Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:In onze kerkelijke gemeente is een oproep gedaan aan mensen om zich te melden als de stijgende prijzen van energie en boodschappen een probleem zijn. Ook is een oproep gedaan aan meer draagkrachtige leden om zich te melden als zij in die gevallen financieel kunnen/willen bijspringen. Is deze oproep ook in jullie kerken gedaan? Merken jullie de stijging van energie en boodschappen? Zo ja, welke maatregelen nemen jullie of is dat nog niet nodig?
Hoewel wij gelukkig geen ernstige problemen ondervinden aan de prijsverhogingen proberen wel een beetje op de boodschappen te letten. Energie is allemaal nog niet duidelijk, we hebben een contract tot november, geen idee wat er daarna gebeurt. Ik denk wel na over een aanpak om het gasverbruik te verminderen. Ben sowieso van plan om radiatorfolie achter de radiatoren te plakken. Al zou het maar 5% minder gas opleveren dan vind ik het al de moeite. Ik ga ook een tweetal radiatoren helemaal dichtdraaien. Dan hebben we nog maar 3x radiatoren aan staan, in de woonkamer/keuken 2x, en onze eigen slaapkamer 1x.

In onze gemeente is er zeker aandacht voor.
Tonzon heeft folie die je aan de achterkant tegen de radiator plakt. Ik heb vorig jaar alle radiatoren in huis gedaan. Minimale investering maar het effect is direct merkbaar. Ik heb zelf ook in een deel van het huis met folie-luchtkussen een deel van de vloer gedaan (de rest moet nog). Vorig winter was de vloer ((met vloerverwarming) ruim 3 graden warmer dan op het deel waar het nog niet gedaan was. Ik merk alleen dat nu het vocht niet weg kan dus er moet nog folie op de vloer van de kelder zodat er geen vocht meer kan opstijgen vanuit de ondergrond. In de woonkamer hebben we de temperatuur vorig winter een graad lager gezet. Vorig jaar ging de CV-ketel stuk en die is vervangen door HR+. Die heb ik op 50C gezet. In de keuken en het kantoor is een airco geplaatst die alleen gebruikt wordt om te verwarmen. Ook dat bespaart enorm omdat die airco het kantoor in de winter in een half uur op temperatuur heeft terwijl de radiator een uur vijf nodig had. Als ik het verbruik tussen nu en eind van dit jaar net zo hoog zet als in die periode vorig jaar, dan komen we 1500 m3 lager uit.
Inmiddels zijn de kozijnen vervangen en hebben we triple-glas. Nu wil ik nog een zonneboiler. Ik schat dat we in onze situatie dan nog een keer 1000 m3 kunnen besparen.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Philip »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Bij ons naast de afkondigingen om financieel bij te dragen ook een verzoek om mee te betalen aan meer isolatie van de kerk en zonnepanelen voor de kerk; beraamde kosten €100.000,00. De intentie is goed, wel vraag ik mij af of het nu het juiste tijdstip is om dit aan de leden te vragen.
Zeker niet handig nee. Zonnepanelen kosten op het ogenblik ruim €800,- per stuk ex.
Tegelijkertijd leveren zonnepanelen door de hogere energieprijzen vier keer zoveel op als vorig jaar. Je hebt ze er dus sneller uit.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Philip schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Bij ons naast de afkondigingen om financieel bij te dragen ook een verzoek om mee te betalen aan meer isolatie van de kerk en zonnepanelen voor de kerk; beraamde kosten €100.000,00. De intentie is goed, wel vraag ik mij af of het nu het juiste tijdstip is om dit aan de leden te vragen.
Zeker niet handig nee. Zonnepanelen kosten op het ogenblik ruim €800,- per stuk ex.
Tegelijkertijd leveren zonnepanelen door de hogere energieprijzen vier keer zoveel op als vorig jaar. Je hebt ze er dus sneller uit.
Inmiddels bij Eneco niet meer ;)
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Wij hebben vrijwel overal een radiatorombouw, het gaat mij dus echt om het verlies naar de wand. De radiatoren zitten niet onder een vensterbank. De gevel van de woonkamer naar buiten is één kozijn.
En die ombouw hindert de luchtcirculatie niet?
Enigszins wel natuurlijk, al claimen sommige fabrikanten van niet. Zelfde dat sommige mensen een bank voor een radiator zetten, dat is gewoon een verliesfactor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Apologeet »

De ontevredenheid van het Nederlandse volk werd vandaag wel erg duidelijk bij het uitjoelen van het koninklijk huis.
Behalve een paar brave organisaties zoals schoolklassen en andere genootschappen die stonden te zwaaien was het een gejoel en geschreeuw met beledigingen van jewelste.
Een tafereel dat ik nog nooit eerder ontwaard heb in al die jaren dat ik het koninklijk huis in het openbaar op tv gezien heb.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Apologeet schreef:De ontevredenheid van het Nederlandse volk werd vandaag wel erg duidelijk bij het uitjoelen van het koninklijk huis.
Behalve een paar brave organisaties zoals schoolklassen en andere genootschappen die stonden te zwaaien was het een gejoel en geschreeuw met beledigingen van jewelste.
Een tafereel dat ik nog nooit eerder ontwaard heb in al die jaren dat ik het koninklijk huis in het openbaar op tv gezien heb.
Mensen verkeren in toenemende mate in onzekerheid. Ik vind het dus niet raar dat ze hun algehele ongenoegen laten blijken, dat gebaseerd is angst voor een onzekere toekomst. Daarnaast is een deel van mensen opgezweept door allerlei complottheorieën.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

Apologeet schreef:De ontevredenheid van het Nederlandse volk werd vandaag wel erg duidelijk bij het uitjoelen van het koninklijk huis.
Behalve een paar brave organisaties zoals schoolklassen en andere genootschappen die stonden te zwaaien was het een gejoel en geschreeuw met beledigingen van jewelste.
Een tafereel dat ik nog nooit eerder ontwaard heb in al die jaren dat ik het koninklijk huis in het openbaar op tv gezien heb.
Sorry maar ik vind dat je echt 0 respect en gevoel voor gezag hebt als je het lef hebt om je koning uit te joelen, dat kan echt absoluut niet. Daarnaast, wat valt de koning te wijten? Ik ben an sich niet perse koningsgezind maar dit vind ik echt ernstig. Mensen worden echt veel te mondig.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
Apologeet schreef:De ontevredenheid van het Nederlandse volk werd vandaag wel erg duidelijk bij het uitjoelen van het koninklijk huis.
Behalve een paar brave organisaties zoals schoolklassen en andere genootschappen die stonden te zwaaien was het een gejoel en geschreeuw met beledigingen van jewelste.
Een tafereel dat ik nog nooit eerder ontwaard heb in al die jaren dat ik het koninklijk huis in het openbaar op tv gezien heb.
Mensen verkeren in toenemende mate in onzekerheid. Ik vind het dus niet raar dat ze hun algehele ongenoegen laten blijken, dat gebaseerd is angst voor een onzekere toekomst. Daarnaast is een deel van mensen opgezweept door allerlei complottheorieën.
Ik vond het wel echt schokkend hoor.

Onzekerheid is van alle tijden, er zijn in de afgelopen 100 jaar wel meer tijden van grote onzekerheid geweest. Alleen mensen kunnen er niet meer mee om gaan, zo lijkt het. Streep het woord 'samen' uit 'samenleving' maar weg, want het lijkt er steeds minder op dat er nog de wil is om er samen uit te komen. De overheid krijgt overal de schuld van en moet feitelijk altijd maar als redder optreden in alle gevallen dat wij er financieel op achteruit dreigen te gaan. Dat de overheid "wij allemaal" zijn, dat wordt gemakshalve vergeten.

Tegelijkertijd vind ik het overheidsoptreden in deze crisis ook zwak, vooral de communicatie, maar ook het gebrek aan daadkracht en de maatregelen die er komen zijn zeer suboptimaal.

Neem energie: Het loskoppelen van de energieprijs van de gasprijs zou bijvoorbeeld in mijn ogen véél effectiever zijn. Op dat moment gaat de energieprijs met een donderend geraas omlaag omdat de kosten van opwekking van veel energiebronnen niet zijn gestegen. Dan hou je alleen gas over tegen een record prijs. Dat heeft dan weer 2 voordelen:
1. Verschil in prijs tussen gas en elektriciteit loopt fors op, dus er komt een stimulans om over te stappen (is er nu niet, want van gas naar elektrisch verwarmen / koken is nu duurder i.p.v. goedkoper)
2. De prikkel om juist op gas te besparen blijft bestaan en daarmee de maximale druk om ons totale gasverbruik naar beneden te krijgen.
3. Het kost de overheid (ons dus) per saldo niets, alleen de betreffende energiebedrijven gaan weer een normale winst maken i.p.v. de megawinsten van nu.

Wanneer dat dan gecombineerd wordt met een regeling om specifiek mensen/gezinnen die echt in de problemen komen te helpen, dan haal je daar ook de scherpe randjes er af en help je specifiek degenen die het echt nodig hebben. Daarmee is het een klassiek 'vangnet'.

Nu komt er een een of andere geldverslindende maatregel waarvan onduidelijk is welk deel er dus uiteindelijk in de zakken van veel energiebedrijven terecht komt omdat er enorme winsten worden gemaakt (en in hoeverre dat dan weer wel of niet wordt afgeroomd).

En hoe gaan we dit o.a. betalen? We gaan de vennootschapsbelasting in de 1e schijf omhoog krikken en dus zijn alle kleine bedrijfjes de klos en in feite worden de grote jongens ontzien. Dus daar waar in de inkomstenbelasting er veel genivelleerd wordt en de zwaarste schouders ook de sterkste lasten dragen, gaan we met deze maatregel in het bedrijfsleven het omgekeerde doen. Bizar vind ik het. Maar ja, het is de makkelijkste manier om veel geld binnen te halen waarschijnlijk.

Overigens wel eens met de verhoogde mijnbouwheffing en het geld wat wordt vrijgemaakt om specifiek de laagste inkomens te helpen, dat zijn dan weer maatregelen die logisch zijn en heel gericht.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
Apologeet schreef:De ontevredenheid van het Nederlandse volk werd vandaag wel erg duidelijk bij het uitjoelen van het koninklijk huis.
Behalve een paar brave organisaties zoals schoolklassen en andere genootschappen die stonden te zwaaien was het een gejoel en geschreeuw met beledigingen van jewelste.
Een tafereel dat ik nog nooit eerder ontwaard heb in al die jaren dat ik het koninklijk huis in het openbaar op tv gezien heb.
Sorry maar ik vind dat je echt 0 respect en gevoel voor gezag hebt als je het lef hebt om je koning uit te joelen, dat kan echt absoluut niet. Daarnaast, wat valt de koning te wijten? Ik ben an sich niet perse koningsgezind maar dit vind ik echt ernstig. Mensen worden echt veel te mondig.
Het is toch ook een beetje potsierlijk om iemand, die zelf is vrijgesteld van vele belastingen, het onderhoud/verbouwingen aan zijn huizen niet zelf hoeft te betalen en zelf een verhoging krijgt van bijna 5 ton, voor te laten lezen 'veel mensen komen niet meer rond'. Het gejoel had wat mij betreft nog wat harder mogen zijn.
Ambtenaar schreef: Mensen verkeren in toenemende mate in onzekerheid. Ik vind het dus niet raar dat ze hun algehele ongenoegen laten blijken, dat gebaseerd is angst voor een onzekere toekomst. Daarnaast is een deel van mensen opgezweept door allerlei complottheorieën.
Het is te makkelijk om dit te duiden als voortvloeisel van complottheorieën. Voedselbanken floreren, schulden stapelen zich op, woningmarkt crisis, energiecrises, inflatie, aardbevingsellende in Groningen, toeslagenaffaire. Alle facetten voor een revolutie zijn aanwezig.

Verder eens met @TSD
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

Wat had hij dan moeten doen? Afstand doen van zijn geld en ook in een goedkoop huurhuis gaan wonen?

Ik snap je echt niet merel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:Wat had hij dan moeten doen? Afstand doen van zijn geld en ook in een goedkoop huurhuis gaan wonen?

Ik snap je echt niet merel.
Je vraagt dit aan iemand met een republikeinse inslag ;) Het is dus wel duidelijk wat ik hiervan vind.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat had hij dan moeten doen? Afstand doen van zijn geld en ook in een goedkoop huurhuis gaan wonen?

Ik snap je echt niet merel.
Je vraagt dit aan iemand met een republikeinse inslag ;) Het is dus wel duidelijk wat ik hiervan vind.
Onze monarchie stelt bestuurlijk bijna niks voor, dus in principe beslist in Nederland vrijwel overal het parlement over. In Marroko of Jordanië is dat wel anders hoor, daar is de koning gewoon de baas haha.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat had hij dan moeten doen? Afstand doen van zijn geld en ook in een goedkoop huurhuis gaan wonen?

Ik snap je echt niet merel.
Je vraagt dit aan iemand met een republikeinse inslag ;) Het is dus wel duidelijk wat ik hiervan vind.
Onze monarchie stelt bestuurlijk bijna niks voor, dus in principe beslist in Nederland vrijwel overal het parlement over. In Marroko of Jordanië is dat wel anders hoor, daar is de koning gewoon de baas haha.
Als het toch niets voorstelt, kan je het net zo goed opdoeken
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat had hij dan moeten doen? Afstand doen van zijn geld en ook in een goedkoop huurhuis gaan wonen?

Ik snap je echt niet merel.
Je vraagt dit aan iemand met een republikeinse inslag ;) Het is dus wel duidelijk wat ik hiervan vind.
Onze monarchie stelt bestuurlijk bijna niks voor, dus in principe beslist in Nederland vrijwel overal het parlement over. In Marroko of Jordanië is dat wel anders hoor, daar is de koning gewoon de baas haha.
Als het toch niets voorstelt, kan je het net zo goed opdoeken
Haha, tsja.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: Neem energie: Het loskoppelen van de energieprijs van de gasprijs zou bijvoorbeeld in mijn ogen véél effectiever zijn. Op dat moment gaat de energieprijs met een donderend geraas omlaag omdat de kosten van opwekking van veel energiebronnen niet zijn gestegen.
Exploitanten van grote wind- en zonneparken hebben veelal een PPA afgesloten. Je verhaal gaat dus voor deze categorie al niet op. Daarnaast wordt een deel van de elektriciteit met gas geproduceerd, en de prijs voor elektriciteit is dus deels afhankelijk van de gasprijs. Ook elektriciteitsproductie met kolen is duurder geworden. De prijs van elektriciteit zal wellicht lager worden, maar minder laag dan jij verwacht. Daarnaast is de energiemarkt een Europese markt. We hebben dus te maken met een internationale markt van vraag en aanbod.
Plaats reactie