Kabinetsformatie 2021

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Simon0612 »

Henk J schreef:
parsifal schreef:
Henk J schreef:Kan het slecht zien, Kaag heeft de CU liever niet vanwege de medisch ethische standpunten. Rutte maakt het weinig uit geloof ik, die heeft liever geen linkse partijen. Die vierde partij wordt nog een lastige, daarom geen vierde partij :huhu
Ik denk dat Kaag eigenlijk geen hardliner is bij D66.
Zij wil de medisch ethische dossiers niet meenemen in het coalitieakkoord. Segers wil dat wel. D66, en in mindere mate ook de VVD, heeft al vaker aangegeven dat ze 'gas' willen geven op medisch ethisch terrein. Anderzijds, Rutte laat Ja21 varen, Kaag de linkse partijen en ze komen weer bij de CU uit. Dus het kan maar zo alsnog gebeuren.
Zonder CDA zal dat niet meevallen. Die bedenken zich nu ook wel twee keer. Eerst een verkiezingsnederlaag. Dan wordt openlijk gelekt dat Omtzigt aan de kant gezet moet worden. Als niet duidelijk wordt waar dat vandaan is gekomen wordt de vertrouwenscrisis binnen het CDA ook alleen maar groter. Omtzigt heeft enorm veel fans/kiezers. Wat gebeurd er als Omtzigt voor zichzelf kiest? Neemt hij dan rond de 5 zetels mee (aan de hand van de voorkeursstemmen)? Nieuwe regering met CDA erin wordt denk ik nog wel een dingetje.. En over links heb je minimaal 5 partijen nodig. Daar redden ze het ook niet met twee partijen uit het rijtje SP,PVDA en GL. Dan komen ze maar op 75, zonder het CDA. Het wordt interessant.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Henk J
Berichten: 2594
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Herman schreef:
Jantje schreef:Dus dan zou Ollongren die notities per ongeluk expres hebben laten zien? Dat zou helemaal het toppunt zijn.
Waarom zou je die optie uitsluiten? "Tactiek of blunder?" was zo'n beetje de eerste duiding in mijn whatsapp timeline.
Lijkt mij een blunder, Ollongren bereikt hier weinig mee. Overigens denk ik dat de nieuwe verkenners het punt Omtzigt ook gewoon aansnijden hoor, alleen letten ze iets meer op de papieren.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Ik pleit voor een zakenkabinet, zoals Baudet heeft voorgesteld.
Dat lijkt mij ongeveer de snelste optie om alles wat voor SGP-stemmers van waarde is de nek om te draaien. Bij een zakenkabinet is het de bedoeling dat het coalitieakkoord bijzonder dun is, wat dus betekent dat per dossier naar (wisselende) meerderheden gezocht moet worden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef:Wat gebeurd er als Omtzigt voor zichzelf kiest? Neemt hij dan rond de 5 zetels mee (aan de hand van de voorkeursstemmen)?
Alleen zijn eigen zetel en diegene die hem vrijwillig volgen. Maar dat is verder geheel niet aan de orde.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Henk J schreef:
Herman schreef:
Jantje schreef:Dus dan zou Ollongren die notities per ongeluk expres hebben laten zien? Dat zou helemaal het toppunt zijn.
Waarom zou je die optie uitsluiten? "Tactiek of blunder?" was zo'n beetje de eerste duiding in mijn whatsapp timeline.
Lijkt mij een blunder, Ollongren bereikt hier weinig mee. Overigens denk ik dat de nieuwe verkenners het punt Omtzigt ook gewoon aansnijden hoor, alleen letten ze iets meer op de papieren.
Ze had net een positieve testuitslag en verliet snel het gebouw. Het is dus gewoon een menselijke fout.
Dat was natuurlijk helemaal niet erg geweest wanneer er niet zulke vreemde dingen op het papier stonden.

Ik vermoed dat dit nog wel eens een staartje kan krijgen. Want de verkenners verzinnen zoiets natuurlijk niet zelf... zeker niet gezien de concreetheid waarmee het is opgeschreven.
En niemand van de VVD of D'66 gaat erover wie in de Kamer zit en wie niet. Want Kamerleden zijn door het volk gekozen.
Vroeg of laat zal uitkomen wat de oorsprong is van deze opmerking en komt die persoon er dan mee weg??
Laatst gewijzigd door Valcke op 25 mar 2021, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef:Dus dan zou Ollongren die notities per ongeluk expres hebben laten zien? Dat zou helemaal het toppunt zijn.
Waarom zou je die optie uitsluiten? "Tactiek of blunder?" was zo'n beetje de eerste duiding in mijn whatsapp timeline.
Ik zie nog niet direct in wat D66 hier voor voordeel bij heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Henk J
Berichten: 2594
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Valcke schreef:
Henk J schreef:
Herman schreef:
Jantje schreef:Dus dan zou Ollongren die notities per ongeluk expres hebben laten zien? Dat zou helemaal het toppunt zijn.
Waarom zou je die optie uitsluiten? "Tactiek of blunder?" was zo'n beetje de eerste duiding in mijn whatsapp timeline.
Lijkt mij een blunder, Ollongren bereikt hier weinig mee. Overigens denk ik dat de nieuwe verkenners het punt Omtzigt ook gewoon aansnijden hoor, alleen letten ze iets meer op de papieren.
Ze had net een positieve testuitslag en verliet snel het gebouw. Het is dus gewoon een menselijke fout.
Dat was natuurlijk helemaal niet erg geweest wanneer er niet zulke vreemde dingen op het papier stonden.

Ik vermoed dat dit nog wel eens een staartje kan krijgen. Want de verkenners verzinnen zoiets natuurlijk niet zelf... zeker niet gezien de concreetheid waarmee het is opgeschreven.
En niemand van de VVD of D'66 gaat erover wie in de Kamer zit en wie niet. Want Kamerleden zijn door het volk gekozen.
Vroeg of laat zal uitkomen wat de oorsprong is van deze opmerking en komt die persoon er dan mee weg??
Ja, want ik vermoed dat het uit de koker van Rutte komt. En Rutte komt overal mee weg. Er mogen nu wel nieuwe verkenners zijn maar het puntje Omtzigt komt denk ik gewoon weer op de agenda.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Henk J schreef:Ja, want ik vermoed dat het uit de koker van Rutte komt. En Rutte komt overal mee weg. Er mogen nu wel nieuwe verkenners zijn maar het puntje Omtzigt komt denk ik gewoon weer op de agenda.
Het lijkt mij heel explosief om het zo maar te zeggen. Wat hier gebeurt is volstrekte minachting van de verkiezingen. Daar zou niemand mee weg mogen komen. Iets anders is dat er misschien onderhandeld kan worden over de fractievoorzitter wanneer Hoekstra in het kabinet komt. Maar ook dat gaat wel heel ver, want dat is een partijkwestie.
Henk J
Berichten: 2594
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Ach, Rutte komt overal mee weg. Bonnetjesaffaire, toeslagenaffaire er staan nogal wat krassen op zijn jas, maar hij kan gewoon door.
Online
DDD
Berichten: 28660
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door DDD »

Het is toch niet heel verschrikkelijk als mensen bespreken dat Omtzigt geen goede fractievoorzitter of minister zou zijn? Ik zie het probleem niet zo. Ik vind hem ook een heel goed kamerlid, maar ik kan mij voorstellen dat voor een minister andere talenten van belang zijn.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Het is toch niet heel verschrikkelijk als mensen bespreken dat Omtzigt geen goede fractievoorzitter of minister zou zijn? Ik zie het probleem niet zo.
Daar ging het niet over. Het ging erover of hij niet uit de Kamer kon. En dat terwijl de kiezer net gesproken heeft.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Hollander »

Hebben Kaag en Rutte al gereageerd? :)
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:Hebben Kaag en Rutte al gereageerd? :)
Nee, niet op Twitter tenminste.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4072
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Maanenschijn »

Valcke schreef: Daar ging het niet over. Het ging erover of hij niet uit de Kamer kon. En dat terwijl de kiezer net gesproken heeft.
De notitie is: ‘positie Omzigt, functie elders’.

Waar haal je toch de stelligheid vandaan dat men Omzigt uit de kamer wil hebben?

Mogelijke andere opties:

- Er is gesproken over een specifieke ministerspost voor Omzigt, maar dat lijkt niet gewenst/mogelijk. Misschien wel een andre functie.

- Er is gesproken over de mogelijkheid van fractievoorzitter van het CDA als Hoekstra minister wordt, maar een andere functie is gewenst.

- etc.

Natuurlijk ben ik het met je eens dat het schofferen van de kiezer en van Omzigt is om hem uit de kamer weg te willen hebben. Overigens denk ik dat dat Rutte (denk aan zijn beschuldiging van de Rutte-doctrine) wel goed zou passen. En de rest van de coalitie ook. Want een kritisch coalitielid is lastig en zorgt voor extra werk en overleg.

Maar om op basis van een enkele opmerking op een a4tje allerlei conclusies te trekken gaat me toch te ver.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Het is een verkenning waar het niet gaat om ministersposten, maar om eventuele deelname van het CDA aan een kabinet.
Huidige functie Omtzigt = Kamerlid.
Wat kan 'functie elders' dan anders betekenen dan: geen Kamerlid, ook geen minister, maar iets anders.
Pieter Omtzigt weet van niets getuige het bericht van zijn vrouw.
Het CDA weet ook van niets getuige het twitterbericht van de heer Hoekstra.
Ik begrijp niet goed welke opties er dan nog over zijn.
Plaats reactie