Kabinetsformatie 2021

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Luther »

Valcke schreef:
Hollander schreef:Hebben Kaag en Rutte al gereageerd? :)
Nee, niet op Twitter tenminste.
Inmiddels wel. Het komt niet bij hen vandaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Valcke schreef:
Hollander schreef:Hebben Kaag en Rutte al gereageerd? :)
Nee, niet op Twitter tenminste.
Inmiddels wel. Het komt niet bij hen vandaan.
Waar reageren ze? Ik zie op Twitter niets hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Piet Puk »

Ik zou het helemaal niet gek vinden als het bij D'66 vandaan komt. Sneuvelt de optie met het CDA(door gebrek aan vertrouwen), dan blijft volgens mij enkel samenwerking met het 'linkse blok' een reële optie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

Het is trouwens wel degelijk mogelijk dat de notitie van Ollongren zelf is. Tenslotte heeft zij als een verkenner een eigen inbreng. Anders hadden ze gewoon boer Piet van het platteland kunnen vragen als verkenner. Jorritsma en Ollongren zitten daar omdat je goed bekend zijn met de achterkamertjes afspraken. Ollogren zou zelfs heel veel kennis kunnen hebben van allerlei uitlatingen die in de ministerraad gedaan kunnen zijn. Politieke analyses van de afgelopen 1,5 a 2 jaar (die het rd niet halen, maar het nrc wel) geven aan dat er voortdurend spanningen in het kabinet zijn over het niet houden van afspraken van regeringspartijen. Dat gaat om spanningen rondom het reguliere beleid, maar ook de hoofdpunten van de coronabestrijding waarin ministers opkomen voor de visie van hun eigen departement.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Dat kan inderdaad. Het zou niet minder laakbaar zijn, zeker als minister van binnenlandse zaken.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door DDD »

Valcke schreef:Het is een verkenning waar het niet gaat om ministersposten, maar om eventuele deelname van het CDA aan een kabinet.
Huidige functie Omtzigt = Kamerlid.
Wat kan 'functie elders' dan anders betekenen dan: geen Kamerlid, ook geen minister, maar iets anders.
Pieter Omtzigt weet van niets getuige het bericht van zijn vrouw.
Het CDA weet ook van niets getuige het twitterbericht van de heer Hoekstra.
Ik begrijp niet goed welke opties er dan nog over zijn.
Ik vind dit uitgangspunt helemaal niet vanzelfsprekend. Bij het bespreken van een coalitie ligt het erg voor de hand dat Hoekstra minister wordt. Dus dan is het een gegeven dat je over Omtzigt moet praten. Wordt hij fractievoorzitter of lid van het kabinet? Of blijft hij liever gewoon kamerlid?

Ik vind dat echt geen gek gespreksonderwerp. Ik zou het zelf ook op het lijstje hebben gezet, als ik informateur of verkenner was.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Volgens de premier hebben Kaag en hij dit onderwerp niet ingebracht. Mevrouw Ollongren gaat zich niet meer verantwoorden aan de Kamer, volgens de premier. Dat laatste vind ik moeilijk verteerbaar.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:Volgens de premier hebben Kaag en hij dit onderwerp niet ingebracht. Mevrouw Ollongren gaat zich niet meer verantwoorden aan de Kamer, volgens de premier. Dat laatste vind ik moeilijk verteerbaar.
Dat laatste zou ook slecht zijn voor het werken aan een betrouwbare overheid. Dat was toch een belangrijk verkiezingsthema.
Het is de vraag hoe hard de andere partijen het nu gaan spelen door bijv. te weigeren verder te praten voordat verantwoording is afgelegd. Opvallend vind ik ook dat GL en PvdA niet heel hard afstand nemen, terwijl PvdD en SP dat nadrukkelijk wel doen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Dat kan inderdaad. Het zou niet minder laakbaar zijn, zeker als minister van binnenlandse zaken.
Eens. In andere posts werd stellig richting de VVD gewezen. Nou, dat is te bezien.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Dat kan inderdaad. Het zou niet minder laakbaar zijn, zeker als minister van binnenlandse zaken.
Eens. In andere posts werd stellig richting de VVD gewezen. Nou, dat is te bezien.
Inderdaad, we weten het niet. Voor mij zegt de verklaring van de premier ook niet zo veel, eerlijk gezegd. Daarvoor is er in het verleden te veel gebeurd. Zijn opmerking dat het uitgesloten is dat mevr. Ollongren nog verantwoording aflegt, vind ik overigens wel storend. Zij is als verkenner aangesteld door de Kamer, niet door de premier.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Valcke schreef:Dat kan inderdaad. Het zou niet minder laakbaar zijn, zeker als minister van binnenlandse zaken.
Eens. In andere posts werd stellig richting de VVD gewezen. Nou, dat is te bezien.
Precies, D66 zet zich buiten spel. Al wordt dat wat moeilijk. Behalve VVD 35, CDA 14, PVV 17, FVD 8, SGP 3 = 77 zetels.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Herman schreef:De partijvoorzitter van het CDA is net opgestapt, dus daar hebben ze natuurlijk niet zo snel een alternatieve woordvoerder naast Hoekstra. En de laatste heeft gisteren nog een steunbetuiging het web op geslingerd: https://twitter.com/WBHoekstra/status/1 ... 8048515072
Dat had 'ie twee of drie weken terug ook allang kunnen en moeten doen. Vindt je ook niet?
Het is 'vind'.

En verder is het onzin.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Zijn opmerking dat het uitgesloten is dat mevr. Ollongren nog verantwoording aflegt, vind ik overigens wel storend. Zij is als verkenner aangesteld door de Kamer, niet door de premier.
Daar zal wel geen rechtskundige basis voor zijn. Je zou dan moeten gaan denken aan een formatie waarin alle gespreken openbaar zijn of waarin iedereen toegang zou moeten hebben tot die informatie die de verkenners verzamelen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Precies, D66 zet zich buiten spel.
Waarom denk je dat?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Precies, D66 zet zich buiten spel.
Waarom denk je dat?
Als het waar is dat Ollongren en daarmee D66 zich breder heeft geuit dan wat van een verkenner verwacht wordt over een andere partij en zich daarover niet gaat verantwoorden is dat schadelijk voor die partij. Het vertrouwen in die partij daalt.

Doe nu maar een oeverlange formatie die uitmondt op verkiezingen. Dan kan de kiezer zich weer uitspreken.
Plaats reactie