Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 86

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef: Wel een goed kritische interviewer... En ook eentje die, zo het lijkt, van buiten' komt.
Ik vond hem niet zo goed.
Je kon goed horen dat er wantrouwen in zijn bevraging doorklonk. Scherp vragen is journalistiek gezien een vak. Maar het is maar met welke achtergrond en met welke intentie.
Hij luisterde niet goed daarom moest de heer Wobben zichzelf een paar keer herhalen.
De journalist kwam met een vooringenomen standpunt blijkbaar.
De vraag is of hij het überhaupt wilde horen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: De vraag is of hij het überhaupt wilde horen!
Het begint altijd met het goed luisteren. Zo onbevooroordeeld als mogelijk is.
Hij heeft duidelijk zijn vragen uit zijn hoofd geleerd. Dus ongeacht wat de heer Wobben antwoordt, worden die gesteld.
En hij begreep het niet. Voor hem was dit toch een soort geheimtaal.
Veel buitenstaanders zien kerkgang in de lijn van concert- en theaterbezoek, nl. iets wat je graag doet, waar je interesse voor hebt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door eilander »

Mara schreef:
-DIA- schreef: De vraag is of hij het überhaupt wilde horen!
Het begint altijd met het goed luisteren. Zo onbevooroordeeld als mogelijk is.
Hij heeft duidelijk zijn vragen uit zijn hoofd geleerd. Dus ongeacht wat de heer Wobben antwoordt, worden die gesteld.
En hij begreep het niet. Voor hem was dit toch een soort geheimtaal.
Veel buitenstaanders zien kerkgang in de lijn van concert- en theaterbezoek, nl. iets wat je graag doet, waar je interesse voor hebt.
Is dat laatste ook niet een aanklacht tegen ons als christenen? Ik denk het wel. We hebben te weinig naar buiten laten zien en horen wat ons drijft, en hoe goed het is om de Heere te dienen. Dan krijg je vanzelf dit soort reacties.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door DDD »

Theaterbezoek en het bezoeken van cultuuruitingen in het algemeen is natuurlijk wel méér dan iets waar je interesse voor hebt. Het is ook inspirerend en kan goede (en soms ook verkeerde, afhankelijk van hoe je het bekijkt) dingen in mensen naar boven brengen. Het helpt bij reflectie op het leven en persoonlijke ontwikkeling. Het is niet zomaar een willekeurig hobby zoals modelspoorbanen of postzegels verzamelen.

Ik vond de interviewer niet heel slecht, want hij analyseerde in ieder geval waarom de ouderling zich onbegrijpelijk uitdrukte als hij het had over de gemeente. Dat had de ouderling kennelijk zelf niet bedacht, want anders had hij zich wel duidelijk uitgedrukt. Ik vind het jammer van de papieren, temeer daar de lettertjes zo klein waren, dat hij er nadrukkelijk naar moest kijken. Dat moet je niet doen bij zo'n interview. Gesprekskaartjes of een stuk of tien kernwoorden, daar moet het prima mee te doen zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Ambtenaar »

Zowel interviewer als ouderling Wobben doen het goed, naar mijn bescheiden mening. Begrijp niet dat er hier zo negatief op wordt gereageerd.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Je kon goed horen dat er wantrouwen in zijn bevraging doorklonk. Scherp vragen is journalistiek gezien een vak. Maar het is maar met welke achtergrond en met welke intentie.
Jij hebt altijd je mond vol over dat je niet begrepen wordt, dat de oude boodschap niet meer begrepen wordt, kortom dat er een gebrek aan inlevingsvermogen is voor jou en wat jij van belang vindt.

Jouw reactie op dit interview maakt duidelijk dat ook jij niet beschikt over inlevingsvermogen. De seculiere medemens wil gewoon weten waarom de kerk dit beleid voert. En dat werd duidelijk.

De vragen die gesteld werden waren vooral bedoeld om informatie uit te wisselen, niet om heel kritisch te zijn en het vuur aan de schenen te leggen. Van te voren is ook overlegd over de vragen, omdat de ouderling de anvtwoorden op de vragen uitgewerkt bij zich had
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Mara »

eilander schreef: Is dat laatste ook niet een aanklacht tegen ons als christenen? Ik denk het wel. We hebben te weinig naar buiten laten zien en horen wat ons drijft, en hoe goed het is om de Heere te dienen. Dan krijg je vanzelf dit soort reacties.
Een aanklacht tegen de refobubble dan. Als iedereen zich opsluit in kringen van ons soort mensen, komt die vervreemding.
Ik zie het interview als een oproep om gewoon open en transparant te zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Je kon goed horen dat er wantrouwen in zijn bevraging doorklonk. Scherp vragen is journalistiek gezien een vak. Maar het is maar met welke achtergrond en met welke intentie.
Jij hebt altijd je mond vol over dat je niet begrepen wordt, dat de oude boodschap niet meer begrepen wordt, kortom dat er een gebrek aan inlevingsvermogen is voor jou en wat jij van belang vindt.
Ik denk inderdaad dat we elkaar niet begrijpen. Dat kan ook moeilijk. We staan qua geloofsovertuiging heel ver uit elkaar. U denkt meer rationeel. Wij zijn gewend om er meer achter te kijken en de zaken in het gehele verband, de omstandigheden waarin kerk en wereld zich bevinden. Lees ook eens, wat ik postte over bv. Micha, Jeremia enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door CvdW »

Ouderling Wobben heeft interviewer netjes te woord gestaan. Als een interviewer meerdere keren hetzelfde vraagt moet hij een schop krijgen, echter de heer Wobben bleef netjes. Gaf God de eer.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Wij zijn gewend om er meer achter te kijken en de zaken in het gehele verband, de omstandigheden waarin kerk en wereld zich bevinden.
Ik kon niet nalaten even te glimlachen. Je benadering zoals die tot uiting komt in je reacties is verre van holistisch.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:Ouderling Wobben heeft interviewer netjes te woord gestaan. Als een interviewer meerdere keren hetzelfde vraagt moet hij een schop krijgen, echter de heer Wobben bleef netjes. Gaf God de eer.
De journalist stelt geen enkele maal dezelfde vraag.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door DDD »

Volgens mij wel, maar dat komt omdat de antwoorden door het misverstand kerk en burgerlijke gemeente ietwat verwarrend waren.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Je kon goed horen dat er wantrouwen in zijn bevraging doorklonk. Scherp vragen is journalistiek gezien een vak. Maar het is maar met welke achtergrond en met welke intentie.
Jij hebt altijd je mond vol over dat je niet begrepen wordt, dat de oude boodschap niet meer begrepen wordt, kortom dat er een gebrek aan inlevingsvermogen is voor jou en wat jij van belang vindt.
Ik denk inderdaad dat we elkaar niet begrijpen. Dat kan ook moeilijk. We staan qua geloofsovertuiging heel ver uit elkaar. U denkt meer rationeel. Wij zijn gewend om er meer achter te kijken en de zaken in het gehele verband, de omstandigheden waarin kerk en wereld zich bevinden. Lees ook eens, wat ik postte over bv. Micha, Jeremia enz.
Er is verschil tussen de hele wereld vanuit één perspectief bekijken en het bekijken van één onderwerp vanuit heel veel verschillende kanten.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Volgens mij wel, maar dat komt omdat de antwoorden door het misverstand kerk en burgerlijke gemeente ietwat verwarrend waren.
Ik heb ze niet gehoord. Hij stelt een enkele maal een verhelderende vraag.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Volgens mij wel, maar dat komt omdat de antwoorden door het misverstand kerk en burgerlijke gemeente ietwat verwarrend waren.
Ik heb ze niet gehoord. Hij stelt een enkele maal een verhelderende vraag.
Het waren geen open vragen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie