Klimaatverandering

HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Klimaatverandering

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef: Als linkse klimaat wappies het dus hebben over de natuur die ze willen beschermen, bedoelen ze eigenlijk indirect hunzelf. Of ze dat zelf beseffen weet ik niet.

.
Wat een veroordeling! Mijn kinderen kijken met tranen in hun ogen naar de plastic soep in de oceaan waar allerlei dieren in verstrikt raken. Zij zijn zelf op zoek gegaan naar produkten zonder micro plastic, weigeren zelfs hun favoriete broodbeleg ( speculoos), omdat daar palmolie inzit. Als eij ergens met zn allen heengaan stellen zij vanwege milieu voor om te gaan fietsen of om de afstand met OV af te leggen enz. enz. Genoeg mensen doen dit wel degelijk vanwege milieu.
Milieu of natuur?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Klimaatverandering

Bericht door deschpin »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef: Als linkse klimaat wappies het dus hebben over de natuur die ze willen beschermen, bedoelen ze eigenlijk indirect hunzelf. Of ze dat zelf beseffen weet ik niet.

.
Wat een veroordeling! Mijn kinderen kijken met tranen in hun ogen naar de plastic soep in de oceaan waar allerlei dieren in verstrikt raken. Zij zijn zelf op zoek gegaan naar produkten zonder micro plastic, weigeren zelfs hun favoriete broodbeleg ( speculoos), omdat daar palmolie inzit. Als eij ergens met zn allen heengaan stellen zij vanwege milieu voor om te gaan fietsen of om de afstand met OV af te leggen enz. enz. Genoeg mensen doen dit wel degelijk vanwege milieu.
Mooi voorbeeld m.b.t. palmolie, dat heeft nu echt een negatief imago gekregen i.v.m. aantasting van landschap in Azië. Terwijl je er bij moet vertellen dat palmolie zo'n beetje de meest efficiënte plantaardige olie is die je kunt telen. ALs je op andere locaties deze productie moet realiseren dan is er nog veel meer impact op de natuur.
Parallel met de melk/zuivel/vee/stikstof discussie hier in Nederland. Indien de hoeveelheid zuivel/dieren elders geproduceerd moet worden dan is de impact veel groter.

In de huidige wereld kun je niet bereiken dat mensen zelfvoorzienend zijn, dat moet je onder ogen durven zien en dus voedsel kweken/fokken/produceren waar dat het efficiëntst is. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ned ... -haalbare/

Overigens dat plastic is een discipline probleem, je hoeft het niet weg te gooien in de natuur. Inleveren en recyclen kan makkelijk als men dat zou willen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Klimaatverandering

Bericht door Tiberius »

Anselmus schreef:
-DIA- schreef:Is het de lezers wel eens opgevallen hoe vrijwel de gehele wereld gestrest en gespannen lijkt? Klik eens op YouTube, we hebben nog nooit zoveel 'rustgevende' muziek op YouTube gezien. 24 uur per dag ontspanningsmuziek, rustgevende muziek. Zou dat een remedie zijn voor de spanningen in de wereld?
Ik denk het niet.
Wel kan muziek een gunstige invloed hebben op gespannenheid, of overspannenheid of in een geval als koning Saul, die rustig werd als David op de harp speelde.
Maar heeft Saul uiteindelijk rust gevonden?
Zou de spanning niet iets te maken hebben met de vragen over de dingen die het aardrijk overkomen?
Dit is een vreemde redenering. Je kunt daartegenover zetten: nog nooit stonden zoveel Nederlandse preken op YouTube, dus is Nederland nooit zo christelijk geweest. Ik ken een christen die verongelukte, dus beter halen we die preken van internet.... Dit soort drogredeneringen dragen niet echt bij aan de discussie wat mij betreft.
Elke minuut wordt er meer dan 100 uur video-inhoud op Youtube geüpload.
Dus de bewering dat 'er nog nooit zoveel muziek op Youtube heeft gestaan als nu', klopt zeker wel, maar je kan hem ook omdraaien: er staat nog maar een fractie van de muziek op Youtube van wat er over een jaar op zal staan.

Daarmee kan je dus eigenlijk altijd je eigen mening ondersteunen.
Want over een jaar is er vele malen meer rustgevende muziek op Youtube, dus zullen er dan ook veel meer spanningen in de wereld zijn dan nu. :OO3
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Klimaatverandering

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:Wat de boeren 'verkeerd 'hebben gedaan, is dat zij steeds meer aan schaalvergroting zijn gaan doen. Ik begrijp heel goed dat dat in eerste instantie vanuit de overheid werd gestimuleerd. Alleen is dat wel gedaan ten kosten van de natuur. De afgelopen decenia zijn de weilanden groener en groener geworden, geen bloemetje of plantje is daar meer te vinden. Hierdoor zijn insecten en weidevogels verdreven. Het maaien ging steeds vroeger in het seizoen, waardoor de nesten van weidevogels kapot gemaaid werden.

Daarnaast is 'de burger' steeds meer gaan consumeren; vliegvakanties, elke dag vlees, plastic verpakkingen, 50 kledingstukken per jaar aanschaffen. Wat denk je van al het microplastic in cosmetica, zeep en tandpasta. Dat kan niet gefilterd worden en verdwijnt in de plastic soep.
Het maakt niet uit hoor, we gaan nu lekker de boeren uitkopen, maar het is allemaal niet voldoende. Er moet veel en veel meer gebeuren. Misschien wel een avondklok 's avonds om met de auto te rijden, tenzij je elektrisch rijd natuurlijk. Mogelijk een QR code om duurzaamheid te ''stimuleren''. De snelheid overal verlagen tot maximaal 100 kilometer is ook al zo een voorbeeld.

Vlees en suiker belastingen zijn natuurlijk ook top, het jammere alleen is dat dit allemaal niet genoeg gaat zijn, dat kan alvast genoteerd worden. De nieuwe manier van probleemoplossingen in het Westen verontrust me.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Klimaatverandering

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef: Als linkse klimaat wappies het dus hebben over de natuur die ze willen beschermen, bedoelen ze eigenlijk indirect hunzelf. Of ze dat zelf beseffen weet ik niet.

.
Wat een veroordeling! Mijn kinderen kijken met tranen in hun ogen naar de plastic soep in de oceaan waar allerlei dieren in verstrikt raken. Zij zijn zelf op zoek gegaan naar produkten zonder micro plastic, weigeren zelfs hun favoriete broodbeleg ( speculoos), omdat daar palmolie inzit. Als eij ergens met zn allen heengaan stellen zij vanwege milieu voor om te gaan fietsen of om de afstand met OV af te leggen enz. enz. Genoeg mensen doen dit wel degelijk vanwege milieu.
Heb je dan wel een stoffen zakdoek in plaats van een papieren? :haha :yahoo
Is gewoon een grapje hè
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Klimaatverandering

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Anselmus schreef:
-DIA- schreef:Is het de lezers wel eens opgevallen hoe vrijwel de gehele wereld gestrest en gespannen lijkt? Klik eens op YouTube, we hebben nog nooit zoveel 'rustgevende' muziek op YouTube gezien. 24 uur per dag ontspanningsmuziek, rustgevende muziek. Zou dat een remedie zijn voor de spanningen in de wereld?
Ik denk het niet.
Wel kan muziek een gunstige invloed hebben op gespannenheid, of overspannenheid of in een geval als koning Saul, die rustig werd als David op de harp speelde.
Maar heeft Saul uiteindelijk rust gevonden?
Zou de spanning niet iets te maken hebben met de vragen over de dingen die het aardrijk overkomen?
Dit is een vreemde redenering. Je kunt daartegenover zetten: nog nooit stonden zoveel Nederlandse preken op YouTube, dus is Nederland nooit zo christelijk geweest. Ik ken een christen die verongelukte, dus beter halen we die preken van internet.... Dit soort drogredeneringen dragen niet echt bij aan de discussie wat mij betreft.
Elke minuut wordt er meer dan 100 uur video-inhoud op Youtube geüpload.
Dus de bewering dat 'er nog nooit zoveel muziek op Youtube heeft gestaan als nu', klopt zeker wel, maar je kan hem ook omdraaien: er staat nog maar een fractie van de muziek op Youtube van wat er over een jaar op zal staan.

Daarmee kan je dus eigenlijk altijd je eigen mening ondersteunen.
Want over een jaar is er vele malen meer rustgevende muziek op Youtube, dus zullen er dan ook veel meer spanningen in de wereld zijn dan nu. :OO3
Mocht ik niet zeggen wat me opviel? Er zitten veel religieuze melodieën bij, ook vogelgeluiden of een klaterende waterval. Allemaal zogenaamde rustgevende muziek. Ook zonder deze pogingen om rust in de geest van de mens te brengen is het ook al wel duidelijk dat we in een wereld vol spanningen leven. Mag er misschien bij opmerken, zonder een negatieve bijbedoeling, dat de onrust toch groot wordt. We merken dat aan veel dingen. Denk aan het snel boos en geïrriteerde raken, mensen voelen wel aan dat we in een bijzondere tijd leven, ook atheïsten en niet gelovige mensen (dat zijn er al meer dan 50 % van de Nederlandse bevolking). Waar zoekt een atheïst rust? Zal hij dat vinden? Hoeveel mensen raken niet overspannen. Laten we niet negatief oordelen over een opmerking die toch realiteit is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Klimaatverandering

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
Anselmus schreef:
-DIA- schreef:Is het de lezers wel eens opgevallen hoe vrijwel de gehele wereld gestrest en gespannen lijkt? Klik eens op YouTube, we hebben nog nooit zoveel 'rustgevende' muziek op YouTube gezien. 24 uur per dag ontspanningsmuziek, rustgevende muziek. Zou dat een remedie zijn voor de spanningen in de wereld?
Ik denk het niet.
Wel kan muziek een gunstige invloed hebben op gespannenheid, of overspannenheid of in een geval als koning Saul, die rustig werd als David op de harp speelde.
Maar heeft Saul uiteindelijk rust gevonden?
Zou de spanning niet iets te maken hebben met de vragen over de dingen die het aardrijk overkomen?
Dit is een vreemde redenering. Je kunt daartegenover zetten: nog nooit stonden zoveel Nederlandse preken op YouTube, dus is Nederland nooit zo christelijk geweest. Ik ken een christen die verongelukte, dus beter halen we die preken van internet.... Dit soort drogredeneringen dragen niet echt bij aan de discussie wat mij betreft.
Elke minuut wordt er meer dan 100 uur video-inhoud op Youtube geüpload.
Dus de bewering dat 'er nog nooit zoveel muziek op Youtube heeft gestaan als nu', klopt zeker wel, maar je kan hem ook omdraaien: er staat nog maar een fractie van de muziek op Youtube van wat er over een jaar op zal staan.

Daarmee kan je dus eigenlijk altijd je eigen mening ondersteunen.
Want over een jaar is er vele malen meer rustgevende muziek op Youtube, dus zullen er dan ook veel meer spanningen in de wereld zijn dan nu. :OO3
Mocht ik niet zeggen wat me opviel? Er zitten veel religieuze melodieën bij, ook vogelgeluiden of een klaterende waterval. Allemaal zogenaamde rustgevende muziek. Ook zonder deze pogingen om rust in de geest van de mens te brengen is het ook al wel duidelijk dat we in een wereld vol spanningen leven. Mag er misschien bij opmerken, zonder een negatieve bijbedoeling, dat de onrust toch groot wordt. We merken dat aan veel dingen. Denk aan het snel boos en geïrriteerde raken, mensen voelen wel aan dat we in een bijzondere tijd leven, ook atheïsten en niet gelovige mensen (dat zijn er al meer dan 50 % van de Nederlandse bevolking). Waar zoekt een atheïst rust? Zal hij dat vinden? Hoeveel mensen raken niet overspannen. Laten we niet negatief oordelen over een opmerking die toch realiteit is.
Ben het wel eens met DIA. Je kan best veel muziek vinden op YT.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Klimaatverandering

Bericht door Adagio »

Posthoorn schreef:Zeggen dat we niks kunnen, is natuurlijk wel heel makkelijk. Dan hoeven we ook niks.
Die vlieger gaat niet altijd op.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Klimaatverandering

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef: Ben het wel eens met DIA. Je kan best veel muziek vinden op YT.
Dat is algemeen. Muziek heeft er altijd in ruime mate opgestaan, maar ik bedoel de vele 24 uur live ontspannende muziek. Er staan soms teksten bij die me doen denken aan Mijnhardt's zenuwtabletten, als we weten welke creatieve teksten die verzon, en voor alle geneesmiddelen van die fabrikant.
Zomaar een voorbeeld: Erger U niet, maar indien gij U dikwijls ergert, gebruik dan Mijnhardt's Zenuwtabletten. Hierdoor wordt gij genezen. :love

Het kan vermakelijk zijn de advertenties te lezen, blijkbaar was men begin 20e eeuw niet zo wantrouwend jegens geneesmiddelen die zo het leek alle kwaaltjes konden genezen. Wel was er forse kritiek in het Maandblad tegen Kwakzalverij, maar daar stoorde de fabrikant zich blijkbaar niet aan, en bleef met de wonderlijkste demagogische teksten adverteren... Ik moet er dan maar van uitgaan, dat mensen zich daar niet aan ergerden, gezien de grote populariteit van Mijnhardt's geneesmiddelen die vlot verkocht werden... totdat het jaar 1970 aanbrak en de Mijnhardt fabriek werd opgekocht door het toenmalige Erdal-concern, dat op zijn beurt in de jaren 80 werd opgeslokt door het Amerikaanse Sara Lee. Ook dit bedrijf spatte uiteen en de merken werden verdeeld over o.a. P&G , Unilever, Colgate-Palmolive en vele anderen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Klimaatverandering

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
HersteldHervormd schreef: Ben het wel eens met DIA. Je kan best veel muziek vinden op YT.
Dat is algemeen. Muziek heeft er altijd in ruime mate opgestaan, maar ik bedoel de vele 24 uur live ontspannende muziek. Er staan soms teksten bij die me doen denken aan Mijnhardt's zenuwtabletten, als we weten welke creatieve teksten die verzon, en voor alle geneesmiddelen van die fabrikant.
Ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt DIA. De jachtige manier van leven momenteel is absoluut niet goed voor mensen. Inclusief mezelf overigens.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Klimaatverandering

Bericht door Marco »

Wie de zorg om de schepping over denkt te kunnen laten aan 'linkse klimaat wappies', of nog erger: er vanwege die wappies niets aan denkt te hoeven doen - en dus doorgaat met die schepping grootschalig te vernielen... die moet niet denken dat hij tot eer van de Schepper leeft.

Ontzag voor God is ontzag voor de Schepper. Dat betekent dat je met de schepping zorgvuldig omgaat. Dus niet zomaar megatonnen CO2 de lucht in pompt, terwijl je (in het beste geval, als klimaatontkenner) geen idee hebt wat je daarmee aanricht. En ook dat je met enig respect omgaat met andere aspecten van de natuur. En met alle schepselen, ook de kippen. En nee, dat betekent niet dat je dus automatisch vegetariër moet worden.

@Dia: je opmerking zou waar kunnen zijn (of niet, gaat het nu niet om). Maar hij leidt af van het onderwerp, en dat gebeurt als het om dit soort onderwerpen gaat veel te vaak. We kunnen heel vroom praten, maar soms moeten we constateren dat - vooral conservatieve - christenen voorbij gestreefd worden als het gaat om de werken die bij hun geloof horen. Je opmerking is daarom niet bij voorbaat onzin, maar verstoort in dit geval de discussie volledig.

--weer even terug, maar nu weer weg--
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Klimaatverandering

Bericht door Hendrikus »

Anselmus schreef:
-DIA- schreef:Is het de lezers wel eens opgevallen hoe vrijwel de gehele wereld gestrest en gespannen lijkt? Klik eens op YouTube, we hebben nog nooit zoveel 'rustgevende' muziek op YouTube gezien. 24 uur per dag ontspanningsmuziek, rustgevende muziek. Zou dat een remedie zijn voor de spanningen in de wereld?
Ik denk het niet.
Wel kan muziek een gunstige invloed hebben op gespannenheid, of overspannenheid of in een geval als koning Saul, die rustig werd als David op de harp speelde.
Maar heeft Saul uiteindelijk rust gevonden?
Zou de spanning niet iets te maken hebben met de vragen over de dingen die het aardrijk overkomen?
Dit is een vreemde redenering. Je kunt daartegenover zetten: nog nooit stonden zoveel Nederlandse preken op YouTube, dus is Nederland nooit zo christelijk geweest. Ik ken een christen die verongelukte, dus beter halen we die preken van internet.... Dit soort drogredeneringen dragen niet echt bij aan de discussie wat mij betreft.
Eens. Dit soort redenaties slaat nergens op. We hebben nog nooit zoveel 'rustgevende' muziek op YouTube gezien. Alsof YouTube er al eeuwen geweest is, alsof er nu opeens een verandering te bespeuren is. Nonsens.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Klimaatverandering

Bericht door -DIA- »

We doorzien de tijd niet.
Dat is niet nieuw, ook Jezus moest tegen de kerkleiders zeggen dat ze de tekenen in de natuur wel verstonden maar deze tekenen niet. Zie uitgebreider hierover de preek van ds. Gezelle Meerburg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Klimaatverandering

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Anselmus schreef:
-DIA- schreef:Is het de lezers wel eens opgevallen hoe vrijwel de gehele wereld gestrest en gespannen lijkt? Klik eens op YouTube, we hebben nog nooit zoveel 'rustgevende' muziek op YouTube gezien. 24 uur per dag ontspanningsmuziek, rustgevende muziek. Zou dat een remedie zijn voor de spanningen in de wereld?
Ik denk het niet.
Wel kan muziek een gunstige invloed hebben op gespannenheid, of overspannenheid of in een geval als koning Saul, die rustig werd als David op de harp speelde.
Maar heeft Saul uiteindelijk rust gevonden?
Zou de spanning niet iets te maken hebben met de vragen over de dingen die het aardrijk overkomen?
Dit is een vreemde redenering. Je kunt daartegenover zetten: nog nooit stonden zoveel Nederlandse preken op YouTube, dus is Nederland nooit zo christelijk geweest. Ik ken een christen die verongelukte, dus beter halen we die preken van internet.... Dit soort drogredeneringen dragen niet echt bij aan de discussie wat mij betreft.
Eens. Dit soort redenaties slaat nergens op. We hebben nog nooit zoveel 'rustgevende' muziek op YouTube gezien. Alsof YouTube er al eeuwen geweest is, alsof er nu opeens een verandering te bespeuren is. Nonsens.
https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... venslessen
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Klimaatverandering

Bericht door -DIA- »

Dit gaat over klimaatsverandering. Een ernstige zaak. Als we alles eens goed doordenken moet het ons wel veel te zeggen hebben.

Ik denk nu toch eens een zijstraatje aan te snijden, en ik denk dat dit zijstrijstraatje ook veel met de klimaatsverandering van doen heeft. Wat ik bedoel is de geestelijke klimaatsverandering. Ik las daar eens wat over, en dat lijkt me wel goed om te overdenken.

Wij en de tijdgeest.
Het lijkt dat in het reformatorisch volksdeel alles nog bij het oude is gebleven. Wie oppervlakkig kijkt, zou denken: dat is tenminste nog een groep die met alle gebrek de tijdgeest weerstaat en daardoor steeds meer alleen komt te staan. Wie scherper ziet, ontdekt dat dezelfde geestelijke ontworteling die zo kenmerkend is voor de huidige tijdgeest, ons evenzeer aantast. Wanneer wij ons leven en denken proberen te vergelijken met die van onze groot-en overgrootouders, hoe levend is dan bij ons nog het besef van de werkelijkheid van Gods aanwezigheid in ons bestaan?

Bij kinderen kan op een bepaalde leeftijd dat besef er heel intens zijn. Maar wat gebeurt er wanneer zij gaan inzien dat het geloof voor vader en moeder eigenlijk alleen maar een vormendienst is, een volgen van bepaalde gedragspatronen omdat dat nu eenmaal zo hoort bij ons in de kerk? Hoe goed dat op zichzelf ook kan zijn, het mag toch niet zo zijn, dat het dat alléén maar is?

Als het niet meer gepaard gaat met het voortdurende besef van de werkelijkheid van Gods aanwezigheid in ons bestaan, wordt het ook niet meer gevoed met het besef dat de Heere het zo waardig is geëerd en gediend te worden in ons leven, en dan slijt het inderdaad uit tot louter vormendienst. Zo'n kerkelijk leven houdt het misschien nog een of twee generaties vol, maar dan zakt het onherroepelijk in elkaar.

Indien dat zo is, zijn wij in geen enkel opzicht minder in de ban van de tijdgeest dan ''de wereld''. Het zou zelfs wel eens kunnen zijn, dat al die activiteiten waarmee wij in onze gezindte zo in de weer zijn en die de indruk wekken dat het bij ons nog goed gaat, onbewust juist dienen om onze innerlijke ontreddering weg te dringen uit ons bewustzijn. Maar dan zijn al die zaken die wij opzetten om onze mensen weerbaar te maken tegen de tijdgeest, eerder juist uitvloeiselen van diezelfde tijdgeest.

Bron: L.M.P. Scholten in DWS
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie