Maatregelen/adviezen Covid-19

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Nou, ik heb hier op refoforum al meer mensen gezien die openlijk spraken over de overtredingen van de regels. Meerdere (teveel) volwassen kinderen met de partners thuis over de vloer laten komen met kerst, bijvoorbeeld.
Waarom Merel nu opeens een draai om de oren moet krijgen, ontgaat me.
Die draai om de oren zou inderdaad voor iedereen gelijk moeten zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Dodo schreef:Nou, ik heb hier op refoforum al meer mensen gezien die openlijk spraken over de overtredingen van de regels. Meerdere (teveel) volwassen kinderen met de partners thuis over de vloer laten komen met kerst, bijvoorbeeld.
Waarom Merel nu opeens een draai om de oren moet krijgen, ontgaat me.
Ja en toen heb ik er ook iets van gezegd.
De betreffende is inmiddels van het forum weg, dus dan is het lastig om daar weer iets over te zeggen ;)
Maar ik vind het verdwalen nogal ongeloofwaardig.
Mijn buurman was hier vrijdagavond nog even, maar om kwart voor 9 zei hij, ik ga snel naar huis, anders krijg ik een boete. :D
De knipoog bij dat verdwalen is je ontgaan, denk ik.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Mara »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Op zaterdagavond na. Vrienden lieten de hond uit en kwamen, na het ingaan van de avondklok, binnenstappen met de mededeling 'wij zijn ernstig verdwaald, mogen we even bij jullie op krachten komen'. Op afstand en met ventilatie was het even heel gezellig.
Dit is niet in strijd met de geest van de wet, denk je?
Niet alleen in strijd met de geest van de wet. Het was gewoon in strijd met de geldende regels.
Zie jij een knipoog eilander :?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door merel »

Nee, maar de context van het verhaal maakte dat toch wel duidelijk. Natuurlijk was de hond een excuus om na 21.00 uur over straat te lopen en ze wonen 500 meter bij ons vandaan :haha

Ik weet ook wel dat het niet juist is en zoals aangegeven houden wij ons verder volkomen aan de maatregelen. Nu na een jaar eenmalig een keer niet. Poe poe, dat is inderdaad verschrikkelijk en onoverkomelijk.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door DDD »

Mister schreef:
DDD schreef: Ik vind dit een ergerlijke reactie. Merel heeft al meermalen genoemd dat zij en haar gezin zich voorbeeldig aan de regels houden. Er zijn ook hogere normen dan de regels. Als iemand verdwaald is en vermoeid, dan is het heel goed om van deze regels af te wijken. Dat lijkt mij niet meer dan normaal.

Natuurlijk is het verheugend als je een keer integer kunt afwijken van de toch heel beklemmende regels, zeker als andere mensen dat voortdurend zónder goede reden doen.
Je mag niet afwijken van de beklemmende regel, tenzij dan dat je het integer doet? Dat vind ik dan weer ergerlijk.
Wat is daar ergerlijk aan? Je mag ook te hard rijden met een zwangere vrouw naast je. Er zijn soms situaties waarin de algemene norm even moet wijken voor het dienen van een hoger belang. Dat is een algemeen aanvaard rechtsbeginsel. Zo mag je niet liegen, maar je mag wel liegen als daardoor andermans leven gespaard blijft.

Al moet ik zeggen dat de laatste toelichting mijn lezing niet ondersteunt. :)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Valcke »

Is het reëel om een stel dat vaste verkering heeft (en waarvan één uitwonend kind is) niet samen thuis te ontvangen? ... Ik hoor het graag van een van de mensen die ervoor pleiten de regels voor 100% na te volgen. Of staat de kennismaking 3 maanden of langer volledig stil (zolang de eenpersoonsregel geldt)?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door DDD »

Een wandeling buiten kan ook. Maar ik kan mij wel voorstellen dat je niet alleen bij zoon of dochter op bezoek gaat. Hoewel dat natuurlijk ook prima kan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Herman »

Ik ben niet van het meest strikte soort, dus ik ben niet aangewezen om te antwoorden. Als je de regel kunt omkeren, dan heb er sowieso geen moeite mee (1 mag wel bij 2 op bezoek, maar die 2 niet bij 1).
Hier kan je de vraag stellen door je af te vragen of het uitwonende kind echt niet meer bij je eigen huishouden hoort.
En het gaat hier om een zeer nauwe verwacht. Dus een eigen kind komt met partner bij ouders op bezoek. Dat is wat anders dan een neef die zijn nieuwe vriendin komt voorstellen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Susanna »

Valcke schreef:Is het reëel om een stel dat vaste verkering heeft (en waarvan één uitwonend kind is) niet samen thuis te ontvangen? ... Ik hoor het graag van een van de mensen die ervoor pleiten de regels voor 100% na te volgen. Of staat de kennismaking 3 maanden of langer volledig stil (zolang de eenpersoonsregel geldt)?
Ik houd me persoonlijk strak aan de regels: ik ga al een jaar niet naar de samenkomst, ontvang niet meer dan één persoon per dag in mijn huis en ga niet samen met anderen op bezoek bij een ander. Maar er wonen andere volwassenen in huis die het anders doen. Die per dag meerdere mensen ontmoeten, voor de lol met de trein reizen met vrienden.

Een stel met vaste verkering (allebei uitwonend) zou ik niet tegelijkertijd in huis halen. je zou ook kunnen kijken: hoe is mijn kind, hoeveel mensen ontmoet hij of zij. En hoe zit het met de andere helft: heeft hij of zij een contact beroep etc. Wat ook meetelt: hoe is de gezondheid van de ouder?
Laatst gewijzigd door Susanna op 29 mar 2021, 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Ik ben niet van het meest strikte soort, dus ik ben niet aangewezen om te antwoorden. Als je de regel kunt omkeren, dan heb er sowieso geen moeite mee (1 mag wel bij 2 op bezoek, maar die 2 niet bij 1).
Hier kan je de vraag stellen door je af te vragen of het uitwonende kind echt niet meer bij je eigen huishouden hoort.
En het gaat hier om een zeer nauwe verwacht. Dus een eigen kind komt met partner bij ouders op bezoek. Dat is wat anders dan een neef die zijn nieuwe vriendin komt voorstellen.
Andersom zou ook niet werken, want het stel vormt samen geen huishouding. Dus er kan zelfs niet 1 persoon bij hen op bezoek, evenmin kunnen ze samen ergens een bezoek afleggen (volgens de regel).

In elk geval bedankt voor het begrip. Wij ontvangen dus inderdaad beiden (de situatie doet zich daadwerkelijk bij ons voor). Geen moment over geaarzeld overigens, de wederzijdse kennismaking kunnen en mogen we niet maanden stilleggen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Valcke »

Susanna schreef:
Valcke schreef:Is het reëel om een stel dat vaste verkering heeft (en waarvan één uitwonend kind is) niet samen thuis te ontvangen? ... Ik hoor het graag van een van de mensen die ervoor pleiten de regels voor 100% na te volgen. Of staat de kennismaking 3 maanden of langer volledig stil (zolang de eenpersoonsregel geldt)?
Ik houd me persoonlijk strak aan de regels: ik ga al een jaar niet naar de samenkomst, ontvang niet meer dan één persoon per dag in mijn huis en ga niet samen met anderen op bezoek bij een ander. Maar er wonen andere volwassenen in huis die het anders doen. Die per dag meerdere mensen ontmoeten, voor de lol met de trein reizen met vrienden.

Een stel met vaste verkering (allebei uitwonend) zou ik niet tegelijkertijd in huis halen. je zou ook kunnen kijken: hoe is mijn kind, hoeveel mensen ontmoet hij of zij. En hoe zit het met de andere helft: heeft hij of zij een contact beroep etc. Wat ook meetelt: hoe is de gezondheid van de ouder?
Ok gelukkig laat de gewijzigde post enige ruimte: je eerste antwoord was wel heel triest voor het stel. Ze zouden dus nooit samen een derde persoon kunnen ontmoeten en dat al drie maanden lang.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door merel »

Valcke schreef:Is het reëel om een stel dat vaste verkering heeft (en waarvan één uitwonend kind is) niet samen thuis te ontvangen? ... Ik hoor het graag van een van de mensen die ervoor pleiten de regels voor 100% na te volgen. Of staat de kennismaking 3 maanden of langer volledig stil (zolang de eenpersoonsregel geldt)?


Het kind dat thuis woont kan toch ook meer naar de partner gaan die uitwonend is?

Ik zou het ook lastig vinden. Sowieso door alle contacten van de kinderen heb ik het gevoel dat ik overal mensen zie. Ik sta namelijk bij school, sporten haal hem ook op bij vriendjes.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Susanna »

Valcke schreef:
Susanna schreef:
Valcke schreef:Is het reëel om een stel dat vaste verkering heeft (en waarvan één uitwonend kind is) niet samen thuis te ontvangen? ... Ik hoor het graag van een van de mensen die ervoor pleiten de regels voor 100% na te volgen. Of staat de kennismaking 3 maanden of langer volledig stil (zolang de eenpersoonsregel geldt)?
Ik houd me persoonlijk strak aan de regels: ik ga al een jaar niet naar de samenkomst, ontvang niet meer dan één persoon per dag in mijn huis en ga niet samen met anderen op bezoek bij een ander. Maar er wonen andere volwassenen in huis die het anders doen. Die per dag meerdere mensen ontmoeten, voor de lol met de trein reizen met vrienden.

Een stel met vaste verkering (allebei uitwonend) zou ik niet tegelijkertijd in huis halen. je zou ook kunnen kijken: hoe is mijn kind, hoeveel mensen ontmoet hij of zij. En hoe zit het met de andere helft: heeft hij of zij een contact beroep etc. Wat ook meetelt: hoe is de gezondheid van de ouder?
Ok gelukkig laat de gewijzigde post enige ruimte: je eerste antwoord was wel heel triest voor het stel. Ze zouden dus nooit samen een derde persoon kunnen ontmoeten en dat al drie maanden lang.
Ik begrijp het niet helemaal. Als ze op zichzelf wonen kunnen ze toch zelf bepalen wie ze ontmoeten. En hoeveel.
Als iemand nog thuis-woont zou ik het mooi vinden als die iemand zich conformeert aan de regels die er thuis heersen (dus ook als een ouder het niet aandurft zolang het aantal besmettingen zo hoog is).
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Valcke »

Susanna, de situatie die ik schetste ging om het wel/niet strikt volgen van de een-persoonsregel. Die regel werkt toch ook voor de zoon die op zichzelf woont? Als zijn vriendin bij hem is, kan er volgens deze regel niemand (extra) ontvangen worden.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door DDD »

Herman schreef:Ik ben niet van het meest strikte soort, dus ik ben niet aangewezen om te antwoorden. Als je de regel kunt omkeren, dan heb er sowieso geen moeite mee (1 mag wel bij 2 op bezoek, maar die 2 niet bij 1).
Hier kan je de vraag stellen door je af te vragen of het uitwonende kind echt niet meer bij je eigen huishouden hoort.
En het gaat hier om een zeer nauwe verwacht. Dus een eigen kind komt met partner bij ouders op bezoek. Dat is wat anders dan een neef die zijn nieuwe vriendin komt voorstellen.
Twee mensen die bij één op bezoek komen, lopen toch méér risico dan één iemand die bij twee op bezoek gaat? Dan hoeft alleen die éne maar afstand te houden en verder nergens aan te zitten.

Nog even los van het feit dat ik vind dat er terecht een uitzondering is voor alleenstaanden.
Plaats reactie