Kabinetsformatie 2021

Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Verkenners nemen alle schuld op zich. Het was te verwachten. Ten aanzien van Omtzigt spreken zij van een onbedoeld gewekte suggestie. Dat laatste lijkt vreemd en behoeft toelichting in het debat.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door parsifal »

De suggestie kwam dus van Rutte. Dat is wel problematisch natuurlijk, omdat het een uitspraak over de controlerende macht is. Hij is echter van teflon, dus zal er wel mee weg komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Habitat »

Rutte heeft gewoon glashard zitten liegen. Hij heeft wel degelijk gesproken over Omtzigt.

En zijn ontkenning staat op film.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Wim Anker »

Nieuwe verkiezingen lijkt me nodig.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Habitat »

Wie wordt er eigenlijk premier als Rutte vandaag zou moeten opstappen?

De eerste vice-premier? Of mag VVD dan bv Tamara van Ark naar voren schuiven omdat zij van de grootste partij is?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

Er valt natuurlijk niet op te stappen. Want Rutte is gekozen volksvertegenwoordiger. Net als Omtzigt. Dus ze moeten er gewoon samen uitkomen.
Maar de TK ruikt een kans om Rutte weg te spelen, ze weet alleen nog niet hoe.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Nieuwe verkiezingen lijkt me nodig.
Ik hoop het niet. Maar ik weet niet hoe het zit. In de verkiezingen is niet voor een premier gekozen. VVD heeft formeel denk ik alle vrijheid om voor Rutte een functie elders te zoeken en dan in onderhandelingen over het kabinet met een ander voorstel voor een premier te komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Er valt natuurlijk niet op te stappen. Want Rutte is gekozen volksvertegenwoordiger. Net als Omtzigt. Dus ze moeten er gewoon samen uitkomen.
Maar de TK ruikt een kans om Rutte weg te spelen, ze weet alleen nog niet hoe.
Voor de verkiezingen was natuurlijk nog niet bekend dat Rutte deze leugen heeft gedaan. Met alle wederwaardigheden van de afgelopen week kan de uitslag wel eens heel anders zijn dat tijdens de vorige verkiezingen.

Maar msschien moeten ze Omtzigt maar premier maken. En dan kan Rutte als minister verder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:Nieuwe verkiezingen lijkt me nodig.
Waarom?
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Habitat schreef:Wie wordt er eigenlijk premier als Rutte vandaag zou moeten opstappen?

De eerste vice-premier? Of mag VVD dan bv Tamara van Ark naar voren schuiven omdat zij van de grootste partij is?
Nee, dat laatste mag niet.
Hugo de Jonge of Carola Schouten zijn de twee opties.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Er valt natuurlijk niet op te stappen. Want Rutte is gekozen volksvertegenwoordiger. Net als Omtzigt. Dus ze moeten er gewoon samen uitkomen.
Maar de TK ruikt een kans om Rutte weg te spelen, ze weet alleen nog niet hoe.
Rutte is gekozen als Kamerlid. Maar als premier is hij nu volstrekt ongeloofwaardig.
In zijn positie zou ik nu of na het debat naar de koning gaan.

Ook Ollongren en Jorritsma hebben trouwens glashard gelogen in hun brief aan de Kamer waarin ze vertelden dat er met niemand van de fractievoorzitters over gesproken is. Wanneer je met bewust liegen tegen de Tweede Kamer nog door zou kunnen gaan als minister, dan zou de geloofwaardigheid van de politiek helemaal niets meer voorstellen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 01 apr 2021, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Ad Anker »

parsifal schreef:De suggestie kwam dus van Rutte. Dat is wel problematisch natuurlijk, omdat het een uitspraak over de controlerende macht is. Hij is echter van teflon, dus zal er wel mee weg komen.
Ik zit klaar. Ben heel benieuwd. Klas in quarantaine dus alle tijd. :)
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Habitat schreef:Rutte heeft gewoon glashard zitten liegen. Hij heeft wel degelijk gesproken over Omtzigt.

En zijn ontkenning staat op film.
Hij heeft dat in twee verschillende interviews gedaan. Ik heb het op het NOS gezien, maar ook nog ergens anders.

Verder is nu wel duidelijk waarom volgens hem hier geen debat over gehouden kon worden. Idem waarom hij gisteren nog een voorstel deed om stukken niet te openbaren. Idem zijn waarschuwing voor het schokeffect... Hoe kunnen we een premier hebben die liegt en informatie bewust achterhoudt richting de Kamer?

Op zichzelf was het nog niet zo erg dat er over Omtzigt gesproken is. Wel is erg dat gesuggereerd is dat hij uit de Kamer zou moeten. En nog erger dat hierover systematisch gelogen is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

Rutte gokt direct op een meerderheid door in te stemmen met een motie van wantrouwen. :oO
Henk J
Berichten: 2586
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Wordt dit het einde van Rutte? De kamer is wel echt woest, straks Hoekstra, wordt het echt interessant.
Plaats reactie