Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 86

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:Eigenwijs volk
Is dat bevindelijke kennis?

Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als ik zondag met 200 medegemeenteleden naar de kerk mocht en uit volle borst mee kon zingen. Ben ik dan ook eigenwijs?
Het ging hier om een veel groter aantal. Ik zie niet zo heel veel verschil met een auto in brand steken op een dorpsplein. Ik ben helemaal geen fan van kadaverdiscipline, maar de sociale processen zijn toch niet heel anders? Zo'n kerkenraad vindt gewoon iets, ongeacht van wat anderen daarvan vinden en doet met de hele gemeenschap zijn eigen zin. Niet perse veel anders dan jongeren die het perse nodig vinden om een auto in brand te steken op het dorpsplein. Ik weet niet wat ik nou meer onvolwassen vind, in ieder geval.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:Eigenwijs volk
Is dat bevindelijke kennis?

Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als ik zondag met 200 medegemeenteleden naar de kerk mocht en uit volle borst mee kon zingen. Ben ik dan ook eigenwijs?
Het ging hier om een veel groter aantal. Ik zie niet zo heel veel verschil met een auto in brand steken op een dorpsplein. Ik ben helemaal geen fan van kadaverdiscipline, maar de sociale processen zijn toch niet heel anders? Zo'n kerkenraad vindt gewoon iets, ongeacht van wat anderen daarvan vinden en doet met de hele gemeenschap zijn eigen zin. Niet perse veel anders dan jongeren die het perse nodig vinden om een auto in brand te steken op het dorpsplein. Ik weet niet wat ik nou meer onvolwassen vind, in ieder geval.
Feit is in ieder geval dat de kerkenraad wel flink overwicht heeft. De mensen komen ook gewoon allemaal. Terwijl ik ook hoor dat er steeds meer mensen niet meer naar de kerk gaan omdat sommige medegemeenteleden zich niet aan de voorzorgsmaatregelen houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door pierre27 »

FlyingEagle schreef:Ik weet niet waar dat getal van 800 vandaan komt weet ik niet maar dat aantal klopt niet. Wel kunnen m’n schoonouders elke zondagavond naar de kerk maar er zijn ‘s avonds veel minder kerkgangers dan ‘s morgens.
Lijkt me belangrijk om dit soort berichten niet zomaar te verspreiden omdat we iets hebben gehoord. Voor je het weet zijn we in overtreding tegen Gods geboden.
Klopt helemaal, een bewust indianenverhaal. Jammer dat de indiener ervan ermee doorgaat. Enfin zijn intentie is inmiddels duidelijk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:Eigenwijs volk
Is dat bevindelijke kennis?

Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als ik zondag met 200 medegemeenteleden naar de kerk mocht en uit volle borst mee kon zingen. Ben ik dan ook eigenwijs?
Het ging hier om een veel groter aantal. Ik zie niet zo heel veel verschil met een auto in brand steken op een dorpsplein. Ik ben helemaal geen fan van kadaverdiscipline, maar de sociale processen zijn toch niet heel anders? Zo'n kerkenraad vindt gewoon iets, ongeacht van wat anderen daarvan vinden en doet met de hele gemeenschap zijn eigen zin. Niet perse veel anders dan jongeren die het perse nodig vinden om een auto in brand te steken op het dorpsplein. Ik weet niet wat ik nou meer onvolwassen vind, in ieder geval.
Feit is in ieder geval dat de kerkenraad wel flink overwicht heeft. De mensen komen ook gewoon allemaal. Terwijl ik ook hoor dat er steeds meer mensen niet meer naar de kerk gaan omdat sommige medegemeenteleden zich niet aan de voorzorgsmaatregelen houden.
Nou, een kerkenraad kan natuurlijk geen beleid voeren tegen de zin van een groot deel van de gemeente in. Dan loopt een kerk leeg. Dus er zal best een grote steun zijn voor dit beleid.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Amstelodamense »

pierre27 schreef:
FlyingEagle schreef:Ik weet niet waar dat getal van 800 vandaan komt weet ik niet maar dat aantal klopt niet. Wel kunnen m’n schoonouders elke zondagavond naar de kerk maar er zijn ‘s avonds veel minder kerkgangers dan ‘s morgens.
Lijkt me belangrijk om dit soort berichten niet zomaar te verspreiden omdat we iets hebben gehoord. Voor je het weet zijn we in overtreding tegen Gods geboden.
Klopt helemaal, een bewust indianenverhaal. Jammer dat de indiener ervan ermee doorgaat. Enfin zijn intentie is inmiddels duidelijk.
Je kunt niet tegen de waarheid en hebt ook geen idee wat mijn intentie zou zijn. Dit is absoluut laakbaar gedrag, wat niet in de doofpot gestopt hoeft te worden.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door windorgel »

Amstelodamense schreef:
pierre27 schreef:
FlyingEagle schreef:Ik weet niet waar dat getal van 800 vandaan komt weet ik niet maar dat aantal klopt niet. Wel kunnen m’n schoonouders elke zondagavond naar de kerk maar er zijn ‘s avonds veel minder kerkgangers dan ‘s morgens.
Lijkt me belangrijk om dit soort berichten niet zomaar te verspreiden omdat we iets hebben gehoord. Voor je het weet zijn we in overtreding tegen Gods geboden.
Klopt helemaal, een bewust indianenverhaal. Jammer dat de indiener ervan ermee doorgaat. Enfin zijn intentie is inmiddels duidelijk.
Je kunt niet tegen de waarheid en hebt ook geen idee wat mijn intentie zou zijn. Dit is absoluut laakbaar gedrag, wat niet in de doofpot gestopt hoeft te worden.
Als de maatregelen netjes opgevolgd worden, qua afstand, hygiëne etc, dan doet deze gemeente niets strafbaars.
Of het wenselijk is, is wat anders.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Ad Anker »

Amstelodamense schreef:
pierre27 schreef:
FlyingEagle schreef:Ik weet niet waar dat getal van 800 vandaan komt weet ik niet maar dat aantal klopt niet. Wel kunnen m’n schoonouders elke zondagavond naar de kerk maar er zijn ‘s avonds veel minder kerkgangers dan ‘s morgens.
Lijkt me belangrijk om dit soort berichten niet zomaar te verspreiden omdat we iets hebben gehoord. Voor je het weet zijn we in overtreding tegen Gods geboden.
Klopt helemaal, een bewust indianenverhaal. Jammer dat de indiener ervan ermee doorgaat. Enfin zijn intentie is inmiddels duidelijk.
Je kunt niet tegen de waarheid en hebt ook geen idee wat mijn intentie zou zijn. Dit is absoluut laakbaar gedrag, wat niet in de doofpot gestopt hoeft te worden.
Jouw gedrag is laakbaar, Amstelodamense.
Wanneer een kerkgemeente besluit om een bepaalde afweging te maken, hoef je het er niet mee eens te zijn. Maar noem het maar niet snel laakbaar. Met welk doel heb je het hier gepost?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:
Herman schreef:
Bourdon16 schreef:
Herman schreef:De problematiek van Veen tijdens oudjaar en de huidige vernielingen vind ik redelijk identiek.
Ik bedoelde de overeenkomsten tussen Veen en Kootwijkerbroek

De jaarwisseling in Veen is toch wel heel wat anders dan de rellen van de afgelopen dagen
Sorry. Ik was even de weg kwijt in Nederland. Haha.

Het bijzondere is dat ik (even over Urk gesproken) een hoogleraar sociologie exact hetzelfde hoorde beweren over de jongeren op Urk als twee naaste bekenden van mij die de jaarlijkse trammelant in Waardenburg bespreken. Het gaat erom dat er welhaast excuserende toon wordt gezegd dat dit allemaal hardwerkende jongeren zijn. Alsof dat een meer legale reden is om te rellen dan als je sowieso op jonge leeftijd al mislukt bent.
Ik ken ook wel hardwerkende jongeren met een prachtige auto maar die ik nou niet echt slim zou noemen. Dus inderdaad, de meeste hardwerkende jongeren zijn niet heel slim. Anders zouden ze wel studeren. Maar dat is natuurlijk prima, want een samenleving wordt niets met alleen maar theoretisch opgeleide jongeren. En bovendien is er naast intelligentie nog zoveel meer aan gaven en talenten van belang.

Ik betwijfel trouwens of relschoppers speciaal laag opgeleid zijn. Voor voetbalhooligans lijkt dat in ieder geval niet zo te zijn. Bij de huidige rellen zijn allochtone jongeren sterk oververtegenwoordigd, net als in de ziekenhuizen. Ik denk vooralsnog eerder dat de hoeveelheid testosteron en zelfbeheersing bepalend is voor dit soort gedrag, en dat intelligentie maar beperkt een remmende factor is.
waar haal je vandaan dat allochtonen jongeren oververtegenwoordigd zijn? Het begon in eindmet Pegida of zo iets...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Herman »

Gewoon even de filmpjes bekijken op de Oud Beyerlandse laan te Rotterdam.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Gewoon even de filmpjes bekijken op de Oud Beyerlandse laan te Rotterdam.
Als je weet wat de bevolkingssamenstelling van Rotterdam-Zuid is, dan is dat logisch. Net zo logisch als dat in Urk de overgrote meerderheid van de rellende jongeren wit is.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door FlyingEagle »

Amstelodamense schreef:Dit is absoluut laakbaar gedrag, wat niet in de doofpot gestopt hoeft te worden.
Lees even Zondag 43 vraag 112. Voordat we er zelf erg in hebben zondigen we zomaar tegen het 9e gebod. En dan kijk ik ook naar mezelf. Pas preekte de dominee hierover en dan komt het toch wel erg dichtbij. Dat zou ons voorzichtig moeten maken met wat we allemaal beweren of denken te weten.
Dat jij het niet eens bent met de beslissing van de kerkenraad aldaar kan, ikzelf vind het ook niet verantwoord om honderd(en) mensen toe te laten. Maar als we daar zoveel last van hebben dan is de eerste stap om dat aan de kerkenraad kenbaar te maken i.p.v. dit zomaar op een forum te knallen om het uit de doofpot te halen? Wat schieten we daar mee op dan? Klopt de bewering die je doet eigenlijk wel?
Ik vertrouw m'n schoonouders voor 100% maar voor hetzelfde geld maken ze een inschattingsfout, en dan aan de haal gaan met een fictief getal? Ik vind het gevaarlijk.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:Gewoon even de filmpjes bekijken op de Oud Beyerlandse laan te Rotterdam.
Ja endat zijn al de jongeren voor de rellen in de rest van Nederland? Er werd juist benadrukt dat de groep bestond uit Nederlandse, Turkse en Marokkaanse jongeren in Rotterdam . De sfeer voor rellen was gezet met Eindhoven met die rechtsextemistische groeperingen en Urk en Stein. Zat weinig allochtoons aan. En veel jongeren ook i Rotterdam hebben inmiddels ook ouders die in Nederland geboren zijn. Ben je dan nog allochtoon?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door pierre27 »

FlyingEagle schreef:
Amstelodamense schreef:Dit is absoluut laakbaar gedrag, wat niet in de doofpot gestopt hoeft te worden.
Lees even Zondag 43 vraag 112. Voordat we er zelf erg in hebben zondigen we zomaar tegen het 9e gebod. En dan kijk ik ook naar mezelf. Pas preekte de dominee hierover en dan komt het toch wel erg dichtbij. Dat zou ons voorzichtig moeten maken met wat we allemaal beweren of denken te weten.
Dat jij het niet eens bent met de beslissing van de kerkenraad aldaar kan, ikzelf vind het ook niet verantwoord om honderd(en) mensen toe te laten. Maar als we daar zoveel last van hebben dan is de eerste stap om dat aan de kerkenraad kenbaar te maken i.p.v. dit zomaar op een forum te knallen om het uit de doofpot te halen? Wat schieten we daar mee op dan? Klopt de bewering die je doet eigenlijk wel?
Ik vertrouw m'n schoonouders voor 100% maar voor hetzelfde geld maken ze een inschattingsfout, en dan aan de haal gaan met een fictief getal? Ik vind het gevaarlijk.
Geheel eens met deze posting en die van Ad. Bijzonder triest dat iemand zo ermee door wil gaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Herman »

Uiteraard mag je prakrijken die niet overeenstemmen met de huidige overheidsregels ter discussie stellen. Sociale controle is één van de onderliggende waarden waarop de overheidsregels zijn gebaseerd. Die verantwoordelijkheid wordt vooral gelegd bij besturende organen. Maar niet iedereen is daar gevoelig voor, dus krijg je daar discussie over als het om een groep mensen gaat die een sociaal verband vormen.

Volgens mij is al gemeld dat door het innemen van een dergelijke compromisloos standpunt o.a. een grote verdeeldheid in zulke gemeentes ontstaan. Dat krijg je minder als je meer aansluit bij de maatregelen van de overheid en ook het geheel van de gemeente op het oog houd.
De optie alle gemeenteleden 1 van de 4 diensten te laten bezoeken zou ik prefereren boven de regel 70% van de mensen in 2 diensten toe te laten en de rest maar thuis te laten zitten.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Hollander »

Amstelodamense schreef:
pierre27 schreef:
Amstelodamense schreef:Hoorde vandaag tot mijn stomme verbazing dat in de GG van Kootwijkerbroek per dienst 800 mensen samenkomen. Effectief de helft van de gemeente. Zo kan iedereen eens per zondag naar de kerk.
Hier zou echt tegen opgetreden moeten worden.
Welke maatregel stel je voor?
Een veroordeling van de synode. Met een HSV agaat men helemaal los, dit laat men gebeuren
Daar heeft een synode helemaal niets veroordelend over te zeggen. In het presbyteriaal-synodale stelsel ligt die verantwoordelijkheid bij de kerkenraad. Deputaatschappen geven dan ook (dringende) adviezen, maar kunnen niets afdwingen. Het is immers geen synodaal besluit. Dus deze kerkenraad wordt daar dan ook (geheel terecht) vrij in gelaten, hooguit wordt men gevraagd het anders te doen.
De overheid begrijpt inmiddels ook prima dat in de grondwet deze vrijheid van samenkomsten vastligt en zij daar niet zomaar iets over te zeggen hebben.

Bovenstaande staat los van het feit van wat ik er persoonlijk over vind of denk.
Plaats reactie