Online Catechese

Bij wie zijn de catechisaties online (geweest)

Catechese is komen te vervallen, te hoge besmettingsgraad in regio
5
19%
Catechese is vervallen ondanks lage besmettingsgraad in regio
1
4%
Catechese was fysiek maar aangepast in groepsgrootte met hoge besmettingsgraad regio
2
7%
Catechese is gewoon ongewijzigd fysiek doorgegaan met hoge besmettingsgraad regio
8
30%
Catechese is fysiek doorgegaan. Al dan niet aangepast met lage besmettingsgraad
5
19%
Catechese is online gegeven met lage besmettingsgraad
3
11%
Catechese is online gegeven met hoge besmettingsgraad.
3
11%
 
Totaal aantal stemmen: 27

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Online Catechese

Bericht door Ukkie »

Lilian1975 schreef:
Tiberius schreef:Ligt het vanaf maart stil? Dat is wel heel karig. Niet alleen voor de kinderen en jongeren, maar ook voor de andere leden en gasten.
Omzien naar elkaar, ook in niet-nood pastoraat, is juist keihard nodig in deze coronatijd.
Er werd in september voorzichtig gestart met verenigingen. Maar dat lag na paar weken stil. Met de optie digitaal elkaar te ontmoeten. Alleen komt er niets van de grond bijna. De inslag lijkt een beetje te zijn. Van dit hebben we nooit gedaan dus beginnen er maar niet aan.
Maar ook de definitie noodpastoraat.... weet je als je aangeeft dat kind dreigt af te haken. Verwacht je beweging. Gewoon betrokkenheid naar de persoon zelf. Laten weten dat ze van waarde zijn. Dat ze niet gemist kunnen worden. Dat niet alleen ouders zorgen maken over hun ziel. Maar ook de leiders van de gemeente. Leg gewoon contact. Via app desnoods. Maak verbinding waar ouders vaak niet meer doordringen. Maar het is geen noodpastoraat..... en dan denk ik. Ik heb als ouder niet alleen een doopbelofte gedaan. Maar heel de gemeente inclusief kr is hierbij betrokken.
Verder stop ik erover. Wanneer de tijd ervoor is zullen we dat met hen zelf bespreken. Er is gewoon best veel gebeurd. En dan moet je oppassen niet te zwart wit te reageren. Daar is het de plaats hier niet voor.
Ik snap best dat je je alleen voelt staan. En wat je zegt het zijn niet alleen jouw kinderen maar ook de kinderen van de gemeente. Het is zo belangrijk dat kinderen en jongeren weten dat ze er écht bijhoren. Dat ook ouders merken dat het wel en wee van hun kinderen ook de aandacht heeft van kerkenraad en gemeenteleden. En ja dan is het moeilijk om niet zwart wit te reageren als er weinig tot geen actie word ondernomen. Op zich denk ik dat je dat hier wel moet kunnen delen. Je maakt niemand te schande maar deelt je nood.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Online Catechese

Bericht door Terri »

merel schreef:
helma schreef:Dus misschien zijn niet (alleen) de online diensten de reden dat er zorgen zijn over afhakende gezinnen/jongeren...
Als je geen betrokkenheid ervaart is dat misschien nog wel veel schadelijker.
Klopt, dat is ook schadelijk. Wij kerken nu bijna 4 jaar bij deze kerk, waarvan 3 jaar lid, maar hebben ook nog niemand gezien of gehoord in die jaren. Recent belde de ouderling voor huisbezoek, maar vroeg gelijk of het klopte dat wij gingen verhuizen. Daarna zouden wij namelijk in een andere wijk komen. Dan was het wellicht beter dat hij niet kwam en het huisbezoek ooit door een ander gedaan werd.
Nu hebben wij er geen hinder van, maar eigenlijk klopt dit niet.
Dit is helaas op meer plaatsen de realiteit.
Inmiddels zijn hier een aantal mensen aangesteld die dit scherp in de gaten gaan houden, tegelijk vinden wij het LRP soms erg onlogisch en onduidelijk.
Nieuw binnen gekomenen komen niet altijd ook op papier/ lrp binnen, zodat de wijkouderling geen melding krijgt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Online Catechese

Bericht door Dodo »

Als iemand voorkeurlid is en naar een andere plaats verhuist, blijft dat voorkeurlidmaatschap in stand. De “oude” gemeente moet daar scherp op zijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Online Catechese

