Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Als ik tegen jou inga, zijn mijn messen gelijk weer bot. Ik kies mijn battles.
:yahoo
Tja... Mijn messen zijn nooit bot.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Habitat »

Zita schreef:
Bruna schreef:Heeft NL zich tijdens kerst aan de regels gehouden? Max 3 bezoekers boven de 13 per dag en 1,5 meter? Wat denken jullie?
Wat ik in het algemeen hoorde: vaak niet. 1,5 meter is binnenshuis echt veel. Je kunt dan nauwelijks aan tafel zitten.
In mijn geval: ja. Wat bezoekersaantallen betreft tenminste. Voortdurend 1,5 meter was niet haalbaar.
Ik ben heel erg benieuwd hoe de besmettingscijfers er over anderhalve week uitzien. De daling nu vertrouw ik niet zo. Wie gaat er met kerst een corona-test doen? Wie gaat er tijdens een storm op uit om een test te doen?
Goed punt. Ik denk dat weinig mensen tijdens kerst en tijdens de storm een test zijn gaan doen.

En dan komt straks ook nog oud-en-nieuw. Pas halverwege januari weten we hoe de feestdagen daadwerkelijk verlopen zijn.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door merel »

Habitat schreef:
Zita schreef:
Bruna schreef:Heeft NL zich tijdens kerst aan de regels gehouden? Max 3 bezoekers boven de 13 per dag en 1,5 meter? Wat denken jullie?
Wat ik in het algemeen hoorde: vaak niet. 1,5 meter is binnenshuis echt veel. Je kunt dan nauwelijks aan tafel zitten.
In mijn geval: ja. Wat bezoekersaantallen betreft tenminste. Voortdurend 1,5 meter was niet haalbaar.
Ik ben heel erg benieuwd hoe de besmettingscijfers er over anderhalve week uitzien. De daling nu vertrouw ik niet zo. Wie gaat er met kerst een corona-test doen? Wie gaat er tijdens een storm op uit om een test te doen?
Goed punt. Ik denk dat weinig mensen tijdens kerst en tijdens de storm een test zijn gaan doen.

En dan komt straks ook nog oud-en-nieuw. Pas halverwege januari weten we hoe de feestdagen daadwerkelijk verlopen zijn.
Daarom zijn de beperkingen ook tot 18 januari. Weten we iig de hausse van kerst en oudjaar.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Job »

Overal begin je te merken dat men de coronacrisis als min of meer passerend gaat ervaren (ik formuleer bewust zo. Nog niet voorbij maar we maken ons er klaar voor). Hoe is jullie kerkelijke gemeente uit de crisis gekomen? Bepaalde elementen weten we nog niet zoals hoe het straks zal zijn met kerkelijke trouw, afhakers, aanhakers, vrucht etc. Maar wat is verder bij jullie het beeld? Ik heb het gevoel dat er bij ons wel wat butsen en schrammen zijn opgelopen in de vele meningen die er waren en zijn. Jammer. Ik denk dat we nog wel even nodig zullen hebben om daarvan bij te komen. Geen grote ruzies maar wel verhitte gemoederen zoals bijna overal in de maatschappij. Daarbij denk ik dat de manier van communiceren daar eerder debet aan is geweest dan de maatregelen zelf. Ben alleen wel erg benieuwd of dat plaatselijk erg verschilt. Volksaard, al sluimerende sfeer in gemeenten etc. Hoe dat in jullie kerken is verlopen?
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Silo »

Nu de kerkgang weer opgestart is na de coronacrisis begin ik me toch wat zorgen te maken over mijn
gemeente. Niet in de zin van kerkgang want er schijnen maar weinig thuisblijvers te zijn. De videostream zorgt er bij ons niet voor dat er veel mensen thuisblijven.

