Kabinetsformatie 2021

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Kabinetsformatie 2021

Bericht door Luther »

Na de verkiezingen is het formeren van een nieuw kabinet gestart.
Wat mij betreft is het gemis van de koning in dit proces vandaag wel bevestigd met het vertrek van de twee huidige verkenners. Heel onbevredigend hoe er over Pieter Omtzigt van het CDA gesproken wordt. Het lijkt uit de hoek van de VVD te komen.
Vreemd trouwens dat twee ministers die veel werk te doen hebben rond het coronavirus nu als vervangende verkenners zijn aangewezen.

Wat de uitkomst betreft: de minst slechte optie is dat het het kabinet in de huidige samenstelling verdergaat: VVD-D66-CDA-CU. Maar er zijn vandaag wel vertrouwensbreuken geslagen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

Hmm. Ik zou als voltallige oppositie (dus iedereen behalve VVD en D66) de kat uit de boom gaan zitten kijken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Luther »

Herman schreef:Hmm. Ik zou als voltallige oppositie (dus iedereen behalve VVD en D66) de kat uit de boom gaan zitten kijken.
Als de kwestie van de positie van Omtzigt en de onderhandelingsstijl van Hoekstra inderdaad door VVD of D66 zijn aangedragen, dan is het vrijwel onmogelijk om de verhouding met het CDA nog optimaal te krijgen. In dat geval blijft het CDA in de oppositie. Maar daar zie ik Hoekstra weer niet in functioneren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Wim Anker »

.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 25 mar 2021, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Het CDA heeft nu ook een intern probleem, dus regeringsdeelname is verder weg dan ooit.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:Het CDA heeft nu ook een intern probleem, dus regeringsdeelname is verder weg dan ooit.
Waarom hebben ze een intern probleem?

Ik ben wel benieuwd of en hoe uit gaat komen van wie de uitspraak is dat Omtzigt een andere functie moet gaan zoeken. Als daadwerkelijk blijkt dat dit uit de koker van Mark Rutte komt, dan is er voor hem en voor de VVD nog een veel groter probleem.

Dan worden er straks nog nieuwe verkiezingen uitgeschreven. Als dat werkelijk gebeurt, levert dat waarschijnlijk spectaculaire verkiezingsuitslagen op. Voor Wilders, Baudet en Eerdmans zal dat geen windeieren leggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Luther »

Valcke schreef:Het CDA heeft nu ook een intern probleem, dus regeringsdeelname is verder weg dan ooit.
Dat is de vraag. Hoekstra ontkent dat ook maar iets van de opmerkingen over Omzigt uit zijn koker komt. Hij kan politiek gezien niet anders doen dat Omtzigt helemaal aan het hart drukken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Intern probleem omdat CDA-top Omtzigt geen duidelijke steun geeft, afgelopen tijd niet en vandaag ook niet, terwijl veel leden Omtzigt sterk steunen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:
Valcke schreef:Het CDA heeft nu ook een intern probleem, dus regeringsdeelname is verder weg dan ooit.
Waarom hebben ze een intern probleem?

Ik ben wel benieuwd of en hoe uit gaat komen van wie de uitspraak is dat Omtzigt een andere functie moet gaan zoeken. Als daadwerkelijk blijkt dat dit uit de koker van Mark Rutte komt, dan is er voor hem en voor de VVD nog een veel groter probleem.

Dan worden er straks nog nieuwe verkiezingen uitgeschreven. Als dat werkelijk gebeurt, levert dat waarschijnlijk spectaculaire verkiezingsuitslagen op. Voor Wilders, Baudet en Eerdmans zal dat geen windeieren leggen.
Het hangt er van af wie wat gezegd heeft. Als Rutte kamerleden van een andere partij onschadelijk wil maken is hij erg slecht en immoreel bezig. Ik denk dat met de toeslagenaffaire al is aangetoond dat dat niet perse ondenkbaar is bij Rutte. Als hij Omtzigt niet in zijn kabinet wil hebben is dat zijn goed recht natuurlijk.

Omtzigt heeft alle ruimte om voor zichzelf te gaan, of om zich bij een andere partij aan te sluiten (hij is heel duidelijk gekozen op voorkeurstemmen), maar voorlopig is het afwachten of dit echt een mes in de rug was van het CDA.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Als daadwerkelijk blijkt dat Rutte dit heeft gezegd, dan is de VVD zijn gezicht totaal verloren. Het lijkt me sterk als links dan nog met Rutte wil regeren.

En een kabinet zonder de VVD, PVV, CDA en FvD is totaal onmogelijk.

Dus dan rest er maar 1 optie: nieuwe verkiezingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

De partijvoorzitter van het CDA is net opgestapt, dus daar hebben ze natuurlijk niet zo snel een alternatieve woordvoerder naast Hoekstra. En de laatste heeft gisteren nog een steunbetuiging het web op geslingerd: https://twitter.com/WBHoekstra/status/1 ... 8048515072
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Als daadwerkelijk blijkt dat Rutte dit heeft gezegd, dan is de VVD zijn gezicht totaal verloren.
Het is de vraag of de mensen achter die 34 zetels dit ook vinden. Ik denk het eigenlijk niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Herman schreef:De partijvoorzitter van het CDA is net opgestapt, dus daar hebben ze natuurlijk niet zo snel een alternatieve woordvoerder naast Hoekstra. En de laatste heeft gisteren nog een steunbetuiging het web op geslingerd: https://twitter.com/WBHoekstra/status/1 ... 8048515072
Dat had 'ie twee of drie weken terug ook allang kunnen en moeten doen. Vindt je ook niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef:Als daadwerkelijk blijkt dat Rutte dit heeft gezegd, dan is de VVD zijn gezicht totaal verloren.
Het is de vraag of de mensen achter die 34 zetels dit ook vinden. Ik denk het eigenlijk niet.
Dat weet ik zo net nog niet.

Maar alvast is de VVD overtuigd van zijn eigen gelijk. Ik denk dat het voor het beeld van Rutte als premier toch echt dusdanig schadelijk kan zijn dat hij zijn gezicht totaal verliest.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

Jantje schreef:
Herman schreef:De partijvoorzitter van het CDA is net opgestapt, dus daar hebben ze natuurlijk niet zo snel een alternatieve woordvoerder naast Hoekstra. En de laatste heeft gisteren nog een steunbetuiging het web op geslingerd: https://twitter.com/WBHoekstra/status/1 ... 8048515072
Dat had 'ie twee of drie weken terug ook allang kunnen en moeten doen. Vindt je ook niet?
Nee. Hoekstra en Omtzigt kunnen het volgens mij best met elkaar vinden. https://nos.nl/artikel/2360255-wopke-ho ... t-cda.html
Plaats reactie