Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door huisman »

Er wordt ook in dit draadje gesproken over vaccinatieplicht. Kan iemand (@Valcke, @ambtenaar, @DDD ? ) met juridische kennis mij uitleggen hoe zo’n plicht zou moeten werken?

Ik zal ook bij een plicht ongevaccineerd blijven. Wat zal daar dan het gevolg van zijn. Ik kan mij daar niets bij voorstellen wat plausibel zou kunnen zijn.
Niet mee mogen doen met sommige zaken is er nu al zonder die plicht door bv 2G voor te bereiden.

Hier wat oprispingen die volgens mij allemaal niet volgen op een vaccinatieplicht. Maar wat dan wel?

1. Loop ik de kans om opgepakt te worden en onder dwang (vastgebonden? ) geprikt te worden?
2. Wordt er gecontroleerd op straat op een vaccinatiebewijs en krijg je bij het ontbreken een geldboete?
3. Wordt ik persona non grata en uitgezet naar één van onze koloniën? Bij voorkeur Aruba daar heb ik een zeer goede connectie.
4. Raak ik mijn baan kwijt?
5. Moet ik onderduiken?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik heb geen idee.

Ik ben niet zo'n voorstander van een vaccinatieplicht. Ik zou meer zien in een vervangende belastingbijdrage. Zoals rokers ook meebetalen aan de gezondheidszorg. Je rekent uit wat het kost om te testen en wat het aan extra zorg kost, en dat laat je dan als maandelijkse onkostenvergoeding betalen.

Dat is het eerlijkst. Iedereen heeft dan de vrijheid om naar eigen geweten een keuze te maken en de mensen voor wie het eigenlijk geen gewetenskwestie is maar een kwestie van uitvreten, krijgen het deksel op de neus.

Ware gewetensbezwaarden zullen vast anderen niet met de kosten willen opzadelen. Iedereen gelukkig.

Maar er zijn natuurlijk tijden geweest waarin iemand zonder pokkenbriefje uitgesloten werd van het onderwijs, om daarmee onnodige risico's voor andere kinderen te beperken. Dus ik kan me voorstellen dat er ook een verbod komt voor bepaalde contactberoepen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Ik heb geen idee.

Ik ben niet zo'n voorstander van een vaccinatieplicht. Ik zou meer zien in een vervangende belastingbijdrage. Zoals rokers ook meebetalen aan de gezondheidszorg. Je rekent uit wat het kost om te testen en wat het aan extra zorg kost, en dat laat je dan als maandelijkse onkostenvergoeding betalen.

Dat is het eerlijkst. Iedereen heeft dan de vrijheid om naar eigen geweten een keuze te maken en de mensen voor wie het eigenlijk geen gewetenskwestie is maar een kwestie van uitvreten, krijgen het deksel op de neus.

Ware gewetensbezwaarden zullen vast anderen niet met de kosten willen opzadelen. Iedereen gelukkig.

Maar er zijn natuurlijk tijden geweest waarin iemand zonder pokkenbriefje uitgesloten werd van het onderwijs, om daarmee onnodige risico's voor andere kinderen te beperken. Dus ik kan me voorstellen dat er ook een verbod komt voor bepaalde contactberoepen.
Dat laatste vind ik wel het minst problematisch (al is het in geval van Covid niet erg redelijk, omdat de volksgezondheidswinst van zo'n verbod echt maar beperkt is). Als je toch tot een vaccinatieplicht wil komen, dan liever een boete bij opname (zoals Singapore heeft). Hoewel ik dat ook weer veel te ver vind gaan (en niet zo effectief) het lijkt me de minst onrechtvaardige methode.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef:Er wordt ook in dit draadje gesproken over vaccinatieplicht. Kan iemand (@Valcke, @ambtenaar, @DDD ? ) met juridische kennis mij uitleggen hoe zo’n plicht zou moeten werken?

Ik zal ook bij een plicht ongevaccineerd blijven. Wat zal daar dan het gevolg van zijn. Ik kan mij daar niets bij voorstellen wat plausibel zou kunnen zijn.
Niet mee mogen doen met sommige zaken is er nu al zonder die plicht door bv 2G voor te bereiden.

Hier wat oprispingen die volgens mij allemaal niet volgen op een vaccinatieplicht. Maar wat dan wel?

1. Loop ik de kans om opgepakt te worden en onder dwang (vastgebonden? ) geprikt te worden?
2. Wordt er gecontroleerd op straat op een vaccinatiebewijs en krijg je bij het ontbreken een geldboete?
3. Wordt ik persona non grata en uitgezet naar één van onze koloniën? Bij voorkeur Aruba daar heb ik een zeer goede connectie.
4. Raak ik mijn baan kwijt?
5. Moet ik onderduiken?
Ja ben ik ook wel benieuwd naar, ik loop ook tegen deze vragen aan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Het zal iets van een boetebeleid worden. Griekenland heeft een boetebeleid van € 100 per maand en Oostenrijk voert mogelijk een sanctie in van € 3.600.

https://www.trouw.nl/buitenland/grieken ... ~b45d580a/
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

huisman schreef:Er wordt ook in dit draadje gesproken over vaccinatieplicht. Kan iemand (@Valcke, @ambtenaar, @DDD ? ) met juridische kennis mij uitleggen hoe zo’n plicht zou moeten werken?

Ik zal ook bij een plicht ongevaccineerd blijven. Wat zal daar dan het gevolg van zijn. Ik kan mij daar niets bij voorstellen wat plausibel zou kunnen zijn.
Niet mee mogen doen met sommige zaken is er nu al zonder die plicht door bv 2G voor te bereiden.

Hier wat oprispingen die volgens mij allemaal niet volgen op een vaccinatieplicht. Maar wat dan wel?

1. Loop ik de kans om opgepakt te worden en onder dwang (vastgebonden? ) geprikt te worden?
2. Wordt er gecontroleerd op straat op een vaccinatiebewijs en krijg je bij het ontbreken een geldboete?
3. Wordt ik persona non grata en uitgezet naar één van onze koloniën? Bij voorkeur Aruba daar heb ik een zeer goede connectie.
4. Raak ik mijn baan kwijt?
5. Moet ik onderduiken?
Ik verwacht nog niet zo snel een vaccinatieplicht in Nederland, maar je weet het natuurlijk nooit.

Het lijkt mij niet dat dit zo ver zal gaan dat sprake is van fysieke dwang, evenmin van verbanning of iets dergelijks. Zo 'onbeschaafd' wil een overheid niet zijn. Onderduiken zal dus ook niet nodig zijn.

Wat je echter wel ziet in landen als Australië, Nieuw-Zeeland, Oostenrijk, Italië of Frankrijk zijn maatregelen als deze:

1. Verlies van een baan. Bv. voor mensen in zorg en in overheidsdienst. In sommige landen zelfs in de private sector.

2. Sterke of minder sterke beperkingen aan bewegingsvrijheid. Dat kunnen beperkingen zijn mbt winkels, musea, maar ook minder toegestane deelnemers aan kerkdiensten indien er ongevaccineerden zijn, zoals ik ergens gelezen heb (ik meen Australië) (klein maximum indien er ongevaccineerden zijn, hoger maximum aantal deelnemers indien allen gevaccineerd zijn).

3. Geldboetes. Niet door te controleren op straat, maar door gewoon het vaccinatieregister te controleren. Wie daar niet in staat, krijgt een maandelijkse rekening thuisgestuurd. Ik las dat ergens sprake is van een geldboete van 100 euro per maand. Maar dat kan natuurlijk naar willekeur verhoogd worden.

Het klinkt allemaal heel vreemd, maar deze dingen gebeuren nu dus al in "westerse" landen waarvoor je dit twee jaar geleden volstrekt onmogelijk had gehouden.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Wat is er vreemd aan? Ik vind er niets vreemd aan als ongevaccineerden een financiële bijdrage leveren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Bedankt allen voor jullie antwoorden.
Denk dat het systeem in Oostenrijk het meest effectief zal zijn.

Is bij een vaccinatieplicht de staat dan ook juridisch aansprakelijk voor de schade van (zeldzame) bijwerkingen?

In mijn nabije omgeving is iemand na de booster (67 jaar) behoorlijk ziek geweest ( 2 dagen) Ik kan mij voorstellen dat de staat die twee ziektedagen dan moet vergoeden.
Als de bijwerking nog ingrijpender is kan de staat toch niet wegkijken als zij het verplichten?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

DDD schreef:Wat is er vreemd aan? Ik vind er niets vreemd aan als ongevaccineerden een financiële bijdrage leveren.

Waarom dan? Een ongevaccineerde twintiger heeft een zeer kleine kans om na besmetting de zorg te belasten.
Een dubbel gevaccineerde tachtiger heeft een veel grotere kans om in het ziekenhuis te komen.

Zo ook een gevaccineerde obese of zware roker met Covid een veel grotere kans heeft de zorg te belasten.

De logica ontgaat mij dus. Maar ik zal met vreugde €100,- per maand betalen als het maar aftrekbaar is als gift.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Wat is er vreemd aan? Ik vind er niets vreemd aan als ongevaccineerden een financiële bijdrage leveren.

Waarom dan? Een ongevaccineerde twintiger heeft een zeer kleine kans om na besmetting de zorg te belasten.
Een dubbel gevaccineerde tachtiger heeft een veel grotere kans om in het ziekenhuis te komen.

Zo ook een gevaccineerde obese of zware roker met Covid een veel grotere kans heeft de zorg te belasten.

De logica ontgaat mij dus. Maar ik zal met vreugde €100,- per maand betalen als het maar aftrekbaar is als gift.
Ik beweer toch niet dat de bijdrage voor iedere leeftijd gelijk moet zijn? Sowieso vind ik persoonlijk een bijdrage alleen logisch voor 60-plussers.

Voor een extra belasting op overgewicht is ook absoluut wel iets te zeggen. Dat is ook vrij eenvoudig meetbaar.

Belasting die aftrekbaar is als gift, dat zou een nieuwe ontwikkeling zijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

huisman schreef:
DDD schreef:Wat is er vreemd aan? Ik vind er niets vreemd aan als ongevaccineerden een financiële bijdrage leveren.

Waarom dan? Een ongevaccineerde twintiger heeft een zeer kleine kans om na besmetting de zorg te belasten.
Een dubbel gevaccineerde tachtiger heeft een veel grotere kans om in het ziekenhuis te komen.

Zo ook een gevaccineerde obese of zware roker met Covid een veel grotere kans heeft de zorg te belasten.

De logica ontgaat mij dus. Maar ik zal met vreugde €100,- per maand betalen als het maar aftrekbaar is als gift.
Ik vind het onlogisch als we ongevaccineerden gaan belasten met een bijdrage. Ik denk dat het inmiddels duidelijk is dat de grootste oorzaak van de besmettingen worden veroorzaakt door gevaccineerden. Die leven veelal erop los, natuurlijk niet de mensen op RF. Daarom zou ik voorstander zijn van het belasten van gevaccineerden die al voordat ze ziek werden teerden van de staat.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Je weet helemaal niet of gevaccineerden er op los leven.

Terwijl overgewicht en wel of niet gevaccineerd zijn duidelijke risicofactoren zijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Je weet helemaal niet of gevaccineerden er op los leven.

Terwijl overgewicht en wel of niet gevaccineerd zijn duidelijke risicofactoren zijn.
Wanneer je je ogen werkelijk opent kun je om je heen zien dat tal van gevaccineerden er op los leven. Wellicht zul je dan toch even buiten je eigen zone moeten kijken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Zo zijn er ook ongevaccineerden die erop los leven. Ik begrijp niet op welk punt dat onderscheidend is.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Denk jij dat mensen met overgewicht er wél op los leven?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie