat sommige partijen extreme winsten maken in de energiemarkt, terwijl de consumenten (en bedrijven) geconfronteerd worden met kostenstijgingen van honderden procenten.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Hoopvol »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef:Wij hebben geen gas, dus dat scheelt best veel.
Ik las laatst dat een CV ketel deze winter voordeliger is dan een warmtepomp, laat staan elektrische boiler.
Wij hebben hier stadsverwarming; dus geen van die drie opties.
Ennatuurlijk (de leverancier van stadsverwarming) heeft wettelijk gezien wel het recht om met de gasprijs mee te gaan, maar doet dat (vooralsnog) niet. Begrijpelijk, want het grootste deel wordt opgewekt via zonnepanelen.
Dat is het bizarre van enorme stijging van de elektriciteitsprijs. Dat alle stroom die niet met gas wordt opgewekt mee moet stijgen.
Dat mijn gasprijs zo stijgt vind ik zeer begrijpelijk maar dat mijn groene stroom van 0.21 kWh naar 0.85 kWh gaat is absurd.

Ga het a.u.b. niet uitleggen wat die uitleg heb ik vele malen gelezen maar het blijft gewoon diefstal. Je wekt stroom op uit een windmolenpark en dat verkoop je voor 0,21 per kWh. Dan stijgt de gasprijs enorm en waar die windmolens geen cent van duurder draaien en je verkoopt je stroom voor 0.85 per kWh. Omdat de regeltjes dit zo bepalen.
Dit gebeurd er als een democratie door ambtenaren wordt gerund.
Een groot deel van de chaos op de energiemarkt is een erfenis van de splitsingswet: het privatiseren en liberaliseren van de energiemarkt.

Ik denk dat de politiek na moet denken of het handig is om zulke kwetsbare infrastructuur uit handen te geven.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Dan gaat het misschien om tientallen procenten. Dat is nog niets in vergelijking met de honderden procenten aan de opbrengstkant.
De opbrengst stijgt voor de huidige wind- en zonneparken in de meeste gevallen niet, vanwege de PPA's.
Bovendien hebben we nu te maken met een acute situatie waarbij het helemaal niet gaat om het rendabel maken van nieuwe investeringen, maar om het eerlijk verdelen van de lasten. Dan kan het echt niet zo zijn dat sommige partijen extreme winsten maken in de energiemarkt, terwijl de consumenten (en bedrijven) geconfronteerd worden met kostenstijgingen van honderden procenten.
Als een prijscap langdurig is, betekent dat ook dat er langdurig met hoge prijzen zitten omdat het aanbod niet toeneemt.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: Een groot deel van de chaos op de energiemarkt is een erfenis van de splitsingswet: het privatiseren en liberaliseren van de energiemarkt.

Ik denk dat de politiek na moet denken of het handig is om zulke kwetsbare infrastructuur uit handen te geven.
De infrastructuur is in handen van de netbeheerders, die volledig in eigendom zijn van overheden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:Als een prijscap langdurig is, betekent dat ook dat er langdurig met hoge prijzen zitten omdat het aanbod niet toeneemt.
Je lijkt geen enkel oog te hebben voor het verschil tussen lange termijn belangen en korte termijn belangen. Eerst moet een acute crisis beteugeld te worden. Zo niet, dan kan de situatie ontstaan dat bijna niemand zijn huis nog redelijkerwijs verwarmen kan, niet met gas en ook niet met elektriciteit/warmtepomp. Jouw insteek waarbij je de situatie van nu verdedigt, is mi oorzaak van het probleem. Gelukkig zijn er binnen de EU nog andere geluiden, want creativiteit in het zoeken van oplossingen is nu meer dan ooit nodig.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Hoopvol »

Ambtenaar schreef:
Hoopvol schreef: Een groot deel van de chaos op de energiemarkt is een erfenis van de splitsingswet: het privatiseren en liberaliseren van de energiemarkt.

Ik denk dat de politiek na moet denken of het handig is om zulke kwetsbare infrastructuur uit handen te geven.
De infrastructuur is in handen van de netbeheerders, die volledig in eigendom zijn van overheden.
Daar weet ik alles van. Maar de productie niet, deze is geprivatiseerd.
Als je bijvoorbeeld ziet dat TenneT vorige jaar 340 miljoen uitgeeft voor de netveiligheid, dat bedrag is uitgegeven aan geprivatiseerde partijen welke voorheen overheidseigendom waren.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Je lijkt geen enkel oog te hebben voor het verschil tussen lange termijn belangen en korte termijn belangen. Eerst moet een acute crisis beteugeld te worden. Zo niet, dan kan de situatie ontstaan dat bijna niemand zijn huis nog redelijkerwijs verwarmen kan, niet met gas en ook niet met elektriciteit/warmtepomp. Jouw insteek waarbij je de situatie van nu verdedigt, is mi oorzaak van het probleem. Gelukkig zijn er binnen de EU nog andere geluiden, want creativiteit in het zoeken van oplossingen is nu meer dan ooit nodig.
De kosten worden simpelweg gecollectiviseerd.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: Daar weet ik alles van. Maar de productie niet, deze is geprivatiseerd.
Als je bijvoorbeeld ziet dat TenneT vorige jaar 340 miljoen uitgeeft voor de netveiligheid, dat bedrag is uitgegeven aan geprivatiseerde partijen welke voorheen overheidseigendom waren.
Je zei toch echt dat de infrastructuur uit handen is gegeven. Die is gewoon in publieke handen.

En TenneT is verantwoordelijk voor netveiligheid. Wat is het probleem? Net of dat vroeger geen geld kostte. Toen was ook de productie in publieke handen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Hoopvol schreef: Daar weet ik alles van. Maar de productie niet, deze is geprivatiseerd.
Als je bijvoorbeeld ziet dat TenneT vorige jaar 340 miljoen uitgeeft voor de netveiligheid, dat bedrag is uitgegeven aan geprivatiseerde partijen welke voorheen overheidseigendom waren.
Je zei toch echt dat de infrastructuur uit handen is gegeven. Die is gewoon in publieke handen.

En TenneT is verantwoordelijk voor netveiligheid. Wat is het probleem? Net of dat vroeger geen geld kostte. Toen was ook de productie in publieke handen.
Dat klopt, maar ik weet nog heel goed dat minister Brinkhorst fantastische scenarios schetste over de markt werking en daardoor daling van de prijzen. Zoals indertijd al voorspeld is, is dat nooit gebeurd. Datzelfde geldt voor de marktwerking in de zorg, PTT en NS.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:
Dat klopt, maar ik weet nog heel goed dat minister Brinkhorst fantastische scenarios schetste over de markt werking en daardoor daling van de prijzen. Zoals indertijd al voorspeld is, is dat nooit gebeurd. Datzelfde geldt voor de marktwerking in de zorg, PTT en NS.
Het is wel heel erg simpel om naar prijzen te kijken. Vroeger was dat allemaal gecollectiviseerd en betaalde je in mindere mate naar gebruik.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Dat klopt, maar ik weet nog heel goed dat minister Brinkhorst fantastische scenario's schetste over de markt werking en daardoor daling van de prijzen. Zoals indertijd al voorspeld is, is dat nooit gebeurd. Datzelfde geldt voor de marktwerking in de zorg, PTT en NS.
Het is wel heel erg simpel om naar prijzen te kijken. Vroeger was dat allemaal gecollectiviseerd en betaalde je in mindere mate naar gebruik.
Zo simpel werd het indertijd wel geschetst en was een van de redeneren om de boel te privatiseren.
Plaats reactie