Kabinetsformatie 2021

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Zita »

Van Ewijk schreef:Ik ben gewoon voor nieuwe verkiezingen.
Als Rutte dan weer gekozen wordt als premier zo zij het, dan heeft het stemvee hem zelf weer een schone lei gegeven en kunnen we op nieuwe voet verder.
Zo niet, dan zonder Rutte.
Maar dit is gewoon trekken aan een dood paard.
Noem eens een goede democratische reden voor nieuwe verkiezingen? Het volk mocht 17 maart kiezen door wie zij zich vertegenwoordigd wilde hebben in de Tweede Kamer. Dat heeft het volk gedaan. Waarom moet je die stem van het volk opeens niet meer serieus nemen? Wat is de reden om er vanuit te gaan dat er een maand later heel anders gestemd zal gaan worden? De Kamerleden hebben tot nu toe nog niet echt inhoudelijk iets bijgedragen. De discussie is niet over de inhoudelijke besturing van ons land gegaan. Het eerste grote debat ging over hoe tussen regering en Kamer de dingen mis kunnen lopen. Het tweede debat gaat over wie de Kamer mag voorzitten.
Ik zie nog geen dood paard waaraan getrokken is. De formatie zal lastig zijn, maar is nog niet serieus geprobeerd.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Zita schreef:
Van Ewijk schreef:Ik ben gewoon voor nieuwe verkiezingen.
Als Rutte dan weer gekozen wordt als premier zo zij het, dan heeft het stemvee hem zelf weer een schone lei gegeven en kunnen we op nieuwe voet verder.
Zo niet, dan zonder Rutte.
Maar dit is gewoon trekken aan een dood paard.
Noem eens een goede democratische reden voor nieuwe verkiezingen? Het volk mocht 17 maart kiezen door wie zij zich vertegenwoordigd wilde hebben in de Tweede Kamer. Dat heeft het volk gedaan. Waarom moet je die stem van het volk opeens niet meer serieus nemen? Wat is de reden om er vanuit te gaan dat er een maand later heel anders gestemd zal gaan worden? De Kamerleden hebben tot nu toe nog niet echt inhoudelijk iets bijgedragen. De discussie is niet over de inhoudelijke besturing van ons land gegaan. Het eerste grote debat ging over hoe tussen regering en Kamer de dingen mis kunnen lopen. Het tweede debat gaat over wie de Kamer mag voorzitten.
Ik zie nog geen dood paard waaraan getrokken is. De formatie zal lastig zijn, maar is nog niet serieus geprobeerd.
Eens, pas als de formatie echt niks wordt, om welke reden dan ook, dan zijn er nieuwe verkiezingen in beeld. Ik zie ook geen reden waarom mensen nu niet op Rutte zouden stemmen. We wisten voor de verkiezingen ook al wie hij was, wat zijn capaciteiten zijn en wat zijn tekortkomingen zijn. Er zullen misschien wat verschuivingen plaats vinden maar niet heel veel denk ik.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Christen »

Eens. Volk heeft stem uitgebracht. Nu aan de slag.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Framboos »

Van Ewijk schreef:Ik ben gewoon voor nieuwe verkiezingen.
Als Rutte dan weer gekozen wordt als premier zo zij het, dan heeft het stemvee hem zelf weer een schone lei gegeven en kunnen we op nieuwe voet verder.
Zo niet, dan zonder Rutte.
Maar dit is gewoon trekken aan een dood paard.
Waarom gebruik je het woord 'stemvee'?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Bertiel »

Bergkamp dus.
Hoezo politiek...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Zita »

Bertiel schreef:Bergkamp dus.
Hoezo politiek...
Ja, dit lijkt wel ernstig op een afspraakje tussen VDD en D66.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Uitslag:

27 stemmen voor Bosma (PVV)
38 stemmen voor Arib (PvdA)
74 stemmen voor Bergkamp (D66)

Zouden D66 en VVD hier tóch een akkoordje hebben gesloten? Daar lijkt het wel sterk op. Jammer dat Arib weg is gestemd!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Jantje schreef:Uitslag:

27 stemmen voor Bosma (PVV)
38 stemmen voor Arib (PvdA)
74 stemmen voor Bergkamp (D66)

Zouden D66 en VVD hier tóch een akkoordje hebben gesloten? Daar lijkt het wel sterk op. Jammer dat Arib weg is gestemd!
Lijkt mij ook ja, Bergkamp was ook de enige van de kandidaten die niet expliciet het kabinet achteraan wilde om op tijd alle stukken te krijgen voor een debat.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Bertiel »

Jammer dat Arib gaat Idd!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

Er ontbreken 11 stemmen. De vertegenwoordigers zijn nu al hun taken aan het verkwanselen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Er ontbreken 11 stemmen. De vertegenwoordigers zijn nu al hun taken aan het verkwanselen.
Er waren 144 uitgebrachte stemmen, waarvan 5 ongeldige. Dus er waren 6 leden niet aanwezig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
Herman schreef:Er ontbreken 11 stemmen. De vertegenwoordigers zijn nu al hun taken aan het verkwanselen.
Er waren 144 uitgebrachte stemmen, waarvan 5 ongeldige. Dus er waren 6 leden niet aanwezig.
Hoe speel je het klaar om een ongeldige stem uit te brengen? De instructie was zó duidelijk, dat je het dan bijna opzettelijk moet hebben gedaan.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Zita schreef:
Jantje schreef:
Herman schreef:Er ontbreken 11 stemmen. De vertegenwoordigers zijn nu al hun taken aan het verkwanselen.
Er waren 144 uitgebrachte stemmen, waarvan 5 ongeldige. Dus er waren 6 leden niet aanwezig.
Hoe speel je het klaar om een ongeldige stem uit te brengen? De instructie was zó duidelijk, dat je het dan bijna opzettelijk moet hebben gedaan.
Misschien een belabberd handschrift :quoi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Zita schreef:
Jantje schreef:
Herman schreef:Er ontbreken 11 stemmen. De vertegenwoordigers zijn nu al hun taken aan het verkwanselen.
Er waren 144 uitgebrachte stemmen, waarvan 5 ongeldige. Dus er waren 6 leden niet aanwezig.
Hoe speel je het klaar om een ongeldige stem uit te brengen? De instructie was zó duidelijk, dat je het dan bijna opzettelijk moet hebben gedaan.
Geen idee. Op de ledenvergadering van de kerk zijn er ook geregeld ongeldige stemmen. En daar hoef je zelfs maar een hokje aan te kruisen voor de naam van de gekandideerde predikant, ouderling of diaken. Zelfs dan gaat het dus nog mis.

Mijn analyse van de stemming is als volgt (Ik weet niet wie er afwezig waren, dus ik kom op een schatting die niet helemaal kloppend is, maar ongeveer gelijkwaardig aan de uitslag.):
Ik vermoed dat op Bergkamp (D66) de volgende partijen hebben gestemd: VVD, D66, PvdD, Volt, Bij1 en 50PLUS. Dat is in totaal een zetelaantal van 72. Dus dat klopt ongeveer met de 74 stemmen.
Ik vermoed dat op Bosma (PVV) in ieder geval de volgende partijen hebben gestemd: PVV, FvD en JA21 (en eventueel BBB, die 1 zetel heeft). Dat is een totaal zetelaantal van 28 (of 29). Dus dat klopt ongeveer met de 27 stemmen.
Ik vermoed dat op Arib (PvdA) in ieder geval de volgende partijen hebben gestemd: PvdA, SP, CU en SGP. Dan kom je op een totaal aantal van 26 zetels. Nu had Arib er 38. Dat klopt dus niet helemaal.

De grote vraag is dus wat het CDA (15 zetels) en GroenLinks (8 zetels) hebben gedaan. Mogelijk heeft het CDA ook op Arib gestemd, maar het is ook goed mogelijk dat zij op Bergkamp hebben gestemd. Datzelfde geldt voor GroenLinks.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Bertiel »

Ik vraag me echt af of sgp voor Arib heeft gestemd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie