Oorlog in Oekraine

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Voor sommige kinderen geldt dat wellicht. Hij is het Jeugdjournaal allang ontgroeid. Een kind pakt zelf op waar hij aan toe is. Moet ik dan de krant afpakken als hij die uit zichzelf pakt? Hij las op z'n 7e Godfried Bomans.
Nee hoor, je moet doen wat jij denkt wat goed is. Ik ga me verder ook niet bemoeien met je opvoeding, dat lijkt me niet netjes.
Daar mag je best vragen over stellen. Wij ook maar wat ;) Ik merk wel steeds meer dat opvoeding niet in beton gegoten is en maatwerk vraagt .
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door parsifal »

merel schreef:Voor sommige kinderen geldt dat wellicht. Hij is het Jeugdjournaal allang ontgroeid. Een kind pakt zelf op waar hij aan toe is. Moet ik dan de krant afpakken als hij die uit zichzelf leest? Hij las op z'n 7e Godfried Bomans en een jaar later Tolkien en op z'n 10e de krant.
Ieder kind ontwikkelt zich op z'n eigen wijze en tempo. Hij vindt dit momenteel erg belangrijk. Zijn viooljuf maakte er geen enkel probleem van.
Mijn punt is zeker niet dat ik nieuws volgen of principieel gedrag afwijs. Ik kan me ook voorstellen dat je in deze tijd even "ouverture 1812" niet luistert, maar niet dat je het Zwanenmeer boycot. Het eerste kan als Russisch nationalistisch worden gezien, bij het Zwanenmeer niet. Juist als iemand gevoelig en principieel genoeg is om iets te willen doen nu, is het goed om niet te ver te gaan. Of het nu gaat om Duitsers aankijken op het verleden van hun land, of Russen uit het verleden aankijken op de toekomst (voor hen) van hun land. Het is een ander verhaal als het land verheerlijkt wordt of ze duidelijk bijgedragen hebben aan wat Rusland nu is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door merel »

Jij maakt het veel groter dan het is.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

merel schreef:Voor sommige kinderen geldt dat wellicht. Hij is het Jeugdjournaal allang ontgroeid. Een kind pakt zelf op waar hij aan toe is. Moet ik dan de krant afpakken als hij die uit zichzelf leest? Hij las op z'n 7e Godfried Bomans en een jaar later Tolkien en op z'n 10e de krant.
Ieder kind ontwikkelt zich op z'n eigen wijze en tempo. Hij vindt dit momenteel erg belangrijk. Zijn viooljuf maakte er geen enkel probleem van.
Helemaal eens met merel. Er zijn genoeg mensen die op hun tiende gerust de hele krant kunnen lezen. Er is geen enkele reden om dat tegen te houden.

Maar in gesprekken mag je wel bijsturen als je merkt dat kinderen zwart-witte conclusies trekken. Ik kan mij de kanttekeningen van parsifal wel voorstellen. De fouten van Poetin maken niet de hele Russische cultuur verdacht.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

@Ambtenaar:

Duidelijk.

Ik denk echter dat wij wel in oorlog zijn met Rusland. Of meer nog: dat Rusland in oorlog is met het Westen. Daar is Poetin toch niet onduidelijk over.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door KDD »

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Het lukt schijnbaar nog steeds niet om de beloofde sterkere wapens in Oekraïne te krijgen. Ik ben benieuwd waar dat nu door komt. Is er te weinig gebruiksklaar materieel beschikbaar in de EU (en zou Rusland dus ook zo kunnen doorwandelen, want: gebrek aan munitie) of is het onwil bij de krijgsmacht, of is het iets anders?

Je zou denken dat zulke apparaten vrij snel te vervoeren en in gereedheid moeten zijn. Wat heb je er anders aan bij een oorlog?
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

De wapens zijn door geoefend personeel relatief snel in te zetten maar het leger van Oekraïne wat onbekend is met deze wapens doet er wel wat langer over. Generaal b.d. De Kruif gaf aan dat het operationeel krijgen van de toegezegde pantserhouwitsers wel wat maanden in beslag neemt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door J.C. Philpot »

De Russische president Vladimir Poetin heeft een gedeeltelijke militaire mobilisatie afgekondigd. Dat maakt hij woensdag bekend via een televisietoespraak. Daarmee vergroot Poetin het aantal wapens en troepen die worden ingezet in de strijd tegen Oekraïne.

https://www.nu.nl/algemeen/6225276/russ ... oepen.html
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef:De Russische president Vladimir Poetin heeft een gedeeltelijke militaire mobilisatie afgekondigd. Dat maakt hij woensdag bekend via een televisietoespraak. Daarmee vergroot Poetin het aantal wapens en troepen die worden ingezet in de strijd tegen Oekraïne.

https://www.nu.nl/algemeen/6225276/russ ... oepen.html
Plus het referendum in die zelfverklaarde republieken dat door Oekraïne en het Westen nooit erkent zal worden omdat uislag al vast staat.En de dreiging van als er direct op Russisch grondgebied wordt gekomen (nucleaire wapens en mobilisatie). Wat wel degelijk gebeurt vanuit de ogen van Rusland als Oekraïne zelfverklaarde gebieden weer terugpakt.
Citaat van live blog NOS
Poetin over nucleaire wapens:
In zijn tv-speech zei de Russische leider dat hij bij een "bedreiging van de territoriale integriteit" van zijn land "zeker alle middelen zullen inzetten". "Ik bluf niet", voegde hij eraan toe.

Vervolgens zei hij: "Degenen die ons proberen te chanteren met nucleaire wapens moeten weten dat dat zich ook tegen hen kan keren."
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ord-stream
Het gaat maar door, nu wordt de gasprijs nog weer hoger. Poetin blijft het Westen onder druk zetten, de vraag is wie dat het langst volhoudt. Het lijkt mij in ieder geval een slecht plan om te buigen voor een dictator. Maar we gaan het zien, de praktijk is toch dat degenen die het hardst roepen dat we niet moeten buigen weinig tot niet getroffen worden door de gevolgen van de oorlog. En wat als dit najaar bepaalde fabrieken hun deuren dicht moeten doen omdat de gasprijs zo hoog is dat er niet rendabel gewerkt kan worden. De Russen zijn crisissen en keiharde klappen gewend, wij wat minder.
Gelukkig gaat het op het slagveld wel de goede kant op, de Westerse wapens gecombineerd met de mentaliteit en de veerkracht van de Oekraïense soldaten zorgen ervoor dat de Russen terug gedreven worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef: Gelukkig gaat het op het slagveld wel de goede kant op, de Westerse wapens gecombineerd met de mentaliteit en de veerkracht van de Oekraïense soldaten zorgen ervoor dat de Russen terug gedreven worden.
Ik denk dat zoiets Poetin alleen maar gevaarlijker maakt. Deze man kan niet verliezen, zo hij denkt. Als hij zou zien dat hij moet verliezen zou hij tot alles in staat kunnen zijn.

Toen de Koude Oorlog ten einde was wisten we niet wat Rusland zou doen als hij in het nauw zou komen. Toen men dacht dat na de val van het communisme de vrede was uitgebroken werd het openbaar: Rusland zou in geval van bedreiging gewoon alle kernwapens afschieten. Dus zo ongeveer: Als ik eraan moet, dan hele wereld maar. Dat was tijdens de Koude Oorlog. En ik denk dat dit denken ook Poetin wel eens niet geheel vreemd zou kunnen zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Henk J schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ord-stream
Het gaat maar door, nu wordt de gasprijs nog weer hoger. Poetin blijft het Westen onder druk zetten, de vraag is wie dat het langst volhoudt. Het lijkt mij in ieder geval een slecht plan om te buigen voor een dictator. Maar we gaan het zien, de praktijk is toch dat degenen die het hardst roepen dat we niet moeten buigen weinig tot niet getroffen worden door de gevolgen van de oorlog. En wat als dit najaar bepaalde fabrieken hun deuren dicht moeten doen omdat de gasprijs zo hoog is dat er niet rendabel gewerkt kan worden. De Russen zijn crisissen en keiharde klappen gewend, wij wat minder.
Gelukkig gaat het op het slagveld wel de goede kant op, de Westerse wapens gecombineerd met de mentaliteit en de veerkracht van de Oekraïense soldaten zorgen ervoor dat de Russen terug gedreven worden.
Als het zo slecht blijft gaan in Rusland zou het mij niet verbazen dat het leger Poetin afzet. Ik denk dat dit dichterbij is dan velen denken. Het Russische leger heeft geen enkele slagkracht getoond in deze oorlog en is nu in alle lagen oorlogsmoe en gedemotiveerd. Zij zijn straks beter af zonder Poetin en dat gevoel gaat groeien.
Het worden gevaarlijke maanden voor Poetin en mijn schatting is dat hij 2023 niet gaat halen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Henk J schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ord-stream
Het gaat maar door, nu wordt de gasprijs nog weer hoger. Poetin blijft het Westen onder druk zetten, de vraag is wie dat het langst volhoudt. Het lijkt mij in ieder geval een slecht plan om te buigen voor een dictator. Maar we gaan het zien, de praktijk is toch dat degenen die het hardst roepen dat we niet moeten buigen weinig tot niet getroffen worden door de gevolgen van de oorlog. En wat als dit najaar bepaalde fabrieken hun deuren dicht moeten doen omdat de gasprijs zo hoog is dat er niet rendabel gewerkt kan worden. De Russen zijn crisissen en keiharde klappen gewend, wij wat minder.
Gelukkig gaat het op het slagveld wel de goede kant op, de Westerse wapens gecombineerd met de mentaliteit en de veerkracht van de Oekraïense soldaten zorgen ervoor dat de Russen terug gedreven worden.
Als het zo slecht blijft gaan in Rusland zou het mij niet verbazen dat het leger Poetin afzet. Ik denk dat dit dichterbij is dan velen denken. Het Russische leger heeft geen enkele slagkracht getoond in deze oorlog en is nu in alle lagen oorlogsmoe en gedemotiveerd. Zij zijn straks beter af zonder Poetin en dat gevoel gaat groeien.
Het worden gevaarlijke maanden voor Poetin en mijn schatting is dat hij 2023 niet gaat halen.
En wat is dan het alternatief?
Plaats reactie