Kabinetsformatie 2021

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef:
Herman schreef:De partijvoorzitter van het CDA is net opgestapt, dus daar hebben ze natuurlijk niet zo snel een alternatieve woordvoerder naast Hoekstra. En de laatste heeft gisteren nog een steunbetuiging het web op geslingerd: https://twitter.com/WBHoekstra/status/1 ... 8048515072
Dat had 'ie twee of drie weken terug ook allang kunnen en moeten doen. Vindt je ook niet?
Nee. Hoekstra en Omtzigt kunnen het volgens mij best met elkaar vinden. https://nos.nl/artikel/2360255-wopke-ho ... t-cda.html
Dat artikel heb ik toentertijd ook gezien. Ik vond juist dat Omtzigt hier geforceerd overkwam.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:
Herman schreef:De partijvoorzitter van het CDA is net opgestapt, dus daar hebben ze natuurlijk niet zo snel een alternatieve woordvoerder naast Hoekstra. En de laatste heeft gisteren nog een steunbetuiging het web op geslingerd: https://twitter.com/WBHoekstra/status/1 ... 8048515072
Dat had 'ie twee of drie weken terug ook allang kunnen en moeten doen. Vindt je ook niet?
Zo werkt Twitter niet. Ik heb trouwens nog wel het idee dat Hoekstra de echt vieze politieke spelletjes niet kan spelen. In die zin vertrouw ik hem nog wel een beetje. D66 zie ik er daarentegen nog wel voor aan om de boel echt te saboteren om tot nieuwe verkiezingen te komen. Als je verder kijkt naar wat er op de aantekeningen staat, lijkt het idee om Omtzigt weg te promoveren echt van de VVD te komen.

Voor Artikel 23 is het echt wel te hopen dat CDA in het kabinet komt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Zou graag zien dat er een kabinet komt met VVD, D66 en CDA. Dat heeft wel een minderheid, maar ze hebben dan maar 1 partij nodig om een meerderheid te vormen. Zo kun je volgens mij tot breed gedragen voorstellen komen, omdat het kabinet zo gedwongen wordt om veel meer rekening te houden met de tweede kamer. Tegenwoordig wordt het beleid vaak voor vier jaar vastgelegd waarna je daar niet meer van kunt afwijken. Dat ondermijnd het dualisme waar onze democratie op is gestoeld.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

parsifal schreef:
Jantje schreef:
Herman schreef:De partijvoorzitter van het CDA is net opgestapt, dus daar hebben ze natuurlijk niet zo snel een alternatieve woordvoerder naast Hoekstra. En de laatste heeft gisteren nog een steunbetuiging het web op geslingerd: https://twitter.com/WBHoekstra/status/1 ... 8048515072
Dat had 'ie twee of drie weken terug ook allang kunnen en moeten doen. Vindt je ook niet?
Zo werkt Twitter niet. Ik heb trouwens nog wel het idee dat Hoekstra de echt vieze politieke spelletjes niet kan spelen. In die zin vertrouw ik hem nog wel een beetje. D66 zie ik er daarentegen nog wel voor aan om de boel echt te saboteren om tot nieuwe verkiezingen te komen. Als je verder kijkt naar wat er op de aantekeningen staat, lijkt het idee om Omtzigt weg te promoveren echt van de VVD te komen.

Voor Artikel 23 is het echt wel te hopen dat CDA in het kabinet komt.
Dus dan zou Ollongren die notities per ongeluk expres hebben laten zien? Dat zou helemaal het toppunt zijn. Maar ik geloof dat niet. Ik denk inderdaad dat dit van de VVD komt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Henk J schreef:Zou graag zien dat er een kabinet komt met VVD, D66 en CDA. Dat heeft wel een minderheid, maar ze hebben dan maar 1 partij nodig om een meerderheid te vormen. Zo kun je volgens mij tot breed gedragen voorstellen komen, omdat het kabinet zo gedwongen wordt om veel meer rekening te houden met de tweede kamer. Tegenwoordig wordt het beleid vaak voor vier jaar vastgelegd waarna je daar niet meer van kunt afwijken. Dat ondermijnd het dualisme waar onze democratie op is gestoeld.
Ik pleit voor een zakenkabinet, zoals Baudet heeft voorgesteld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Jantje schreef:
Henk J schreef:Zou graag zien dat er een kabinet komt met VVD, D66 en CDA. Dat heeft wel een minderheid, maar ze hebben dan maar 1 partij nodig om een meerderheid te vormen. Zo kun je volgens mij tot breed gedragen voorstellen komen, omdat het kabinet zo gedwongen wordt om veel meer rekening te houden met de tweede kamer. Tegenwoordig wordt het beleid vaak voor vier jaar vastgelegd waarna je daar niet meer van kunt afwijken. Dat ondermijnd het dualisme waar onze democratie op is gestoeld.
Ik pleit voor een zakenkabinet, zoals Baudet heeft voorgesteld.
Maar wie bepaald dan wie er in dat kabinet komen? De tweede kamer? En wie mogen de ministers voordragen dan? Alleen de grootste partijen? Ik ben bang dat je dan een rommelregering krijg, alhoewel ik het idee op zichzelf niet direct verkeerd vond hoor. Maar het heeft nogal wat praktische haken en ogen.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Jantje schreef:
parsifal schreef:
Jantje schreef:
Herman schreef:De partijvoorzitter van het CDA is net opgestapt, dus daar hebben ze natuurlijk niet zo snel een alternatieve woordvoerder naast Hoekstra. En de laatste heeft gisteren nog een steunbetuiging het web op geslingerd: https://twitter.com/WBHoekstra/status/1 ... 8048515072
Dat had 'ie twee of drie weken terug ook allang kunnen en moeten doen. Vindt je ook niet?
Zo werkt Twitter niet. Ik heb trouwens nog wel het idee dat Hoekstra de echt vieze politieke spelletjes niet kan spelen. In die zin vertrouw ik hem nog wel een beetje. D66 zie ik er daarentegen nog wel voor aan om de boel echt te saboteren om tot nieuwe verkiezingen te komen. Als je verder kijkt naar wat er op de aantekeningen staat, lijkt het idee om Omtzigt weg te promoveren echt van de VVD te komen.

Voor Artikel 23 is het echt wel te hopen dat CDA in het kabinet komt.
Dus dan zou Ollongren die notities per ongeluk expres hebben laten zien? Dat zou helemaal het toppunt zijn. Maar ik geloof dat niet. Ik denk inderdaad dat dit van de VVD komt.
Ik denk ook dat dit gewoon een domme fout is. Die notities zullen wel de basis voor het gesprek vormen, met de punten die men sowieso wil bespreken. Maar het blijft een beetje de vraag waar dat vandaan komt. Ik denk dat ze zijn opgesteld door de verkenners na afloop van de eerste gesprekken met Rutte en Kaag, als basis voor de tweede ronde met Rutte en Kaag.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

https://cdn.nos.nl/image/2021/03/25/727 ... x1080a.jpg

Lees ik nou helemaal vanonder op deze afbeelding ook nog iets over de ChristenUnie? Volgens mij lijkt het daar wel op, dat zij mogelijk de vierde partij zouden kunnen worden aan de onderhandelingstafel.

En wellicht kan Omtzigt in het nieuwe kabinet de portefeuille gaan beheren waaronder de Belastingdienst valt. Dat zou wel een mooie taak zijn voor hem. Reken maar dat er dan dingen veranderen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Kan het slecht zien, Kaag heeft de CU liever niet vanwege de medisch ethische standpunten. Rutte maakt het weinig uit geloof ik, die heeft liever geen linkse partijen. Die vierde partij wordt nog een lastige, daarom geen vierde partij :huhu
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:https://cdn.nos.nl/image/2021/03/25/727 ... x1080a.jpg

Lees ik nou helemaal vanonder op deze afbeelding ook nog iets over de ChristenUnie? Volgens mij lijkt het daar wel op, dat zij mogelijk de vierde partij zouden kunnen worden aan de onderhandelingstafel.

En wellicht kan Omtzigt in het nieuwe kabinet de portefeuille gaan beheren waaronder de Belastingdienst valt. Dat zou wel een mooie taak zijn voor hem. Reken maar dat er dan dingen veranderen.
Wat mij betreft blijft Omtzigt in een controlerende rol. Daarvoor is hij hard nodig.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door parsifal »

Henk J schreef:Kan het slecht zien, Kaag heeft de CU liever niet vanwege de medisch ethische standpunten. Rutte maakt het weinig uit geloof ik, die heeft liever geen linkse partijen. Die vierde partij wordt nog een lastige, daarom geen vierde partij :huhu
Ik denk dat Kaag eigenlijk geen hardliner is bij D66.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

parsifal schreef:
Henk J schreef:Kan het slecht zien, Kaag heeft de CU liever niet vanwege de medisch ethische standpunten. Rutte maakt het weinig uit geloof ik, die heeft liever geen linkse partijen. Die vierde partij wordt nog een lastige, daarom geen vierde partij :huhu
Ik denk dat Kaag eigenlijk geen hardliner is bij D66.
Zij wil de medisch ethische dossiers niet meenemen in het coalitieakkoord. Segers wil dat wel. D66, en in mindere mate ook de VVD, heeft al vaker aangegeven dat ze 'gas' willen geven op medisch ethisch terrein. Anderzijds, Rutte laat Ja21 varen, Kaag de linkse partijen en ze komen weer bij de CU uit. Dus het kan maar zo alsnog gebeuren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Dus dan zou Ollongren die notities per ongeluk expres hebben laten zien? Dat zou helemaal het toppunt zijn.
Waarom zou je die optie uitsluiten? "Tactiek of blunder?" was zo'n beetje de eerste duiding in mijn whatsapp timeline.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

parsifal schreef:
Henk J schreef:Kan het slecht zien, Kaag heeft de CU liever niet vanwege de medisch ethische standpunten. Rutte maakt het weinig uit geloof ik, die heeft liever geen linkse partijen. Die vierde partij wordt nog een lastige, daarom geen vierde partij :huhu
Ik denk dat Kaag eigenlijk geen hardliner is bij D66.
Uiteraard zal zij (meer) rekening houden met de belangen van Dijkstra en andere eigen fractiegenoten dan met de CU.
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door HersteldHervormd »

Stel dat je nu opnieuw zou stemmen, wat zou de uitslag zijn?

En wat zegt dat over de samenleving?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie