Oorlog in Oekraine

HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef:China zit met hetzelfde punt als Rusland: ze zien Taiwan als een afvallige provincie. Als ze dat echt ooit willen annexeren, zullen ze Rusland nooit veroordelen, zeker niet zolang Rusland voor hun geen bedreiging is.
Scherpe analyse, had deze nog nooit gehoord. Ik denk dat er wel een kerk van waarheid in zit.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door MGG »

TSD schreef:
MGG schreef: Wat vind jij onduidelijk aan de opstelling van China en India? In mijn ogen is hun opstelling weinig verrassend en past die bij hun positionering op het wereldtoneel.
Onduidelijk is hoe ze werkelijk over de acties van Rusland denken. Ik vind dat ze lastig te peilen zijn. Nee, ze steunen geen sancties, nee, ze stemmen met geen enkele VN-resolutie mee, ja, ze roepen soms wat zwakjes dat alle partijen naar vrede moeten streven. Maar wat ze werkelijk tegen Rusland hierover zeggen is onduidelijk.

Ja, het past misschien bij hun positie, maar je kan ook zo redeneren dat zij de sleutel in handen hebben om Rusland snel hiermee te laten stoppen, daarmee kan bijv. China de rol van wereldleider pakken.
India is een allemansvriend en heeft veel voordelen van Rusland. De belangrijkste (mogelijk vergeet ik er enkele);
- De SU heeft India geholpen in de oorlog tegen aartsvijand Pakistan
- In de VN steunt Rusland (land met vetorecht!) India.
- De defensie van India heeft veel materieel uit Rusland.
- India wil voorkomen dat China (vijand) te close wordt met Rusland.
- Een bijkomend voordeel is, dat ze goedkoop Russische olie kunnen inslaan.

China;
- Buurland met kernwapens.
- De sterkte bondgenoot tegen de VS.
- Een gezamenlijke afkeer tegen 'de westerse wereldorde'
- Bemoeit zich amper met de politieke situatie in andere landen. (Het schaad de handel en ze willen dat ook niemand zich bemoeid met de situatie in China.)
- Steun van Rusland in het optreden naar Taiwan.
-Rusland is de afhankelijke partij dus ipv Rusland en China die tegen de VS opstaan is het nu China en loopt Poetin min of meer aan de lijn van Xi JinPing.
Laatst gewijzigd door MGG op 15 nov 2022, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Bourdon16 »

HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:China zit met hetzelfde punt als Rusland: ze zien Taiwan als een afvallige provincie. Als ze dat echt ooit willen annexeren, zullen ze Rusland nooit veroordelen, zeker niet zolang Rusland voor hun geen bedreiging is.
Scherpe analyse, had deze nog nooit gehoord. Ik denk dat er wel een kerk van waarheid in zit.
Echt niet? Ik heb dit al heel vaak voorbij horen komen op de radio. O.a. bij BNR.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door TSD »

HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:China zit met hetzelfde punt als Rusland: ze zien Taiwan als een afvallige provincie. Als ze dat echt ooit willen annexeren, zullen ze Rusland nooit veroordelen, zeker niet zolang Rusland voor hun geen bedreiging is.
Scherpe analyse, had deze nog nooit gehoord. Ik denk dat er wel een kerk van waarheid in zit.
Waarin? :D
MGG schreef:
India is een allemansvriend en heeft veel voordelen van Rusland. De belangrijkste (mogelijk vergeet ik er enkele);
- De SU heeft India geholpen in de oorlog tegen aartsvijand Pakistan
- In de VN steunt Rusland (land met vetorecht!) India.
- De defensie van India heeft veel materieel uit Rusland.
- India wil voorkomen dat China (vijand) te close wordt met Rusland.
- Een bijkomend voordeel is, dat ze goedkoop Russische olie kunnen inslaan.

China;
- Buurland met kernwapens.
- De sterkte bondgenoot tegen de VS.
- Een gezamenlijke afkeer tegen 'de westerse wereldorde'
- Bemoeid zich amper met de politieke situatie in andere landen. (Het schaad de handel en ze willen dat ook niemand zich bemoeid met de situatie in China.)
- Steun van Rusland in het optreden naar Taiwan.
-Rusland is de afhankelijke partij dus ipv Rusland en China die tegen de VS opstaan is het nu China en loopt Poetin min of meer aan de lijn van Xi JinPing.
Dank. Ik kan de meeste argumenten wel volgen en ja, dat maakt hun opstelling vrij logisch in eerste aanleg. (ik denk bijv. niet dat Rusland de sterkste bondgenoot is tegen de VS, op heel veel vlakken niet).

Wat er tegenover staat is dat beide landen absoluut ook niet op escalatie zitten te wachten. Het feit dat Rusland verder geïsoleerd raakt is niet persé in hun belang. Verder is China sowieso een erg lastig te peilen land en wat precies hun 'agenda' is.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door MGG »

TSD schreef:
HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:China zit met hetzelfde punt als Rusland: ze zien Taiwan als een afvallige provincie. Als ze dat echt ooit willen annexeren, zullen ze Rusland nooit veroordelen, zeker niet zolang Rusland voor hun geen bedreiging is.
Scherpe analyse, had deze nog nooit gehoord. Ik denk dat er wel een kerk van waarheid in zit.
Waarin? :D
MGG schreef:
India is een allemansvriend en heeft veel voordelen van Rusland. De belangrijkste (mogelijk vergeet ik er enkele);
- De SU heeft India geholpen in de oorlog tegen aartsvijand Pakistan
- In de VN steunt Rusland (land met vetorecht!) India.
- De defensie van India heeft veel materieel uit Rusland.
- India wil voorkomen dat China (vijand) te close wordt met Rusland.
- Een bijkomend voordeel is, dat ze goedkoop Russische olie kunnen inslaan.

China;
- Buurland met kernwapens.
- De sterkte bondgenoot tegen de VS.
- Een gezamenlijke afkeer tegen 'de westerse wereldorde'
- Bemoeid zich amper met de politieke situatie in andere landen. (Het schaad de handel en ze willen dat ook niemand zich bemoeid met de situatie in China.)
- Steun van Rusland in het optreden naar Taiwan.
-Rusland is de afhankelijke partij dus ipv Rusland en China die tegen de VS opstaan is het nu China en loopt Poetin min of meer aan de lijn van Xi JinPing.
Dank. Ik kan de meeste argumenten wel volgen en ja, dat maakt hun opstelling vrij logisch in eerste aanleg. (ik denk bijv. niet dat Rusland de sterkste bondgenoot is tegen de VS, op heel veel vlakken niet).

Wat er tegenover staat is dat beide landen absoluut ook niet op escalatie zitten te wachten. Het feit dat Rusland verder geïsoleerd raakt is niet persé in hun belang. Verder is China sowieso een erg lastig te peilen land en wat precies hun 'agenda' is.
Welk land zie jij als sterkste bondgenoot van China? Rusland heeft overigens olie en dat heeft China keihard nodig mocht de aanvoer over zee afgeknepen worden.

De Chinese agenda is in mijn ogen vrij duidelijk. Een zelfvoorzienende economie hebben en de dominante rol van de VS overnemen. Praktisch alle acties van China passen bij deze twee doelen. Denk bijvoorbeeld aan het opkopen van mijnen in Afrika of het investeren in essentiële infrastructuur in Europa.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef:
HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:China zit met hetzelfde punt als Rusland: ze zien Taiwan als een afvallige provincie. Als ze dat echt ooit willen annexeren, zullen ze Rusland nooit veroordelen, zeker niet zolang Rusland voor hun geen bedreiging is.
Scherpe analyse, had deze nog nooit gehoord. Ik denk dat er wel een kerk van waarheid in zit.
Echt niet? Ik heb dit al heel vaak voorbij horen komen op de radio. O.a. bij BNR.
Ik luister eigenlijk geen radio.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door parsifal »

GerefGemeente-lid schreef:China zit met hetzelfde punt als Rusland: ze zien Taiwan als een afvallige provincie. Als ze dat echt ooit willen annexeren, zullen ze Rusland nooit veroordelen, zeker niet zolang Rusland voor hun geen bedreiging is.
Niet helemaal. China heeft Taiwan nooit erkerd. Het heeft ondertussen zoveel hebzuchtige andere landen er toe gebracht het ook niet te erkennen. Oekraïne is ook historisch een ander verhaal.

Verder is de situatie eng. Raketten kunnen verkeerd terecht komen. NAVO heeft ook wel wat van die ongelukken gehad, met meer doden tot gevolg. Hoop dat de "vergelding" nu komt met steun aan Oekraïne. Rusland lijkt het land in een hongerwinter te willen sturen. (Voor de zoveelste keer in de geschiedenis).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door -DIA- »

Is het teveel gezegd, als we achter de spanningen die over de wereld gaan,
waarmee de wereld is vervuld, toch meer opmerken?
Hebben wij dit niet over ons afgeroepen?
Hebben wij (als wereld) nier ontelbare kinderen in de moederschoot vermoord?
Hebben wij niet op alle hoeken van de straten gehoereerd?
Hebben wij niet de dag des Heeren zo gruwelijk ontheiligd?
Hebben wij niet de Naam grotelijks gelasterd, ook in het dagelijks leven, en door de media, waar we zo een vloek kunnen horen doe ons schuldig stelt?
Moeten we nog meer zonden noemen die zo massaal bedreven worden?
Is het dan niet de lankmoedigheid van God, de verdraagzaamheid, dat wij (nog) niet vernield zijn?
Merken we op dat God spreekt?
Ook in de oorlogen, ook in aardbevingen, in stormen en hitte en koude?
Of trekken we ook hier alles in het menselijke.
Beven wij? Geven wij ere de Heere?
eer dat Hij het duister maakt en onze voeten zich stoten aan de schemerende bergen?
We spreken ook tot onszelf:

God, de HEER', regeert;
Beeft, gij volken, eert,
Eert Zijn hoog bestel,
Die bij Israël
Tussen Cherubs woont,
En Zijn grootheid toont;
Dat zich d' aard bewege;
Hij is Isrels zege.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door deschpin »

vanochtend een bijzonder creatieve redenering gelezen;
Polen wordt aangevallen door misser van Oekraine, Polen mobiliseert o.b.v. art. 5 de Navo.
Hierop wordt de oekraine aangevallen door de navo , zo kunnen de door rusland bezette gebieden bevrijd worden zonder dat Rusland de oorlog wordt verklaard. :banni :banni
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door HersteldHervormd »

deschpin schreef:vanochtend een bijzonder creatieve redenering gelezen;
Polen wordt aangevallen door misser van Oekraine, Polen mobiliseert o.b.v. art. 5 de Navo.
Hierop wordt de oekraine aangevallen door de navo , zo kunnen de door rusland bezette gebieden bevrijd worden zonder dat Rusland de oorlog wordt verklaard. :banni :banni
Hopelijk wel een grapje.
Weet iemand waar de verdwenen kinderen uit Oekraïne gebleven zijn?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Bourdon16 »

Ik zag in het nieuws een familie uit Nieuw-Lekkerland die al 10 maanden een Oekraïens gezin in huis heeft. Bewonderenswaardig!
Mooi dat de vrouw ook zei dat ze de kracht en liefde van de Heere heeft ontvangen om dit te kunnen doen.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/1005911-duits ... n-oekraine

Duitsland (en het westen in bredere zin) aarzelt al maanden bij het leveren van stevig oorlogsmateriaal. Het is mij ook na het lezen van veel artikelen niet duidelijk waar Duitsland zo bang voor is. Is het, dat Oekraïne zo sterk wordt dat ze gelijk doorrijden naar Moskou, en dat er dan een Derde Wereldoorlog uitbreekt?

Ik heb steeds niet begrepen waarom het nodig is om eerst te kijken hoeveel doden Oekraïne bereid is te accepteren voordat er weer een nieuwe stap in de goede richting gaat. De mensen daar vechten voor onze vrijheid, want ik geloof niet dat Rusland zou zijn opgehouden als Oekraïne onder hun macht is.

En daarnaast stoort mij het gedoe van Nederlandse militairen dat wij hier de Patriots niet kunnen missen. Zolang er geen plannen zijn om de NAVO-oefening deels op Russisch grondgebied te houden, is er toch helemaal geen aanleiding om te denken dat Poetin ook nog oorlog wil met Nederland en andere NAVO-landen? Rusland heeft de handen al vol aan Oekraïne zou ik zeggen. Mochten de Russen op het idee komen om hier soldaten los te laten, dan zijn de vliegtuigen met parachutisten allang uit de lucht geschoten.

Ik ben het wel met Amerika eens dat Europa aan zet is. Er zijn 2000 van die tanks hier. Waarom kunnen er dan geen 400 die kant op? Laten ze snel nieuwe bouwen, maar laten we ons vooral niet druk maken over de vraag of er wellicht iemand van de andere kant zal willen aanvallen. Er is geen enkele reden om dat te veronderstellen. De EU lijkt op een brandweerkorps dat met een miezerig straaltje een woningbrand in bedwang houdt, omdat er ook genoeg waterkracht moet overblijven voor als de hele rij buurwoningen in brand vliegt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/1005911-duits ... n-oekraine

Duitsland (en het westen in bredere zin) aarzelt al maanden bij het leveren van stevig oorlogsmateriaal. Het is mij ook na het lezen van veel artikelen niet duidelijk waar Duitsland zo bang voor is. Is het, dat Oekraïne zo sterk wordt dat ze gelijk doorrijden naar Moskou, en dat er dan een Derde Wereldoorlog uitbreekt?

Ik heb steeds niet begrepen waarom het nodig is om eerst te kijken hoeveel doden Oekraïne bereid is te accepteren voordat er weer een nieuwe stap in de goede richting gaat. De mensen daar vechten voor onze vrijheid, want ik geloof niet dat Rusland zou zijn opgehouden als Oekraïne onder hun macht is.

En daarnaast stoort mij het gedoe van Nederlandse militairen dat wij hier de Patriots niet kunnen missen. Zolang er geen plannen zijn om de NAVO-oefening deels op Russisch grondgebied te houden, is er toch helemaal geen aanleiding om te denken dat Poetin ook nog oorlog wil met Nederland en andere NAVO-landen? Rusland heeft de handen al vol aan Oekraïne zou ik zeggen. Mochten de Russen op het idee komen om hier soldaten los te laten, dan zijn de vliegtuigen met parachutisten allang uit de lucht geschoten.

Ik ben het wel met Amerika eens dat Europa aan zet is. Er zijn 2000 van die tanks hier. Waarom kunnen er dan geen 400 die kant op? Laten ze snel nieuwe bouwen, maar laten we ons vooral niet druk maken over de vraag of er wellicht iemand van de andere kant zal willen aanvallen. Er is geen enkele reden om dat te veronderstellen. De EU lijkt op een brandweerkorps dat met een miezerig straaltje een woningbrand in bedwang houdt, omdat er ook genoeg waterkracht moet overblijven voor als de hele rij buurwoningen in brand vliegt.
Ik ben het met jouw mening eens dat wij direct zware wapens moeten leveren aan de Oekraïne. De rest van jouw verhaal bevat teveel foute aannames omdat hier te corrigeren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door MGG »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/1005911-duits ... n-oekraine

Duitsland (en het westen in bredere zin) aarzelt al maanden bij het leveren van stevig oorlogsmateriaal. Het is mij ook na het lezen van veel artikelen niet duidelijk waar Duitsland zo bang voor is. Is het, dat Oekraïne zo sterk wordt dat ze gelijk doorrijden naar Moskou, en dat er dan een Derde Wereldoorlog uitbreekt?

Ik heb steeds niet begrepen waarom het nodig is om eerst te kijken hoeveel doden Oekraïne bereid is te accepteren voordat er weer een nieuwe stap in de goede richting gaat. De mensen daar vechten voor onze vrijheid, want ik geloof niet dat Rusland zou zijn opgehouden als Oekraïne onder hun macht is.

En daarnaast stoort mij het gedoe van Nederlandse militairen dat wij hier de Patriots niet kunnen missen. Zolang er geen plannen zijn om de NAVO-oefening deels op Russisch grondgebied te houden, is er toch helemaal geen aanleiding om te denken dat Poetin ook nog oorlog wil met Nederland en andere NAVO-landen? Rusland heeft de handen al vol aan Oekraïne zou ik zeggen. Mochten de Russen op het idee komen om hier soldaten los te laten, dan zijn de vliegtuigen met parachutisten allang uit de lucht geschoten.

Ik ben het wel met Amerika eens dat Europa aan zet is. Er zijn 2000 van die tanks hier. Waarom kunnen er dan geen 400 die kant op? Laten ze snel nieuwe bouwen, maar laten we ons vooral niet druk maken over de vraag of er wellicht iemand van de andere kant zal willen aanvallen. Er is geen enkele reden om dat te veronderstellen. De EU lijkt op een brandweerkorps dat met een miezerig straaltje een woningbrand in bedwang houdt, omdat er ook genoeg waterkracht moet overblijven voor als de hele rij buurwoningen in brand vliegt.

Precies, dat ons leger kapot bezuinigd is, is geen reden om Oekraïne genoeg te geven om niet te verliezen en te weinig voor de overwinning. Onder leiding van Scholz (SPD) stelt Duitsland zich erg soft op tegen Rusland en China. Regelmatig negeert Scholz het advies van de veiligheidsdiensten of een ministerie. Duitsland (en de EU) mist een krachtige leider zoals Merkel. Zij durfde grote beslissingen te nemen, nam het voortouw, had respect en haar beleid was meestal eenduidig. Scholz is in mijn ogen het tegenovergestelde van Merkel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Herman »

Duitsland heeft sowieso een zeer terughoudende opstelling inzake internatione vredesmissies en andere militaire inbreng. En dat heeft alles te maken met de verwerking van de tweede wereldoorlog.
Plaats reactie