WOZ waarde 2021

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: WOZ waarde 2021

Bericht door Herman »

Dat sturen ze gewoon zelf een taxateur.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: WOZ waarde 2021

Bericht door Mannetje »

merel schreef:Afgelopen jaar zijn wij verbouwd en hebben veel in en rond het huis gedaan. Recent kregen we een brief van de gemeente met allerlei vragen over hetgeen wij mogelijk in huis vernieuwd hadden. Of ik de vragen wilde beantwoorden en wilde retourneren. Nee, natuurlijk niet. De WOZ waarde bedraagt nu ongeveer 60% van de taxatie waarde. Dat houd ik liever zo.
Wij hebben zo'n brief ook weleens gehad, met daarbij de opmerking dat medewerking verplicht was...
-
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: WOZ waarde 2021

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:Dat is niet zo eerlijk.
En niet slim.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

WOZ waarde 2021

Bericht door Maanenschijn »

Als je het informatieverzoek niet inwilligt is in een bezwaar- of beroepsprocedure sprake van een omgekeerde bewijslast (recente jurisprudentie). De gemeente kan dan eenvoudiger een eventueel sterk gestegen woz-waarde handhaven.

Sommige gemeenten nemen zelfs een informatiebeschikking om dat te bekrachtigen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: WOZ waarde 2021

Bericht door merel »

Tiberius schreef:Dat is niet zo eerlijk.
Hoezo niet? De gemeente heeft alle informatie over het huis; verkoopprijs, kavelgrootte en oppervlakte van het huis. Genoeg voor de bepaling van de WOZ. Of ik wel of niet vloerverwarming en/of nieuwe leidingen of CV heb aangelegd, gaat hen niets aan.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: WOZ waarde 2021

Bericht door Zeeuw »

Volgens die nieuwe methode, gebruiksoppervlakte, zou het dan toch niet uit moeten maken? Of ga ik dan te kort door de bocht?

Wij hebben net de boel laten taxeren voor een nieuwe hyptoheek, met extra geld voor een nieuwe badkamer. Zo een badkamer laat wel de taxatiewaarde stijgen, maar dan toch niet de WOZ?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: WOZ waarde 2021

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Tiberius schreef:Dat is niet zo eerlijk.
Hoezo niet? De gemeente heeft alle informatie over het huis; verkoopprijs, kavelgrootte en oppervlakte van het huis. Genoeg voor de bepaling van de WOZ. Of ik wel of niet vloerverwarming en/of nieuwe leidingen of CV heb aangelegd, gaat hen niets aan.
Tuurlijk wel. De waarde van een woning wordt mede bepaald door de kwaliteit, onderhoud, uitstraling, doelmatigheid en voorzieningen (KOUDV-factoren). Daarbij horen onder andere ook vloerverwarming etc.

De woz-waarde is de marktwaarde van je woning in onbezwaarde staat, per waardepeildatum van het jaar er voor. Als je een huis voor de hypotheek laat taxeren is dat ook de marktwaarde, vaak op datum taxatie. Bij een hypotheektaxatie worden zaken als vloerverwarming etc. ook meegenomen. Als de woning verbouw moet worden na aankoop, is zelfs een waarde voor- en na verbouw vereist.

Woz taxaties zijn gebonden aan wettelijke vereisten. In die zin heeft de gemeente dus wel wat te maken met jouw vloerverwarming. En ben je zelfs verplicht (op straffe) dat je de gegevens aanlevert.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: WOZ waarde 2021

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
Tiberius schreef:Dat is niet zo eerlijk.
Hoezo niet? De gemeente heeft alle informatie over het huis; verkoopprijs, kavelgrootte en oppervlakte van het huis. Genoeg voor de bepaling van de WOZ. Of ik wel of niet vloerverwarming en/of nieuwe leidingen of CV heb aangelegd, gaat hen niets aan.
Waarom zou je niet de waarde doorgeven? Wat gebeurd er bij brand als je huis 200k waard is maar iedereen denkt 150k?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: WOZ waarde 2021

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
Tiberius schreef:Dat is niet zo eerlijk.
Hoezo niet? De gemeente heeft alle informatie over het huis; verkoopprijs, kavelgrootte en oppervlakte van het huis. Genoeg voor de bepaling van de WOZ. Of ik wel of niet vloerverwarming en/of nieuwe leidingen of CV heb aangelegd, gaat hen niets aan.
Waarom zou je niet de waarde doorgeven? Wat gebeurd er bij brand als je huis 200k waard is maar iedereen denkt 150k?
Brand(verzekering) staat dan weer helemaal los van een marktwaarde of woz-waarde. Brandverzekering gaat uit van herbouwwaarde van de opstal.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: WOZ waarde 2021

Bericht door Simon0612 »

merel schreef:
Tiberius schreef:Dat is niet zo eerlijk.
Hoezo niet? De gemeente heeft alle informatie over het huis; verkoopprijs, kavelgrootte en oppervlakte van het huis. Genoeg voor de bepaling van de WOZ. Of ik wel of niet vloerverwarming en/of nieuwe leidingen of CV heb aangelegd, gaat hen niets aan.
Geef dan den keizer wat des keizers is…
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: WOZ waarde 2021

Bericht door Bogerman »

Maar hoe moet het nou verder. Alle huizen worden maar duurder en duurder. Hoe kan je nu nog starten?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: WOZ waarde 2021

Bericht door Orchidee »

Niet! Mijn dochter en schoonzoon huren voorlopig wat particulier, eer dat zij in aanmerking komen voor een "normale" woning ben je hier in de omgeving 7 tot 10 jaar verder en kopen daar moeten ze eerst nog flink voor verder sparen en dat is ook erg moeilijk in deze dure tijd en ondertussen gaat de hoge huur gewoon door.
Nee het is echt niet allemaal gemakkelijker geworden voor jonge mensen die nog op een "normale" manier een gezin willen stichten.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: WOZ waarde 2021

Bericht door merel »

Simon0612 schreef:
merel schreef:
Tiberius schreef:Dat is niet zo eerlijk.
Hoezo niet? De gemeente heeft alle informatie over het huis; verkoopprijs, kavelgrootte en oppervlakte van het huis. Genoeg voor de bepaling van de WOZ. Of ik wel of niet vloerverwarming en/of nieuwe leidingen of CV heb aangelegd, gaat hen niets aan.
Geef dan den keizer wat des keizers is…
Alleen zo jammer dat het niet voor de keizer is, maar dat elke gemeente zijn eigen beleid hierin kan voeren. In onze vorige woning werd de woning van onze buren 80.000 lager ingeschaald dan onze woning; beide woningen waren identiek, dezelfde opleverdatum, oppervlakte etc. Daar is geen enkele controle op.

D wijze waarop gemeentelijke belastingen en heffingen tot stand komen rammelt sowieso.Wij zijn van een stad naar een naastgelegen dorp verhuisd en de prijs verschillen in WOZ, rioolheffing en afvalscheiding verschillen schrikbarend. Terwijl het hemelsbreed 1,7 km is. Dat daar nog geen landelijke normen voor bepaald zijn, verbaast mij.
Laatst gewijzigd door merel op 26 jan 2022, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: WOZ waarde 2021

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Niet! Mijn dochter en schoonzoon huren voorlopig wat particulier, eer dat zij in aanmerking komen voor een "normale" woning ben je hier in de omgeving 7 tot 10 jaar verder en kopen daar moeten ze eerst nog flink voor verder sparen en dat is ook erg moeilijk in deze dure tijd en ondertussen gaat de hoge huur gewoon door.
Nee het is echt niet allemaal gemakkelijker geworden voor jonge mensen die nog op een "normale" manier een gezin willen stichten.
Mijn broer en zijn vriendin hebben hetzelfde. Zij zitten in een sociale huurwoning en kunnen prima een woning veroorloven, maar komen nergens tussen. Achteraf gezien hadden wij niet eerst hun studieschuld moeten aflossen, maar direct zich in de volgende schuld moeten storten.
Laatst gewijzigd door merel op 26 jan 2022, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: WOZ waarde 2021

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef:Niet! Mijn dochter en schoonzoon huren voorlopig wat particulier, eer dat zij in aanmerking komen voor een "normale" woning ben je hier in de omgeving 7 tot 10 jaar verder en kopen daar moeten ze eerst nog flink voor verder sparen en dat is ook erg moeilijk in deze dure tijd en ondertussen gaat de hoge huur gewoon door.
Nee het is echt niet allemaal gemakkelijker geworden voor jonge mensen die nog op een "normale" manier een gezin willen stichten.
Daarom is het ook beter om te gaan werken in plaats van studeren.
Als jij HAVO hersens hebt, dan kan je best gewoon niveau 3/4 werken leren gaan doen, en daarna in de middag/avond een HBO gaan doen. Doorgroeien in zowel opleiding en functie kan altijd nog. Echter willen de meeste (logisch) wat gaan doen met hun HAVO diploma, dus ze gaan HBO doen. Vervolgens zijn ze, als je gelukt heb, 22 jaar, klaar met hun studie maar ondertussen wel 5 jaar verkering. Ja dan word het lastig allemaal.

Door vroeg te werken los je een hele hoop problemen op. Van sommige hoor ik dat ze op hun 24e nog geen rijbewijs hebben, dan denk ik echt, wat maak je het jezelf toch moeilijk allemaal.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie