Truckers protest in Canada

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door Delftenaar »

Wat er in Canada gebeurt maakt hier, 6000 km. verder toch niet uit?

Iedereen lijkt nieuws uit Noord-Amerika extreem belangrijk te vinden terwijl nieuws uit onze buurlanden (plus Luxemburg, wegens de Benelux) genegeerd wordt.

Excuus: het is logisch omdat ze in (grote delen van) Canada Engels spreken....
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Een heleboel vaccinatiebestrijders zijn niet goed bij hun hoofd. Dus het zou kunnen dat deze mensen inderdaad onaanvaardbare meningen verspreiden, namelijk die feitelijk onjuist zijn.
Je haalt twee dingen door elkaar, feiten en meningen. Uiteraard is het volledig acceptabel om onjuiste gegevens die als feiten worden gepresenteerd, te ontkrachten. Maar ik heb het niet over zaken die feitelijk juist of onjuist zijn, maar over meningen.
DDD schreef:Een president mag het onaanvaardbaar vinden dat mensen oproepen tot geweld of tot omverwerping van de democratie.
Je hebt het hier over gedragingen, en niet over meningen. En de gedragingen die jij noemt, mag de president uiteraard onaanvaardbaar vinden. Als hij dat niet zou doen, zou hij beter een andere baan kunnen zoeken.

Overigens zegt de Grondwet van Canada:

Everyone has the following fundamental freedoms:

(a) freedom of conscience and religion;

(b) freedom of thought, belief, opinion and expression, including freedom of the press and other media of communication;
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door Habitat »

Filmpje van NOS (4 min) waarin de demonstranten aan het woord komen:
https://nos.nl/video/2414970-canadese-t ... heid-terug

Doordat deze reportages zo de wereld over gaan, kan het protest wel effect hebben op andere westerse landen die ver gaan in hun covid-regels. Het geeft in elk geval moed aan demonstranten in bv Frankrijk.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door KDD »

Ik wil er niet teveel over zeggen maar heb er aardig wat mee te maken gehad. Ik vind het wel opmerkelijk dat zo gauw brood en spelen verminderd wordt dat je dan een ander groep mensen op de been ziet komen.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door KDD »

Zes maanden geleden was er landelijk verkiezingen en de mensen hebben besloten om de status quo te houden. Dus de kans was er om dingen te veranderen maar niets was er veranderd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:Een heleboel vaccinatiebestrijders zijn niet goed bij hun hoofd. Dus het zou kunnen dat deze mensen inderdaad onaanvaardbare meningen verspreiden, namelijk die feitelijk onjuist zijn.
Je haalt twee dingen door elkaar, feiten en meningen. Uiteraard is het volledig acceptabel om onjuiste gegevens die als feiten worden gepresenteerd, te ontkrachten. Maar ik heb het niet over zaken die feitelijk juist of onjuist zijn, maar over meningen.
DDD schreef:Een president mag het onaanvaardbaar vinden dat mensen oproepen tot geweld of tot omverwerping van de democratie.
Je hebt het hier over gedragingen, en niet over meningen. En de gedragingen die jij noemt, mag de president uiteraard onaanvaardbaar vinden. Als hij dat niet zou doen, zou hij beter een andere baan kunnen zoeken.

Overigens zegt de Grondwet van Canada:

Everyone has the following fundamental freedoms:

(a) freedom of conscience and religion;

(b) freedom of thought, belief, opinion and expression, including freedom of the press and other media of communication;
Meningen die niet op feiten gebaseerd zijn, kunnen moreel onaanvaardbaar zijn. Daar gaat het hier over. Je kunt feiten en meningen niet zomaar splitsen, zoals jij lijkt te stellen. De vraag of je onaanvaardbare meningen mag uiten, is van een geheel andere orde en daar had de president het niet over, voor zover ik kan beoordelen.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:
J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Ze gaan natuurlijk het openbare leven platleggen. Dan ben je al een stap je ter in het proces om begrip voor elkaars standpunten te tonen. Dergelijke manieren van protest zijn wat mij betreft een stap te ver en dan vind ik niet dat een minderheid zich blijkbaar achter de vrijheid van meningsuiting kan verschuilen.
Ik ben het helemaal met je eens dat deze wijze van protesteren te ver gaat. En ook dat het dan moeilijk word om begrip voor elkaars standpunten op te brengen. Maar daar gaat het mij niet om, en daar denken we hetzelfde over.

Het gaat mij erom dat Trudeau bepaalde meningen tot "onaanvaardbare meningen" verklaart. Als hij acties tot "onaanvaardbare acties" verklaart, heb ik daar geen problemen mee. Maar ik vind dat een overheid heel terughoudend moet zijn met bepalen welke meningen mogen, en welke meningen niet.
Een heleboel vaccinatiebestrijders zijn niet goed bij hun hoofd. Dus het zou kunnen dat deze mensen inderdaad onaanvaardbare meningen verspreiden, namelijk die feitelijk onjuist zijn. Dat mag een president toch zeggen. Iedereen heeft de vrijheid om de duivel te vereren, maar ik mag dat onaanvaardbaar vinden.

Een president mag het onaanvaardbaar vinden dat mensen oproepen tot geweld of tot omverwerping van de democratie. Dus voordat je deze uitspraak bestrijdt, zou je eerst kunnen toelichten waarom de standpunten van de betogers jouws inziens niet onaanvaardbaar zijn.
Oh oh oh, wat zeg je nou allemaal weer.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door gallio »

DDD schreef: Meningen die niet op feiten gebaseerd zijn, kunnen moreel onaanvaardbaar zijn. Daar gaat het hier over. Je kunt feiten en meningen niet zomaar splitsen, zoals jij lijkt te stellen. De vraag of je onaanvaardbare meningen mag uiten, is van een geheel andere orde en daar had de president het niet over, voor zover ik kan beoordelen.
De uitspraken van Justin Trudeau zijn niet op feiten gebaseerd, en daarom is het moreel onaanvaardbaar dat hij ze uit. Een prime minister hoort verbinding te zoeken, niet verdeeldheid te progageren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door huisman »

gallio schreef:
DDD schreef: Meningen die niet op feiten gebaseerd zijn, kunnen moreel onaanvaardbaar zijn. Daar gaat het hier over. Je kunt feiten en meningen niet zomaar splitsen, zoals jij lijkt te stellen. De vraag of je onaanvaardbare meningen mag uiten, is van een geheel andere orde en daar had de president het niet over, voor zover ik kan beoordelen.
De uitspraken van Justin Trudeau zijn niet op feiten gebaseerd, en daarom is het moreel onaanvaardbaar dat hij ze uit. Een prime minister hoort verbinding te zoeken, niet verdeeldheid te progageren.
@DDD lees de column van Rosanne Hertzberger in het NRC. Zij laat zien wat de intolerantie vandaag inhoud.
In het verleden werd een afwijkende mening gewaardeerd. Nu worden er verboden uitgevaardigd op elke mening die niet past in de strategie van deze crisis. Dat is eng en bizar om te zien.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/28/de ... t-a4083626
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door DDD »

De uitspraak van de Canadese minister-president heeft niets met de getallen van Ernst Kuipers te maken, mijns inziens.

Ik ben een groot fan van afwijkende meningen. Als die echter gebaseerd zijn op Russische propaganda via Facebook, is het een ander verhaal.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door huisman »

DDD schreef:De uitspraak van de Canadese minister-president heeft niets met de getallen van Ernst Kuipers te maken, mijns inziens.

Ik ben een groot fan van afwijkende meningen. Als die echter gebaseerd zijn op Russische propaganda via Facebook, is het een ander verhaal.
Probleem is dat elk ander inzicht tegenwoordig veel te makkelijk als fake news wordt weggezet. Juist met dit virus zijn er nog zoveel niet bekende variabelen dat de zogenaamde feiten lang niet altijd feiten zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door DDD »

Dat is natuurlijk waar, maar rechtvaardigt het oordeel over de uitspraak van Trudeau nog steeds niet. Integendeel, de uitspraken die ik vanuit het protest lees, zijn zonder meer onaanvaardbaar en ongepast. En dan heb ik nog niet eens lang hoeven zoeken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat is natuurlijk waar, maar rechtvaardigt het oordeel over de uitspraak van Trudeau nog steeds niet. Integendeel, de uitspraken die ik vanuit het protest lees, zijn zonder meer onaanvaardbaar en ongepast. En dan heb ik nog niet eens lang hoeven zoeken.
Als ik Trudeau hoor en zie ben ik dankbaar voor onze premier Rutte. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef:
DDD schreef:Dat is natuurlijk waar, maar rechtvaardigt het oordeel over de uitspraak van Trudeau nog steeds niet. Integendeel, de uitspraken die ik vanuit het protest lees, zijn zonder meer onaanvaardbaar en ongepast. En dan heb ik nog niet eens lang hoeven zoeken.
Als ik Trudeau hoor en zie ben ik dankbaar voor onze premier Rutte. :)
True, though... Mark is ook een plaagje voor ons land hoor.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Truckers protest in Canada

Bericht door Terri »

huisman schreef:
DDD schreef:Dat is natuurlijk waar, maar rechtvaardigt het oordeel over de uitspraak van Trudeau nog steeds niet. Integendeel, de uitspraken die ik vanuit het protest lees, zijn zonder meer onaanvaardbaar en ongepast. En dan heb ik nog niet eens lang hoeven zoeken.
Als ik Trudeau hoor en zie ben ik dankbaar voor onze premier Rutte. :)
Het heeft even niet met de truckers te maken, maar gisteren was onze premier bij https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... herdenking

Het ontroerde me hoe liefdevol en betrokken hij het kleine mannetje toeknikte bij de bijdrage over de grootvader van de jongen.
Ik dacht: 'dit is ook premier Rutte'.
Sowieso indrukwekkende toespraken en een stukje muziek..zo pijnlijk... pákèmen geiga op 1:08:14
Plaats reactie