Waar ik wel zorgen over maak: gedurende de coronacrisis hebben velen doordeweeks en sommigen op zondag met andere gemeenten van andere kerkverbanden meegeluisterd en dat zowel van links tot rechts. Denk dan aan preken vanuit Bewaar Het Pand (hoor vaak over Dordrecht, Urk, Vianen, Kralingen) en de HHK (Apeldoorn, Oudekerk, Maartensdijk, Katwijk) en vast nog anderen. Nu is incidenteel elders meekijken uiteraard niet verkeerd of zondig. Maar nu we de laatste tijd weer op zondagen op de koffie gaan bij gemeenteleden merk ik dat velen er nu achter komen dat de prediking in andere kerkverbanden zo aansprekend is. En dat de jongeren worden aangesproken. En dat er minder geijkte uitdrukkingen worden gebruikt. En dat de dogmatische insteek er wat af is. Dat men elders de SV en de HSV zo heel netjes naast elkaar gebruikt zonder gedoe. Dat de prediking voor Gods volk praktische en geestelijke lessen voor het leven der dankbaarheid bevat.

Gisteren op de koffie was de derde keer dat ik van iemand hoorde dat hij erkende dat de prediking elders zoveel geestelijk profijt opleverde. Nu zijn dat allemaal geen verkeerde inzichten me dunkt. En toch maak ik me zorgen. Het gaat hier niet om kritische of linkse losse gemeenteleden. Maar om bekeerde personen die in het verleden met veel liefde voor deze gemeente hebben gekozen. Ik vermoed dat mijn predikant, de kerkenraad en het kerkverband niet de snelheid hebben om op deze inzichten te anticiperen. Dus ben ik bang voor kerkoverstappers. En een beetje begrijpen kan ik het ook nog wel. Maar ik maak me wel zorgen.

Ik wil er bewust geen kerkverbanddiscussie van maken. Maar heb wel de vraag aan de medeforummers of jullie dit herkennen of dat ik spoken zie?!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Tiberius »

Ik herken dat wel ja.
Mensen die 's morgens met hun eigen gemeente meeluisteren (vanwege de mededelingen, zegt men dan) en 's middags naar een andere gemeente, vaak inderdaad van een ander kerkverband.
Maar ik zou dat geen spoken-zien willen noemen: verandering van spijs doet immers eten.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door merel »

Ik herken het niet, maar heb de afgelopen anderhalf jaar ook nergens anders geluisterd dan bij mijn eigen gemeente.

Ik zou er wel goed over nadenken om dit wel/niet te melden bij de huidige kerkenraad. Mijn ervaringen om zaken te melden bij een kerkenraad zijn niet positief. Het heeft mij/ons jaren strijd gekost en pas bij ons vertrek uit de gemeente zei de nieuwe voorzitter van de kerkenraad dat er veel zaken/misstanden waren waar de gemeente nog jaren mee aan de slag moet.

Daarnaast moet je je realiseren dat het meeluisteren bij een gemeente waar je niemand kent en ook de zonden die plaatsvinden in een gemeente niet kent, best prettig is. Eigenlijk veel fijner.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door CvdW »

Je ziet geen spoken.
Als elders geestelijk profijt geeft, moeten we dit dan belemmeren. Laten predikanten, kerkenraden en kerkverbanden geen hindernissen zijn om tot Christus te komen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Zeeuw »

Het komt heel bekend voor.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Maanenschijn »

@Silo, gelukkig bestaan spoken niet. Mijn eerste vraag zou zijn: hebben deze aandachtspunten al hun weg gevonden naar de kerkenraad, of blijft het onderling in de gemeente circuleren? En is met de kerkenraad en predikant al hierover een open en eerlijk gesprek geweest. Als dat niet zo is, lijkt het me evident dat er niet geanticipeerd wordt. Waarbij ook de vraag gesteld mag worden: klopt het wel dat de prediking bij andere gemeenten zoveel ‘beter’ is, of zijn we (door gewenning) verleerd goed te luisteren naar onze eigen predikant?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Herman »

Ik vind het geen probleem dat gemeenteleden geestelijk voedsel buiten de eigen ruif zoeken als iemand daardoor tot bekering komt en een hartelijke liefde tot God en tot zijn huidige/vorige gemeente gaat vertonen. Helaas is dat een ideaalplaatje wat in de praktijk nauwelijks voorkomt.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hoe Nederland uit de corona-crisis komt

Bericht door Thea »

Soms doet verandering van spijs inderdaad beter eten, maar kom er er na een tijd achter dat de nieuwe spijs ook weer aan verversing toe is. Dat blijft denk ik een proces. Ook als je een vaste predikant hebt. Dus ik vind het geen maatstaf dat het elders dan beter is....
Plaats reactie