Oorlog in Oekraine

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door parsifal »

Ik heb wat Estse vrienden en die zijn er niet echt gerust op.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door huisman »

Herman schreef:
huisman schreef:Niet echt spannend.
We gaan weer rustig slapen. Dank.

Maar wil je je opinie ook motiveren? Gewoon omdat ik denk dat jij daar wel een goede visie op hebt.
Oekraïne heeft zich eigenlijk altijd binnen de invloedssfeer van Rusland bevonden. Zelfs bij een inval van Russische troepen zal het westen ach en wee roepen maar zeker niet militair ingrijpen. Dat Rusland troepen zichtbaar aan de grens brengt is niet om zich voor te bereiden om binnen te vallen want dat doe je veel minder zichtbaar. Het is spierballentaal richting Oekraïne en het het westen.
Persoonlijk vind ik trouwens ook dat wij de achtertuin (Oekraïne) van Rusland hebben te respecteren en ons niet teveel met die situatie moeten bemoeien.
Putin is een schaker die weet dat het militair vermogen van zijn land zeer beperkt is. Hij probeert met een minimum aan middelen een maximaal resultaat te bewerken. Regelmatig lukt hem dat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door DDD »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Toch is Putin met het inpikken van De Krim er redelijk makkelijk vanaf gekomen. Hij kan die gok ook met andere delen van de Oekraine wagen, omdat hij er vanuitgaat dat het Westen geen directe militaire confrontatie zal willen.
Maar wat heeft het Westen hiermee te maken? Dit is toch in eerste instantie iets tussen de regering van Oekraïne en Rusland?
Ik begrijp dat niet. Oekraine wil wel lid worden van de NAVO en er zijn zoveel landen waar Europa orde op zaken stelt terwijl ze geen lid zijn van de NAVO.

Wat mij betreft, treedt Europa stevig op en gaat het budget van defensie hiervoor per onmiddellijk met 100 procent omhoog.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Toch is Putin met het inpikken van De Krim er redelijk makkelijk vanaf gekomen. Hij kan die gok ook met andere delen van de Oekraine wagen, omdat hij er vanuitgaat dat het Westen geen directe militaire confrontatie zal willen.
Maar wat heeft het Westen hiermee te maken? Dit is toch in eerste instantie iets tussen de regering van Oekraïne en Rusland?
Ik begrijp dat niet. Oekraine wil wel lid worden van de NAVO en er zijn zoveel landen waar Europa orde op zaken stelt terwijl ze geen lid zijn van de NAVO.

Wat mij betreft, treedt Europa stevig op en gaat het budget van defensie hiervoor per onmiddellijk met 100 procent omhoog.
Om wat voor reden?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door DDD »

Omdat dat voor zover ik nu kan overzien de wereldvrede en de democratische vooruitgang dient. Als een land en bevolking er bewust voor kiest om bij het democratische westen te horen, dan zou het land wat mij betreft in beginsel zelfs toegang moeten krijgen tot de EU. Maar goed, ik ben geen Oekraïne-kenner.

Ik geloof dat het voor Polen en Bulgarije heel goed is dat ze zijn toegetreden tot de EU, en voor Spanje en Portugal eerder ook. Het leidt tot spreiding van welvaart en meer democratie.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Putin is een schaker die weet dat het militair vermogen van zijn land zeer beperkt is. Hij probeert met een minimum aan middelen een maximaal resultaat te bewerken. Regelmatig lukt hem dat.
De Russische krijgsmacht is meer potent dan die van de Europese leden van de NAVO gecombineerd.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door deschpin »

https://www.project-syndicate.org/comme ... 1-04/dutch

Rusland heeft kortgezegd belang bij conflicten om zo een hoge prijs voor fossiel te creëren. Daarnaast is het nog een soort van erecode om zoveel mogelijk het warschaupact te herstellen.

Mijn simpele visie is dat we op goede voet moeten staan met Rusland omdat het toekomstige gevaar te verwachten is uit Chinese en islamistische hoek. Dus geopolitiek en geografische overlap lijkt me wel handig.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Bonny »

huisman schreef:
Oekraïne heeft zich eigenlijk altijd binnen de invloedssfeer van Rusland bevonden. Zelfs bij een inval van Russische troepen zal het westen ach en wee roepen maar zeker niet militair ingrijpen. Dat Rusland troepen zichtbaar aan de grens brengt is niet om zich voor te bereiden om binnen te vallen want dat doe je veel minder zichtbaar. Het is spierballentaal richting Oekraïne en het het westen.
Persoonlijk vind ik trouwens ook dat wij de achtertuin (Oekraïne) van Rusland hebben te respecteren en ons niet teveel met die situatie moeten bemoeien.
Putin is een schaker die weet dat het militair vermogen van zijn land zeer beperkt is. Hij probeert met een minimum aan middelen een maximaal resultaat te bewerken. Regelmatig lukt hem dat.
Het westen van Oekraine behoorde tot de laatste Poolse deling eind 17de eeuw onder het Pools-Litouwse gemenebest. Oost-Oekraine is veel langer in handen van Rusland geweest. Dat is ook een van de oorzaken van de burgeroorlog: het westen voelt zich meer verbonden met Europa. Het oosten meer met Rusland. In mijn optiek hebben de Oekrainers alle recht om hun eigen toekomst te bepalen: met of zonder Rusland. Dat heeft Poetin maar te accepteren.
The Groom's still waiting at the altar
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door HersteldHervormd »

Is dit een nou een machtsuiting van Rusland of is dit menens? Ik denk vooral het eerste, maar als het uit de hand zou lopen staan ze wel klaar om te vechten.

Wat bezielt de Russen nou eigenlijk om altijd zo te doen? Vind ik ook van Amerika, die wil altijd als een soort internationale politie optreden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Omdat dat voor zover ik nu kan overzien de wereldvrede en de democratische vooruitgang dient. Als een land en bevolking er bewust voor kiest om bij het democratische westen te horen, dan zou het land wat mij betreft in beginsel zelfs toegang moeten krijgen tot de EU. Maar goed, ik ben geen Oekraïne-kenner.

Ik geloof dat het voor Polen en Bulgarije heel goed is dat ze zijn toegetreden tot de EU, en voor Spanje en Portugal eerder ook. Het leidt tot spreiding van welvaart en meer democratie.
Uiteindelijk wil de EU dat alle landen een soort staten worden van hun. De EU is echt heel veel bezig met het uitbreiden van hun macht. Omdat het Westen onwijs veel geld hebben kunnen ze iedereen verleiden door welvaart.

Ik hoop dat Nederland zo snel mogelijk uit de EU zal treden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Uiteindelijk wil de EU dat alle landen een soort staten worden van hun. De EU is echt heel veel bezig met het uitbreiden van hun macht. Omdat het Westen onwijs veel geld hebben kunnen ze iedereen verleiden door welvaart.
De EU, dat zijn wij. Als de EU een federatie zou worden, dan is dat iets dat door de lidstaten is gewild. De EU kan dus ook helemaal niet meer bevoegdheden naar zich toe trekken, de bevoegdheden van de EU zijn bepaald in het verdrag, dat door ieder nationaal parlement is bekrachtigd.
Ik hoop dat Nederland zo snel mogelijk uit de EU zal treden.
En dan arm en berooid achterblijven?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Uiteindelijk wil de EU dat alle landen een soort staten worden van hun. De EU is echt heel veel bezig met het uitbreiden van hun macht. Omdat het Westen onwijs veel geld hebben kunnen ze iedereen verleiden door welvaart.
De EU, dat zijn wij. Als de EU een federatie zou worden, dan is dat iets dat door de lidstaten is gewild. De EU kan dus ook helemaal niet meer bevoegdheden naar zich toe trekken, de bevoegdheden van de EU zijn bepaald in het verdrag, dat door ieder nationaal parlement is bekrachtigd.
Ik hoop dat Nederland zo snel mogelijk uit de EU zal treden.
En dan arm en berooid achterblijven?
Je weet best hoe de EU macht uitoefent op de lidstaten. Je moet nou eenmaal mee, wijk je daar van af, dan volgen er sancties.

