Basisinkomen

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Basisinkomen

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ik weet ook niet of mijn hulp zwart werkt. Hoe moet je dat als particulier controleren? Ze staat niet op de loonlijst, want het zijn overige inkomsten.
Ik heb destijds advies aan de RMU gevraagd. Daar is een speciale regeling voor. Je hoeft iemand niet op de loonlijst te zetten, maar zo'n werkster heeft bijv. recht op een bepaald aantal ziekte- en vakantiedagen en ook op vakantiegeld.
Over wiens loonlijst spreek je dan?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Basisinkomen

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Over wiens loonlijst spreek je dan?
De opdrachtgever. In dit geval de particulier die iemand voor schoonmaakwerk inhuurt/indienstneemt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Basisinkomen

Bericht door refo »

DDD schreef:Precies. Ik betaalde altijd per bank maar er is in dit dorp geen geldautomaat meer dus ik begrijp ook wel dat ze het graag contant wil hebben.

En dat vind ik prima.
Het minimumloon moet verplicht per bank betaald worden.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Basisinkomen

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vind het niet zo erg als er af en toe wat zwart verdient word. De grens is aan jezelf. Als jij de heg snoeit van je bejaarde overbuurvrouw en jij krijgt daar een tientje voor, moet je dat ook opgeven.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Basisinkomen

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Over wiens loonlijst spreek je dan?
De opdrachtgever. In dit geval de particulier die iemand voor schoonmaakwerk inhuurt/indienstneemt.
Heb je ooit gehoord van een privé persoon die iemand in dienst neemt voor de schoonmaak?
Inhuren, zeker, maar in dienst nemen?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Basisinkomen

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Zeeuw schreef:Over wiens loonlijst spreek je dan?
De opdrachtgever. In dit geval de particulier die iemand voor schoonmaakwerk inhuurt/indienstneemt.
Heb je ooit gehoord van een privé persoon die iemand in dienst neemt voor de schoonmaak?
Inhuren, zeker, maar in dienst nemen?
Ooit beslaat een lange periode, he. Zeg maar de dienstbode van voor de tweede wereldoorlog.
Er is nog steeds specifieke wetgeving voor, leerde ik ooit bij belastingrecht.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Basisinkomen

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Zeeuw schreef:Over wiens loonlijst spreek je dan?
De opdrachtgever. In dit geval de particulier die iemand voor schoonmaakwerk inhuurt/indienstneemt.
Heb je ooit gehoord van een privé persoon die iemand in dienst neemt voor de schoonmaak?
Inhuren, zeker, maar in dienst nemen?
Ooit beslaat een lange periode, he. Zeg maar de dienstbode van voor de tweede wereldoorlog.
Er is nog steeds specifieke wetgeving voor, leerde ik ooit bij belastingrecht.
Klopt. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor het afdragen van hun belastingen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Basisinkomen

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Klopt. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor het afdragen van hun belastingen.
Dit vindt de belastingdienst ervan:
Doet u huishoudelijk werk in en om het huis voor meer dan 3 dagen bij dezelfde particuliere opdrachtgever? Dan bent u meestal in loondienst. Uw opdrachtgever moet dan loonbelasting, premie volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen inhouden. Ook moet de opdrachtgever de werkgeversheffing Zorgverzekeringswet voor u betalen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Basisinkomen

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ik weet ook niet of mijn hulp zwart werkt. Hoe moet je dat als particulier controleren? Ze staat niet op de loonlijst, want het zijn overige inkomsten.
Ik heb destijds advies aan de RMU gevraagd. Daar is een speciale regeling voor. Je hoeft iemand niet op de loonlijst te zetten, maar zo'n werkster heeft bijv. recht op een bepaald aantal ziekte- en vakantiedagen en ook op vakantiegeld.
Over wiens loonlijst spreek je dan?
Over mijn loonlijst als werkgever.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Basisinkomen

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Klopt. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor het afdragen van hun belastingen.
Dit vindt de belastingdienst ervan:
Doet u huishoudelijk werk in en om het huis voor meer dan 3 dagen bij dezelfde particuliere opdrachtgever? Dan bent u meestal in loondienst. Uw opdrachtgever moet dan loonbelasting, premie volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen inhouden. Ook moet de opdrachtgever de werkgeversheffing Zorgverzekeringswet voor u betalen.
Ik bedoel inkomstenbelasting. Er zullen weinig mensen zijn met een schoonmaker voor meer dan 3 dagen (per week neem ik aan).
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Basisinkomen

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ik weet ook niet of mijn hulp zwart werkt. Hoe moet je dat als particulier controleren? Ze staat niet op de loonlijst, want het zijn overige inkomsten.
Ik heb destijds advies aan de RMU gevraagd. Daar is een speciale regeling voor. Je hoeft iemand niet op de loonlijst te zetten, maar zo'n werkster heeft bijv. recht op een bepaald aantal ziekte- en vakantiedagen en ook op vakantiegeld.
Over wiens loonlijst spreek je dan?
Over mijn loonlijst als werkgever.
Nee, nogal wiedes. Daar zet je een kapper, schilder of wie dan ook ook niet op.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Basisinkomen

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Er zullen weinig mensen zijn met een schoonmaker voor meer dan 3 dagen (per week neem ik aan).
Dat zal inderdaad bij vermogende mensen kunnen zijn die niet in mijn netwerk zitten :-)
Overigens zie ik dan wel weer veel jonge vrouwelijke familieleden van dga's op loonlijsten van ondernemingen staan onder de functie interieurverzorgster.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Basisinkomen

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Er zullen weinig mensen zijn met een schoonmaker voor meer dan 3 dagen (per week neem ik aan).
Dat zal inderdaad bij vermogende mensen kunnen zijn die niet in mijn netwerk zitten :-)
Overigens zie ik dan wel weer veel jonge vrouwelijke familieleden van dga's op loonlijsten van ondernemingen staan onder de functie interieurverzorgster.
Dat gebeurt wel eens ja. Maar als dat gewoon net werkgeverschap is, geen probleem lijkt me. Jammer dat ik maar zzp'er ben zonder loonlijst :)
Plaats reactie