Online Catechese

Bij wie zijn de catechisaties online (geweest)

Catechese is komen te vervallen, te hoge besmettingsgraad in regio
5
19%
Catechese is vervallen ondanks lage besmettingsgraad in regio
1
4%
Catechese was fysiek maar aangepast in groepsgrootte met hoge besmettingsgraad regio
2
7%
Catechese is gewoon ongewijzigd fysiek doorgegaan met hoge besmettingsgraad regio
8
30%
Catechese is fysiek doorgegaan. Al dan niet aangepast met lage besmettingsgraad
5
19%
Catechese is online gegeven met lage besmettingsgraad
3
11%
Catechese is online gegeven met hoge besmettingsgraad.
3
11%
 
Totaal aantal stemmen: 27

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Online Catechese

Bericht door Lilian1975 »

In het landelijk advies aan HHK staat indien mogelijk Catechese online geven n.a.v. de lockdown.
Maar wat is de praktijk. En hoe wordt e.a. vorm gegeven in de verschillende gemeenten? En dan gaan we de kerkmuren maar voorbij....

Ik heb meerdere opties opengezet. Omdat situatie kon veranderen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Online Catechese

Bericht door -DIA- »

Ik had in de jaren 60 en 70 catechisatie... dat kon toen niet online.
Het lijkt me ook niet de beste manier, maar het is een noodoplossing. Ik denk, zover dat mogelijk is niet online.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Online Catechese

Bericht door Lilian1975 »

-DIA- schreef:Ik had in de jaren 60 en 70 catechisatie... dat kon toen niet online.
Het lijkt me ook niet de beste manier, maar het is een noodoplossing. Ik denk, zover dat mogelijk is niet online.
Ik denk ook dat het niet alles is. Maar beter iets dan niets. Toch?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Online Catechese

Bericht door Tiberius »

Ik heb twee kleinere groepen (<10 personen) in de tienerleeftijd.
De jongste groep (12-14) komt fysiek samen.
De oudere groep (15+) komt fysiek samen met mogelijkheid tot online. In de praktijk komt de helft in het gebouw en de anderen doen mee via Google Meet.
Het is inderdaad een noodoplossing, omdat je vrijwel geen interactie meer hebt. Maar het alternatief is afgelasten; dat vind ik ook niets.

Edit> Overigens kan die jongste groep ook via Google Meet meedoen, maar daar hebben ze kennelijk geen behoefte aan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Online Catechese

Bericht door -DIA- »

Lilian1975 schreef:
-DIA- schreef:Ik had in de jaren 60 en 70 catechisatie... dat kon toen niet online.
Het lijkt me ook niet de beste manier, maar het is een noodoplossing. Ik denk, zover dat mogelijk is niet online.
Ik denk ook dat het niet alles is. Maar beter iets dan niets. Toch?
Ja, een noodoplossing.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Online Catechese

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik had in de jaren 60 en 70 catechisatie... dat kon toen niet online.
Het lijkt me ook niet de beste manier, maar het is een noodoplossing. Ik denk, zover dat mogelijk is niet online.
Nou ja, 70 ongeïnteresseerde pubers in een lokaal en een dominee voor de klas die geen orde kan houden, dat was nou ook niet bepaald een succes.
Online is zeker niet ideaal, maar laten we het verleden niet idealiseren. Toen ging er ook van alles mis.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Online Catechese

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik had in de jaren 60 en 70 catechisatie... dat kon toen niet online.
Het lijkt me ook niet de beste manier, maar het is een noodoplossing. Ik denk, zover dat mogelijk is niet online.
Nou ja, 70 ongeïnteresseerde pubers in een lokaal en een dominee voor de klas die geen orde kan houden, dat was nou ook niet bepaald een succes.
Online is zeker niet ideaal, maar laten we het verleden niet idealiseren. Toen ging er ook van alles mis.
Bij oud. Lgtnbrg ging het nog wel hoor. Maar oud. Knl kon geen orde houden. Beide zijn afgelost van hun aardse post.
Toen oud. L eens catechisatie gaf, kwam ds. Br. eens onverwacht binnen. Die vroeg: Hoe gaat het hier? Oud. L. antwoordde: Prima dominee! We hebben hier hele goede lezers! (de antwoorden werden niet geleerd, maar uit het boekje van Hllnbrk gelezen... Dat was typisch oud. Lgtnbrg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Online Catechese

Bericht door Lilian1975 »

Tiberius schreef:Ik heb twee kleinere groepen (<10 personen) in de tienerleeftijd.
De jongste groep (12-14) komt fysiek samen.
De oudere groep (15+) komt fysiek samen met mogelijkheid tot online. In de praktijk komt de helft in het gebouw en de anderen doen mee via Google Meet.
Het is inderdaad een noodoplossing, omdat je vrijwel geen interactie meer hebt. Maar het alternatief is afgelasten; dat vind ik ook niets.

Edit> Overigens kan die jongste groep ook via Google Meet meedoen, maar daar hebben ze kennelijk geen behoefte aan.
Moei dat jullie dat zo doen. Hebben jullie ook verschillende groepen na elkaar en moet er dan ontsmet worden?
En deden jullie dat ook zo afgelopen voorjaar toen het in Brabant zo erg was?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Online Catechese

Bericht door Tiberius »

Lilian1975 schreef:
Tiberius schreef:Ik heb twee kleinere groepen (<10 personen) in de tienerleeftijd.
De jongste groep (12-14) komt fysiek samen.
De oudere groep (15+) komt fysiek samen met mogelijkheid tot online. In de praktijk komt de helft in het gebouw en de anderen doen mee via Google Meet.
Het is inderdaad een noodoplossing, omdat je vrijwel geen interactie meer hebt. Maar het alternatief is afgelasten; dat vind ik ook niets.

Edit> Overigens kan die jongste groep ook via Google Meet meedoen, maar daar hebben ze kennelijk geen behoefte aan.
Moei dat jullie dat zo doen. Hebben jullie ook verschillende groepen na elkaar en moet er dan ontsmet worden?
En deden jullie dat ook zo afgelopen voorjaar toen het in Brabant zo erg was?
Ja we hebben verschillende groepen na elkaar, maar er hoeft niet ontsmet te worden, omdat het verschillende lokalen zijn.
Nee, in het voorjaar ging alles digitaal; inderdaad vanwege het aantal besmettingen, maar ook de onzekerheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Online Catechese

Bericht door Lilian1975 »

Tiberius schreef:
Lilian1975 schreef:
Tiberius schreef:Ik heb twee kleinere groepen (<10 personen) in de tienerleeftijd.
De jongste groep (12-14) komt fysiek samen.
De oudere groep (15+) komt fysiek samen met mogelijkheid tot online. In de praktijk komt de helft in het gebouw en de anderen doen mee via Google Meet.
Het is inderdaad een noodoplossing, omdat je vrijwel geen interactie meer hebt. Maar het alternatief is afgelasten; dat vind ik ook niets.

Edit> Overigens kan die jongste groep ook via Google Meet meedoen, maar daar hebben ze kennelijk geen behoefte aan.
Moei dat jullie dat zo doen. Hebben jullie ook verschillende groepen na elkaar en moet er dan ontsmet worden?
En deden jullie dat ook zo afgelopen voorjaar toen het in Brabant zo erg was?
Ja we hebben verschillende groepen na elkaar, maar er hoeft niet ontsmet te worden, omdat het verschillende lokalen zijn.
Nee, in het voorjaar ging alles digitaal; inderdaad vanwege het aantal besmettingen, maar ook de onzekerheid.
Ja hier zou tussen twee groepen ontsmet moeten worden en ventilatie redenen. Alhoewel de groepen echt niet groter zijn dan 20. En he desnoods deuren openzet...
De kinderen zelf hun bijbel mee laat nemen en desnoods hulp ontsmettingstroepen laat aanrukken. Maar goed.

Maar vanmorgen is het blaadje van de gemeente rondgebracht. En vanaf januari zal er een wekelijkse digitale ontmoeting zijn. Dus ik had iets langer op mijn tong moeten bijten. Alhoewel het verdrietig blijft dat dit vanaf maart heeft moeten wachten. En ik nog steeds hoop op wat meer persoonlijk contact vanuit de kerkenraad naar de jongeren. Inclusief predikant die alleen nood pastoraat doet . Gewoon om de jeugd persoonlijk te laten voelen. Jij bent belangrijk. Zo belangrijk voor ons, dat we je niet zomaar laten verdwijnen...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Online Catechese

Bericht door Tiberius »

Ligt het vanaf maart stil? Dat is wel heel karig. Niet alleen voor de kinderen en jongeren, maar ook voor de andere leden en gasten.
Omzien naar elkaar, ook in niet-nood pastoraat, is juist keihard nodig in deze coronatijd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Online Catechese

Bericht door helma »

Dus misschien zijn niet (alleen) de online diensten de reden dat er zorgen zijn over afhakende gezinnen/jongeren...
Als je geen betrokkenheid ervaart is dat misschien nog wel veel schadelijker.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Online Catechese

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:Dus misschien zijn niet (alleen) de online diensten de reden dat er zorgen zijn over afhakende gezinnen/jongeren...
Als je geen betrokkenheid ervaart is dat misschien nog wel veel schadelijker.
Klopt
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Online Catechese

Bericht door Lilian1975 »

Tiberius schreef:Ligt het vanaf maart stil? Dat is wel heel karig. Niet alleen voor de kinderen en jongeren, maar ook voor de andere leden en gasten.
Omzien naar elkaar, ook in niet-nood pastoraat, is juist keihard nodig in deze coronatijd.
Er werd in september voorzichtig gestart met verenigingen. Maar dat lag na paar weken stil. Met de optie digitaal elkaar te ontmoeten. Alleen komt er niets van de grond bijna. De inslag lijkt een beetje te zijn. Van dit hebben we nooit gedaan dus beginnen er maar niet aan.
Maar ook de definitie noodpastoraat.... weet je als je aangeeft dat kind dreigt af te haken. Verwacht je beweging. Gewoon betrokkenheid naar de persoon zelf. Laten weten dat ze van waarde zijn. Dat ze niet gemist kunnen worden. Dat niet alleen ouders zorgen maken over hun ziel. Maar ook de leiders van de gemeente. Leg gewoon contact. Via app desnoods. Maak verbinding waar ouders vaak niet meer doordringen. Maar het is geen noodpastoraat..... en dan denk ik. Ik heb als ouder niet alleen een doopbelofte gedaan. Maar heel de gemeente inclusief kr is hierbij betrokken.
Verder stop ik erover. Wanneer de tijd ervoor is zullen we dat met hen zelf bespreken. Er is gewoon best veel gebeurd. En dan moet je oppassen niet te zwart wit te reageren. Daar is het de plaats hier niet voor.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Online Catechese

Bericht door merel »

helma schreef:Dus misschien zijn niet (alleen) de online diensten de reden dat er zorgen zijn over afhakende gezinnen/jongeren...
Als je geen betrokkenheid ervaart is dat misschien nog wel veel schadelijker.
Klopt, dat is ook schadelijk. Wij kerken nu bijna 4 jaar bij deze kerk, waarvan 3 jaar lid, maar hebben ook nog niemand gezien of gehoord in die jaren. Recent belde de ouderling voor huisbezoek, maar vroeg gelijk of het klopte dat wij gingen verhuizen. Daarna zouden wij namelijk in een andere wijk komen. Dan was het wellicht beter dat hij niet kwam en het huisbezoek ooit door een ander gedaan werd.
Nu hebben wij er geen hinder van, maar eigenlijk klopt dit niet.
Plaats reactie