Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 86

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Piet Puk »

Vanavond kondigt premier Rutte ongetwijfeld strengere maatregelen af om het COVID-19-virus in te dammen. Wat vind jij? Moeten kerken ook maatregelen nemen en het kerkbezoek terugdringen?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door John Galt »

Onze gemeente houdt er serieus rekening mee dat er, net als in de vorige lockdown, weer diensten zonder publiek worden gehouden.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door parsifal »

John Galt schreef:Onze gemeente houdt er serieus rekening mee dat er, net als in de vorige lockdown, weer diensten zonder publiek worden gehouden.
Dat is een niet zo'n reformatorische manier van uitdrukken. De kerkgangers nemen deel aan de dienst. Verder denk ik dat het wel een goed idee is als de diensten volledig terug online gaan. Zolang de overheid het maar vraagt en niet verplicht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Piet Puk »

John Galt schreef:Onze gemeente houdt er serieus rekening mee dat er, net als in de vorige lockdown, weer diensten zonder publiek worden gehouden.
In principe mogen ze verder o.b.v. de uitzondering in de grondwet. Maar je verwacht dat jouw kerkenraad 'vrijwillig' afschaalt?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Piet Puk »

Wat mij betreft zijn de kerken wijs en schalen ze af voor komende zondag, hoe pijnlijk ook. Niemand zit denk ik te wachten op weer de 'Staphorst vs. media-variant'.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door J.C. Philpot »

De richtlijn van de HHK is 30 volwassenen + kinderen.

Wat mij betreft kan dat gewoon zo blijven. Kwetsbare groepen blijven toch al thuis. Wel lijkt het me goed om te blijven benadrukken dat iedereen zich aan de mondkapjes, 1,5 meter, ontsmetten e.d. blijft houden, en slechts een beperkt aantal verzen te zingen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door samanthi »

Piet Puk schreef:Wat mij betreft zijn de kerken wijs en schalen ze af voor komende zondag, hoe pijnlijk ook. Niemand zit denk ik te wachten op weer de 'Staphorst vs. media-variant'.
Ik zou me van de media niet meteen iets aantrekken, die vinden toch wel iets als ze dat zouden willen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef:De richtlijn van de HHK is 30 volwassenen + kinderen.

Wat mij betreft kan dat gewoon zo blijven. Kwetsbare groepen blijven toch al thuis. Wel lijkt het me goed om te blijven benadrukken dat iedereen zich aan de mondkapjes, 1,5 meter, ontsmetten e.d. blijft houden, en slechts een beperkt aantal verzen te zingen.
tot op heden ook zo in onze gemeente, verwacht niet dat ze dit gaan terugdraaien
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Piet Puk »

samanthi schreef:
Piet Puk schreef:Wat mij betreft zijn de kerken wijs en schalen ze af voor komende zondag, hoe pijnlijk ook. Niemand zit denk ik te wachten op weer de 'Staphorst vs. media-variant'.
Ik zou me van de media niet meteen iets aantrekken, die vinden toch wel iets als ze dat zouden willen.
Eens, maar de beeldvorming schaadt wel Gods Naam als je maar lekker door blijft gaan, terwijl andere organisaties en winkels dichtgaan
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Nathanaël »

In de verschillende gemeentes waar ik de afgelopen tijd gepreekt heb zitten mensen ver uit elkaar, worden er mondkapjes gedragen bij verplaatsingen en wordt er door een beperkte groep mensen gezongen (of helemaal niet gezongen, maar dat zijn uitzonderingen.)
Het zou echt symboolpolitiek zijn om daar mee te stoppen om weer naar de ´lock-downversie´ te gaan. Inmiddels weten we natuurlijk wel wat meer van het virus dan in maart/april. En aangezien de samenkomst van de gemeente voor de kerk een stuk belangrijker is dan symboolpolitiek lijkt nog verder afschalen me geen goed besluit.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
John Galt schreef:Onze gemeente houdt er serieus rekening mee dat er, net als in de vorige lockdown, weer diensten zonder publiek worden gehouden.
Dat is een niet zo'n reformatorische manier van uitdrukken. De kerkgangers nemen deel aan de dienst. Verder denk ik dat het wel een goed idee is als de diensten volledig terug online gaan. Zolang de overheid het maar vraagt en niet verplicht.

Ik denk dat het belangrijk is om te kijken of de activiteit die je wil gaan doen risico op besmetting kan opleveren.
Het bijwonen van een kerkdienst onder de strikte voorwaarden van de overheid brengt dat risico niet (bron GGD)
Dan zijn aantallen niet belangrijk maar strikt houden aan de anderhalve meter, bij klachten niet komen, handhygiëne, goede ventilatie enz.

Je kunt alles wel weer op slot doen maar de schade die dat doet aan de (jonge)gezinnen begint zich steeds duidelijker af te tekenen.
Een kerkdienst op slot doen en online gaan is toch echt iets anders dan een niet-essentiële winkel op slot doen die daarna online zijn verkopen gaat doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Mara »

Is het niet wijzer dat elke kerk gewoon dezelfde regels hanteert?
In sommige gemeentes wordt gewoon gezongen, andere hebben 2 voorzangers, nog weer andere alleen orgelspel.
Predikant en k.r. komt binnen met mondkapjes voor, in andere gemeentes weer niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Lilian1975 »

Sinds december zijn mondkapjes overal verplicht . En de aantallen lopen alleen maar op? Daarvoor zag je ook steeds meer mensen dragen en het liep ook op en niet hard terug...
Ik vind dat wel opvallend.
Er zijn zelfs onderzoeken die zeggen dat de medische kapjes ook niet werken.

Verder wij zitten al maanden op max 30. En beperkt zingen etc. De kinderen zouden voor het eerst weer catechisatie krijgen... we zijn eens in de twee maanden aan de beurt een dienst te bezoeken.... . Gisteren voor het eerst sinds oktober geweest. Mijn man verkouden. Niet. Dus die moet nog langer wachten.

Ik zie niet in waarom verder afschalen. Iedereen houdt zich keurig aan de maatregelen. Geen uitbraken. Je moet een verrekijker pakken om je broeders of zusters te zien. En kan en mag na de dienst niet communiceren. De keren dat we fysiek dienst hebben bijgewoond op hand te tellen sinds maart. En niet alleen jonge gezinnen maar ook de pubers. Het is zorgelijk. En de bejaarden. Wat een eenzaamheid!

En al zouden er geen kerkdiensten zijn. Fysiek. Dan nog zal de media erop springen. Want er zijn meerdere mensen bij elkaar uit verschillende huisgezinnen die zorgen voor online diensten.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door CvdW »

Piet Puk schreef:Wat mij betreft zijn de kerken wijs en schalen ze af voor komende zondag, hoe pijnlijk ook. Niemand zit denk ik te wachten op weer de 'Staphorst vs. media-variant'.
Hoewel ik het begrijp denk ik toch dat de kerk een eigen lijn moet volgen die naar de Schrift is. We hoeven niet bang te zijn voor media. Laat juist de volgende tekstwoorden tot uiting komen in deze tijd (geldt altijd natuurlijk):
Een iegelijk dan die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Erskinees »

In de biblebelt lopen de smettingen op behoorlijk op. We hoeven niet bang te zijn voor media, maar wel voor corona. Kerken moeten verstandig handelen en inderdaad helaas weer afschalen. Op basis van de concept routekaart van het CIO was het hier al weer behoorlijk verruimt met het aantal kerkgangers. Het lijkt me erg slim om dat nu weer op 30 te zetten.
Plaats reactie