Bericht door helma »

helma schreef:Dus misschien zijn niet (alleen) de online diensten de reden dat er zorgen zijn over afhakende gezinnen/jongeren...
Als je geen betrokkenheid ervaart is dat misschien nog wel veel schadelijker.
Ik heb hier overigens niets over mijn eigen gemeente willen zeggen. Overigens heb ik geen idee of daar sprake is van afhaken door de online diensten. Je ziet iedere keer maar een klein deel van de gemeente, dus je hebt geen idee of iedereen wel trouw is.
Ik merk zelf wel dat je zomaar kan vereenzamen in deze tijd. Niet dat ik me eenzaam voel; maar ik heb niet heel veel contact meer buiten mijn gezin/familie. Doordat je mensen uit je gemeente nauwelijks meer ziet groei je toch wel enigszins uit elkaar. Er zijn mensen die ik vanaf maart niet meer heb gezien of gesproken.
Daar speel ik zelf uiteraard ook een rol in...
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Online Catechese

Bericht door Ukkie »

helma schreef:
helma schreef:Dus misschien zijn niet (alleen) de online diensten de reden dat er zorgen zijn over afhakende gezinnen/jongeren...
Als je geen betrokkenheid ervaart is dat misschien nog wel veel schadelijker.
Ik heb hier overigens niets over mijn eigen gemeente willen zeggen. Overigens heb ik geen idee of daar sprake is van afhaken door de online diensten. Je ziet iedere keer maar een klein deel van de gemeente, dus je hebt geen idee of iedereen wel trouw is.
Ik merk zelf wel dat je zomaar kan vereenzamen in deze tijd. Niet dat ik me eenzaam voel; maar ik heb niet heel veel contact meer buiten mijn gezin/familie. Doordat je mensen uit je gemeente nauwelijks meer ziet groei je toch wel enigszins uit elkaar. Er zijn mensen die ik vanaf maart niet meer heb gezien of gesproken.
Daar speel ik zelf uiteraard ook een rol in...
Wij hebben een online ledenlijst met foto, adres, email en telefoonnummer. Sinds dit jaar heb ik steeds meer mensen in contacten van mijn mobiel gezet. Regelmatig probeer ik iemand te bellen of te appen. Anderen stuur ik een mailtje. Het is niet ideaal maar zo heb ik wel meer contact met gemeenteleden. Met de éën gaat het contact beter als met de ander. En het is niet te doen om iedereen te bereiken helaas.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Online Catechese

Bericht door Tiberius »

Dat is geen probleem, elk contact is er één. Als iedereen dat doet, gaat het een stuk beter met het onderling pastoraat.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Online Catechese

Bericht door Ukkie »

Tiberius schreef:Dat is geen probleem, elk contact is er één. Als iedereen dat doet, gaat het een stuk beter met het onderling pastoraat.
Nu kan ik al jaren niet meer werken dus heb ook wel meer tijd om dit te doen. Ik weet uit ervaring dat werk en verzorging van de kinderen behoorlijk wat van ouders kan vragen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Online Catechese

Bericht door Tiberius »

Klopt inderdaad. Ik bedoelde eigenlijk meerderen in plaats van iedereen.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Online Catechese

Bericht door merel »

Bij ons is de catechese komen te vervallen, maar ik las ergens dat onze predikant met de 16+ individueel afspraken maakt om een uurtje te gaan wandelen. Een soort wandelcatechese ;)
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Online Catechese

Bericht door Ukkie »

merel schreef:Bij ons is de catechese komen te vervallen, maar ik las ergens dat onze predikant met de 16+ individueel afspraken maakt om een uurtje te gaan wandelen. Een soort wandelcatechese ;)
Heel mooi initiatief van de dominee!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Online Catechese

Bericht door FlyingEagle »

merel schreef:Bij ons is de catechese komen te vervallen, maar ik las ergens dat onze predikant met de 16+ individueel afspraken maakt om een uurtje te gaan wandelen. Een soort wandelcatechese ;)
Dat is dan geen catechese meer maar wandelpastoraat toch?
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Online Catechese

Bericht door DDD »

Maar wel een heel goed idee.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Online Catechese

Bericht door Mannetje »

Mooi!
-
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Online Catechese

Bericht door FlyingEagle »

DDD schreef:Maar wel een heel goed idee.
Zekers!
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Online Catechese

Bericht door Lilian1975 »

FlyingEagle schreef:
merel schreef:Bij ons is de catechese komen te vervallen, maar ik las ergens dat onze predikant met de 16+ individueel afspraken maakt om een uurtje te gaan wandelen. Een soort wandelcatechese ;)
Dat is dan geen catechese meer maar wandelpastoraat toch?
Mooi. En tijdens wandelen ontstaan vaak de beste gesprekken!
Plaats reactie