Arm en berooid? Waar heb je het over? Hoe kom je hierbij?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Je weet best hoe de EU macht uitoefent op de lidstaten. Je moet nou eenmaal mee, wijk je daar van af, dan volgen er sancties.
De bevoegdheden van de Unie worden bepaald door de lidstaten. Wat jij zegt is flauwekul.
Arm en berooid? Waar heb je het over? Hoe kom je hierbij?
Als Nederland geen lid meer is van de EU dan kunnen mensen, goederen, diensten en kapitaal niet meer vrij de grens over naar onze buurlanden en verder Europa in. Er zal dus weer een heffing betaald moeten worden. En dat is voor Nederland een ongunstige vooruitblik, omdat onze economie voor een belangrijk deel draait op de internationale handel in goederen en diensten. De export is goed voor meer dan een derde van ons bbp. Bovendien levert de export ook direct en indirect werkgelegenheid op, meer dan 2 miljoen banen. En als je beseft dat meer dan tweederde van de export naar een EU land gaat, dan kun je wel inschatten welke effecten uittreding van Nederland uit de EU heeft. Dan verliezen we onze welvaart.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door deschpin »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Je weet best hoe de EU macht uitoefent op de lidstaten. Je moet nou eenmaal mee, wijk je daar van af, dan volgen er sancties.
De bevoegdheden van de Unie worden bepaald door de lidstaten. Wat jij zegt is flauwekul.
Arm en berooid? Waar heb je het over? Hoe kom je hierbij?
Als Nederland geen lid meer is van de EU dan kunnen mensen, goederen, diensten en kapitaal niet meer vrij de grens over naar onze buurlanden en verder Europa in. Er zal dus weer een heffing betaald moeten worden. En dat is voor Nederland een ongunstige vooruitblik, omdat onze economie voor een belangrijk deel draait op de internationale handel in goederen en diensten. De export is goed voor meer dan een derde van ons bbp. Bovendien levert de export ook direct en indirect werkgelegenheid op, meer dan 2 miljoen banen. En als je beseft dat meer dan tweederde van de export naar een EU land gaat, dan kun je wel inschatten welke effecten uittreding van Nederland uit de EU heeft. Dan verliezen we onze welvaart.
Ik voel eigenlijk wel wat voor een positie als Zwitserland en Noorwegen, lijkt toch ook goed te functioneren.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door HersteldHervormd »

deschpin schreef:
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Je weet best hoe de EU macht uitoefent op de lidstaten. Je moet nou eenmaal mee, wijk je daar van af, dan volgen er sancties.
De bevoegdheden van de Unie worden bepaald door de lidstaten. Wat jij zegt is flauwekul.
Arm en berooid? Waar heb je het over? Hoe kom je hierbij?
Als Nederland geen lid meer is van de EU dan kunnen mensen, goederen, diensten en kapitaal niet meer vrij de grens over naar onze buurlanden en verder Europa in. Er zal dus weer een heffing betaald moeten worden. En dat is voor Nederland een ongunstige vooruitblik, omdat onze economie voor een belangrijk deel draait op de internationale handel in goederen en diensten. De export is goed voor meer dan een derde van ons bbp. Bovendien levert de export ook direct en indirect werkgelegenheid op, meer dan 2 miljoen banen. En als je beseft dat meer dan tweederde van de export naar een EU land gaat, dan kun je wel inschatten welke effecten uittreding van Nederland uit de EU heeft. Dan verliezen we onze welvaart.
Ik voel eigenlijk wel wat voor een positie als Zwitserland en Noorwegen, lijkt toch ook goed te functioneren.
Precies, die draaien prima. Wij Nederlands hebben dusdanige kennis en goede economische uitgangspunten dat wij prima zonder EU het kunnen redden.

De haven van Rotterdam is echt niet meer nutteloos hoor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie