Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Mannetje »

Het gewone Covid-19 topic gaat met name over het interpreteren van cijfers enz.
Mijn vraag die ik daar stelde is denk ik een beetje ondergesneeuwd, dus ik maak maar een nieuwe topic voor COVID-19 gerelateerde zaken, maar niet voor discussie over cijfers en vaccinatie.

Mijn vraag was:
Heel andere vraag: is er iets als een geurgeheugen?
Sinds gisteren ruik ik de stinkende lelie niet meer, totdat ik hem gisteravond ineens toch weer even rook. Maar heel kort daarvoor rook ik echt niets van een ander penetrant luchtje.
Dus vraag ik mij af: was die leliegeur echt, of had ik een soort herinnering aan de geur die even boven kwam?
-
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door merel »

Mannetje schreef:Het gewone Covid-19 topic gaat met name over het interpreteren van cijfers enz.
Mijn vraag die ik daar stelde is denk ik een beetje ondergesneeuwd, dus ik maak maar een nieuwe topic voor COVID-19 gerelateerde zaken, maar niet voor discussie over cijfers en vaccinatie.

Mijn vraag was:
Heel andere vraag: is er iets als een geurgeheugen?
Sinds gisteren ruik ik de stinkende lelie niet meer, totdat ik hem gisteravond ineens toch weer even rook. Maar heel kort daarvoor rook ik echt niets van een ander penetrant luchtje.
Dus vraag ik mij af: was die leliegeur echt, of had ik een soort herinnering aan de geur die even boven kwam?
Ik denk dat de leliegeur echt was. Ik hoor dit korte terugkomen van geuren en smaken wel vaker. Op zich een goed teken!

Hoe gaat het met jullie?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Mannetje »

Z'n gangetje. Iedereen is een beetje hangerig tot klachten van een griep. Maar niemand ligt hele dagen in bed, wel zo nu en dan een poosje.
Hoesten is niet altijd helemaal lekker, maar echte benauwdheid blijft gelukkig ook uit.

Nou ja, we doen het met zijn zevenen, en omdat iedereen positief is hoeven we onderling nergens mee te tobben.

De Jumbo-bezorger was wel blij dat ik waarschuwde toen hij nog buiten was. Hij vertelde dat hij door zijn bezorgbaan al twee keer besmet was, als mensen bij vertrek nog even vertelde dat ze eigenlijk corona hadden...
-
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Ambtenaar »

Bij mij duurde smaak- en geurverlies maar enkele dagen. Persoonlijk valt het mij tegen hoeveel negatief effect het heeft gehad op mijn conditie. Ik ben bij fysieke inspanning veel sneller buiten adem.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Erskinees »

Veel beterschap. Wat betreft de geur: een collega van mij heeft al zo'n half jaar geen smaak bij koffie. Heel soms komt de smaak toch even door. Wellicht dat sterke geuren soms toch even kunnen doordringen.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Henk J »

Recent hoorde ik dat iemand het juist andersom had, was tijdens de coronabesmetting geur en smaak kwijt maar kreeg dat in extreme mate terug, vooral geur. Hij kan nu meer ruiken dan voorheen, uitzonderingsgevalletje lijkt mij.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Mara »

Mannetje schreef: Sinds gisteren ruik ik de stinkende lelie niet meer, totdat ik hem gisteravond ineens toch weer even rook. Maar heel kort daarvoor rook ik echt niets van een ander penetrant luchtje.
Dus vraag ik mij af: was die leliegeur echt, of had ik een soort herinnering aan de geur die even boven kwam?
Maar dan proefde je zeker ook niet wat je at?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door JvW »

Geur en smaak kunnen heel lang wegblijven (of vervormen). Één van de kinderen hier thuis heeft met kerst vorig jaar Corona gehad, maar eet nog steeds geen eieren. Die smaken sindsdien vies.

Een bijverschijnsel van Corona is overigens ook dat alle signalen (horen/zien) ongefilterd binnenkomen. Ik ken mensen die erg veel last hebben van het verdwenen zijn van het natuurlijk filter.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Terri »

Geur, smaak, hoofdpijn, prikkels ze hebben allemaal te maken met je hersenen.
En nog wel meer klachten die ik zo 1 op 1 terug kan halen vanuit m'n meningitis periode.
Het is al vaker langs gekomen, maar Covid-19 kan heel veel lijken op hersenvliesontsteking, althans sommige symptomen.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Henk J »

Terri schreef:Geur, smaak, hoofdpijn, prikkels ze hebben allemaal te maken met je hersenen.
En nog wel meer klachten die ik zo 1 op 1 terug kan halen vanuit m'n meningitis periode.
Het is al vaker langs gekomen, maar Covid-19 kan heel veel lijken op hersenvliesontsteking, althans sommige symptomen.
Kan corona ook hersenvliesontsteking veroorzaken dan?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Mannetje »

JvW schreef:Geur en smaak kunnen heel lang wegblijven (of vervormen). Één van de kinderen hier thuis heeft met kerst vorig jaar Corona gehad, maar eet nog steeds geen eieren. Die smaken sindsdien vies.

Een bijverschijnsel van Corona is overigens ook dat alle signalen (horen/zien) ongefilterd binnenkomen. Ik ken mensen die erg veel last hebben van het verdwenen zijn van het natuurlijk filter.
Die filter doet het bij mij toch al niet zo goed...
-
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
Mannetje schreef: Sinds gisteren ruik ik de stinkende lelie niet meer, totdat ik hem gisteravond ineens toch weer even rook. Maar heel kort daarvoor rook ik echt niets van een ander penetrant luchtje.
Dus vraag ik mij af: was die leliegeur echt, of had ik een soort herinnering aan de geur die even boven kwam?
Maar dan proefde je zeker ook niet wat je at?
Smaak is niet helemaal weg. Maar ook zeker niet top.

Zoet beleg gaat wel, maar brood met worst is niet echt lekker meer.
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Terri »

Henk J schreef:
Terri schreef:Geur, smaak, hoofdpijn, prikkels ze hebben allemaal te maken met je hersenen.
En nog wel meer klachten die ik zo 1 op 1 terug kan halen vanuit m'n meningitis periode.
Het is al vaker langs gekomen, maar Covid-19 kan heel veel lijken op hersenvliesontsteking, althans sommige symptomen.
Kan corona ook hersenvliesontsteking veroorzaken dan?
Die link wil ik (nog) niet maken, maar de symptomen zoals hierboven beschreven horen ook bij de symptomen van meningitis.
In het begin van de pandemie ging het voornamelijk over luchtweg klachten. De klachten gerelateerd aan ontstekingen mbt je hersenen zijn nooit heel duidelijk uit de verf gekomen.
Ik krijg veel cliënten in onze praktijk met deze klachten/ restverschijnselen.
Dwalers
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2018, 22:17

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Dwalers »

Wij hebben ook Corona gehad. Een half jaar geleden. Een zoon heeft nog steeds z'n geur niet. Hij heeft het ook wel het ergst gehad. Toch hoeft dat niets te zeggen volgens mij.
Ik vond het best heftig. Sinds een maand kunnen we zeggen dat we toch wel weer de oude zijn.
Maar mijn geur is ook nog steeds niet goed. Ik vond het wel grappig om te lezen van die lelie. Het was het eerste wat ik rook toen ik bij iemand op visite kwam. En ik had het helemaal niet door dat ik tegen haar zei dat die lelie zo rook. Je ruikt! Zei ze. Ik was echt helemaal opgelucht dat ik toch weer iets rook zeg.
En van eieren had ik ook nog nooit gehoord dat iemand ze vies vond maar dat heb ik ook hoor!
Ik pas op kleinkinderen maar ik ruik nog steeds niet of iemand het in z'n broek heeft gedaan. Zulke dingen zijn dan toch weer lastig...
Maar ben heel blij dat we er zo vanaf gekomen zijn en dat die vreselijke moeheid verdwenen is!
Bernadientje
Berichten: 101
Lid geworden op: 04 mei 2009, 22:54
Locatie: tuin-huis

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Bernadientje »

Wij hebben het hier recent gehad, best heftig vonden we. Kan me niet herinneren ooit zo ziek en ook zo lang ziek te zijn geweest. Lang koorts gehad, longontsteking en erg erg moe. Ik heb mijn geur en smaak nog wel, mijn man niet meer.

Als het maanden duurt zoals ik lees voordat de moeheid weg is, duurt het hier nog even....
Plaats reactie