Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Martin75
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2020, 12:27

Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Martin75 »

4 december 2020 stond het artikel uit bijgaande link in het Reformatorisch Dagblad van de hand van Maarten Costerus.

https://www.rd.nl/artikel/902999-hoe-ne ... trategieen

In het RD artikel “Hoe Nederland uit de corona crisis komt” heb ik toch wel iets belangrijks gemist. Niet vaccineren of de andere 4 strategieën gaan Corona uitbannen in Nederland, aldus dit artikel. Echter, God heeft dit virus in Nederland en op de wereld gebracht. Alleen God kan het virus weer uitbannen. Maar heeft God enige reden om het virus te stoppen? Heeft dit oordeel Nederland en de wereld verootmoedigd? Heeft het de kerk met een kleine letter en de Kerk met een hoofdletter verootmoedigd? Aan het begin van de 1e Corona-golf is er in Nieuwe Tonge met biddag gepreekt uit Joel 2 : 12-14.

“Nu dan ook spreekt de HEERE, bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en dat met vasten en met geween, en met rouwklage. En scheurt uw hart en niet uw klederen, en bekeert u tot de HEERE, uw God; want Hij is genadig en barmhartig, lankmoedig en groot van goedertierenheid en berouw hebbende over het kwade. Wie weet, Hij mocht Zich wenden en berouw hebben; en Hij mocht een zegen achter Zich overlaten tot spijsoffer en drankoffer voor den HEERE uw God.”

Een oproep, niet aan de wereld, maar aan de kerk. De kerk met een hoofdletter inbegrepen. Maar waar zijn we mee bezig? Met onder de oordelen uit te komen? Of scheuren we ons hart? Wij mogen en moeten alle GEOORLOOFDE middelen daartoe gebruiken, maar wij kunnen Corona niet stoppen en we kunnen ons hart niet scheuren. ÉÉN is er die het wel kan, die alle macht heeft in hemel en op aarde.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Erskinees »

Dodo schreef:Wat ik niet zo goed begrijp, is dat sommigen het afwijzen dat we hoop stellen op een werkend vaccin. Bij andere ziekten en aandoeningen doen we dat toch ook, en dan vindt niemand dat een probleem. Iemand die een ontsteking heeft, vertrouwt er op dat de antibiotica werkt. Niemand zegt: afwijzen die medicijnen, je moet je herstel van God verwachten.
Er zijn acties tegen kanker, kinderkanker, dat moet aangepakt en overwonnen worden. Ik heb er nog nooit iemand over gehoord dat we daar niet in mee zouden moeten gaan.
Citaat uit een ander topic van Dodo.

Er hebben al vaak genoeg stukjes in het RD gestaan met de oproep om alleen onze hoop op Hem te stellen. Ik word er een beetje moe van dat nu in onze gezindte iedere maatschappelijke of wetenschappelijke beschouwing over corona wordt neergeslagen met de notie dat alleen de Heere het virus kan wegnemen. Dat is 100% waar. Maar dat betekent niet dat ook wij, als christenen, mogen nadenken over praktische maatregelen om het virus weg te krijgen. Bid en werkt. Laat het naast elkaar staan en probeer het niet te combineren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:Maar dat betekent niet dat ook wij, als christenen, mogen nadenken over praktische maatregelen om het virus weg te krijgen. Bid en werkt.
Reageer je op Martin75? Wat hij schrijft:
Martin75 schreef:Wij mogen en moeten alle GEOORLOOFDE middelen daartoe gebruiken
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Mara »

Martin75 schreef: Echter, God heeft dit virus in Nederland en op de wereld gebracht.
Je eerste posting op dit forum - welkom - en dan meteen zo'n stelling poneren.
Hoe weet jij dit zo zeker?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:
Martin75 schreef: Echter, God heeft dit virus in Nederland en op de wereld gebracht.
Je eerste posting op dit forum - welkom - en dan meteen zo'n stelling poneren.
Hoe weet jij dit zo zeker?
Amos 3:6 Zal de bazuin in de stad geblazen worden, dat het volk niet siddere? zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?

HC Vraag 27
Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
De almachtige en alom tegenwoordige kracht Gods , door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte ,vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede , en alle dingen, niet bij geval, maar van zijn vaderlijkehand ons toekomen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 24 dec 2020, 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Erskinees »

J.C. Philpot schreef: Reageer je op Martin75?
Nee, ik reageer meer algemeen op reacties die ik in onze gezindte/van de kansel hoor. Al vind ik dat Martin75 het ook teveel probeert te combineren.
Martin75
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2020, 12:27

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Martin75 »

Mara schreef:
Martin75 schreef: Echter, God heeft dit virus in Nederland en op de wereld gebracht.
Je eerste posting op dit forum - welkom - en dan meteen zo'n stelling poneren.
Hoe weet jij dit zo zeker?
Omdat God alles bestuurt. Wat me vooral verdriet doet is dat niet het AD maar het RD bij monde van Maarten Costerus poneert dat Nederland door de 5 strategieën uit de corona-crisis komt. Het zelfde geluid als premier Rutte: "Samen krijgen we het virus eronder". Dit is niet de eerste keer en ook niet de laatste keer. Gisteren weer een artikel "Bonaire kreeg het coronavirus eronder". Zou Bonaire dat echt zelf hebben gedaan?
Waar ik wel blij mee was is het commentaar van de RD-hoofdredactie : "Besef van afhankelijkheid van God ontbreekt bij campagnes voor vaccinatie". Maar enige zelfreflectie (en coaching bij het redigeren) bij de artikelen van de RD-redactie is zeer gewenst.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Martin75 schreef: Echter, God heeft dit virus in Nederland en op de wereld gebracht.
Je eerste posting op dit forum - welkom - en dan meteen zo'n stelling poneren.
Hoe weet jij dit zo zeker?
Huh?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Herman »

Er zijn altijd twee niveaus. Diegene die het artikel maakt is niet diegene die de artikelkop verzint. Daar loop het soms behoorlijk spaak.
Verder is er een zeer duidelijke relatie tussen verantwoord handelen en eventuele gevolgen. Daar hoeven we niet per definitie altijd een geloofsbelijdenis in aan te treffen.
Wanneer je dus de visie van het het rd wilt weten, dan moet je die afmeten aan het redactionele commentaar en niet zozeer naar de feiten zoals die in een artikel over Bonaire naar voren komen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Mara »

Martin75 schreef:
Mara schreef:
Martin75 schreef: Echter, God heeft dit virus in Nederland en op de wereld gebracht.
Je eerste posting op dit forum - welkom - en dan meteen zo'n stelling poneren.
Hoe weet jij dit zo zeker?
Omdat God alles bestuurt. Wat me vooral verdriet doet is dat niet het AD maar het RD bij monde van Maarten Costerus poneert dat Nederland door de 5 strategieën uit de corona-crisis komt. Het zelfde geluid als premier Rutte: "Samen krijgen we het virus eronder". Dit is niet de eerste keer en ook niet de laatste keer. Gisteren weer een artikel "Bonaire kreeg het coronavirus eronder". Zou Bonaire dat echt zelf hebben gedaan?
Waar ik wel blij mee was is het commentaar van de RD-hoofdredactie : "Besef van afhankelijkheid van God ontbreekt bij campagnes voor vaccinatie". Maar enige zelfreflectie (en coaching bij het redigeren) bij de artikelen van de RD-redactie is zeer gewenst.
Zoals het er staat lijkt het alsof God het kwaad in de wereld heeft gebracht.
Ik denk dat het goed is om enige nuance aan te brengen, nl. dat alles onder de toelating Gods gebeurt.
Dit virus komt over ons vanwege onze zondige handel en wandel.
Als wij ons aan de bijbelse spijswetten hadden gehouden, was dit virus er niet. (aannemende dat de oorsprong op de markt van China was)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Delftenaar »

Die link legde een predikant die ik afgelopen jaar tijdens een "corona-preek" hoorde ook.
Aan de andere kant hebben wij dat visioen van Petrus met al die dieren, waarin wordt gezegd dat niets onrein is. En voor de meesten onder ons aanleiding om bv. varkensvlees te eten.

Los daarvan zijn er aanwijzingen dat die markt het eerste evenement is waarop het virus zich grootschalig verspreidde, maar dat de bron elders ligt. En vermoedelijk rond oktober 2019 op de mens overgespongen is.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Bruna »

Heeft NL zich tijdens kerst aan de regels gehouden? Max 3 bezoekers boven de 13 per dag en 1,5 meter? Wat denken jullie?
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door JvW »

Bruna schreef:Heeft NL zich tijdens kerst aan de regels gehouden? Max 3 bezoekers boven de 13 per dag en 1,5 meter? Wat denken jullie?
Ik heb wel dat idee ja, maar ik heb niet verder kunnen kijken dan onze buren....
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Zeeuw »

Bruna schreef:Heeft NL zich tijdens kerst aan de regels gehouden? Max 3 bezoekers boven de 13 per dag en 1,5 meter? Wat denken jullie?
De vraag is wel heel algemeen zo. Als ik in mijn familiekring kijk is het antwoord nee.
Online
merel
Berichten: 9666
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door merel »

Wij wel, wij zijn 1 dag op bezoek geweest op anderhalve meter.
Plaats reactie