Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: RE: Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Valcke schreef:
merel schreef:
Valcke schreef:Waar haal je dan je verbruik in kWh vandaan? Van de jaarnota van je leverancier of door het aflezen van je meter? In beide gevallen is dat onjuist, ook wanneer je gescheiden telwerken hebt. Je werkelijke gebruik - wanneer je zonnepanelen hebt - ligt aanzienlijk hoger.
Vorig jaar hadden we nog geen panelen en werd er maanden volop verbouwd met het gebruik van zwaarder apparatuur en generatoren. Ook hadden we toen nog een oude droger, koelkast en vrieskist. Ons verbruik was vorig jaar 5500 KWh op jaarbasis. Inmiddels een nieuwe droger en zijn de koelkast en vrieskist weg en is verbouwing grotendeels afgerond. Hierdoor is ook ons verbruik drastisch gedaald.
Je wijt de besparing (meer dan een halvering) nu volledig aan andere zaken dan de zonnepanelen.
Dat klopt echter niet. Door de zonnepanelen zie je een deel van je verbruik überhaupt niet meer op de meter of in de afrekening. En dat scheelt echt wel aanzienlijk.
Als je de sterk verbruikende factoren afschaft, zal ook het verbruik dalen. Daar hebben wij goed zicht op, omdat we eerst geen panelen hadden en zagen dat het verbruik daalde bij het afschaffen/weghalen van het verbruikende component ( lees; apparatuur verbouwing, droger en diepvries). Tel daar bovenop dat ik/wij in 2021 ook volop thuiswerkten en inmiddels weer naar kantoor gaan. Ook dat zijn allerlei zaken waardoor het verbruik daalt. Bij afwezigheid verbruik je immers overdag geen/bijna geen elektriciteit.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: RE: Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:
Valcke schreef:Waar haal je dan je verbruik in kWh vandaan? Van de jaarnota van je leverancier of door het aflezen van je meter? In beide gevallen is dat onjuist, ook wanneer je gescheiden telwerken hebt. Je werkelijke gebruik - wanneer je zonnepanelen hebt - ligt aanzienlijk hoger.
Vorig jaar hadden we nog geen panelen en werd er maanden volop verbouwd met het gebruik van zwaarder apparatuur en generatoren. Ook hadden we toen nog een oude droger, koelkast en vrieskist. Ons verbruik was vorig jaar 5500 KWh op jaarbasis. Inmiddels een nieuwe droger en zijn de koelkast en vrieskist weg en is verbouwing grotendeels afgerond. Hierdoor is ook ons verbruik drastisch gedaald.
Je wijt de besparing (meer dan een halvering) nu volledig aan andere zaken dan de zonnepanelen.
Dat klopt echter niet. Door de zonnepanelen zie je een deel van je verbruik überhaupt niet meer op de meter of in de afrekening. En dat scheelt echt wel aanzienlijk.
Als je de sterk verbruikende factoren afschaft, zal ook het verbruik dalen. Daar hebben wij goed zicht op, omdat we eerst geen panelen hadden en zagen dat het verbruik daalde bij het afschaffen/weghalen van het verbruikende component ( lees; apparatuur verbouwing, droger en diepvries). Tel daar bovenop dat ik/wij in 2021 ook volop thuiswerkten en inmiddels weer naar kantoor gaan. Ook dat zijn allerlei zaken waardoor het verbruik daalt. Bij afwezigheid verbruik je immers overdag geen/bijna geen elektriciteit.
Dat is allemaal mooi, maar nog steeds blijf ik erbij dat je aanzienlijk meer gebruikt dan je meent wanneer je je verbruik afleest van de meter of van de info van je leverancier. Jullie zonnepanelen doen fors mee - en dat zie je niet op de meter, ook niet bij gescheiden telwerken.

"Achter de meter - Met zonnepanelen wordt decentrale elektriciteit opgewekt. Deze elektriciteit wordt aan de gebruikerskant van de elektriciteitsmeter op het net ingevoerd. Wanneer dit ‘achter de meter’ gebeurt, dan betekent dit dat altijd eerst de zelf opgewekte elektriciteit gebruikt wordt. Alleen wanneer er met de decentrale installatie onvoldoende elektriciteit wordt opgewekt, wordt aanvullende elektriciteit van het openbare net opgenomen."
https://www.zonnepaneel-subsidies.nl/de ... -de-meter/
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Ik denk dat wij beiden een andere kant belichten. Ik benadruk de besparingen van het afgelopen jaar en daardoor een lager energieverbruik. Jij hebt het over de besparing door de zonnepanelen. Waarschijnlijk hebben wij beiden gelijk ;)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

merel schreef:Ik denk dat wij beiden een andere kant belichten. Ik benadruk de besparingen van het afgelopen jaar en daardoor een lager energieverbruik. Jij hebt het over de besparing door de zonnepanelen. Waarschijnlijk hebben wij beiden gelijk ;)
Klopt! Maar waar ik bij blijf is dat jouw opgave van 2300 kWh hier in de discussie geen enkele waarde heeft om te vergelijken met anderen die geen panelen hebben.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Valcke schreef:
merel schreef:Ik denk dat wij beiden een andere kant belichten. Ik benadruk de besparingen van het afgelopen jaar en daardoor een lager energieverbruik. Jij hebt het over de besparing door de zonnepanelen. Waarschijnlijk hebben wij beiden gelijk ;)
Klopt! Maar waar ik bij blijf is dat jouw opgave van 2300 kWh hier in de discussie geen enkele waarde heeft om te vergelijken met anderen die geen panelen hebben.
Geen enkele waarde wil ik niet beweren. Ook @zeeuw blijft ruimschoots onder de 3000 KWh, ondanks dat dit is aangegeven als gemiddeld gebruik voor 2 personen. Het is wel degelijk mogelijk.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Hoopvol »

merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:Ik denk dat wij beiden een andere kant belichten. Ik benadruk de besparingen van het afgelopen jaar en daardoor een lager energieverbruik. Jij hebt het over de besparing door de zonnepanelen. Waarschijnlijk hebben wij beiden gelijk ;)
Klopt! Maar waar ik bij blijf is dat jouw opgave van 2300 kWh hier in de discussie geen enkele waarde heeft om te vergelijken met anderen die geen panelen hebben.
Geen enkele waarde wil ik niet beweren. Ook @zeeuw blijft ruimschoots onder de 3000 KWh, ondanks dat dit is aangegeven als gemiddeld gebruik voor 2 personen. Het is wel degelijk mogelijk.
Het is zeker wel mogelijk. Maar om het een en ander uit te sluiten zal je dan minimaal 2 metingen moeten hebben: een meting op je opwek en een meting op je invoeding.
Zelf heb ik drie meetpunten waardoor ik precies kan zien wat ik opwek en verbruik.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:Ik denk dat wij beiden een andere kant belichten. Ik benadruk de besparingen van het afgelopen jaar en daardoor een lager energieverbruik. Jij hebt het over de besparing door de zonnepanelen. Waarschijnlijk hebben wij beiden gelijk ;)
Klopt! Maar waar ik bij blijf is dat jouw opgave van 2300 kWh hier in de discussie geen enkele waarde heeft om te vergelijken met anderen die geen panelen hebben.
Geen enkele waarde wil ik niet beweren. Ook @zeeuw blijft ruimschoots onder de 3000 KWh, ondanks dat dit is aangegeven als gemiddeld gebruik voor 2 personen. Het is wel degelijk mogelijk.
Maar de Zeeuwtjes hebben nog geen panelen he. Wat misschien ook zo blijft, gezien de offerte die ik kreeg.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat ik per maand een overzicht krijg van Delta met 'u heeft een verbruik dat gemiddeld is voor een 2-persoonsgezin in een flat'. Dat motiveert mij niet te besparen. Als ze nu 'maar desondanks hebben we nog deze tips/trucs en mogelijkheden voor u' erbij doen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:Ik denk dat wij beiden een andere kant belichten. Ik benadruk de besparingen van het afgelopen jaar en daardoor een lager energieverbruik. Jij hebt het over de besparing door de zonnepanelen. Waarschijnlijk hebben wij beiden gelijk ;)
Klopt! Maar waar ik bij blijf is dat jouw opgave van 2300 kWh hier in de discussie geen enkele waarde heeft om te vergelijken met anderen die geen panelen hebben.
Geen enkele waarde wil ik niet beweren. Ook @zeeuw blijft ruimschoots onder de 3000 KWh, ondanks dat dit is aangegeven als gemiddeld gebruik voor 2 personen. Het is wel degelijk mogelijk.
Sorry, merel. Het verbruik van Zeeuw heeft waarde, het verbruik van jou heeft geen enkele waarde voor vergelijking. Jouw verbruik ligt een stuk hoger dan wat je opgaf. :love
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:Ik denk dat wij beiden een andere kant belichten. Ik benadruk de besparingen van het afgelopen jaar en daardoor een lager energieverbruik. Jij hebt het over de besparing door de zonnepanelen. Waarschijnlijk hebben wij beiden gelijk ;)
Klopt! Maar waar ik bij blijf is dat jouw opgave van 2300 kWh hier in de discussie geen enkele waarde heeft om te vergelijken met anderen die geen panelen hebben.
Geen enkele waarde wil ik niet beweren. Ook @zeeuw blijft ruimschoots onder de 3000 KWh, ondanks dat dit is aangegeven als gemiddeld gebruik voor 2 personen. Het is wel degelijk mogelijk.
Sorry, merel. Het verbruik van Zeeuw heeft waarde, het verbruik van jou heeft geen enkele waarde voor vergelijking. Jouw verbruik ligt een stuk hoger dan wat je opgaf. :love
Zozo, hartjes van Valcke voor Merel. Glijdende schaal zeg dit forum :)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:Ik denk dat wij beiden een andere kant belichten. Ik benadruk de besparingen van het afgelopen jaar en daardoor een lager energieverbruik. Jij hebt het over de besparing door de zonnepanelen. Waarschijnlijk hebben wij beiden gelijk ;)
Klopt! Maar waar ik bij blijf is dat jouw opgave van 2300 kWh hier in de discussie geen enkele waarde heeft om te vergelijken met anderen die geen panelen hebben.
Geen enkele waarde wil ik niet beweren. Ook @zeeuw blijft ruimschoots onder de 3000 KWh, ondanks dat dit is aangegeven als gemiddeld gebruik voor 2 personen. Het is wel degelijk mogelijk.
Maar de Zeeuwtjes hebben nog geen panelen he. Wat misschien ook zo blijft, gezien de offerte die ik kreeg.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat ik per maand een overzicht krijg van Delta met 'u heeft een verbruik dat gemiddeld is voor een 2-persoonsgezin in een flat'. Dat motiveert mij niet te besparen. Als ze nu 'maar desondanks hebben we nog deze tips/trucs en mogelijkheden voor u' erbij doen.
Voor 10 panelen zou je niet boven de 10.000 euro moeten uitkomen met alles erop en eraan. Daar gaat dan de subsidie nog wel vanaf.
Dat verdien je toch wel terug, lijkt mij.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef:Sorry, merel. Het verbruik van Zeeuw heeft waarde, het verbruik van jou heeft geen enkele waarde voor vergelijking. Jouw verbruik ligt een stuk hoger dan wat je opgaf. :love
Zozo, hartjes van Valcke voor Merel. Glijdende schaal zeg dit forum :)
Ja, soms zeg je lieverd tegen iemand om aan te geven dat het echt niet klopt...
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef: Voor 10 panelen zou je niet boven de 10.000 euro moeten uitkomen met alles erop en eraan. Daar gaat dan de subsidie nog wel vanaf.
Dat verdien je toch wel terug, lijkt mij.
Klopt. € 7.700. Het viel mij een beetje tegen moet ik zeggen. Sowieso koop ik pas vanaf 1 januari, dan zit ik niet met de BTW-verrekening. Ik ben deels zzp'er, maar die BTW-teruggave kun je dan weer niet via je bestaande eenmanszaak laten lopen want 'het is geen zakelijke investering'.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: RE: Re: RE: Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

Valcke schreef:
refo schreef:2350-2500 voor 2 personen is normaal, waarmee het ook gelijk mag staan. 3000 is zeker niet abnormaal hoog. Maar ze zijn pas sinds kort met 2 personen. Een aantal gewoontes van meer personen zijn mogelijk nog niet afgewend.
Waarom houd je deze getallen aan terwijl Eneco zegt dat 3000 kWh gewoon het gemiddelde is van een 2-persoons huishouden. Ik heb dat nu al twee keer hier gezegd, maar kennelijk heb jij andere cijfers. Wat is je bron?
Simpel: omdat ze ook gas verbruiken. Dan is het stroomverbruik gemiddeld lager.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef: Voor 10 panelen zou je niet boven de 10.000 euro moeten uitkomen met alles erop en eraan. Daar gaat dan de subsidie nog wel vanaf.
Dat verdien je toch wel terug, lijkt mij.
Klopt. € 7.700. Het viel mij een beetje tegen moet ik zeggen. Sowieso koop ik pas vanaf 1 januari, dan zit ik niet met de BTW-verrekening. Ik ben deels zzp'er, maar die BTW-teruggave kun je dan weer niet via je bestaande eenmanszaak laten lopen want 'het is geen zakelijke investering'.
Ja, het is een investering, maar ik ben blij dat wij het 10 jaar geleden al gedaan hebben. Als we het al niet terugverdiend hebben, dan doen we dat nu wel gezien de hoge kWh-prijzen. Bij het prijsplafond van de overheid betaal je nog steeds 0,70 euro/kWh !
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: RE: Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

--
Laatst gewijzigd door Valcke op 03 okt 2022, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie