Klimaatverandering

James Peter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2023, 15:02

Re: Klimaatverandering

Bericht door James Peter »

DDD schreef:Het artikel slaat de spijker op de kop. Ik zie soms ook wel eens ingenieurs in plaatselijke media tegen windmolens strijden met onzinnige argumenten. En het is ook waar dat een kwart van de Nederlanders nauwelijks kan lezen of schrijven en dus ook niet zelfstandig kan nadenken. Dus onzinverhalen hebben zo een groot publiek.
Maar is het dan de bedoeling om iedereen met kritiek op het klimaatbeleid in die hoek weg te zetten?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Klimaatverandering

Bericht door DDD »

Nee. Maar het is wel verstandig om te bezien of iemand actuele deskundigheid heeft. Veel mensen roepen maar wat, en als leek kun je maar matig bepalen wie er gelijk heeft.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Klimaatverandering

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/1006130-pas-o ... -schrijven

Oppassen voor oude mannen die over klimaat schrijven.

Mijn kleinkinderen vinden iedereen boven de 20 oud dus dit topic kan dicht. ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Klimaatverandering

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/1006130-pas-o ... -schrijven

Oppassen voor oude mannen die over klimaat schrijven.

Mijn kleinkinderen vinden iedereen boven de 20 oud dus dit topic kan dicht. ::bye
Ze zijn welkom om zich als forumlid aan te melden. Of gebruiken ze liever tiktok?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Klimaatverandering

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/1006130-pas-o ... -schrijven

Oppassen voor oude mannen die over klimaat schrijven.

Mijn kleinkinderen vinden iedereen boven de 20 oud dus dit topic kan dicht. ::bye
Ze zijn welkom om zich als forumlid aan te melden. Of gebruiken ze liever tiktok?
Kleinkinderen nog niet. Hebben nog geen smartphone. Wel een dochter met een e-reader maar die is onterft. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Klimaatverandering

Bericht door Tiberius »

Toffe meid, zo te lezen. :super
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Klimaatverandering

Bericht door refo »

DDD schreef:Het artikel slaat de spijker op de kop. Ik zie soms ook wel eens ingenieurs in plaatselijke media tegen windmolens strijden met onzinnige argumenten. En het is ook waar dat een kwart van de Nederlanders nauwelijks kan lezen of schrijven en dus ook niet zelfstandig kan nadenken. Dus onzinverhalen hebben zo een groot publiek.
Rekenen kan ook niet iedereen.
Doordat 75% van Nederland wél kan lezen en schrijven hebben onzin verhalen een groot publiek. Of bedoel je dat niet?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Klimaatverandering

Bericht door DDD »

Nee, dat bedoel ik niet. Want het overgrote deel van dat kwart heeft wél een mening. Bijvoorbeeld op grond van youtube-filmpjes.
James Peter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2023, 15:02

Re: Klimaatverandering

Bericht door James Peter »

DDD schreef:Nee, dat bedoel ik niet. Want het overgrote deel van dat kwart heeft wél een mening. Bijvoorbeeld op grond van youtube-filmpjes.
Er valt best veel te leren via YouTube. Al moet je natuurlijk altijd kritisch blijven op wat je ziet en hoort, wat sommige mensen niet erg goed afgaat.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Klimaatverandering

Bericht door merel »

James Peter schreef:
DDD schreef:Nee, dat bedoel ik niet. Want het overgrote deel van dat kwart heeft wél een mening. Bijvoorbeeld op grond van youtube-filmpjes.
Er valt best veel te leren via YouTube. Al moet je natuurlijk altijd kritisch blijven op wat je ziet en hoort, wat sommige mensen niet erg goed afgaat.
De meeste mensen kunnen deze nuance niet maken. Dat is juist het probleem. Indertijd is mij tijdens een schrijfcursus geleerd dat het gemiddelde niveau van de gemiddelde Nederlander mavo-3 is. Daar zit dus nog een hele laag onder. Afgelopen week was sprak ik iemand die het had over 'lekkende darmen', 'zware metalen in het bloed', allergisch voor E-621 etc. etc. Dit alles vastgesteld door charlatan welke ook nog eens perperdure medicatie voorschreef.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Klimaatverandering

Bericht door deschpin »

Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/1006130-pas-o ... -schrijven

Oppassen voor oude mannen die over klimaat schrijven.
Typisch gevalletje van frame; wie niet volledig voor mij is, is tegen mij.

Als iedereen zich nu gewoon bij wat feiten houdt, dan praat dat wat makkelijker.

1 het klimaat verandert, dat is altijd al zo geweest en dat zal ook wel zo blijven

2 fossiel opstoken draagt niet bij aan een gezonder leefmilieu

3 Voor eenzelfde energieverbruik via enkel electriciteit (zgn volledige electrificering) is in Nederland 4 a 5x zoveel netcapaciteit nodig

4 Voor netstabiliteit hebben we of een aantal stabiele centrales nodig of een enorme hoeveelheid accu's.

5 Gezien de stroperige bureaucratische besluitvormingsprocessen zal de benodigde netcapaciteit nog wel enkele decennia op zich laten wachten evenals stabiele kerncentrales.

Kortom we hebben nog wel even te gaan, los van het wanstaltige idee dat wij het klimaat kunnen sturen/repareren.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Klimaatverandering

Bericht door Ararat »

deschpin schreef:
Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/1006130-pas-o ... -schrijven

Oppassen voor oude mannen die over klimaat schrijven.
Typisch gevalletje van frame; wie niet volledig voor mij is, is tegen mij.

Als iedereen zich nu gewoon bij wat feiten houdt, dan praat dat wat makkelijker.

1 het klimaat verandert, dat is altijd al zo geweest en dat zal ook wel zo blijven

2 fossiel opstoken draagt niet bij aan een gezonder leefmilieu

3 Voor eenzelfde energieverbruik via enkel electriciteit (zgn volledige electrificering) is in Nederland 4 a 5x zoveel netcapaciteit nodig

4 Voor netstabiliteit hebben we of een aantal stabiele centrales nodig of een enorme hoeveelheid accu's.

5 Gezien de stroperige bureaucratische besluitvormingsprocessen zal de benodigde netcapaciteit nog wel enkele decennia op zich laten wachten evenals stabiele kerncentrales.

Kortom we hebben nog wel even te gaan, los van het wanstaltige idee dat wij het klimaat kunnen sturen/repareren.
Bedoel je met stabiele centrales dat men die flexibel kan inzetten om aanbod en vraag in balans te houden en zo de grilligheid van zon- en windenergie te compenseren?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Klimaatverandering

Bericht door Hoopvol »

Ararat schreef:
deschpin schreef:
Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/1006130-pas-o ... -schrijven

Oppassen voor oude mannen die over klimaat schrijven.
Typisch gevalletje van frame; wie niet volledig voor mij is, is tegen mij.

Als iedereen zich nu gewoon bij wat feiten houdt, dan praat dat wat makkelijker.

1 het klimaat verandert, dat is altijd al zo geweest en dat zal ook wel zo blijven

2 fossiel opstoken draagt niet bij aan een gezonder leefmilieu

3 Voor eenzelfde energieverbruik via enkel electriciteit (zgn volledige electrificering) is in Nederland 4 a 5x zoveel netcapaciteit nodig

4 Voor netstabiliteit hebben we of een aantal stabiele centrales nodig of een enorme hoeveelheid accu's.

5 Gezien de stroperige bureaucratische besluitvormingsprocessen zal de benodigde netcapaciteit nog wel enkele decennia op zich laten wachten evenals stabiele kerncentrales.

Kortom we hebben nog wel even te gaan, los van het wanstaltige idee dat wij het klimaat kunnen sturen/repareren.
Bedoel je met stabiele centrales dat men die flexibel kan inzetten om aanbod en vraag in balans te houden en zo de grilligheid van zon- en windenergie te compenseren?
Ik denk dat de productie van stabiele eenheden cruciaal is voor een stabiel elektriciteitsnet. De instabiele invloed van zon, en windenergie is goed merkbaar op het elektriciteitsnet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Klimaatverandering

Bericht door parsifal »

Het is inderdaad wel een probleem dat het electricteitsnet echt niet gemaakt is voor de ambities die we nu hebben voor verduurzaming. Het had echt geholpen als we wat regeringen hadden gehad die eens vooruitregeert en niet wacht tot de problemen zo groot zijn dat ze niet meer te negeren zijn voor er wat gebeurt. De transitie van het telefoonnetwerk om te blijven functioneren in internettijden is redelijk goed gegaan, maar bij energie is er toch een grote "na ons de zondvloed" filosofie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Klimaatverandering

Bericht door DDD »

Het is niet de fout van de regering, maar van de autoriteit Consument en markt. Maar anderzijds: het is ook heel lastig te voorspellen wat nuttige investeringen zijn.
Plaats reactie