Oorlog in Oekraine

merel

Re: Oorlog in Oekraine

Berichtdoor merel » 17 Mei 2022, 20:56

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Voor sommige kinderen geldt dat wellicht. Hij is het Jeugdjournaal allang ontgroeid. Een kind pakt zelf op waar hij aan toe is. Moet ik dan de krant afpakken als hij die uit zichzelf pakt? Hij las op z'n 7e Godfried Bomans.

Nee hoor, je moet doen wat jij denkt wat goed is. Ik ga me verder ook niet bemoeien met je opvoeding, dat lijkt me niet netjes.

Daar mag je best vragen over stellen. Wij ook maar wat ;) Ik merk wel steeds meer dat opvoeding niet in beton gegoten is en maatwerk vraagt .

parsifal

Berichtdoor parsifal » 17 Mei 2022, 22:36

merel schreef:Voor sommige kinderen geldt dat wellicht. Hij is het Jeugdjournaal allang ontgroeid. Een kind pakt zelf op waar hij aan toe is. Moet ik dan de krant afpakken als hij die uit zichzelf leest? Hij las op z'n 7e Godfried Bomans en een jaar later Tolkien en op z'n 10e de krant.
Ieder kind ontwikkelt zich op z'n eigen wijze en tempo. Hij vindt dit momenteel erg belangrijk. Zijn viooljuf maakte er geen enkel probleem van.

Mijn punt is zeker niet dat ik nieuws volgen of principieel gedrag afwijs. Ik kan me ook voorstellen dat je in deze tijd even "ouverture 1812" niet luistert, maar niet dat je het Zwanenmeer boycot. Het eerste kan als Russisch nationalistisch worden gezien, bij het Zwanenmeer niet. Juist als iemand gevoelig en principieel genoeg is om iets te willen doen nu, is het goed om niet te ver te gaan. Of het nu gaat om Duitsers aankijken op het verleden van hun land, of Russen uit het verleden aankijken op de toekomst (voor hen) van hun land. Het is een ander verhaal als het land verheerlijkt wordt of ze duidelijk bijgedragen hebben aan wat Rusland nu is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

merel

Berichtdoor merel » 17 Mei 2022, 22:44

Jij maakt het veel groter dan het is.

DDD

Berichtdoor DDD » 17 Mei 2022, 22:56

merel schreef:Voor sommige kinderen geldt dat wellicht. Hij is het Jeugdjournaal allang ontgroeid. Een kind pakt zelf op waar hij aan toe is. Moet ik dan de krant afpakken als hij die uit zichzelf leest? Hij las op z'n 7e Godfried Bomans en een jaar later Tolkien en op z'n 10e de krant.
Ieder kind ontwikkelt zich op z'n eigen wijze en tempo. Hij vindt dit momenteel erg belangrijk. Zijn viooljuf maakte er geen enkel probleem van.

Helemaal eens met merel. Er zijn genoeg mensen die op hun tiende gerust de hele krant kunnen lezen. Er is geen enkele reden om dat tegen te houden.

Maar in gesprekken mag je wel bijsturen als je merkt dat kinderen zwart-witte conclusies trekken. Ik kan mij de kanttekeningen van parsifal wel voorstellen. De fouten van Poetin maken niet de hele Russische cultuur verdacht.

DDD

Berichtdoor DDD » 17 Mei 2022, 22:59

@Ambtenaar:

Duidelijk.

Ik denk echter dat wij wel in oorlog zijn met Rusland. Of meer nog: dat Rusland in oorlog is met het Westen. Daar is Poetin toch niet onduidelijk over.

KDD

Berichtdoor KDD » 18 Mei 2022, 12:28

DDD

Berichtdoor DDD » 26 Mei 2022, 12:48

Het lukt schijnbaar nog steeds niet om de beloofde sterkere wapens in Oekraïne te krijgen. Ik ben benieuwd waar dat nu door komt. Is er te weinig gebruiksklaar materieel beschikbaar in de EU (en zou Rusland dus ook zo kunnen doorwandelen, want: gebrek aan munitie) of is het onwil bij de krijgsmacht, of is het iets anders?

Je zou denken dat zulke apparaten vrij snel te vervoeren en in gereedheid moeten zijn. Wat heb je er anders aan bij een oorlog?

Henk J

Berichtdoor Henk J » 26 Mei 2022, 16:54

De wapens zijn door geoefend personeel relatief snel in te zetten maar het leger van Oekraïne wat onbekend is met deze wapens doet er wel wat langer over. Generaal b.d. De Kruif gaf aan dat het operationeel krijgen van de toegezegde pantserhouwitsers wel wat maanden in beslag neemt.

DDD

Berichtdoor DDD » 30 Mei 2022, 22:17

Terug naar “Actuele zaken”